$(^@# Banden

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

$(^@# Banden

Post by q01z »

voordat iemand me straks gaat vertellen dat ik gewoon nieuwe banden moet kopen; ik moet eigenlijk gewoon nieuwe banden kopen..


mjah wat is nou het geval.. als het beetje vochtig is.. dan is mijn ax zwwaaaar onderstuurt.. echt bij hele lage snelheden al rechtdoor.. opzich leer je daar mee leven en heb ik mn rijstijl dr al op aangepast.. ga dus standaard glijdend door de bocht ;)

maar nu zijn mn banden achter dus zo ver op dat als ik een beetje gas terug neem [dus NIET los, maar gewoon van plank naar half] dan gaat de achterkant glijden..

ik heb dus een soort euhmm ijsracer ofzo :?

dattie voor zo glijdt komt overigens door de velgen en de ET waarde daarvan.. (zegt pappie ;)) mijn wielen staan namelijk \ / en dat is niet zo lekker in het bochtenwerk
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Hee...

Ga eens nieuwe banden kopen :evil:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Brutus wrote:Hee...

Ga eens nieuwe banden kopen :evil:


*eikel* :roll:

whahaha

neej.. zorg eens voor goeduitgelijnde wielen voor..
verlagen dus ;)
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Heej Marc weet je wat jij zou moeten doen.....








Nieuwe banden kopen :wink:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Sander,

Ik zou toch echt vinden dat Marc eens nieuwe banden moest gaan kopen!

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Heb je nog een beetje profiel op de banden ?? dat kan het ook wel eens zijn!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

jullie zijn best vermoeiend :roll:

geweldig :D:D

owh joris.. achter euhmm als je banden glad zijn met af en toe een haarscheurtje.. dan is dat toch ook profiel? :)

voor wel zat profiel..
Image

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Zolang je geen lekker banden hebt en het rijd nog , JA!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

heeft ie nog geen nieuwe banden?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Nieuwe bandjes lijkt me dan idd geen overbodige luxe, ik moet et toch aardig gek maken wil ik rechtdoor gaan in een bocht met mn standaard dieseltje en een setje wintebandjes van 155/70 R13

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

IceByte wrote:Nieuwe bandjes lijkt me dan idd geen overbodige luxe, ik moet et toch aardig gek maken wil ik rechtdoor gaan in een bocht met mn standaard dieseltje en een setje wintebandjes van 155/70 R13


Rijd jij nu nog op winterbandjes dan? :?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kan je nagaan hoe gek je het moet maken om overstuurt te raken :D

zonder gebruik vd handrem....

voorbanden hebben echt goed profiel!!
Image

voor is het echt duidelijk mn camber die niet klopt.. komt door de verkeerde ET waar de van mn velg denk ik
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

De ET waarde heeft geen effect op je camber. Alleen zal de camber minder sterk beinvloed worden door het inveren. Je moet omlaag Marc dan wordt het beter. En als je het goed wilt doen dan moet je ervoor zorgen dat als je inveert je draagarmen horizontaal staan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Brutus wrote:
IceByte wrote:Nieuwe bandjes lijkt me dan idd geen overbodige luxe, ik moet et toch aardig gek maken wil ik rechtdoor gaan in een bocht met mn standaard dieseltje en een setje wintebandjes van 155/70 R13

Rijd jij nu nog op winterbandjes dan? :?
? Het is toch winter? In sommige landen is het gebruik van M+S-banden verplicht. De meeste Scandinavische landen schrijven winterbanden voor tussen 1 december en 28 februari. In Belgi?, Duitsland, Groot-Brittanni?, Spanje en Denemarken gelden evenals in Nederland geen voorschriften voor M+S-banden.

Overigens bestaat het misverstand dat winterbanden puur voor sneeuw bedoeld zijn. Maar maak je geen illusies: met flinke sneeuw heb je andere maatregelen nodig. Winterbanden zijn uitermate geschikt bij temperaturen tot +7 graden en voor modderige en vochtige omstandigheden. Door een andere rubbersamenstelling verhogen ze de grip, voorkomen ze aquaplaning en verlagen ze de remweg aanzienlijk ten opzichte van zomerbanden. Bij lage temperaturen dus, want als het warmer wordt moet je er niet te lang op doorrijden want dan werken ze averechts en slijten ze hard.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Handjes wrote:
Brutus wrote:
IceByte wrote:Nieuwe bandjes lijkt me dan idd geen overbodige luxe, ik moet et toch aardig gek maken wil ik rechtdoor gaan in een bocht met mn standaard dieseltje en een setje wintebandjes van 155/70 R13

Rijd jij nu nog op winterbandjes dan? :?
? Het is toch winter? In sommige landen is het gebruik van M+S-banden verplicht. De meeste Scandinavische landen schrijven winterbanden voor tussen 1 december en 28 februari. In Belgi?, Duitsland, Groot-Brittanni?, Spanje en Denemarken gelden evenals in Nederland geen voorschriften voor M+S-banden.

Overigens bestaat het misverstand dat winterbanden puur voor sneeuw bedoeld zijn. Maar maak je geen illusies: met flinke sneeuw heb je andere maatregelen nodig. Winterbanden zijn uitermate geschikt bij temperaturen tot +7 graden en voor modderige en vochtige omstandigheden. Door een andere rubbersamenstelling verhogen ze de grip, voorkomen ze aquaplaning en verlagen ze de remweg aanzienlijk ten opzichte van zomerbanden. Bij lage temperaturen dus, want als het warmer wordt moet je er niet te lang op doorrijden want dan werken ze averechts en slijten ze hard.


Er is eerder een discussie geweest over winterbanden...
Tja scandinavische landen dat is logisch, daar ligt de temperatuur ook wel wat anders.. Daar zijn ze ook echt nuttig, hier ook wel.. maar pas als het ook echt vriest... Die paar nachten dat het nu vriest :)

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Brutus wrote:Er is eerder een discussie geweest over winterbanden...
Tja scandinavische landen dat is logisch, daar ligt de temperatuur ook wel wat anders.. Daar zijn ze ook echt nuttig, hier ook wel.. maar pas als het ook echt vriest... Die paar nachten dat het nu vriest :)
Als je nu even goed leest, dan zie je dat winterbanden al nut hebben vanaf +7 graden zoals gezegd, dus niet alleen bij vorst en sneeuw! De rubbersamenstelling is anders en geschikter voor koudere omstandigheden. Daarnaast staan winterbanden inderdaad bekend om hun andere profiel om beter overweg te kunnen met winterse neerslag en vuile straten. Maar dat van die andere rubbersamenstelling levert dus in Nederland wel degelijk een groot voordeel op! Zie ook de duizenden websites die er over gaan.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

@Sander: ik weet het Sander, ik bedoelde ook dat effect van het inveren en niet het camber zelf.. maar het kwam dr even niet zo uit :D overigens wil ik ook omlaag.. en het liefste veel.. das lekker onhandig enzo [voor school liggen hobbels van +20cm, verticaal]

@handjes: winterbanden hebben wel degelijk nut en verhogen inderdaad de veiligheid. Echter moet je in landen als nederland je afvragen hoe groot de kans is dat je ze daadwerkelijk nodig hebt en de betere wegligging die je hierdoor krijgt daadwerkelijk moet gebruiken [noodsituaties] en aangezien de kans in nld op dergelijk slecht weer vrij klein is, is het voor meeste mensen een overbodige en te dure luxe om winterbanden aan te schaffen. Zelfs als je dit afweegt tegen de verbeterde rijeigenschappen bij koud weer
Image

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Ik heb zelf ook geen winterbanden.
Maar te duur zijn ze natuurlijk niet, want als je op winterbanden rijdt slijten je zomerbanden weer niet en andersom. Dus als je van plan bent om met je auto meer dan 35.000 km te rijden (=schatting voor levensduur banden.) Zal het niet echt duurder zijn. Beter is het wel, je merkt het verschil zelfs al bij nat wegdek. (temp +-5 graden) (heb het zelf gezien tijdens mijn sliptraining)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Handjes wrote:
Brutus wrote:Er is eerder een discussie geweest over winterbanden...
Tja scandinavische landen dat is logisch, daar ligt de temperatuur ook wel wat anders.. Daar zijn ze ook echt nuttig, hier ook wel.. maar pas als het ook echt vriest... Die paar nachten dat het nu vriest :)
Als je nu even goed leest, dan zie je dat winterbanden al nut hebben vanaf +7 graden zoals gezegd, dus niet alleen bij vorst en sneeuw! De rubbersamenstelling is anders en geschikter voor koudere omstandigheden. Daarnaast staan winterbanden inderdaad bekend om hun andere profiel om beter overweg te kunnen met winterse neerslag en vuile straten. Maar dat van die andere rubbersamenstelling levert dus in Nederland wel degelijk een groot voordeel op! Zie ook de duizenden websites die er over gaan.


Slijtage valt ook wel mee, tenzij je er hartje zomer mee gaat rijden, en merken doe ik het zeker, met de zomerbandjes kon ik het al goed merken als ik over bijvoorbeeld fietsstroken reed in bochten oid, dan voel je de auto beginnen met glijden, nu totaal geen last van.

Ontopic:

Gewoon de voorbandjes naar achteren gooien, en voor 2 nieuwe regelen, is het eenvoudigste :D

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Het ligt er een beetje aan hoe je rijdt met je AX. Maar een 4 seizoenenband is dan toch ook een hele goede optie? Voor een wat oudere auto zou ik echt niet gaan investeren in 2 setjes banden.

Post Reply