Problemen met de diesel

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Problemen met de diesel

Post by srwdj »

Na al erg veel te hebben vervangen aan de AX diesel is het waarschijnlijk nu toch niet meer rendabel om hem weer op de weg te krijgen.

Ik heb in een jaar tijd het volgende vernieuwd, maar bleek niet genoeg:

Uitlaat
Radiateur
Waterpomp
Sensor watertemperatuur
Aandrijfassen
Brandstofslangen
Brandstoffilter
En nog een aantal dingen, wat verder niet echt noemenswaardig is.

Maar afgelopen maandag (29-12-2008) was ik onderweg naar mijn werk en hield de auto erg in. Geen idee wat het kon zijn. Besloten om rustig weer naar huis te rijden vanuit mijn werk. Begon het al bij de stoplichten, een enorme ratel onder de kap vandaan bij het optrekken. En een behoorlijke rookwolk. Dus even aan de kant gezet en kijken of ik wat kon vinden. Maar er was niks te zien, dus voorzichtig naar huis gereden (60 km). Zelf denk ik dat het de versnellingsbak is, maar moet er verder nog naar kijken.

Zelf ben ik niet van plan om er nog veel geld in te steken, dus denk dat de auto binnenkort in onderdelen wordt verkocht.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

een rookwolk uit de V-bak. lijkt mij sterk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

zou je niet eerst even...

Post by MrBBQ »

Hallo,

Zou je niet eerst even kijken wat er nou precies aan de hand is !
Voordat je hem straks verkoopt in onderdelen!

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

denny wrote:een rookwolk uit de V-bak. lijkt mij sterk.
De rookwolk kwam inderdaad niet uit de versnellingsbak maar uit de uitlaat. Misschien iets verkeerd verwoord.

@mrDean
Uiteraard ga ik er eerst naar kijken wat het is. Momenteel is het me alleen iets te koud om er iets aan te doen. En in de garage vriest het net zo hard als buiten.

Mijn versnellingsbak heeft een aardige opdonder gehad toen ze bij de garage mijn uitlaat hebben vervangen. Daarvoor hebben ze de achterste motorsteun los gehad en niet goed meer vastgezet, met als gevolg dan de bout eruit is getrilt en ik dus met een kantelende motor heb rondgereden. Maar een paar kilometer, maar denk wel dat dit de oorzaak is.

Hopelijk valt het allemaal mee, want verder rijdt de auto toch wel erg goed en zuinig. En aangezien ik 150 km per dag rijdt kan de benzine auto eigenlijk niet uit.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Lijkt me op zich vreemd dat de bak door een niet vastzittende onderste motorsteun een flinke tik krijgt, de positie van de bak en aandrijfassen veranderd niet veel, aangezien de linker en rechtersteun het blok op 1 lijn houden onder de kap. Er zal wel iets beweging in het geheel zitten, maar de aandrijfassen hebben aan beide kanten homokineten, dus daar zit wel beweging in.

Ik heb zelf met de AX toendertijd mn motorsteun aan de bakzijde helemaal afgebroken gehad, en daar heeft de boel toen ook niets aan overgehouden.

Loopt de motor stationair nog wel mooi, of ratelt ie dan ook, zo ja,trap de koppeling eens in, en kijk of het dan ophoudt.

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Nu moet ik even diep nadenken (zat nogal gestresst in de auto).

De tik was vooral als ik reed. Zodra ik de koppeling intrapte was het weg. Ook kon ik niet harder dan 80. (even gereden anders had ik nogal boze medeweggebruikers).

Verder ga ik er deze week nog naar kijken, maar uiteraard blijven ideeën welkom. Want dat scheelt een hoop zoekwerk.

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Afgelopen weekend hebben we even naar het motorblok gekeken, en zijn we tot de conclusie gekomen dat de motor behoorlijke schade heeft.

Nieuwe motor lijkt me geen optie qua kosten.

Dus ik heb besloten om de auto zelf te gaan slopen, en in onderdelen te verkopen. Het wachten is nu op een goedkeuring van de RDW voor Sloop in eigenbeheer.

Dus binnenkort diverse onderdelen voor een 1.5 diesel te koop, waarvan ook een aantal bijna nieuwe.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Echt jammer hoor! :(

Zo veel AX diesels zijn er nu ook weer niet en nu zijn er in nog geen 3 weken tijd al twee einde-verhaal. :(

Maarrehm, zonder onbeleefd te zijn, mag ik al vast m'n interesse tonen in de brandstofpomp, injectoren (incl. de stalen leidingen) en de brandstofleidingen?

Hoe is de staat van de carosserie eigenlijk?
Misschien is er alsnog iemand die het wel aan durft om 'm motorisch op te knappen?!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Het is inderdaad jammer, maar soms moet je een keuze maken.

Zodra de onderdelen definitief verkocht worden krijg je een seintje van me.

Mochten er meer mensen al belangstelling hebben in onderdelen, laat het dan gerust even weten via PB. Dan kan ik daar rekening mee houden.

Post Reply