Sneeuw + AX
Moderators: Rock's, webmasters
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: SunOct07, 2007 6:26:07 PM
Sneeuw + AX
Van de week wordt ik veel te laat wakker om naar school te gaan. Snel de auto in, beetje haast, je kent het wel!
Het had die nacht voor het eerst gesneeuwd, maar dat was me met mn slaperige hoofd nauwelijks opgevallen. Ben ik bijna bij mn school, nog 1 bocht te gaan, ik stuur hem in, maar er gebeurde niks, ik ging rechtdoor! Zo, BAM, met mn stuur vol naar rechts de stoep op. Heel stuk velg afgebroken en hij loopt nu op 2 plaatsen aan! arghhhh
Het had die nacht voor het eerst gesneeuwd, maar dat was me met mn slaperige hoofd nauwelijks opgevallen. Ben ik bijna bij mn school, nog 1 bocht te gaan, ik stuur hem in, maar er gebeurde niks, ik ging rechtdoor! Zo, BAM, met mn stuur vol naar rechts de stoep op. Heel stuk velg afgebroken en hij loopt nu op 2 plaatsen aan! arghhhh
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: SunOct07, 2007 6:26:07 PM
heb nog niet de mogelijkheid gehad om er goed naar te kijken! "Moest" meteen erna met vakantie, dus ik zal de schade pas echt kunnen opnemen als ik terug ben. Maar een nieuwe set velgen kan ik sowieso wel gebruiken, dus daarom heb ik die uit de "aangeboden" sectie vast geselecteerd!
Mocht mn ax het daarna nog steeds zwaar hebben, dan ga ik toch maar eens serieus kijken naar een ax met een 1.4 blokje!
Mocht mn ax het daarna nog steeds zwaar hebben, dan ga ik toch maar eens serieus kijken naar een ax met een 1.4 blokje!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Mijn AX houdt zich prima onder deze winterse omstandigheden...Pascal wrote:Hoe ervaart iedereen deze winterse omstandigheden in de sneeuw?
Glij je met je AX-je alle kanten op of heb je winterbandjes gemonteerd?
Ik moet zeggen dat 'Pino' zich prima houdt op die smalle 135-ers, merk weinig van glijgedrag...
Aangezien de verlichting nog altijd niet naar behoren werkt, blijft de AX staan waar die staat, tot beter weer....

Maar toen ik de AX nog wel meenam, kon ik me prima vermaken, weggedrag was OK, en hij reageerde ook prima op de handrem...
Uiteraard wel aangepast rijgedrag met slechte weersomstandigheden, onder droge/warme omstandigheden rij ik wel iets anders...
De AX is in de sneeuw en op ijs één van de gemakkelijkste, voorspelbaarste en dus veiligste auto's die ik ken.
Buitengewoon gemakkelijk te sturen met het gaspedaal.
(Eén van de weinige auto's die ik ook op een droge of natte weg durf te rijden in een vierwielslip in het normale verkeer mocht dat zo uitkomen).
Buitengewoon gemakkelijk te sturen met het gaspedaal.
(Eén van de weinige auto's die ik ook op een droge of natte weg durf te rijden in een vierwielslip in het normale verkeer mocht dat zo uitkomen).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
Ondanks dat het sommige vervelende verkeerssituaties met zich meebrengt en dat je soms stapvoets moet rijden vermaak ik me prima op het gladde wegdek.
Het valt me ook heel erg mee hoe een AX zich houdt tijdens de gladheid.
Enige wat ik merk is dat een ander verkeer meestal wat sneller weg kan komen dan ik bij bijvoorbeeld de stoplichten als ik wielspin achter wege probeer te laten.
En ook weer goed excuus gehad om de handrem te testen.. Heerlijk!
Het valt me ook heel erg mee hoe een AX zich houdt tijdens de gladheid.
Enige wat ik merk is dat een ander verkeer meestal wat sneller weg kan komen dan ik bij bijvoorbeeld de stoplichten als ik wielspin achter wege probeer te laten.
En ook weer goed excuus gehad om de handrem te testen.. Heerlijk!
hier doet de 1.0 het prima. Heb nog nooit grip verloren zonder het express te doen.
Oh ik lieg, gister reed ik serieus bijna tegen mijn GT aan
Ze staan neus aan neus, en ik kan de 1.0 gewoon ervoor rijden.... Maar kom wel net uit een bocht (het hofje)
En ik draai altijd redelijk hard het hofje rond om vervolgens vlak voor de GT te stoppen... Maar met de sneeuw dat de 1.0 daar anders over en gleed tijdens het remmen zo rechtdoor
Maar ging goed.
Vandaag dat inparkeren dan maar op de handrem gedaan, dat gaat beter!
Oh ik lieg, gister reed ik serieus bijna tegen mijn GT aan

En ik draai altijd redelijk hard het hofje rond om vervolgens vlak voor de GT te stoppen... Maar met de sneeuw dat de 1.0 daar anders over en gleed tijdens het remmen zo rechtdoor

Vandaag dat inparkeren dan maar op de handrem gedaan, dat gaat beter!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Het viel me ook erg mee hoe de AX reed in de sneeuw. Hij bleef pas keurig op de weg. Wat je alleen niet moet doen is gas geven in de bochten om op te trekken, want dan..... wordt het spannend. Dat heb ik trouwens ook als het nat is, je stuurt over een kruispunt in naar links ,dan geef je wat gas, het gaat heel snel spinnen en glijden, je neemt gas terug, de grip komt terug en hij trekt je ineens recht op het verkeer af aan de andere kant van de rijbaan
...

Winterbanden geven alleen veiligheid als je wel blijft rijden alsof je zomerbanden hebt.raoel wrote:Snelheid aanpassen, lekker goedkoopAl raad ik officieel wel aan om winterbanden te nemen als je kilometers moet maken.
(Voor die 2 km naar mijn werk ga ik geen winterbanden kopen, dan ga ik wel met de fiets).
Sommige mensen denken, dat als je met zomerbanden bijv 40 reed op een platgereden sneeuwbaan, je met winterbanden wel 70 kan.
1 probleem, OOK winterbanden verliezen uiteindelijk hun grip, en als je dan ook op het limiet gaat rijden ben je net zo onveilig bezig, alleen rijd je dan 70 ipv 40 dus is het eigenlijk nog veel gevaarlijker
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).