Staking busvervoer

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Staking busvervoer

Post by Tijmen »

Krijgen ze 19% meer loon in drie jaar, klagen ze nog die buschaffeurs. Dat ze niet meer zoveel geld achterover kunnen drukken sinds de invoering van de strippenkaart heeft het beroep buschauffeur een stuk inder lucratief gemaakt blijkbaar.

Nou ja, ze zullen hun redenen verder wel hebben.

Ik vind het in ieder geval knap irritant; ik moet straks in Eindhoven ergens aardig ver van het station zijn voor een relatief belangrijke afspraak. Dat wordt nog leuk dus......

groeten uit de trein richting eindhoven :roll:
AX GTI '91

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik ben vandaag daarom ook niet naar school gegaan. Dronten is alleen bereikbaar met bus of auto.

Auto heb ik gister en eergister gebruikt en leeggereden voor tentamens. Nu dus geen benzine meer voor lessen.

Dichtsbijzijnde treinstation is 20 km weg.....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Tsja, ik ben benieuwd hoe lang ze het volhouden, dat staken

Iig is het voor OV-reizend nederland niet echt prettig. Ik kan het zo invullen dat ik tegenwoordig met de fiets naar het station ga in Leiden, en in Utrecht woon ik op loopafstand van het station (maar de GVU rijdt toch wel, das geen streekvervoer natuurlijk). Dus eigenlijk heb ik er geen last van. Maar ik kan me inbeelden dat het voor andere mensen lastiger kan zijn, en zo mensen terug de auto in gejaagd worden.

De auto in is ook geen pretje tegenwoordig als er getankt moet worden voor 1,50 a 1,60 per liter :twisted:

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja als ik naar school moet, dan kan ik ook niet. Daar gaat ook alleen een bus heen. Dat is gewoon kl*te!!!.

Gelukkig met de auto naar het wekr op het moment..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Staking busvervoer

Post by MNM(tm) »

-Henry- wrote:Dat ze niet meer zoveel geld achterover kunnen drukken sinds de invoering van de strippenkaart heeft het beroep buschauffeur een stuk inder lucratief gemaakt blijkbaar.


Sorry, maar dat vind ik een nogal grove aantijging!
De Nationale strippenkaart bestaat sinds 1980 (en dus al 28 jaar!).
Het busvervoersbedrijf heeft in die tijd echt wel de nodige 'verjonging' in het chauffeursbestand gekregen, dus op de chauffeurs die na 1980 in diest zijn gekomen, is die uitspraak sowieso al niet van toepassing!

Daarnaast is het een feit dat niet alleen in de vervoersbranche (en dan met name het uitvoerend personeel, want 't bestuur heeft z'n zakken, net als bij veel andere bedrijven en branches, wèl in toenemende mate gevuld!) de lonen nauwelijks gestegen zijn, terwijl 't leven echt wel duurder is geworden.
Kostte een brood in 1980 nog geen gulden (€0,45), tegenwoordig moet je er al €1,19 voor lappen! Mag ik dan even duidelijk maken dat dat een toename van bijna 38% is?!

Ik vind het dus echt niet gek dat ze niet tevreden zijn met 19% over 3 jaar, om 28 jaar achterstand in te halen!

Mischien is het je niet opgevallen, maar 'vroeger', dus in de jaren '80, kon je nog als 1-verdiener je gezin onderhouden. Nu zijn er zelfs 2-verdiener-gezinnen die nog amper de eindjes aan mekaar kunnen knopen, en dan doen ze niet eens gek kwa uitgaven of bijzondere dingen.

Kortom: het leven is WEL DEGELIJK duur geworden. Terecht dus dat de lonen ook maar eens (naar redelijkheid) opgekrikt worden!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ja maar als die buschauffeurs eens besefte dat ze niet de enige zijn die niet meer rond kunnen komen (heeeel veeeeel lonen zijn niet gestegen!)

En zoiezo, alle personen die ook al weinig verdiende en (meestal daarom) met het OV reizen, en dat nu dus niet kunnen, verplichten ze op deze manier om VEEL geld uit te geven aan benzine, waardoor die helemaal niet meer rond kunnen komen ;)


Maar goed;
Ze staken en het zal wel, maar ze maken er echt geen vrienden mee.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:ja maar als die buschauffeurs eens besefte dat ze niet de enige zijn die niet meer rond kunnen komen (heeeel veeeeel lonen zijn niet gestegen!)

Klopt. Helemaal mee eens. Maar zolang die anderen (ook) niet van zich laten horen, zal daar echt niets aan veranderen.

grietje wrote:En zoiezo, alle personen die ook al weinig verdiende en (meestal daarom) met het OV reizen, en dat nu dus niet kunnen, verplichten ze op deze manier om VEEL geld uit te geven aan benzine, waardoor die helemaal niet meer rond kunnen komen ;)

Ook een goed punt, maar hoe kun je een werkgever beter treffen dan met een staking (en dus 'n enorm inkomstenverlies)?

grietje wrote:Maar goed;
Ze staken en het zal wel, maar ze maken er echt geen vrienden mee.

Mjah, maar da's met de meesten zo die hun kop boven 't maaiveld durven uitsteken...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:
grietje wrote:En zoiezo, alle personen die ook al weinig verdiende en (meestal daarom) met het OV reizen, en dat nu dus niet kunnen, verplichten ze op deze manier om VEEL geld uit te geven aan benzine, waardoor die helemaal niet meer rond kunnen komen ;)

Ook een goed punt, maar hoe kun je een werkgever beter treffen dan met een staking (en dus 'n enorm inkomstenverlies)?



Door wat ze hiervoor al deden, wel te rijden maar geen kaartjes te verkopen/controleren. Goed duidelijk maken dat het vanuit de buschauffeurs komt en waarom...

Dan schaar je je klanten aan de goede kant (achter je) en je werkgever heeft geen inkomen meer.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

ja ik vond het gratis rijden eigenlijk ook beter. Aangezien dat ook NOG meer kost.

En er zijn geen inkomsten aan kaartjes e.d, maar er moet wel gewoon diesel worden betaald..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Re: Staking busvervoer

Post by Tijmen »

MNM(tm) wrote:
-Henry- wrote:Dat ze niet meer zoveel geld achterover kunnen drukken sinds de invoering van de strippenkaart heeft het beroep buschauffeur een stuk inder lucratief gemaakt blijkbaar.


Sorry, maar dat vind ik een nogal grove aantijging!


Ik had een dergelijke reactie verwacht en je hebt gelijk in het feit dat het leven duurder is geworden en de lonen niet evenredig zijn gestegen. Er zijn echter zat beroepsgroepen die voor 3% moeten vechten en zwaarder en langer moeten werken, de buschaffeurs hebben 19% over drie jaar (=6,3% per jaar) aangeboden gekregen.

Dat hier andere werktijden voor in de plaats komen ligt in lijn met een veranderende sector die klanten heeft met andere behoeftes dan vroeger. Desondanks hebben ze groot gelijk dat ze staken voor betere werkomstandigheden (pauzes e.d), maar ik had liever gezien dat ze daarmee de baas treffen en niet de klant.


-edit-
Trouwens, ik heb en had me best gered zonder bus. In dit geval had ik desnoods een taxi genomen, maar het was gelukkig te lopen. Ik weet wel dat ik bij dit - niet nader te noemen - bedrijf niet snel zal gaan werken.
AX GTI '91

Post Reply