Schade aan leenauto (probleem met dealer)

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Schade aan leenauto (probleem met dealer)

Post by srwdj »

Mijn auto staat momenteel bij de garage voor wat onderhoud, dit ging langer duren, du sheben we een leenauto gekregen.

Nu is het geval dat er een medeweggebruiker een spiegel eraf heeft gereden, en gewoon is doorgereden.

Nu hebben wij de dealer op de hoogte gesteld, en deze wil nu de schade op ons verhalen. Alle verzekeringsmaatschappijen zeggen ons dus dat de dealer zelf aansprakelijk is.

Dus probleem

Nu wil de dealer dus mijn auto niet terug geven voordat ik de rekening heb betaald van de spiegel, maar ik heb nog hun leenauto.

Wat te doen??? Moet ik nu gewoon de rekening betalen? moet ik mijn auto ophalen (eventueel met reservesleutel)?

Ik kom er even niet meer uit geloof ik....

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

toevallig verzekerd voor rechtsbijstand? je staat sterk omdat de verzekering zegt dat het op kosten van dealer is.

Ik zou ook een andere dealer zoeken want hij probeert dat geld anders de volgende keer wel te verekenen (mischien)

Je kan ook nog naar een rechsbijstandskantoor gaan (balie) krijg je advies en is gratis
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Momenteel zijn de verzekeringsmaatschappijen van mij en mijn vriendin er ook al mee bezig. Ik heb inderdaad een rechtsbijstandverzekering, deze zal ik inderdaad ook nog om advies vragen.

Bedankt voor eerste snelle reactie, ik zal een beetje op de hoogte houden.

En 1 ding was al zeker: ik ga niet meer naar die dealer, er zijn al sinds dat de auto er staat problemen.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

vervelend verhaal.

In princiepe zou de garage volgens mij verzekerd moeten zijn.

Als hij als een prijs heeft genoemd zou ik er anders op 50/50 uit proberen te komen...

jullie zaten er beide niet op te w88
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

wellicht kan de bovag je hier ook bij helpen?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Is inderdaad een heel vervelend verhaal, en ik denk ook dat hij wel goed is verzekerd. Het is namelijk een auto van 7(!) dagen oud!

Daarom denk ik dat de auto all risk verzekerd is bij de dealer, en hun dus ook alles vergoed krijgen, al is het van het waarborgfonds. Dit omdat de tegenpartij is doorgereden.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Als het een citroëndealer is, kun je denk ik het beste contact opnemen met Citroën Nederland.
De dealer heeft zich namelijk te houden aan de richtlijnen die zijn opgesteld door Citroën Nederland, deze kan jou dus ook vertellen wat de normale gang van zaken is bij schade aan een leenauto.
To finish first, you'll first have to finish!

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

De garage zal hiervoor verzekert zijn, echter het eigenrisico moet je als klant betalen.
Dit kun je zien in de richtlijnen van een leenauto, vraag er naar bij je dealer.
Denk er wel om dat als je de auto vasthoud je hier waarschijnlijk ook voor moet gaan betalen.
Je eigen auto zo maar weghalen zonder betalen met de reserve sleutel is strafbaar, begin daar niet aan want dan maak je het probleem alleen nog maar groter.

Wel vervelend, succes er mee
Groeten van Henk uut Blesdieke

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Steenwiekermoat wrote:De garage zal hiervoor verzekert zijn, echter het eigenrisico moet je als klant betalen.
Dit kun je zien in de richtlijnen van een leenauto, vraag er naar bij je dealer.
Denk er wel om dat als je de auto vasthoud je hier waarschijnlijk ook voor moet gaan betalen.
Je eigen auto zo maar weghalen zonder betalen met de reserve sleutel is strafbaar, begin daar niet aan want dan maak je het probleem alleen nog maar groter.

Wel vervelend, succes er mee
behalve dat zetten ze hem vast binnen...

Maar het is idd k*t maar ik zou het inderdaad ook via Citroën nederland regelen, of gewoon erheen gaan en erop staan..

Eigenrisico betalen lijkt me redelijk maar meer niet.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Steenwiekermoat wrote: Dit kun je zien in de richtlijnen van een leenauto, vraag er naar bij je dealer.
Inderdaad een eigen risico is voor mij ook geen enkel probleem, maar momenteel wil hij dus alles vergoed hebben.

Vanmiddag ga ik er heen, samen met een vriend van me. Dan wil ik persoonlijk met hem praten, want momenteel wil hij dus helemaal niks anders.

De leenauto was ten compensatie voor het lange wachten (dus gratis), maar het is wel zo dat hun pas de auto terug kunnen verwachten als ik die van mij weer heb.

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Alle problemen zijn weer opgelost, de dealer heeft een bedrag voor zijn rekening genomen. En ik heb het resterende bedrag betaald.

We hebben er goed over kunnen praten, en hij heeft me alles goed uitgelegd hoe het verzekeringstechnisch in elkaar steekt.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Steenwiekermoat wrote:Je eigen auto zo maar weghalen zonder betalen met de reserve sleutel is strafbaar, begin daar niet aan want dan maak je het probleem alleen nog maar groter.
Ik weet dat het eigenlijk al opgelost is, maarrem... is andermans eigendommen gijzelen niet ook strafbaar? ;)
Kijk uit, een Cactussssss

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Nee dat is niet strafbaar.

Als er een rekening nog open staat is dat het recht van een garage om dan de auto vast te houden.
Geld overigens ook voor andere artikelen.

Maar mooi dat het opgelost is.

Wat duidelijkheid van te voren was in dit geval beter geweest, maar ja het was niet anders. Het eigenrisico voor huur/leenauto's is meestal erg hoor. Dan is een spiegel in de meeste gevallen goedkoper ;)

Een leer voor een ieder moet je maar rekenen.
Vraag eerst de voorwaarden voordat je wat huurt, in dit geval leent
Groeten van Henk uut Blesdieke

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Ik ben inderdaad ook blij dat we het zo hebben kunnen oplossen.

Het probleem is dat er dus electrische en verwarmde spiegels in zitten, die zijn dus echt niet goedkoop (ongeveer 300,00). Plus nog eens de schade die op de ruit zat, waar de spiegel tegenaan is geklapt.

Een leenauto kan je dus ook bij verzekeren voor een aantal dagen naar bijvoorbeeld all risk. Dat zal ik dus iedereen wel aanraden.

Maar nogmaals, we zijn er samen uitgekomen, op deze manier zijn beide partijen er tevreden mee. Scheelt een hoop ellende verder.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Eventueel kun je ook nog proberen de schade te verhalen bij het waarborgfonds...?
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

pcrodent wrote:Ik weet dat het eigenlijk al opgelost is, maarrem... is andermans eigendommen gijzelen niet ook strafbaar? ;)
Nee, dan wordt 'recht van retentie' genoemd.
De uitleg van Steenwiekermoat is juist (kan ik uit eigen ervaring bevestigen :oops:).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply