En da's meteen mijn persoonlijke grootste weerstand tegen het hele verhaal: de gekoppelde bevriezing van de klassiekregeling.
Eerst een paar feitjes (zie ook CBS, CPB, BOVAG):
- het totale nederlandse klassiekerpark is 0,7% van het totale wagenpark,
- het gemiddelde jaarkilometrage dat met een klassieker wordt gereden is 500 km,
- het grootste deel hiervan zijn naar clubevenementen,
- klassieke auto's stammen uit een tijd dat oliewissels nog om de 5000 km moest gebeuren,
- onderdelen zijn niet/nauwelijks meer bij een automaterialenzaak te verkrijgen, vaak al niet eens meer bij de merkdealer...,
- het rijdend en toonbaar houden van een klassieker vergt tijd maar vooral geld...meer geld dan dat je voor werkelijk had gehouden.
- klassiekers worden vaak gehouden als belegging of investering, want uiteindelijk worden ze alleen maar schaarser en dus waardevoller.
Nu weer terug naar het kilometerheffingsverhaal:
het is in mijn ogen ronduit belachelijk dat men de klassiekerregeling/ vrijstelling bevriest op 01-01-1987.
De youngtimers die nu rijden en op weg zijn naar hun klassiekstatus hebben het al die jaren volgehouden of kúnnen houden door de devotie van hun bezitter (M/V),
bovendien is er al die jaren al wegenbelasting betaald en hebben ze zichzelf al drie keer betaald...
Denken ze in Den Haag nu werkelijk dat men straks massaal in klassiekers gaat rijden om de heffing te ontlopen?
Hebben ze enig idee wat het rijden met een klassieker kost?
Tuurlijk..er zullen altijd van die centenknakkers zijn die met een oude Kadett op LPG gaan rijden en niets aan de auto doen totdat deze uit elkaar valt.
Dan gaat deze alsnog naar de sloop en kopen ze een ander oud hok.
Zo wordt de spoeling rap dunner, dus dat houdt deze groep niet lang vol.
Amen...
Dat is ook misschien voor mij nog wel het ergst hoor.... Als het doorgaat is er straks over 40 jaar dus geen auto meer te vinden tussen de 10 en 40 jaar oud. Daarna vind je ze wel weer, want die waren oldtimers. Dat is toch zonde??? Heel stuk 'geschiedenis' weggevaagd.....
En om welke reden, nou zoals Pascal al uitlegd, geen.
Ennuh Johannus, dat jij zo naief kan zijn zeg. Zie je dan niet hoeveel geld ze hier uit kunnen halen?? Geen fotokastjes meer langs de weg, want het hele nederlands wegennet is 1 grote traject controle. Daar begint het al mee
En nogmaals, ik zie écht geen reden waarom ze niet steekproefsgewijs gaan kijken of de geschorste auto wel op terrein staat, of dat een apk loze auto zeker weten niet beweegd. Levert ze zoveel geld op en wat voor moeite is het nou? Al die fotomakende politie mensen achter een pc zetten en 500 autos per dag laten checken.
Daarnaast, dagje ziek thuis en even met de auto naar de AH, krijg je dat ookalweer terug.
En de kosten blijven natuurlijk ook hoog, als er met het allerlaagste tarief al zoveel mensen meer gana betalen, moet je eens opletten als de prijzen verhoogd worden! En dan elk jaar eenbeetje hoger natuurlijk...