Dat moeilijke gedoe altijd van 16v's inbouwen ;)

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Dat moeilijke gedoe altijd van 16v's inbouwen ;)

Post by Drake »

Ok komt er op neer dat een 16v exact dezelfde kabelboom heeft als een 106 rallye 1.6 dus waarom al dat moeilijke gedoe van 16v's en schema's ?

En dat een 8v van de rallye veel makkelijker inbouwen is kwa kabelboom

Maar dat is het niet! ;) of je moet het op de verkeerde manier doen en de 1.4 mpi bosch rommel nemen welke technisch inferieur is aan de magnetti (die b.v kan uitlezen hoe hard je auto rijd, kraantje van de benzine dichtgooid als je afremd e.d en daarom lopen die dingen 10x zo zuinig) :lol:

ofwel waarom zijn we nu een 8v aan het inbouwen terwijl een 16v net zoveel werk is op een motersteuntje en een radiateurtje na.

btw we hebben hier volledige kabelschema's liggen en wellicht dat als mijn broertje alles netjes op papier zet ik een how-to heb kabelboom aanpassen, wat het leven van de 16v swapperd een stuk makkelijker zal maken teminste als je een type2 hebt.

er zijn wat knelpunten zoals de aansturing van een paar relais maar het is niet zo moeilijk zoals sommige al jaren doen denken.
:wink:

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

16v duurder?
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

en met een halve motorsteun rond gaan rijden :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Snap ook niet waarom mensen denken dat die 16V ombouw moeilijk is !

Stelt geen ruk voor.

Ik had de 16V kabelboom aangesloten op de oude 1.1 boom en had hem in een uurtje lopend...

Ik denk eerder dat mensen liever willen laten denken dat het moeilijk is om uniek teblijven ;).

Een motor welke dan ook heeft maar een paar draadjes nodig om telopen (canbus motoren uitgesloten). Zolang je maar een unlockte ecu nodig heb is het simpel !
Image

My Cars <98>.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Inderdaad als je een schema of lopend voorbeeld hebt in combinatie met een ecu zonder lock is het zo gedaan.

Merk dat het vaak misgaat met draadbomen die al wel wat meegemaakt hebben, vaak is het natuurlijk spul uit een sloper en daar is een reden voor.

Ook één om de mist mee in te gaan is de zekering en voedingskast in de motorruimte. als die er af gesloopt is wel goed opletten wat zekeringen moeten worden en waar voeding op hoort.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

als je nou een compleet schema hebt en er ook foto's bij wilt maken heb ik wel een slachtoffer ax-je! :wink:

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

De reden voor mij om voor een 1.6 8v te gaan heeft niks met inbouwen te maken.

Maar een 1.6 8v lijkt op een 1.1i motor. Een simpel APK keur station zal het niet opvallen dat er een compleet andere motor inligt.

Als je er een 16v inhangt gaat er wel een lampje branden. Daarbij komt ook nog dat als je motorvermogen van de nieuwe motor standaard 40% hoger is dan dat je op kenteken hebt... je in principe onverzekerd rond rijd.

Maar ja... Kenteken van mij is 60pk. Dus met een 95pk 1.6 8v ben ik eigenlijk ook al de lul. Maar 't valt minder op.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Hier ben ik het niet mee eens :P

Mijn oude ECU van het Rallye blok je heeft 2 rijen met pinnen en die van mijn 16v blokje (106 gti s16) heeft 3 rijen met pinnen.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Dat moeilijke gedoe altijd van 16v's inbouwen ;)

Post by MNM(tm) »

Drake wrote:...of je moet het op de verkeerde manier doen en de 1.4 mpi bosch rommel nemen welke technisch inferieur is aan de magnetti (die b.v kan uitlezen hoe hard je auto rijd, kraantje van de benzine dichtgooid als je afremd e.d en daarom lopen die dingen 10x zo zuinig) :lol:
De Bosch MA3.0 ECU op het 1.4i KDX blok leest anders ook real-time de rijsnelheid uit hoor. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Klopt maar dat is dan ook een monopoint :wink:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dat wel, maar ook meteen de enige onder de monopoints (die in AX-en voorkomen) die dat doet. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Oeh.. een "enige" uitspraak is gewaagd MNM :roll:

Doet de CDY dat dan ook niet (die is immers ook voorzien van MA3.0 :wink: )

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Mark wrote:
Maar ja... Kenteken van mij is 60pk. Dus met een 95pk 1.6 8v ben ik eigenlijk ook al de lul. Maar 't valt minder op.
dat niet alleen het is een 1.6 en die is nooit in een ax geleverd dus geen type goedkeuring dus geen verzekering. dus al hang je er een 1.6 met 65 pk in dan ben je ook de lul als ze er achter komen met een ongeluk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

maargoed dat laatste heb ik nog nooit gezien, gewoon typenummers weghalen of overzetten op het blok (van de 1.1)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Op Nigels motorblok staat gewoon "K2A" en een ECU is niet zo snel te vinden...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Dacht dat het hier ging over het inbouwen van 16v's in AX'jes. Iemand die er al ervaring mee heeft kan die hier neerzetten tegen welke problemen die aanliep? Alvast bedankt :)
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ga eens met peter praten :) maar die heeft dan weer een type 1

verder kun je gewoon de bovenste motorsteun (auto kant) uit een sloop saxo/106 halen en die in de ax lassen :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

TTF wrote:...verder kun je gewoon de bovenste motorsteun (auto kant) uit een sloop saxo/106 halen en die in de AX lassen :wink:
"auto kant" ???
Hangt er niet een hele auto rondom de motorsteunen? ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

als je de puntlassen uitboort niet, dan kun je de steun loshalen en overzetten :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mjah, okee.
Maar welke van de 2 bedoel je dan? Die onder de accu of die aan bijrijderszijde?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply