Aaargh, die v-bak bout

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Aaargh, die v-bak bout

Post by B_iks »

Vandaag wilde ik 'even' de 4-bak van mijn Mistral vervangen door die van de TGS. Alles goed voorbereid, relaxed aan de slag, maar toch sloeg het noodlot toe bij zo ongeveer de laatste bout die los moet :evil: :evil:

Aan de onderzijde zit een inbusbout die door de bevestiging van de voorpijp door motor en bak gaat...............en die heb ik dus stukgedraaid (Wat zat dat ding ongelooflijk goed vast en nog steeds :evil:). Nu hangt het project hier stil, want ik weet even niet hoe ik dit op kan lossen. Alles weer terugbouwen is een optie, maar ik zou zou graag die 5-bak eronder hebben............

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

De eerste keer dat ik die los moest draaien had ik ook een soort gelijk probleem.. Rot bouten! Vooral omdat het inbus is, draaie je ook lekker snel stuk...

Maaruhm, linksetap? Of is het nog niet te erg doorgedraaid dat je er iets in kan slaan ofzo?


Ik ben die bout ondertussen trouwens verloren :P:P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Bij mijn sloop-trs ging er ook een van de bovenste bouten stuk en toen heb ik gewoon de slijptol ter hand genomen, maar die bak mocht ook best stuk :lol:, dus de kwaliteit van die dingen is idd uitermate teleurstellend.

Linkse tap? Op mijn oefenblok niet, maar misschien komt het voor.

Iets erin meppen is wel een ideetje maar dat wordt dan heel creatief een dikke bout bewerken en dan moet het echt goed passen......Ik ga eens kijken.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

B_iks wrote:Bij mijn sloop-trs ging er ook een van de bovenste bouten stuk en toen heb ik gewoon de slijptol ter hand genomen, maar die bak mocht ook best stuk :lol:, dus de kwaliteit van die dingen is idd uitermate teleurstellend.

Linkse tap? Op mijn oefenblok niet, maar misschien komt het voor.

Iets erin meppen is wel een ideetje maar dat wordt dan heel creatief een dikke bout bewerken en dan moet het echt goed passen......Ik ga eens kijken.


haha nee linkse tap. Dat is een ' gereedschap' om verotte bouten eruit te draaien. Die tapt zichzelf linksom in je bout (en vbak bout is een dikke dus dat kan daar wel mee) en doordat ie linksom tapt draai je die andere er opgegeven moment uit!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Haha :D, nooit van gehoord, ik was in verwarring met een linkse draad...dit maakt mij nieuwsgierig....ik ga even googlen hoe dat eruit ziet. Bedankt voor de tips voor zover.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Image
Image

Even een fotootje van de boosdoener, eens kijken of ik ergens zo'n linkse tap kan lenen.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Die bout heb je er zo uit. Een moer eraan vast lassen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Overigens lijkt deze er nog wel uit te draaien met goede inbus sleutel *-) Zover was de mijne ook heen en die ging uiteindelijk nog wel los!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

wil je die v-bak nog bewaren? Anders gewoon uitboren.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

afslijpen.

Maar ik denk dat ik je probleem wel weet.
Je zegt laatste bout maw je hele bak hangt op die bout.
Waarschijnlijk als je hem ondersteunt komt de spanning eraf.
Toen ik hem eraf geslepen had kon ik het restant met de vingers eruit draaien :oops:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 137
Joined: FriOct20, 2006 3:09:03 PM

Post by ax_b »

Joost wrote:Maar ik denk dat ik je probleem wel weet.
Je zegt laatste bout maw je hele bak hangt op die bout.
Waarschijnlijk als je hem ondersteunt komt de spanning eraf.
Toen ik hem eraf geslepen had kon ik het restant met de vingers eruit draaien :oops:


Dacht ik ook net aan.. Altijd de motor goed ondersteunen, liefst met een steun boven de motorruimte of een takel.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Ik wilde alle bouten een slagje lossen en terugdraaien (de anderen heb ik hiervoor weer vast teruggedraaid) voor ik de motorsteunen los zou maken en het motorblok zou ondersteunen. Dus ik geloof niet dat er spanning op staat.

Mijn inbussleutel is overigens nog gaaf, lassen heb ik het spul niet voor (dan is het idd zo gebeurd) en een slijptol krijg ik hier niet bij. Hmm, misschien boren, maar ik vermoed dat mijn boormachine niet het gewenste vermogen kan leveren. Ik schaf stukje bij beetje kwaliteitsgereedschap aan, dus waarschijnlijk ga ik maandag weer wat kopen :P.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Paar mm uitboren en de kop van de bout eraf meppen bleek een succesvolle methode. Vervolgens de bak iets van het blok laten komen en de bout tussen bak en blok doorgezaagd. Yes!

Post Reply