Dilemma.......

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Dilemma.......

Post by Ricardo »

Gisteren dacht ik mijn vader "even" te helpen met het vervangen van de remschijven en remblokken van zijn Xantia. Op zich een klusje van niks, heb het al eens eerder gedaan bij mijn eigen toenmalige Xantia. Echter..... mijn vader heeft bijna alles zelf moeten doen :oops: , ik kwam nog een heleboel kracht tekort in mijn arm, waardoor ik niks los kreeg :evil: . Het enige wat ik voor elkaar kreeg was het losdraaien van de wielen....

Dit is allemaal nog de nasleep van mijn nekhernia. De zenuwen tussen wervel C6 en C7 hebben bekneld gezeten, waardoor ik een tijdje wat gevoel en vooral kracht kwijt ben geweest in mijn rechterarm. Ik dacht dat het nu wel weer goed ging, heb alle gevoel weer terug, maar de kracht kennelijk nog niet, en dat is frustrerend!!

Helemaal omdat ik van plan was mijn AX zelf weer helemaal op te knappen. Heb gisteren dus de conclusie moeten trekken dat ik dat fysiek niet aankan...... EN DAS BALEN! Want wat moet ik nu met mijn auto?
Laten opknappen is geen optie, veel te duur. Ik heb wel vrienden die handig zijn, maar die kan ik hiermee niet belasten, ze helpen me al vaak genoeg, zou niet reëel zijn...

Dusssss........ met pijn in mijn hart vrees ik dat ik maar afscheid moet gaan nemen van mijn GT'tje... :cry: er zit voor mij te zwaar werk in om hem op te knappen (met name motorisch). Toch wil ik wel AX blijven rijden, dus ik denk dat deze te koop komt en ik op zoek ga naar een andere AX, waar weinig tot niets aan hoeft te gebeuren. En als ik dan toch bezig ben, gelijk een 5-deurs, is wel wat handiger met de kinderen.

Dus, zoals ik al zei, IK BAAL!!!
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hulp inroepen van de club helpt misschien? ik ben best bereid je zo nu en dan te helpen. heb straks geen dagelijkse auto nodig en effe geen centen om een projectje te starten. Als het dan wat beter verloopt dan afgelopen weekend wil ik je zo nu en dan best eens uithelpen :lol:

Zolang het maar droog, warm, grondig en rigoreus mag gebeuren vind ik het best :)

Mocht dat niet naar je zin zijn: Wees dan slim en bewaar je velgjes, want die zijn zeldzaam ;) Als je het origineel wil doen moet je effe België/Frankrijk in, daar vind je nog wel originele 5-deurs GT's. En die is er nog geen één binnen de club, heb er pas 3x één gezien!

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Bedankt voor het aanbod Kevin, maar ik vrees dat dat geen optie zal zijn. Ik ben volgens mij het enige clublid in Den Helder en de meeste clubleden wonen hier meer dan een uur rijden vandaan dus. Ik vind dat ik moeilijk van iemand kan verwachten dat die een uur of langer in de auto gaat zitten om even aan mijn auto te kunnen sleutelen.

Ennuh, die 5 deurs gt-tjes.... heb net effe gegoogled, goedkoopste die ik zo snel zag, was in Lyon en kost 4500 euro, van bouwjaar 93..... duzzz.... da wor em nie!

Nee, als er een ander komt, moet het gewoon een knappe en technisch goede 5-deurs worden. 1.1 of 1.4 maakt niet zoveel uit (liefst 1.4 natuurlijk, maar die zijn er wat minder), maar wil wel een 5-bak!

Maar goed, ik zit wel heel erg te twijfelen nog hoor.... eigenlijk wil ik hem niet kwijt, maar ik moet ook realistisch zijn. Voor mij is het nu geen haalbare zaak, misschien voor een ander wel.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Mischien dat er een aantal klussen op de frikandellenmeeting gedaan kunnen worden.....
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Rock's wrote:Mischien dat er een aantal klussen op de frikandellenmeeting gedaan kunnen worden.....


Geen idee wat er op het programma staat, maar ik ben zkr bereid mijn overall mee te nemen om Ricardo van het 1 en ander te verlossen :lol:
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

misschien een weekendmeeting van maken? In Rotterdam kunnen nog wel een paar slaapzakjes op het nieuwe laminaat :lol:

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

volgens mij moet deze ax wel gered kunnen worden op de frikadellen-meeting. Ik heb een goede momentsleutel (hazet), die neem ik wel mee.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Als je trouwens toch besluit voor een 5-deurs te gaan kan ik een trs aanraden, die zijn vrij compleet.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Top dat jullie me willen helpen op de frikandellenmeeting!! (y)

Maar ik weet niet of we dat allemaal kunnen redden op 1 dagje. Wat er namelijk minimaal moet gebeuren is:
- klepseals vervangen (vanwege olieverbruik, kan dit trouwens zonder de kop eraf te halen?);
- als de kop er wel af moet, dan koppakking, distributieriem en spanrol, spruitstuk en uitlaat vervangen (huidige uitlaat krijg je er nooit meer heel af...);
- als de kop kan blijven zitten, huidige uitlaat (3e pijp van het spaghettispruitstuk) gasdicht maken;
- achter wat hoger op zijn pootjes zetten (hopelijk werkt de torsieas dan mee...), want dit is geen rijden....;
- de stabistang monteren (heb ik nog steeds niet kunnen doen :oops: ).

De andere kop die ik nog heb liggen, laat ik voorlopig nog maar even voor wat ie is. De AX rijdt op zich niet verkeerd, dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze kop zo rot is, behalve het olieverbruik dan. Ik denk dat ik met alleen het vervangen van de klepseals alweer een veel gezonder autootje heb. En anders kan dat altijd later nog eens. Ik gooi het spul niet weg in ieder geval.

Wat denken jullie? Is dit haalbaar op 1 dag? Zo ja, dan ga ik er nog eens heel serieus over nadenken om hem dan toch maar te houden :wink: . Een AX-je zo stoer als deze zal ik niet snel meer vinden dus...
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

:P dat is wel een flinke dag doorbeunen, maar dan een flinke dag zoals:

08:00 - 22:00

en de frikandellenmeeting begint om 13:00...

dus ik denk dat het niet allemaal gedaan kan worden op de frikmeeting.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

DuFF wrote::P dat is wel een flinke dag doorbeunen, maar dan een flinke dag zoals:

08:00 - 22:00

en de frikandellenmeeting begint om 13:00...

dus ik denk dat het niet allemaal gedaan kan worden op de frikmeeting.


Daar was ik al bang voor, maar ga je er dan van uit dat de kop eraf moet, of kan hij blijven zitten? Dat is de grootste tijdvreter volgens mij.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

In principe kan je kop erop blijven zitten om die Seals te vervangen. maar ik ben altijd van mening dat als je zulk soort dingen gaat doen, je meteen de hele mikmak moet beetpakken :oops:

helaas lijkt me dat weer niet echt haalbaar in 1 dagje...
Freude am Fahren.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Is een motorswab te doen in 5 uurtjes met voldoende mensen die kunnen helpen ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Robert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 70
Joined: WedOct18, 2006 8:40:30 PM
Location: Eindhoven

Post by Robert »

ik heb vorige week nog een motortje omgebouwd in 6 uurtjes met twee man

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik wil wel helpen ! : met niet in de weg te lopen :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Robert wrote:ik heb vorige week nog een motortje omgebouwd in 6 uurtjes met twee man


Motor in en uitbouwen is ff wat anders als een cilinderkop lostrekken reviseren en weer terugplaatsen. Als je dit netjes en GOED wilt doen, heb je wel ff nodig... Met klepjes inslijpen enz.

Mijn oude motor uitbouwen en mijn gereviseerde inbouwen was koekie, maar de motor opbouwen kost tijd, zkr als dat GOED moet...
Freude am Fahren.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

en als je nou die andere kop laat reviseren?
Dan is het een kwestie van de kop wisselen.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Browny wrote:en als je nou die andere kop laat reviseren?
Dan is het een kwestie van de kop wisselen.


Dat zou behoorlijk schelen iid, kwestie van omwisselen...
Freude am Fahren.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Allereerst: Vrolijk kerstfeest allemaal!

Bedankt allemaal voor het meedenken.
De andere kop reviseren is inderdaad wel een optie, alleen dan komt ook weer het verhaal distributie erbij kijken, de uitlaat (want die krijg je er nooit heel af) en de ontsteking (die andere kop heeft een DIS-ontsteking). Nu begreep ik dat je de DIS-ontsteking ook weer kunt omwisselen voor de "gewone" ontsteking, maar hoeveel werk dat weer is.... Heb er nog geen ervaring mee dus.

Bovendien zou ik me nogal bezwaard voelen als iedereen voor mij aan het klussen zou gaan, terwijl ik het eigenlijk (althans, dat vind ik) zelf zou moeten kunnen. En dan de tijdsdruk die ik op jullie zou leggen... ik woon immers niet naast de deur van Nieuwekerk a.d. IJssel, dus het zou echt op een zaterdag klaar moeten zijn....

Al met al vind ik dat ik dat niet kan maken. Ik denk er dan ook nog steeds sterk over om naar een andere AX uit te kijken. Maar dan het volgende probleem... wat zou ik in hemelsnaam voor de mijne kunnen vragen?

Voorlopig rijdt hij nog met af en toe een litertje olie erbij (als 1e auto, want de Peugeot is ook nog niet gerepareerd, nieuwe koppeling zou trouwens 550 euro gaan kosten bij de universele garage.....), ik heb dus nog even de tijd om na te denken.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ricardo wrote:De andere kop reviseren is inderdaad wel een optie, alleen dan komt ook weer het verhaal distributie erbij kijken,

Dat maakt niet uit, dat moet toch los als je de kop erafhaalt dus of je nou nieuw spul terug zet of t oude..

de uitlaat (want die krijg je er nooit heel af)

Uitlaat moet zoiezo los van de kop en Vbak haal je meestal ook wel los, dus, dan zit ie alleen nog vast aan de einddemper ophanging. Nogmaals, dat moet toch wel los, dus wat je nu terug hangt maakt niet zo heel veel uit.

en de ontsteking (die andere kop heeft een DIS-ontsteking).


Boeie, dat zetten we er gewoon niet op! Wisselen gewoon enkelt en alleen de kop +kleppen+seals
Moet je wel je oude nokkenas gebruiken maar dat is niet zo'n bigdeal.

Bovendien zou ik me nogal bezwaard voelen als iedereen voor mij aan het klussen zou gaan, terwijl ik het eigenlijk (althans, dat vind ik) zelf zou moeten kunnen. En dan de tijdsdruk die ik op jullie zou leggen... ik woon immers niet naast de deur van Nieuwekerk a.d. IJssel, dus het zou echt op een zaterdag klaar moeten zijn....


Ik denk, maar, ik ben geen bestuur ofzo, maar even als club zijnde, dat als jij nu om 12 uur daar bent, samen met Rocks dat AX ding van jou op een vorklifttruck zet (zodat er op 13.00 ook echt begonnen kan worden) en je zorgt voor frikandellenbroodjes en drinken, dat niemand die tijdsdruk erg vind. Ik wil je zoiezo wel helpen en ik heb een kopwissel laatst nog gedaan; waren we ook om uur of 13:00 begonnen en savonds liep ie.



Ennuh, ik denk niet dat je veel geld voor jou AX op dit moment kan vragen, of je moet het op de handelaar manier doen en gewoon zeggen dat ie goed is.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply