Is dit het eigenlijk wel nog waard? >:| Natuurlijk!

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Is dit het eigenlijk wel nog waard? >:| Natuurlijk!

Post by citrofenwick »

AAARG
ik moet even mijn frustraties kwijt aan jullie

ik heb altijd graag aan mijn axjes gewerkt maar nu is het plezier er toch wel af aan het gaan...

Onlangs, een maand of 2 geleden, kocht ik mijn eerste GTI.
Er stond in de advertentie dat deze prima was om op te knappen.

Na enige twijfel heb ik deze gekocht (gevraagd om te keuren)

De eerste weken is alles vrij goed. Ik begin met kleinigheidjes op te lossen, zoals de pompjes van het kofferdeksel die aan vervanging toe waren etc.
allemaal leuk :)

Nu komt het
- Ondertussen begint mijn rechter-aandrijfas al lichtjes te tikken
- Hij trilt aan 120+, en balanceren hielp niet (kan nu opgelost zijn, nog niet geprobeerd, zitten nieuwe remschijven op en de borgvijsjes waren afgebroken langs 1 kant)

- Als ik er een thermostaat insteek, komt hij al na 10 min 100 graden en chauffeert hij, tenzij ik HEEL rustig rijd. (zie koelwaterproblementopic, ik heb er gisteren een nieuwe ingezet en het probleem is terug :@ )

- Er is deze week een waterleiding beginnen spuiten/stomen (die van de chauffage aan de thermostaat, maar das niet zo erg, ik heb die nog wel ergens)

- Mijn schakelstangen zijn versleten (is wel niet duur, maar is een afgang geweest vanavond om in 3de aan te zetten naar huis)

- Vanavond gemerkt dat mijn koppeling er mss bijna door zit (ben het niet zeker, die kan mss nog ingekort worden?)

- Dit weekend toen ik er onder lag, gemerkt dat mijn draagarmen dringend aan vervanging toe zijn. Ik heb al een klein scheurtje aan beide kanten opgemerkt!

Carosserie zelf is in goede staat, enkel wat roest voor de ecu...
Wel wat krassen in de lak op het dak

Vanmiddag aangezet naar het werk en tegen dat ik er was, lagen mijn schakelstangen opnieuw los, kwam er stoom uit de motorkap en was mijn tellerkabel opnieuw gesneuveld :evil:

Opknappen/afvoeren???
=> afvoeren = alles verkopen en iets helemaal anders zoeken
ik zit er echt door :(
mijn oude ax is mij altijd veel trouwer gebleven...

Wat denken jullie?
Het is natuurlijk wel een zeldzame GTI en veel onderdelen zijn ondertussen al vernieuwd of nog in goede staat (einddemper, achterbanden, alternator, strax ook de driem, en het vele werk)
Last edited by citrofenwick on FriJan18, 2008 6:47:14 PM, edited 1 time in total.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Of investeren in deze auto het nog waard is, is afhankelijk van hoe ver jij wilt gaan. Het betreft hier inderdaad een GTi en als je GTi wilt blijven rijden, zou ik deze gewoon houden. Het zijn sportieve auto's op leeftijd en dat brengt op den duur het nodige, al dan niet onvoorziene, onderhoud met zich mee. Je weet nu wat je hebt en als ik het zo lees, zie ik niet direct iets alarmerends. Nu vind ik trouwens niet snel iets alarmerend, maar toch :P.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

het probleem is ook dat ik geen garage heb waar ik hem vast kan zetten om hem op te knappen.
Mijn pa wil zijn auto snachts binnenzetten en mijn ma wil haar plaatsje ook niet afstaan. En de carport neem ik al in met mijn sloop-ax
ondertussen ook al hevige discussies gehad met de ouders over het lot van mijn ax-en...

En ik heb geen put/brug ook... (das wel niet echt noodzaak natuurlijk)
Verder heb ik wel alle nodige gereedschap om het te doen

ik heb wel nog een vervang-ax waar ik tijdelijk mee zou kunnen rijden.


pfffffffff :(

Woutervanderlaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: MonApr09, 2007 9:53:45 PM
Location: Zeist

Post by Woutervanderlaan »

Ik zeg die sloop-AX snel afslopen en afvoeren; heb je een mooi plekkie vrij om lekker te gaan klussen... Zoals ik het lees zijn het wel allemaal dingen die je zelf kunt oplossen; of niet? En ook niet met hele hoge prijskaartjes (misschien dan de koppelstangen en draagarmen)...

Maak anders eerst een maximum wat je aan geld er maximaal erin wil stoppen en ga dan alle reparaties optellen om te zien of het in je budget past...?? Succes man; het is toch wel balen al die kleine dingetjes... Bevorderd het rijplezier niet echt..

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

bedankt voor het medeleven :)

Ik heb hem zonet naar de garage gebracht (een eerlijke garage welteverstaan :) ) want ik was het kotsmoe en ik vond het probleem niet...
Het is hier 5km vandaan, ik heb supertraag gereden (lage rpm) en toch ging hij DIRECT naar 100 graden en meer!

Er moest trouwens toch een nieuwe d-riem op.
En de schakelstangen laat ik ook meteen vernieuwen (deze kosten echt niet veel hoor, mss 50€ incl werk)

Als de koppakking lek is (waar hij eerst naar zal kijken natuurlijk), laat ik het sowieso zijn voor wat het is. Hij sprak voorzichtig van 500€+ als er werk aan de kop is.
(tenzij ik goedkoop aan andere onderdelen kan geraken)

Morgen naar de verzekeraar gaan of bellen en allesinds voorlopig de 1.1 TRE terug inschrijven tot nader order. (hopelijk kan ik daar mee naar de meeting komen!!!)

Sorry voor de onoverzichtelijke post, ik ben er echt triest van :(
groetjes

ohja,
de carport is een open plaats. enkel de zijkanten en de voorkant zijn dicht. Het is er niet echt ideaal om te werken. Maar wel doenbaar.
(of moest mijn vader zijn auto daar willen zetten... Maar dan zal mijn ma terug protesteren :( )

En mijn kennis van mechanica is niet groot genoeg om een motor zelf open te doen. Met hulp van mijn vader moet dit wel lukken denk ik. Verder kan ik wel al redelijk sleutelen, dankzij dit forum en vele howto's ;)
Last edited by citrofenwick on MonJan14, 2008 7:42:34 PM, edited 1 time in total.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

citrofenwick wrote:Als de koppakking lek is (waar hij eerst naar zal kijken natuurlijk), laat ik het sowieso zijn voor wat het is. Hij sprak voorzichtig van 500€+ als er werk aan de kop is.
(tenzij ik goedkoop aan andere onderdelen kan geraken)
Koppakking is op zich wel zelf te doen.
Altijd meer PK's dan jou!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Bas_S wrote:
citrofenwick wrote:Als de koppakking lek is (waar hij eerst naar zal kijken natuurlijk), laat ik het sowieso zijn voor wat het is. Hij sprak voorzichtig van 500€+ als er werk aan de kop is.
(tenzij ik goedkoop aan andere onderdelen kan geraken)
Koppakking is op zich wel zelf te doen.


ja, dat zei mijn vader ook.
Eerst afwachten van wat de garagist zegt.
En wat zou de kans zijn dat de kop ook gaar is? De motor heeft wel al een keertje of 3 100 graden gehad ondertussen.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

De kop hoeft niet perse gaar te zijn van paar keer 100 graden. Koppaking klinkt wel aannemelijk. 500 euro is opzich veel maar aan de andere kant, er zitten meestal veel man uren in.

Tja, de GTI stond er niet echt al te best bij, maar als je hem nu aanpakt, heb je er weer lange tijd een goede auto aan. Maar als je zelf weinige kennis/handigheid hebt is het waarschijnlijk erg prijzig (alles laten doen) en dan is het de vraag of het het waard is natuurlijk...

Maar zoals ie nu is kan je er ook niet veel voor vragen, denk ik.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen en samen met mijn pa hebben we al aardig wat gedaan.
Mijn pa denkt er aan, als de koppakking door is, om die zelf te vervangen.
Nu maar afwachten, vanavond eens bellen naar de garage :|

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Mijn dag/ax is gered, de koppakking is niet lek 8)

radiator heeft een klein lekje en er zat wat lucht in het circuit...

Nochtans ontlucht tot er water uit de ontluchtpunten kwam, mss dat het te maken heeft met de lekke radiator.
Ik moet het niet weten om eerlijk te zijn

En hij zegt dat de koppeling toch wel nog eventjes meekan en dat het zeker de moeite waard is om hem op te knappen. (zeker na een testrit :P)

En omdat ik volgende week mijn 2de nummerplaat ga aanvragen en zo dus permanent met 2 axjes ga kunnen rondrijden ben ik nu helemaal gelukkig

De frustraties zijn over :occasion9:
(tot ik de rekening zal zien :oops: )

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Mooi!
Dat scheelt weer een hoop zorgen en moeite, feli :wink:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

Goed nieuws,
hopelijk zien we dan die GTI op de volgende meeting !

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

hopelijk wel ja :)

voorlopig nog even met de 1.1 rondrijden, maar dat vind ik totaal niet erg
die bak is echt zalig om mee te rijden :D

Post Reply