Bandenboer
Moderators: Rock's, webmasters
Bandenboer
Iedere keer dat ik bij de Profile kom is het raak...
In het verleden deden ze weleens routinematig 2.5 bar in alle banden (alsof verongelukte mensen nog banden bij ze komen kopen...), dit keer was het 2.1 rechts en 2.3 links (???).
Verder hebben ze weleens m'n Citroën-ventieldopjes weggeflikkerd, of m'n auto viesgemaakt met hun zwarte vingers.
Vandaag was het dus weer raak... kom ik voor twee banden, en ik zeg nog: voorbanden vervangen, en daarna zorgen dat de nieuwe banden aan de achterkant van de auto terechtkomen. "Jaaa dat doen we altijd meneer".
Zijn ze klaar, en waar zitten de nieuwe banden? 1x raden
In het verleden deden ze weleens routinematig 2.5 bar in alle banden (alsof verongelukte mensen nog banden bij ze komen kopen...), dit keer was het 2.1 rechts en 2.3 links (???).
Verder hebben ze weleens m'n Citroën-ventieldopjes weggeflikkerd, of m'n auto viesgemaakt met hun zwarte vingers.
Vandaag was het dus weer raak... kom ik voor twee banden, en ik zeg nog: voorbanden vervangen, en daarna zorgen dat de nieuwe banden aan de achterkant van de auto terechtkomen. "Jaaa dat doen we altijd meneer".
Zijn ze klaar, en waar zitten de nieuwe banden? 1x raden
Kijk uit, een Cactussssss
Ik blijf er altijd naast staan bij bandenboeren (ook naast de balanceermachine).
Verder zet men de banden altijd op iets te hoge druk (maar dat bevordert het 'zetten' van de band op de velg).
Het aanhaalmoment van de wielbouten is bij alle bandenboeren veel te hoog (gewoonlijk 13kgm ipv orde van grootte 9-10kgm) maar de meesten gebruiken tegenwoordig tenminste wel een momentsleutel.
Wat velen dan weer nalaten is het kruislings en in fasen aanhalen van de wielmoeren/-bouten (maar kruislings is niet van toepassing bij 3 wielbouten/-moeren, in fasen vastdraaien wel) hetgeen kan leiden tot onbalans want je vervormt de velg, ook bij stalen velgen.
(Qua ondoorzichtigheid van prijzen en deskundigheid mijd ik na enige ervaringen Kw*kF*t als de pest).
Verder zet men de banden altijd op iets te hoge druk (maar dat bevordert het 'zetten' van de band op de velg).
Het aanhaalmoment van de wielbouten is bij alle bandenboeren veel te hoog (gewoonlijk 13kgm ipv orde van grootte 9-10kgm) maar de meesten gebruiken tegenwoordig tenminste wel een momentsleutel.
Wat velen dan weer nalaten is het kruislings en in fasen aanhalen van de wielmoeren/-bouten (maar kruislings is niet van toepassing bij 3 wielbouten/-moeren, in fasen vastdraaien wel) hetgeen kan leiden tot onbalans want je vervormt de velg, ook bij stalen velgen.
(Qua ondoorzichtigheid van prijzen en deskundigheid mijd ik na enige ervaringen Kw*kF*t als de pest).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Ik moet binnenkort ook naar een bandenboer. Nu al zin in...Mijn AX krijgt nieuwe banden en ik moet er op letten dat het netjes gebeurt. Ik blijf er ook maar bij.
Het is toch niet normaal dat er bij die zaken zo slecht wordt gewerkt. Is daar ook geen keurmerk voor of zo dat de kwaliteit waarborgt?
Ik twijfel nog tussen de Euromaster of Profile Tyrecenter bij mij om de hoek.
Het is toch niet normaal dat er bij die zaken zo slecht wordt gewerkt. Is daar ook geen keurmerk voor of zo dat de kwaliteit waarborgt?
Ik twijfel nog tussen de Euromaster of Profile Tyrecenter bij mij om de hoek.
Inderdaad, veel garages kopen in bij een leverancier, zoals brezan enz.
Hierdoor hebben ze vaak flinke korting op de producten.
Ik me verder niet al te veel zorgen maken over iets als banden laten wisselen. Tenzij je peperdure velgen hebt natuurlijk, maar dat lijkt me niet.
Zelf trouwens heel erg goede ervaringen met de profile tyrecenter hier in Zutphen. Kon er bij blijven staan, deden erg voorzichtig met mijn velgen en hij was super nauwkeurig met het balanceren van de wielen.
Ook weer vast zetten, eerst met de tol aan zetten en toen nog netjes op het juiste moment met de momentsleutel.
Hierdoor hebben ze vaak flinke korting op de producten.
Ik me verder niet al te veel zorgen maken over iets als banden laten wisselen. Tenzij je peperdure velgen hebt natuurlijk, maar dat lijkt me niet.
Zelf trouwens heel erg goede ervaringen met de profile tyrecenter hier in Zutphen. Kon er bij blijven staan, deden erg voorzichtig met mijn velgen en hij was super nauwkeurig met het balanceren van de wielen.
Ook weer vast zetten, eerst met de tol aan zetten en toen nog netjes op het juiste moment met de momentsleutel.
AX 11TRE 1988
Ik maak mij altijd vooral zorgen om onbalans.
En dat kan behalve door kromme velgen of onzorgvuldig balanceren ook komen door het verkeerd aantrekken van de wielbouten/-moeren.
En als je ooit een lekke band hebt 's avonds in de regen op een afgelegen plek ben je niet blij als je op je wielmoersleutel een pijp van 1m lengte nodig hebt maar die nergens kan vinden.
(Zoals mij overkwam met een Volvo 240 op een landweggetje in Engeland - de garage had de wielmoeren nogal erg goed vastgezet).
En dat kan behalve door kromme velgen of onzorgvuldig balanceren ook komen door het verkeerd aantrekken van de wielbouten/-moeren.
En als je ooit een lekke band hebt 's avonds in de regen op een afgelegen plek ben je niet blij als je op je wielmoersleutel een pijp van 1m lengte nodig hebt maar die nergens kan vinden.
(Zoals mij overkwam met een Volvo 240 op een landweggetje in Engeland - de garage had de wielmoeren nogal erg goed vastgezet).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
beungarages die wielmoeren vastzetten met luchtsleutel hoef ik niet heen, dan doe ik t liever zelf, met de momentsleutel that is.. ten 1e trek je (mogenlijk) je schijven en velgen krom (trillende remmen met nieuwe schijven kan dan ook komen door scheef aangedraaid wiel) en ten 2e, sta je dan idd in de regen sip te kijken omdat je zelfs staande op de kruissleutel, de bouten niet uit je wiel krijgt..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Bij Kastelein Banden (Profile) in Sommelsdijk heb ik wel goede ervaringen.
Daar worden de wielbouten inderdaad netjes in fasen en met een momentsleutel aangedraaid.
Daar worden de wielbouten inderdaad netjes in fasen en met een momentsleutel aangedraaid.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Omdat ik een aantal jaren bij Renard heb rondgelopen weet ik wel ongeveer hoe dat bandengebeuren qua prijs in elkaar zit.
En ik denk dat (in principe) de 'gewone' garage vrijwel altijd goedkoper kán zijn dan de bandenjongens.
Bijna al die Profile's, Euromasters en KwikFluts bieden een op het oog leuk prijsje maar vragen vervolgens idioot veel voor balanceren, monteren en 'klein materiaal'.
De meeste garages halen hun banden inderdaad gewoon bij de groothandel, telefonische bestelling die dezelfde dag wordt afgeleverd, voor een prijs waar wij enkel van kunnen dromen. Vervolgens moet je als klant een beetje onderhandelen over montage, ze verdienen meestal al snel €20 per band en dus kan montage voor ongeveer een tientje all-in.
Onderhandelen over montageprijs en een beetje flexibiliteit in bandenkeuze kan veel voordeel opleveren.
En ik denk dat (in principe) de 'gewone' garage vrijwel altijd goedkoper kán zijn dan de bandenjongens.
Bijna al die Profile's, Euromasters en KwikFluts bieden een op het oog leuk prijsje maar vragen vervolgens idioot veel voor balanceren, monteren en 'klein materiaal'.
De meeste garages halen hun banden inderdaad gewoon bij de groothandel, telefonische bestelling die dezelfde dag wordt afgeleverd, voor een prijs waar wij enkel van kunnen dromen. Vervolgens moet je als klant een beetje onderhandelen over montage, ze verdienen meestal al snel €20 per band en dus kan montage voor ongeveer een tientje all-in.
Onderhandelen over montageprijs en een beetje flexibiliteit in bandenkeuze kan veel voordeel opleveren.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Ik moet 2 nieuwe banden voor de Volvo en heb deze besteld bij Autobandenmarkt.nl. Hier kun je ook op postcode adressen krijgen met de prijzen erbij waar je je banden kunt laten wisselen. Heel handig is ook dat er ervaringen van mensen staan over de service en werkwijze van het door jouw gekozen bedrijf. Ik ga dus de proef op de som nemen en ga dat gewoon eens een keer proberen. Mijn vrouw heeft een keer een lekke band gereden met de Volvo en deze is vervangen bij een officieel bandenbedrijf en daar mocht ik incl. balanceren even 134 euri aftikken. Ik heb nu 2 banden voor 144 euri, maar ze moeten er dan nog wel onder.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Mijn vader heeft erg goede ervaringen met zo'n via autobandenmarkt aangegeven bedrijf in de regio hier. Is hij helemaal lyrisch over!J5 wrote:Hier kun je ook op postcode adressen krijgen met de prijzen erbij waar je je banden kunt laten wisselen. Heel handig is ook dat er ervaringen van mensen staan over de service en werkwijze van het door jouw gekozen bedrijf. Ik ga dus de proef op de som nemen en ga dat gewoon eens een keer proberen.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Daar is onlangs een interessante discussie over geweest op 't forum. Ik ben 't met je eens, maar anderen zeggen 'beste banden altijd achter', ongeacht de aandrijving...saxo100 wrote:de banden met het meeste profiel horen op de aangedreven wielen.
dus bij voorwielaandrijving voor en bij achterwielaandrijving achter.
er van uit gaande dat de poll over de AX gaat heb ik voor gestemd.
Nu wordt ik wel nieuwsgierig, welke is dat?Mastenhose wrote: Mijn vader heeft erg goede ervaringen met zo'n via autobandenmarkt aangegeven bedrijf in de regio hier. Is hij helemaal lyrisch over!
Bij mijn vaste garage is het eerder andersom: de velgen die zij van nieuwe banden hebben voorzien en gebalanceerd monteren ze liever zelf.
Weten ze zeker dat alles volgens het boekje is gedaan.
Al iets te vaak meegemaakt dat de velgen veeeels te strak zijn aangedraaid door iemand anders waarop de garage het verwijt kreeg niet goed te hebben gebalanceerd.
Met de profile ook trouwens nooit problemen gehad. Kosten voor monteren, balanceren en de afvalbijdrage staan netjes op de website.
Overigens kan de prijs per Profile verschillen!
Voor de CX bleek Delft een tientje per band goedkoper dan Gouda.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
oke, ik werk dus bij de bandenboer als monteur (ik heb vrij weinig met banden te maken tenzij het druk is)
maar ik weet dat ze standaard altijd de banden op 2,5 bar zetten (van luxe-auto's) tenzij anders gevraagd door de klant.
bij ons geldt ook, nieuwe banden op de aangedreven as.
dus voorwiel aandrijvers krijgen de nieuwe banden voorop en de achterwiel aandrijvers achterop, tenzij anders gevraagd door de klant.
ik geloof dat er door heel nederland in totaal iets van 250 profile vestingen zitten dus zal er best wel wat verschil zitten in de kwaliteit en service per vestiging.
en daarbij snap ik eerlijk gezegd niet echt waarom je naar een bedrijf terug gaat als je er al eerder slechte ervaringen mee gehad hebt. (ongeacht of dat nou een profile is of een ander bedrijf)
maar ik weet dat ze standaard altijd de banden op 2,5 bar zetten (van luxe-auto's) tenzij anders gevraagd door de klant.
bij ons geldt ook, nieuwe banden op de aangedreven as.
dus voorwiel aandrijvers krijgen de nieuwe banden voorop en de achterwiel aandrijvers achterop, tenzij anders gevraagd door de klant.
ik geloof dat er door heel nederland in totaal iets van 250 profile vestingen zitten dus zal er best wel wat verschil zitten in de kwaliteit en service per vestiging.
en daarbij snap ik eerlijk gezegd niet echt waarom je naar een bedrijf terug gaat als je er al eerder slechte ervaringen mee gehad hebt. (ongeacht of dat nou een profile is of een ander bedrijf)
Zo is het ook met die kreukelzone op wielen die ze de Citroën AX noemen. Die won het hart van elke boerenlul.