k@$%t Remmen

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

User avatar
echteeendrijder
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: SatFeb13, 2010 8:58:57 PM
Location: Nieuw Weerdinge

k@$%t Remmen

Post by echteeendrijder »

Nou ik heb flink de balen van die k*t remmen..
We hebben rechtsachter andere remmerij er op gezet, inclusief WRC.
Maar nu moet het spulletje nog worden ontlucht, maar dat wil niet best lukken...
Pokke bak.. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
We zijn al 2 weken bezig...........

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Re: k@$%t Remmen

Post by FmXXX-STanie »

echteeendrijder wrote:Nou ik heb flink de balen van die k*t remmen..
We hebben rechtsachter andere remmerij er op gezet, inclusief WRC.
Maar nu moet het spulletje nog worden ontlucht, maar dat wil niet best lukken...
Pokke bak.. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
We zijn al 2 weken bezig...........
2 weken bezig met ondluchten ??
wat gaat er mis dan ??
normaal is dat zo gedaan..
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

User avatar
echteeendrijder
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: SatFeb13, 2010 8:58:57 PM
Location: Nieuw Weerdinge

Re: k@$%t Remmen

Post by echteeendrijder »

FmXXX-STanie wrote:
echteeendrijder wrote:Nou ik heb flink de balen van die k*t remmen..
We hebben rechtsachter andere remmerij er op gezet, inclusief WRC.
Maar nu moet het spulletje nog worden ontlucht, maar dat wil niet best lukken...
Pokke bak.. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
We zijn al 2 weken bezig...........
2 weken bezig met ondluchten ??
wat gaat er mis dan ??
normaal is dat zo gedaan..
Nou vandaag zijn we een halve dag mee bezig geweest..
En de rest was het zoeken naar andere problems met die k. achterrem.

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

maar heb je zzon ding met pers lucht voor het ontluchten of doe je dat gewoon met 2 man steeds open en dicht draaien ?
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Voor dat je verder uit je slof schiet :wink: KLIK HIER

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

User avatar
echteeendrijder
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: SatFeb13, 2010 8:58:57 PM
Location: Nieuw Weerdinge

Post by echteeendrijder »

Ja dat had ik al gelezen..
Wat dat ontluchten betreft: moet de motor ook draaien, of maakt dat niets uit?
En moet alles ontlucht worden, of alleen die los is geweest?
Duurt eigelijk best lang voordat er iets uit komt (die linksachter kwam direct iets uit, die rechtsachter hebben we vervangen, maar komt niks uit).................. :idea:

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

echteeendrijder wrote:Ja dat had ik al gelezen..
Wat dat ontluchten betreft: moet de motor ook draaien, of maakt dat niets uit?
En moet alles ontlucht worden, of alleen die los is geweest?
Duurt eigelijk best lang voordat er iets uit komt (die linksachter kwam direct iets uit, die rechtsachter hebben we vervangen, maar komt niks uit).................. :idea:
Laten we samen onze frustraties uiten :P Die van mij remt ook nog niet zoals het hoort. :evil:

Motor moet niet draaien nee. Best alles ontluchten. En wat bedoel je met WRC? :P de hrc/hoofdremcylinder? Dan moet die ontlucht worden nog voor je hem monteert.

User avatar
echteeendrijder
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: SatFeb13, 2010 8:58:57 PM
Location: Nieuw Weerdinge

Post by echteeendrijder »

met de wrc bedoel ik de wielremcilinder..
die is er alleen afgeweest..

Gelukkig ben ik niet de enige met remproblemen.. ... gelukkig maar :wink:

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

bij mijn vorige ax had ik echt dikke problemen met de remmerei..
steeds bleven ze vast zitten.. zelfs toen ik er nieuwe klauwen op gezet had :(
en als je dan achter uit reed en dan weer voor uit dan was het weer goed ?
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik zal hier ff een stukje tikken. Misschien kunnen mijn ervaringen je verder helpen.
De ontluchtingsvolgorde is bij een ax erg belangrijk. Als je die volgorde niet aanhoudt KAN het zijn dat je het remsysteem niet of slecht ontlucht krijgt.
Het remsysteem van een AX is kruislings verbonden en moet je dus ook kruislings ontluchten. Dus niet de langste remleiding eerst!! (Dat ging bij mij in het verleden ook al goed, maar de laatste keer dat ik het zo deed verloor ik telkens druk toen ik bij het laatste wiel (LV) kwam.)

Deze (click)PDF zegt dat je de volgende volgorde moet aanhouden:
LA, RV, RA, LV

HIER staat het volgende:
De volgorde van ontluchten: Rechtsachter, linksvoor, linksachter, rechtsvoor.
Dus die verschilt nogmaals? :P (ik heb nu laatst deze aangehouden om te ontluchten, maar het is nog niet goed)

Nu vraag ik mij af of het wat uitmaakt in welke volgorde ik nu kruislings ontlucht? Het volgende onderstaande prentje (1) deed mij denken dat ik best de volgorde "LA, RV, RA, LV" aanhoud omdat ik zo de remleidingen die het hoogst op de HRC aangesloten zijn het laatst ontlucht worden. Welja, dit klopt bijna :P Maar als ik dit (click) goed begrepen heb, dan komt het omdat nr1 (de bovenste zuiger op een gemonteerde hrc) gewoon nog niet correct kan werken omdat in zuiger 2 (de onderste op een gemonteerde hrc) nog lucht zit en daardoor zuiger 1 niet goed kan indrukken. (beeld je telkens 2 leidingen in)

(1)
Image

Het kruislings verbonden remsysteem heeft als voordeel dat als 1 vd 2 circuits uitvallen, je nog steeds toch nog een beetje recht zal kunnen remmen doordat je nog op iedere as 1 remmend wiel zal hebben. (stel je voor dat je plots enkel op de 2 rechtse of de 2 achterste wielen nog zou kunnen remmen)

conclusie:
- desnoods hrc ontluchten, ook al is die niet los geweest (was bij mij ook niet los geweest)
- volgorde respecteren

succes ;)

ps, als hier kemels van fouten in staan. Gelieve ze dan te corrigeren. Dit is ook maar wat zelfstudie :P

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Als je aan je remleidingen gaat sleutelen moet je zorgen dat deze niet leeg kunnen lopen.
Dat doe je door het ontluchtingsgaatje in het remvloeistofreservoir af te plakken of door een stukje plastic o.i.d. (iets dat luchtdicht is en dun) over de vulopening te leggen en dan de dop er weer op te draaien.
Het reservoir kan dan niet via de open leiding leeglopen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

jk wrote:Als je aan je remleidingen gaat sleutelen moet je zorgen dat deze niet leeg kunnen lopen.
Dat doe je door het ontluchtingsgaatje in het remvloeistofreservoir af te plakken of door een stukje plastic o.i.d. (iets dat luchtdicht is en dun) over de vulopening te leggen en dan de dop er weer op te draaien.
Het reservoir kan dan niet via de open leiding leeglopen.
Het verhaal klopt maar meestal als er problemen zijn met het remsysteem is het ondertussen ook wel is een keer tijd geworden om de remvloeistof compleet te verversen.

Waarna het systeem vaak veel beter werkt omdat remvloeistof hygroscopisch is (water opname).

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Wat ook helpt is ervoor zorgen dat het rempedaal een klein beetje ingedrukt is en blijft. (met een klein plankje oid)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Henk, ik ging er inderdaad vanuit dat de remvloeistof ongeveer op de door de fabriek voorgeschreven intervals wordt vervangen door nieuwe van het juiste type.

Remvloeistof met uit de lucht opgenomen water erin kan bij heftig en herhaaldelijk remmen leiden tot dampvorming (stoomvorming dus eigenlijk) waardoor de remmen onbetrouwbaar worden.
Een vloeistof is "niet" samendrukbaar, een damp/gas is dat wel.
Verder leidt dat water tot corrosie van de remcilinders en /zuigers.

Juist bij oudere, vaak wat verwaarloosde, op een laag budget gereden, auto's, doet het vervangen van dingen als remvloeistof en allerlei rubbers en kogelgewrichten, wonderen.
En de kosten zijn het eigenlijk niet.
Last edited by jk on MonFeb15, 2010 11:15:11 PM, edited 1 time in total.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

User avatar
echteeendrijder
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: SatFeb13, 2010 8:58:57 PM
Location: Nieuw Weerdinge

Post by echteeendrijder »

Oke...
Dank aan allen die een reactie/suggesties/tips hebben gegeven.
Kom nu net weer bij de AX vandaan, en met het ontluchten komt er een heeeeeeeeel klein beetje remolie uit.
De WRC die we vervangen hebben komt niks geen remvloeistof uit..(bij het ontluchtingsnippel)
Maar ik moet nog het ontluchten zoals hier boven werd beschreven.
Mischien wordt het dan beter.
Verder nog tips?
En hoort het zo dat er een heeeeeel klein beetje remolie uit komt?

Mag bijna wel een nieuwe topic voor worden geopend :wink:

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Voor het ontluchten van een remsysteem heb je nodig:
- Twee mensen (of één mens en een speciaal systeempje dat je op je remvloeistofreservoir monteert)
- Een doorzichtig slangetje dat over de ontluchtingsnippel van de wielremcilinder past
- Een glazen potje half gevuld met remvloeistof met een gat in het deksel waardoorheen het slangetje past.

Het in de remvloeistof in het potje eindigende slangetje is handig om te zien of er nog lucht uit remsysteem komt.
Zonder slangetje kan het ook maar dan spuit de remvloeistof overal heen, over je banden en zo, en bovendien kan er toch weer wat lucht mee naar binnen worden gezogen bij dichtdraaien van de ontluchtingsnippel.

Vergeet niet het remvloeistofreservoir af en toe zonodig bij te vullen, anders blijf je eindeloos bezig met ontluchten.

Het ontluchten doe je door je helper langzaam het rempedaal te laten intrappen.
Open nu de ontluchtingsnippel een beetje en draai deze vervolgens goed dicht.
De helper laat het rempedaal opkomen en trapt het vervolgens weer in.
Tijdens het intrappen open je de ontluchtingsnippel, sluit hem weer, etc. etc.. totdat er geen luchtbellen meer door het slangetje komen en bovendien het rempedaal hard aanvoelt en niet wegzakt bij het op druk houden (zakt het wel weg, dan heb je ergens anders ook een probleem, bijvoorbeeld bij de hoofdremcilinder).

Tenslotte: vergeet niet dat remvloeistof agressief en gevaarlijk spul is en dat je autolak er absoluut niet van houdt.
Last edited by jk on MonFeb15, 2010 11:17:22 PM, edited 1 time in total.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

User avatar
echteeendrijder
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: SatFeb13, 2010 8:58:57 PM
Location: Nieuw Weerdinge

Post by echteeendrijder »

uuhh kan dat ook zonder dat slangetje etc?
Wij doen het gewoon met een steeksleutel, losdraaien etc.
Kan ik anders nog iets bijzonders zien of horen aan de HRC?
Om dat ding te vervangen lijkt mij ook een karwei.
De AX MOET deze week klaar....

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

echteeendrijder wrote:Oke...
Dank aan allen die een reactie/suggesties/tips hebben gegeven.
Kom nu net weer bij de AX vandaan, en met het ontluchten komt er een heeeeeeeeel klein beetje remolie uit.
De WRC die we vervangen hebben komt niks geen remvloeistof uit..(bij het ontluchtingsnippel)
Maar ik moet nog het ontluchten zoals hier boven werd beschreven.
Mischien wordt het dan beter.
Verder nog tips?
En hoort het zo dat er een heeeeeel klein beetje remolie uit komt?

Mag bijna wel een nieuwe topic voor worden geopend :wink:
Bij mij kwam er ook een heel klein beetje uit bij gelijke welke nippel. Ik vrees dat je ook je hrc er zult moeten afnemen om hem eerst te ontluchten. Vergeet niet om de koppelingen in te spuiten met wat WD40 alvorens ze los te maken :)

edit:
Zien/horen volgens mij weinig. Die van mij kan ik wel een beetje horen als ik pomp. Als je ontlucht zonder slangetje heb je veel kans dat er nog lucht in blijft zitten, want je kan de lucht niet zien. Maar zelfs zonder slangetje zou er toch vloeistof uit moeten komen.
De HRC verwijderen is 10 minuutjes werk.
Maak eerst de 2 bovenste leidingen los en duw ze een beetje aan de kant, dan de 2 onderste, en dan die 2 boutjes van 13 :)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ontluchten altijd met een halfgevuld potje remolie aangesloten op de ontluchtingsnippel.
Zo voorkom je dat het systeem aan beide zijden luchthapt.
Dus:

1)passend ringsleuteltje over de nippel,
2)slangetje op nippel aansluiten,
3)ander eind slangetje in potje met remolie.
4)hulpje pompt twee keer en houdt de tweede keer het pedaal onderin vast,
5)ander draait nippel los,
6)nippel weer vast,
7)rempedaal rustig laten opkomen en herhalen vanaf 4 totdat er geen luchtbellen meer in de slang zitten.

Zo werk je alle vier de wielen af.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Zo'n systeempje heet een eezibleed (of hoe je het dan ook schrijft).
Image

Het potje vul je met remvloeistof, sluit het slangetje aan op de HRC en zet vervolgens druk op het potje met luchtdruk uit bijvoorbeeld je reservewiel. Maar het grootste voordeel is dat er gewoon continue druk op je systeem staat. Scheelt pompen, en als er halverwege je remcirquit een lek zit heb je dat veel makkelijker gevonden (blijft druppelen/gutsen) ;-).

Ik geloof dat het zo'n 15 a 20 euro kost, maar iedere autozaak heeft er wel een. En als ze niet weten waar je het over hebt weet je waar je niet terug wilt komen ;-).


Het hele systeem zal inmiddels na al die pogingen toch wel voorzien zijn van nieuwe remvloeistof?

Overigens wil je gewoon zo'n doorzichtig slangetje. Dan kan je namelijk zien of er luchtbellen in je systeem zitten. En ALTIJD nieuwe remvloeistof in het reservoir gooien. Er zijn namelijk wel mensen die de vloeistof die ze in het potje opvangen vrolijk terug in het cirquit gooien, en da's dus niet de bedoeling! Hier kan dus bijvoorbeeld vocht of gewoon troep inzitten.

Schaf er gerust een aan, het scheelt een hoop frustratie ;-)
Image

Post Reply