auto butst van de weg af

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist

auto butst van de weg af

Post by DuFF »

ik dacht eerst dat het door de gladheid was, me voorkant of achterkant ging best schuiven voor mijn gevoel, en ik moest hard corrigeren,
nou was het ook op weg naar Eindhoven, 2 uur lang maar 90 km/h gereden maximaal, te eng voor woorden om harder te rijden in deze toestand, elke onevenheid in de weg, of kleine overgang bij een viaductje, zo'n metalen gootje, dan stuitert dus mijn achterkant door naar links of rechts.

de titel zegt het al eigenlijk.
zo luid het Citroën-inspectie-rapport nadat ik snel naar de citroëngarage ben gegaan in Eindhoven.

Mozes kriebels wat een bedrijf is dat... zitten samen met Maserati, Saab, en nog een hele boel dure merken in 1 groot luxe gebouw met een showroom-wachtgedeelte ingedeelt als woonkamer ofzo.
Citroën Driessen.

maar al met al toch super naar me ax gekeken aldus de lijst met constateringen:
-wiellager hoorbaar. (wist ik al, beide wiellagers zijn dood aan het gaan.)

-achterschokbrekers slecht. (jammer, die cupkoni's waren nog niet zo kort geleden opnieuw bijgevuld enzo.)

-achter brug controleren geeft hard geluid. (huh? raar...?)

-aandrijfas rechts (ja ook die is aan zijn eind, dat wist ik al)

maarja, die achterbrug controleren omdat ie een hard geluid geeft? ik snap er geen hout van.

advies is doorrijden naar me eigen garage hier in de buurt, en reparatie zsm. laten uitvoeren. logisch.
ze waren er dik 3 kwartier mee bezig, ik was maar 18 euro kwijt, erg gematst door deze vriendelijke garage.

maar uiteindelijk is dit toch een frustratie omdat me schokdempers dus lek zijn :x .

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

wat ze kunnen bedoelen met je achteras, is dat er een rubber vd ophanging versleten is.. waardoor er speling hoorbaar is..
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

en zou door zo'n versleten rubber eventueel ook de achteras van links naar rechts kunnen bewegen ?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Mijn eerste 4gaats achteras was ook een gare. Daar moest je echt geen harde bocht mee nemen. Dan kreeg de achterkant ook een dreun na. Andere as eronder en opgelost.

Maar die achteras was ook krom. Moet je is goed naar de stand van je achterwielen kijken. Of ze / \ staan.

Weet ut niet... Maar je hebt aardig wat dingetjes de laatste tijd. Bijna tijd om handig te worden? :wink:

(Heb nog een compleet 4gaats onderstel liggen)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

ja best veel hé.... maarja ik verspreid het netjes... en als dit eenmaal voorbij is kan die er eventjes weer tegenaan, nieuwe wiellagers, nieuwe aandrijfassen, nieuwe schokdemperts.

en over een tijdje dan ook maar weer de distr.riem en heel die zooi eromheen.

ik hoef geen 4gaats.
me wielen staan al best lang / \ eigenlijk.. nooit wat van gemerkt en ze staan niet zo extreem zo, beter als andersom toch?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

als ze / \ zo staan.. kunnen ze ook \ / zo gaan staan :P.. auto wel eens recent geleden laten uitlijnen? als de sporing niet goed staat.. wil de auto ook wel eens gaan zoeken op bepaald wegdek :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

@ ttf, nee dat is niet 't geval, dat zou je ook wel moeten merken tijdens 't rijden, wat ik nu voel tijdens t rijden lijkt niet zo..... maar ik durf het natuurlijk niet met zekerheid uit te sluiten.

zowiezo is andere schokdempers eronder knallen, en daarna is verder zoeken :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Als je het gevoel herkent dat je normaal (vlot) een bocht neemt. En de auto is eigenlijk al weer bijna recht. En je krijgt opeens een zet na... Dan ist je achteras. Ik had het nooit gehad. Gare 4gaats achteras eronder en problemen. Goeie achteras eronder en super stabiel.

Maar idd. Komt een punt dat je alles vervangen heb. En dan issie weer als nieuw. (En dan bots er iemand op blijkt uit ervaring)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

Mark wrote:Als je het gevoel herkent dat je normaal (vlot) een bocht neemt. En de auto is eigenlijk al weer bijna recht. En je krijgt opeens een zet na... Dan ist je achteras. Ik had het nooit gehad. Gare 4gaats achteras eronder en problemen. Goeie achteras eronder en super stabiel.

Maar idd. Komt een punt dat je alles vervangen heb. En dan issie weer als nieuw. (En dan bots er iemand op blijkt uit ervaring)
nee dat gevoel is het echt niet, in de bochten doet ie bij normaal rijden niet gek, ik kan nu niet te hard rijden want als ik dan in de bocht toch nog een putje ofzo heb, dan denk ik dat ik 'm niet goed kan corrigeren in de bocht.
het is enkel gewoon op de rechte stukken, elke soort van overgang van het wegdek bij een viaduct dan moet ik corrigeren :roll: . levensgevaarlijk.

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste

Post by CitroCin »

Ik heb nog een achteras liggen!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

schokdempers slecht omdat ze teveel dempen? Je kunt niet zomaar race ophanging op je normale torsieassen zetten eigenlijk. krijg je ook raar weggedrag van. Bij stijvere dempers hoort eigenlijk ook een dikkere stijvere torsiestang. Probeer je oude dempers er is onder te zetten of zet de koni's eens op de zachtste stand. Kijk dan eens wat hij doet. Is het dan goed zijn de dempers gewoon niet geschikt voor jouw onderstel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

maar ik heb er altijd zonder problemen mee gereden..
@ cin, ik hou het in me achterhoofd dat je nog een achteras hebt liggen. :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

dat kan. maar zomers is anders dan winters en harder je je onderstel maakt hoe minder ze geschikt worden om met alle dagelijkse omstandigheden om te gaan.

Maar als je er ook in de winter probleemloos mee hebt gereden dan zal het id iets anders zijn. lekke schokdempers, en dat kan ook komen omdat ze niet de juiste veersterkte dempen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

ik heb de originele dempers van Fietspomp nu even in mijn bezit,
met het idee om die even te proberen om te kijken of het daarmee verholpen zou zijn,

dit idee laat ik echter even vallen, en ook de aanschaf van de Bilsteins zal even wachten.

maandag breng ik de ax naar de Citroën garage hier, met het papier met constateringen van de andere Citroën garage,
en aan de hand daarvan wil ik een conclusie wat er allemaal niet goed is aan de achterbrug/schokbrekers/ophanging etc.
pas daarna zal ik eventueel nieuwe schokbrekers kopen, en/of op zoek gaan naar een andere achteras indien die krom is ofzo.

owja ter info, bij 50 km/h enzo heb ik vrijwel nergens last van, en in de bochten ook niet,
en ik kan als een malloot rond een rotonde en dan heb ik er ook geen last van.

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

oke ik heb de ax weer terug,

met de achteras is niks mis.

het enigste wat mis is zijn :
-schokbrekers lek/dood/op/niet meer bruikbaar.
-achterwielen dienen uitgebalanceert te worden.

dus dat valt al met al mee, de schokbrekers zijn besteld, en als die binnen zijn laat ik meteen de wielen uitbalanceren.

tot die tijd doe ik 't maar rustig aan :)

Post Reply