Boete...

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
Bertram
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueFeb15, 2005 12:18:35 PM
Location: Tolkamer

Boete...

Post by Bertram »

Schelden voorkomen stond er dus ik zal m'n best doen...

Een maandje of 3 geleden werd ik plotseling aangehouden, geen idee waarvoor, zegt die pliesieagent dat ik met m'n mistlampen aanrij. Ik had het niet eens in de gaten, ze gaan immers automatisch mee uit met m'n gewone verlichting. Gaat meneer agent een bekeuring staan uitschrijven van 65 euro :twisted: En na wat lullige opmerkingen van mijn kant vertrokken ze weer.

3 Maanden niets van die hele beote gehoord totdat hij nu plotseling door de brievenbus valt...

Dat is dus weer 1 bekeuring dichter bij het boetequotum...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik zou wel eens duidelijk willen lezen hoe het nou wel en niet mag.

mij is het namelijk geleerd dat mistlicht(v00r) aanmag bij;
stadslicht en grootlicht

en dus niet alleen of met dimlicht.

echter wordt je er ook vaak op gewezen als je het aan hebt icm stadslicht! En ik geloof dat de regels zoals vermeld in het theorieboek verkeersdinges weer anders zijn dan de regels die de politie hanteerd!!

bij de meeste moderne auto's schakelt het dimlicht naar stadslicht als je mistverlichting aanzet. Maar volgens de politie is dat dus precies verkeerd om :roll:

I lost it..
Image

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

bij mijn oude auto konden de mistlichten alleen aan als je dimlicht aan had was een golf 3 trouwens
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nog zo'n leuke..

dimlicht/stadslicht..

mij geleerd dat stadslicht het 'bijna geen licht maar ze staan wel aan' is en dimlicht je normale licht zeg maar.. maar in het theorieboek van mn vader (nog in herogliefen) staat het precies andersom! logisch dat veel mensen het fout doen toch?
Image

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

Volgens mij is de regel gewoon dat je je mistlichten voor ?n achter mag voeren als het ook daadwerkelijk nodig is! dus bij een zicht minder dan ...?meter (50 ofzo). Persoonlijk vind ik dat wel een goede regel daar er heel veel auto`s rond rijden waarvan die mistlichten niet goed zijn afgesteld en dus aardig verblindend zijn. Het is wel een beetje flauw dat je een boete krijgt terwijl je het zelf niet eens door had. Is het zelfde dat je een boete krijgt als je achterlicht kapot is en je dat dus niet door hebt omdat je niet elke keer een complete lichtcontrole houd als je weer gaat rijden.....
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

stadslicht = verticaal omhoog in je AX (dus zwak licht)
dimlicht = naar voren gericht in je AX (dus normaal licht)
grootlicht = naar achteren klikken in je AX (dus groot licht)
mistlicht = breedstralers

ook zijn er nog verstralers... maar die zijn volgens mij sowieso verboden om aan te hebben?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Is het zelfde dat je een boete krijgt als je achterlicht kapot is en je dat dus niet door hebt omdat je niet elke keer een complete lichtcontrole houd als je weer gaat rijden.....


Zal 'm je leuker vertellen. Ik heb ooit bijna een boete gekregen omdat het achterlicht (van m'n Alfa) het niet deed, terwijl ik dat nog gecontroleerd had voordat ik wegging.
Agent vroeg of ik lampjes bij me had, had ik niet... Hij begon al te schrijven, maar ik kwam eronderuit doordat het aan de stekker bleek te liggen. Die was losgeschoten...

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Mistlicht voor mag je alleen aan hebben bij <200m zicht en ik weet bijna zeker dat dat was waarom je die boete kreeg. Niettemin lullig.
Kijk uit, een Cactussssss

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Mistlicht voor mag alleen bij slecht zicht. Dus hevige regen, sneeuw of mist.
Achter mag allen buiten de bebouwde kom met een zicht van minder dan 50 meter. (dat is dus zelden!!)

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

citro-power wrote:Mistlicht voor mag alleen bij slecht zicht. Dus hevige regen, sneeuw of mist.
Achter mag allen buiten de bebouwde kom met een zicht van minder dan 50 meter. (dat is dus zelden!!)


En toch zie je dat zo ontzettend vaak :cry: kan ik me erg aan irriteren
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

kakanox wrote:stadslicht = verticaal omhoog in je AX (dus zwak licht)
dimlicht = naar voren gericht in je AX (dus normaal licht)
grootlicht = naar achteren klikken in je AX (dus groot licht)
mistlicht = breedstralers

ook zijn er nog verstralers... maar die zijn volgens mij sowieso verboden om aan te hebben?


Die standen is afhankelijk van je type...

Ennuh... maak die grote fout niet!!!

MISTLICHT zijn GEEN breedstralers...
Over het algemeen zijn het allemaal VERstralers....

Deze mag je aan in combinatie met dimlicht of grootlicht.. En dan moet het slecht weer zijn dat het zicht doet belemmeren.. Inderdaad de afstand moet dan 200m zicht bedragen!

Stadslicht mocht je vroeger alleen nog mee rijden! Tegenwoordig mag stadslicht fungeren als parkeerlicht of iets dergelijks.. Je ziet mensen ook gewoon met stadslicht rijden.. ach ja..

En ach.. wat betreft de naamgenoot (Bertram), je hebt ook iets verkeerds in je auto zitten.. Want immers, mistlicht hoort niet standaard aan te gaan met je verlichting, of je moet de tussenschakelaar over het hoofd zien, of missen...


En ja.. extra lampjes zijn eenmaal verplicht om bij je te hebben.. Dat zijn de dingen waaraan ik me irriteer.. Mensen met half werkende verlichting.. Vooral als het bestuurderskant is.. LEVENSGEVAARLIJK... Geen lampje bij je? Direct schrijven wat mij betreft!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

MISTLICHT zijn GEEN breedstralers...
Over het algemeen zijn het allemaal VERstralers....


uhm.. waarom dan? is toch niet logisch om ver te stralen als je dan een muur cre?ert?

En ja.. extra lampjes zijn eenmaal verplicht om bij je te hebben.. Dat zijn de dingen waaraan ik me irriteer.. Mensen met half werkende verlichting.. Vooral als het bestuurderskant is.. LEVENSGEVAARLIJK... Geen lampje bij je? Direct schrijven wat mij betreft!


Probleem is dat ze die rotdingen bij de pomp veelal alleen in setjes verkopen. Beetje lullig om telkens een heel setje te kopen omdat ??n achterlichtje het begaf.

Bertram
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueFeb15, 2005 12:18:35 PM
Location: Tolkamer

Post by Bertram »

Ik weet ook wel dat ik die boete terecht kreeg. Maar de volslagen willekeur bij de politie staat me niet aan. Een buurman was een paar weken daarvoor aangehouden met mistlichten aan en geen gordel om en die man mocht gewoon doorrijden na een waarschuwing.

Daarnaast wist ik echt niet dat ze aanstonden, maar meneer agent was er direct al van overtuigd dat het opzet was.


Nu een andere vraag, op de schikking de boete dus staan mijn voorletters verkeerd vermeld b.b terwijl het b.a moet zijn zou dit als een vormfout aangemerkt kunnen worden?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Bertram wrote:Ik weet ook wel dat ik die boete terecht kreeg. Maar de volslagen willekeur bij de politie staat me niet aan. Een buurman was een paar weken daarvoor aangehouden met mistlichten aan en geen gordel om en die man mocht gewoon doorrijden na een waarschuwing.

Daarnaast wist ik echt niet dat ze aanstonden, maar meneer agent was er direct al van overtuigd dat het opzet was.


Nu een andere vraag, op de schikking de boete dus staan mijn voorletters verkeerd vermeld b.b terwijl het b.a moet zijn zou dit als een vormfout aangemerkt kunnen worden?



tegenwoordig mogen ze schikkingen gewoon nog aanpassen dus helaas vornfouten op die manier bestaan niet meer ze mogen zelfs tijden en kentekens aanpassen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Yep.. joost heeft helemaal gelijk

Ennuh, Bertram.. ik wist wel dat je zelf ook wist dat je fout was.. maar zo aanvallend was het ook niet bedoeld hoor :)
Probleem is dat wij (de meesten) in de categorie zitten "te sportieve" rijders.. of jonge rijders.. Oudere mensen krijgen in die zin sneller een waarschuwing.. (heel dom!)..

Ennuh, motoragenten ben je direct al de bok.. Die maken er een sport van om te schrijven!


Kakanox: Breedstralers bestaan wel.. maar je ziet ze praktisch niet of nooit.. Dan moet er een E op staan meen ik... (moet ik even nazoeken!)

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Joost wrote:
Bertram wrote:Ik weet ook wel dat ik die boete terecht kreeg. Maar de volslagen willekeur bij de politie staat me niet aan. Een buurman was een paar weken daarvoor aangehouden met mistlichten aan en geen gordel om en die man mocht gewoon doorrijden na een waarschuwing.

Daarnaast wist ik echt niet dat ze aanstonden, maar meneer agent was er direct al van overtuigd dat het opzet was.


Nu een andere vraag, op de schikking de boete dus staan mijn voorletters verkeerd vermeld b.b terwijl het b.a moet zijn zou dit als een vormfout aangemerkt kunnen worden?


tegenwoordig mogen ze schikkingen gewoon nog aanpassen dus helaas vornfouten op die manier bestaan niet meer ze mogen zelfs tijden en kentekens aanpassen


Niet helemaal waar, kennelijke verschrijvingen en kleine details mogen aangepast worden. Tijden vallen daar in de meeste gevallen niet onder, kentekens zijn ook een twijfelgeval. Zou een beetje raar zijn, aangezien bv de verplichting om lichten te voeren soms op een paar minuten aankomt.

Verder is het raadzaam om altijd even de termijn in de gaten te houden waarbinnen de schikking binnenkomt. De maximale termijn is naar ik meen 4 maanden (staat een verwijzing achterop de schikking). Als je hem dus na 4 maanden binnen krijgt moet je bezwaar aantekenen, dan wordt ie verscheurd.

Post Reply