Geen nieuwe bakkeerringen gemonteerd. (pimp)

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Geen nieuwe bakkeerringen gemonteerd. (pimp)

Post by citrofenwick »

:evil: :evil: :roll: :oops: :( :( :( :(

En daar moet ik nu de gevolgen van dragen...
Onlangs wat winterwerken uitgevoerd aan de pimp zoals een koppelingswissel en GT-voorpoten. Echter die werken duurden een pak langer dan ik in gedachten had. Ik ben enkele dagen ziek geweest en had nogal wat problemen om het remsysteem ontlucht te krijgen en had sowieso al niet veel zin. (overuren, andere bezigheden en ik heb de laatste tijd al gewoon veel te veel gesleuteld en gedaan)

Bij het er terug onderhangen van de bak zag ik dat ik de bakkeerringen vergeten te verwisselen was. (heb nochtans 2 setjes nieuwe liggen in reserve)
Achja, 'dacht' ik, ALS ze dan lekken kan ik nog steeds later nieuwe steken. Weinig kans 'dacht' ik want ze waren nog maar amper een jaar oud.
Ook had ik maar een goeie liter bakolie meer, maargoed dat moest wel volstaan voor enkele dagen tot ik nieuwe heb. (er zijn wel meer axjes die maar 1 liter hebben)

Ik was nogal gefrustreerd door al m'n remproblemen en wilde écht persé die avond nog kunnen rijden. Ik zat zonder vervoer etc.

Afgelopen weekend geef ik m'n zus rijles met de ax en ze misschakelt ipv naar 3 terug naar eerste. Dat gaf écht abnormale bakgeluiden... (terwijl ie er normaal volgens mij moest tegenkunnen want ze reed denk ik max 40-45, of niet?)
Dat zal denk ik dus de laatste druppel geweest zijn voor m'n bak, want ik heb nu nadien gemerkt dat er dus toch boiteolie uitgelekt is op onze parking en die gehele bak waarschijnlijk bijna geen olie gehad heeft.
Er dan nog mee thuisgeraakt, maar die bak is volgens mij toch wel ernstig overleden...

Moraal van het verhaal. Weet waarom je bakkeeringen WEL moet vervangen, ALTIJD!!! :evil: :evil: :evil:
Aaargh, wat ben ik kwaad op mezelf... En ik heb écht geen zin om er nogmaals die bak vanonderen te halen. Ik wil gewoon kunnen rijden, zonder er constant aan te moeten sleutelen. Daarom heb ik beslist dat ik de pimp uit zal schrijven en er niet meer mee zal rijden. Als m'n GTI dan klaar is zal ik rijden met een GT en GTI, zonder pimp.

Als ik later eens tijd heb zal ik hem wel eens herstellen, maar daar heb ik nu echt geen zin en tijd voor...
Het is trouwens de eerste keer dat ik de bakkeerringen niet gewisseld heb.

Morgen nog maar eens bellen om te vragen hoe het zit met de inschrijving van m'n hollandse GT (NOG een frustratie dat die nog steeds niet op de baan mag!! :evil: )

amen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Amen,


wel balen fenwick! ik kheb vaak zat de keerringen niet vervangen.. en heel weinig problemen ermee gehad..

opzich kunnen de bakken ook wel veel hebben, je zou kunnen kijken hoe de bak het doet als je m opnieuw afvult
Image

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

O zelfs een zwaar verrotte bak kan dan nog lekker schakelen
Je schijnt er ook een spulletje voor te hebben dat het allemaal wat soepeler en beter gaat werken (vraag me niet hoe het heet,want ik had toch al een andere bak)

Maar eh wel balen fenwick!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Balen! ken het gevoel hele auto af rij je naar huis kijk je onder de auto zie je druppels hangen......

gelukig was alles net losgeweest en had ik de volgende dag binnen 40 minuten de kering vervangen, hopenlijk is je bak nog heel!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

De olie opnieuw bijvullen ga ik misschien wel nog eens proberen, maar ik reken er niet te veel op. De bak kraakte al enorm als ik voorzichtig probeerde de auto te verzetten.
Verder schakelt de bak nog 100% zoals het hoort en ie altijd gedaan heeft...

Ik heb nog een reserve GTbak, maar mijn bak was gewoon leuker. Kortere versnellingen én een lange eindverhouding.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Zwaar balen, Fenwick!

Maar bij 40km/u terug schakelen naar 1e versnelling? Hoe heeft ze dát in godsnaam voor elkaar gekregen? Dan moet ze echt heel hard geforceerd doorgeduwd hebben! De synchromesh van de 1e versn. gaat dat namelijk echt nooit toestaan, tenzij je heel veel geweld gebruikt!
(Bij alle AX-en die ik tot nu toe gereden heb, is het al bijna niet te doen om 'm terug in z'n 1e te zetten als de auto maar net meer dan 5km/u rolt!)

Overigens heb ik laatst bij 't vervangen van de rechter as bij m'n dieseltje ook de keerring niet vervangen (was al van 't nieuwe type, dus die met witte ring met naar binnen wijzende lipjes), omdat dat bij 'n diesel echt een K#T-klus is vanwege een gigantisch in de weg zittende downpipe. Zover ik de parkeerplaatsen heb gechecked nog nergens een druppeltje olie gezien. De oude keerringen (die zonder die witte ring) staan er best wel om bekend te gaan lekken na vervangen van de as. Of zelfs bij eruit halen van de as en terugplaatsen van dezelfde as.

De bak van m'n GTI-Volcane heeft overinges ook zeker een half jaar met nog geen 20ml aan bakolie moeten doen (ik kom nog steeds punten tegen die duidelijk wijzen op zeer achterstallig onderhoud door de vorige eigenaar. :evil:). Klonk allemaal wat rauw, maar stuk is het er niet van gegaan.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Als de tandwielen in een versnellingsbak enigszins in olie draaien ontstaat een oliemist die overal komt.
Echter olie dient niet alleen als smering, maar ook voor koeling.

Bij plaatselijk te hoge oppervlaktetemperaturen kan zeer kortstondig vastlassen ontstaan waardoor een beetje metaal kan uitbreken en de zeer dunne hardingslaag kan worden aangetast.

De aftapplug van de AX heeft gewoonlijk een magneet voor het afvangen van ijzerslijpsel.

Bij de motor van een AX geldt volgens Haynes het voor een personenauto uitzonderlijk grote verschil tussen min/max van 1.5 liter motorolie, dus je mag haast verwachten dat men ook bij de versnellingsbak rekening heeft gehouden met matig onderhoud. Uiteindelijk is de AX in zekere zin een opvolger van de 2CV.

Als de synchromesh defect is maar de bak verder in orde, kan je nog eindeloos zonder kraken doorrijden door te schakelen met double declutching, met tussengas dus.

Misschien moet je de olie eens aftappen, goed laten uitlekken en nieuwe olie erin? Misschien heb je geluk en werkt alles nog goed genoeg.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

User avatar
beefy
Roltabak
Roltabak
Posts: 457
Joined: WedJun25, 2008 12:33:02 PM
Location: belgie "staden"

Post by beefy »

fenwick ik heb met m'n GT een ganse dag op malmedy gereden zonder bak olie. en die heeft het nog een ganse dag uitgehouden. dus wss is je bak gewoon gesneuveld
ik en mijn ax zijn even oud :D
ax GT 5deurs,
GT LM velgen, Brembo remschijven, Ferodo remblokken, Bilstein B8 rondom suspension
, spaghettie uitlaatcollecteur. Sparco veerpootbrug,

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ah, kzie het wel nog
Momenteel rijd ik met de GT, dus ik heb hem toch niet zo nodig.

Misschien haal ik deze week ff vlug 2 liter bakolie... Als het positief is laat ik wel iets weten :)

@ mnm: ja, maar onze rijstijlen kan je niet echt vergelijken hé :oops: En naar eerste terugschakelen lukt echt wel hoor. Niet dat ik het doe, maar het kan (kon).

Post Reply