De AX 1.4 GT weg, Ax 1.1 Terug :D

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Dr is vast wel iemand met een setje kleppen over, of een compeet andere cilinderkop.

Neem dan 185/55/14... stukken goedkoper.

Je moet het zelf weten.
Altijd meer PK's dan jou!

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

60km rijden is heel goed te doen in een ax :D

ik rijd dagelijks 76km heen en 76 km terug.

zelfs al moet ik 150 km heen 150km terug is het nog goed te doen dankzij de ozo fijn zittende stoelen :D

en een 1.1 is inderdaad heel zuinig en goedkoop om in te rijden.
en inderdaad onderdelen genoeg te vinden.
Image
TO DO:
stoel weer aan de bodem bevestigen
eeuwige roestgaten behandelen
nieuwe handremkabel.
olie/koelvloeistof,filters, etc vervangen.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Naast de genoemde verplichtingen voor het kunnen afsluiten van een oldtimer-verzekering (>24jr, tweede auto), heb je vaak ook te maken met een kilometrage-beperking.
Meestal iets van 5000 km/jr maximaal, en als ik lees dat de enkele afstand naar school (DeTechnO?) al 70 km is, maak je dus met twee keer per week naar school al een kleine 300 km/ week...
Dat is dus (een schooljaar telt 42 wkn) een kleine 12K /jr...véél meer dan is toegestaan.
(Nog) geen hond die het controleert, maar als je betrokken bent bij een ongeval ben je gruwelijk aan de beurt (en dat ben je dan tóch al..)...!!

Daarnaast zijn oldtimers, zoals al aangegeven, geen goedkope auto's om te (blijven) rijden; aan onderhoud en reparaties ben je al snel een veelvoud van de uitgespaarde wegenbelasting kwijt per jaar...
En oude auto's zijn meestal ook alles behalve zúnig, een enkeling daargelaten (Eend, Mini of Nuovo 500).
Dan is er nog het issue roest...geloof me: dat hebben ze allemaal, zelfs de 'gerestaureerde' exemplaren.

Koop gewoon een simpele AX, of een Subaru Justy of MiniJumbo of weet-ik-veel-wat, want betrouwbaarder dan dát koop je nauwelijks nog.
En anders is er nog de trein...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

misschien niet eerlijk maar goed te doen. Toch oltimer verzekeren. Weet je hoe makkelijk de km stand van een type 1 terug te draaien is :oops:
Even bijhouden hoevaak en hoeveel je hem terug draait. Als je hem dan ooit verkoopt even opdraaien.

Als het kan zet je hem dan op je ouders hun naam. Dan is het voor hun een 2de auto. Kosten verzekering 60 a 80 euro per jaar!

Dat vocht in de lampen is even fohnen en het is weg. Wat de banden betreft. Even orgineel eronder. 155 of 165. Scheeld gelijk in het verbruik.
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ik weet niet hoe handig of je bent, maar ik heb nog wel een kop liggen die voor een niet te gekke prijs weg mag. Als je die nou netjes klaar maakt (schoonmaken, kleppen schoonmaken en opnieuw inschuren en nieuwe klepseals) en deze monteert dan heb je voor weinig geld je AX weer aan het rijden.

En ik zou zeker gaan kijken of je hem kunt houden. Veel goedkoper en betrouwbaarder kun je niet rijden. Daarbij weet je nu wat er aan de auto is gedaan en in wat voor staat die is. Bij een andere auto moet je dat maar weer afwachten.

En als het echt moet, kun je die audio natuurlijk ook verkopen, met die 600 euro kun je wel een jaartje de vaste lasten van de AX betalen.
Image Image Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Wat is belangrijker, audio of vervoer? :D

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Losroyos wrote: want ik zou nog liever lopen dan met de trein.
als je het maar niet combineert anders wordt het zo'n zootje. :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

als de AX dan toch weg moet en je een belastingvrije wil:
http://link.marktplaats.nl/348723870
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Hmm, nog vanmiddag overleg gehad met begeleister, punten die jullie aangaven aangegeven ze zegt ook ja, AX is goedkoper, maar ze zegt ook neem dan de 1.1 en geen 1.4. omdat die 1.1 stukke zuiniger is,

Nou kan ik hem voor 500 verkopen, Audio mag eruit en de uitlaat van voor tot achter mag ik houwe. en nou zag ik deze AX: http://link.marktplaats.nl/349857329

Dat vind ik wel een hele mooie AX. hij licht voor mij heel erg uit de richting, miss iemand van hier die er tegen de tijd dat ik me ax verkocht heb er eventueel heen kan om te kijken proefrit en dat allemaal?

Denk dat jullie ook beter de puntjes weten die ik miss over het hoofd zie.
Hier binne een straal van 30 km zijn er maar 2 axjes te koop :oops:

En dan ga ik kijken of de verzekering op me vaders naam kan of juist op die van me ma, daar ga ik nog ff voor om de tafel.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Losroyos wrote:Denk dat jullie ook beter de puntjes weten die ik miss over het hoofd zie.
Je hebt de deuk(en) in de rechter deur niet toevallig over het hoofd gezien?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ok, dus als ik het goed begrijp..

heb je een mooie AX 1.4 'nep GT' die voor de verzekering en wegenbelasting een 1.1 is

en die verkoop je met een bizar verlies om een lelijke 1.1 terug te kopen, omdat die zuiniger is? :?
what the hell, daar snap ik echt niets van..

weet je al zeker dat je huidige motor stuk is? of neem je dat maar voor het gemak aan en is er niets gecontrolleerd?

een 1.1 en 1.4 verschillen in zuinigheid echt niet de moeite...

ik zou echt niets verkopen of kopen voordfat je ZEKER weet en GETEST hebt of je huidige blok stuk is
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

idd wat schiet je er mee op .. je "GT" is immers voor de verzekering nog een 1.1.. dus kwa wegenbelasting/verzekering betaal je hetzelfde als een 1.1

het verschil kwa verbruik tussen een 1.1 en 1.4 zal ook niet heel erg groot zijn.. en verhalen van mensen die 1 op 18 plus rijden met een 1.1 geloof ik niet :lol:

bouw dan weer een 1.1 in die nep GT mocht je het voor het verbruik doen.. :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Vooral de bandenmaat (195) is een aanslag op je verbruik. Verder zit er weinig verschil in verbruik.
Zo'n monopoint met mini-gasklep kan nooit veel verbruiken.
Altijd meer PK's dan jou!

rem-jo
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 47
Joined: FriFeb27, 2009 12:50:51 PM
Location: capelle a/d ijssel
Contact:

Post by rem-jo »

,wat mankeert eraan als blok kapot is en voor de rest goed is heb ik er wel intresse in ..groetjes
Last edited by rem-jo on FriMay28, 2010 12:05:55 AM, edited 1 time in total.
ax 1.1 carb ...1989

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

joh met een 1.1blok + motorkabelboom + ecu heb je weer een 1.1
Aangezien bij die van jouw alles type 2 is uitgevoerd is het waarschijnlijk appeltje eitje om het te wisselen. (al kan je beter op smallere bandjes gaan rijden en rustig aan doen met de rechter voet)
Ik zou zeker niet zomaar een goede/mooie! ax weg doen om een 1.1 terug te nemen. (heb vorig jaar alles van de 1.1 zo weggegeven)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

TTF wrote:en verhalen van mensen die 1 op 18 plus rijden met een 1.1 geloof ik niet :lol:
Met een 1.1 heb ik al eens 1 op 18.8 gereden :D

moet er wel bij zeggen dat het een rit van 200 kilometer was, niet harder als 90 gereden heb, op het gehoor bij 2500 toeren doorgeschakeld en veelal in de slipstream van vrachtwagens en caravans gereden. Dus ja het is mogelijk maar je moet er wel wat voor doen.

Mar als je wil (en daar is niet veel voor nodig) dan is een 1.1 net zo "onzuinig" als een 1.4. Sterker nog... met m'n 1400 ben ik net zo zuinig/onzuinig als m'n 1100.

Het verschil is zo nihil dat het gewoon niet interessant is en als je gewoon een keer de fiets pakt om je vergeten boodschap te halen dan heb je dat verschil er al weer uit.

Wat ook al aangekaart wordt, op papier is je AX een 1100 dus je gaat er dan echt alleen maar op verbruik op "vooruit"... als je er al op voorruit gaat...

En als je echt zuinig wilt zijn houdt je dan gewoon aan wat regeltjes om zuinig te rijden... om te beginnen gewicht... hoe zwaar is al je audio spul en je rollbar? lees dit bijvoorbeeld eens...

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ja, maar is de aanschaf van motor kabelboom en ecu niet net zo duur als een 1.1 met de koets eromheen? En ik ben zoiezo al niet zo technis dat ik dat zelf kan.

En de verbruik cijfers, Ik weet niet of ik moet geloven dat de 1.1 zuiniger is dan een 1.4, daar heb ik geen kaas van gegeten, En als de ene met ene verhaal komt en de andere komt er weer mee dat het geen donder uit maak raak ik in de war en snap ik er geen hol meer van.

Alleen ik weet gewoon totaal niet wat er aan kapot is, En daar kan ik niet tegen want dan heb ik gewoon gouw zoiets van bekijk het maar doe het liever op de makelijke manier. Ik kan als iets niet lukt toch door gaan en de oorzaak zoeken, Dat heeft voor een deel met me autisme te maken, Mij autisme is ook dat dingen duidelijk moeten zijn anders raak ik in de war, Dat gebeurt hier dus, iedereen verteld een ander verhaal. Wel zuinig niet zuinig..

Miss kan iemand een keer komen helpen, weet niet of er iemand in de buurt woont die er verstand van heeft, maar ik kom er niet uit samen met Jelle.

Maar het kost ook geld om een mooie auto mooi te houden, De lak op de spiegels laat los, Der zit die steenslag in de motorkap en voorbumper en de koplamp heeft ook steentje opgevangen (het kunstof) Aan de achterkant bij de bodem van de kofferbak begint hij te roesten. De velgen moeten opnieuw wit gemaakt worden heeft wat schade en de zit roest wat van de wielbouten af komt. De banden moeten nieuwe op, de skirt aan bestuurders zijde onder het portier is losjes, de hele elektronica is aangepast en snap het niet. de achterbumper heeft kleine schade en het dakraam lekt heel klein beetje.

Dat is wat me zo even te binne schiet.

@ Michael
Denk dat rolkooi ongv 30kg en het geluid net 10kg ofzo. dus dat is niet heel veel.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Losroyos wrote:@ Michael
Denk dat rolkooi ongv 30kg en het geluid net 10kg ofzo. dus dat is niet heel veel.
40 kilo lijkt inderdaad weinig maar heb je dat al eens opgetild? en je weet ook dat op het gewicht van 674 kg (wat jou auto op kenteken is) dat dus ongeveer 6% is?

Het is in elk geval alleen maar om aan te geven dat ook je huidige AX zuiniger moet kunnen rijden...

Weet je überhaupt eigenlijk al wat het verbruik is van deze?

En voor je eventueel aanstaande 1.1 begin je al gelijk met iets als een spaghetti spruitstuk... Kan me niet voorstellen dat dat zuiniger is, eerder onzuiniger. Dus zo'n grote issue is de zuinigheid dus ook weer niet.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Nee, ik heb veel te vroeg een auto gekocht, Heb me rijbewijs ook nog niet dus kan daar niks over zeggen.

Maar in het begin denk ik zoiezo niet zuinig te kunne rijden :oops:
maar dan zit ik nog wel met die andere punten die ik aangaf, En dan kan de auto wel heel mooi zijn, maar is het verstandig hem dan te houden als er dat allemaal aan moet gebeuren. ik weet niet of ik het geld ga hebben dit allemaal te kunne aanpakken. ik heb zoiezo niet genoeg verstand ervan.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Verbruik hangt van je rijstijl af, niet (of nauwelijks) van de auto.

Dus neem die kop van Bossie over.
Nieuwe banden komen later wel.
Skirts, lak en velgen hebben geen prioriteit.
Vocht in je lichten föhn je weg.
Roest bik je weg en behandel je als je er weer eens geld voor hebt over 6 maanden.
Steenslag is je bitch.

Gaan met die banaan :D

oja en niet teveel planken he

Post Reply