Mooi weer!!!

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Mooi weer!!!

Post by Mark »

Gisterochtend getankt... Benzine zit opgelagen in grote tanks onder de grond... Daar is het koud. Tank volgegooid... Net iets voller dan bij het eerste afsla tikje. 0.5 liter meer erin.

Naar huis gereden... Vanmiddag naar Gouda gereden. Auto op de parkeerplaats gezet... Snifsnif... Ruik benzine!!! Rondje auto.. ULGH... Loopt gewoon de tank uit. (Had al 30km gereden).

Tankdop los... Nog harder eruit lopen!!! ff op de auto gesprongen. Leek over te zijn. ff gaan winkelen. Auto in de volle zon. Kom terug. Stroomde het weer! En de verf van mij sideskirts was er al afgespoeld! :|

Weer op de auto springen... Leek weer te stoppen. Auto starten. Nou toen was het een waterval! Auto omhoog gekrikt aan 1 kant. Dat hiep wel aardig en anwb bellen.

Image

Anwb duurde 50minuten! Kwamen binnen 10 minuten aanrijden maar stond iemand anders met pech op dezelfde parkeerplaats. Heb ik dat.
Maar goed. Die man van de ANWB had het ook nog nooit zo erg gezien. Nog een halve liter eruit gezogen. Toen was het over. Kun je nagaan. 30km gereden. Veel eruit gelopen. En toch nog zoveel uitzetten. En met de onluchting was volgens hem niks mis.

Thuis de schade is opgenomen... En maar met herstel begonnen.

Image

Op de foto lijkt het allemaal heel strak te zijn maja.. In het echt zie je het toch wel:

Image

De persoon die mijn skirts gespoten heeft had dus ook geen primer gebruikt. Handig. Normaal had het er niet af mogen stromen.

Maar ja! 1 ding geleerd! Gooi je tank niet te vol!
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Zwaar naaTje, kerel!

Maar na de eerste afslagklik nog eens 'n halve liter erbij persen is toch wel behoorlijk veel hoor.
Op de foto (vergroot weergegeven) lijkt het idd best wel mee te vallen.
Misschien dat eraf halen van de skirt en geheel schoonmaken en opnieuw spuiten beter is? Gaat n'tuurlijk wel weer een heleboel tijd en werk in zitten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

MNM(tm) wrote:Zwaar naaTje, kerel!

Maar na de eerste afslagklik nog eens 'n halve liter erbij persen is toch wel behoorlijk veel hoor.
Op de foto (vergroot weergegeven) lijkt het idd best wel mee te vallen.
Misschien dat eraf halen van de skirt en geheel schoonmaken en opnieuw spuiten beter is? Gaat n'tuurlijk wel weer een heleboel tijd en werk in zitten.


Whaa! Deraf halen??? Zou je mijn geschiedenis is moeten lezen. Ik ben blij dat ze eindelijk vast zitten! Zit erop gekit. Dus das geen optie! Denk dat ik het voorlopig maar zo laat zitten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Wow best balen!

Dat de benzine eruit komt tot daaraantoe, maar dat de verf van je skirt loslaat is wat minder natuurlijk!

maarja wel weer 'n harde leer, niet te vol tanken met die volle zon. :lol:

Ik doet 'm altijd totdat ie de eerste keer afslaat, kan ik meteen t verbruik bijhouden :)

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Glenn@nl wrote:...Ik doet 'm altijd totdat ie de eerste keer afslaat, kan ik meteen t verbruik bijhouden :)


Dat doe ik ook altijd....maar toch stroomde afgelopen zomer bij mij ook de benzine uit mn tank

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik vind het ook nog steeds best verbaasinwekkend... Toch 30km gereden. Dus minstens 2.2 liter eruit. En er zat nog tussen de 1 en 2 liter teveel in wat er uit stroomde. Het kan dus echt ongeloofelijk uitzetten!

Dus 's winters krijg je eigenlijk veel meer benzine voor je geld dan zomers. Of hoe je dat ook moet zien. Swinters is het compacter maar als je motor weer evenveel inspuit... :? Mja. lama. nog vroeg.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Ahh! Goed balen man :(
Succes met het herstel
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Ik veronderstel dus dat benzine uit gaat zetten als het warm wordt. :?
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Wil niet vervelend doen, maar ik vrees dat er toch meer aan de hand is:

De volumieke uitzettingsco?ffici?nt van benzine is een duizendste per graad celsius (of Kelvin, net wat je wilt). Er gaat hooguit een 45 liter in je tank, de benzine die je tankt zal 10-15 graden celsius zijn geweest (neem 10 graden, is ongunstige aanname). 't Was een lekkere 30 graden afgelopen weekend, vlak boven een stenen oppervlak vast wel een stuk warmer, neem 40 graden.

Dan neemt het volume benzine met (40-10)x45/1000 = 1,35 liter toe.
Merk op dat je volumetoename iets kleiner is als je nog niet helemaal droog stond toen je ging tanken (waarschijnlijk heb je duidelijk minder dan 45 liter getankt), en dat de benzine echt fors warmer dan 40 graden zou moeten worden, om meer dan een paar liter volumetoename uit te rekenen.

Een toename van 1,35 liter dus. Da's fors, maar had niet tot overstromen van je tank mogen leiden, aangezien je na het tanken alweer een paar liter verstookt hebt.

Kijk in elk geval de tankontluchting nog eens goed na. Misschien een verstopt of geknikt slangetje?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Volgens die man van de ANWB kon het makkelijk dat ie overstroomde. Zelfs na 30km rijden. Die dampen schijnen nog verder uit te zetten. Als die net ongunstig aan de andere kant van je tank zitten duwen ze de benzine omhoog.

Ontluchting was in orde. Anders had ie PSSSS moeten doen met het openen van de dop. Liep er het meest uit met draaiende motor. Omdat de pomp dan ook nog rond gaat pompen. Als de anwb zegt dat er niks aan de hand is. Die maken wel meer mee.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Gassen zetten 3-4x zoveel uit als benzine. Maar die zoeken wel uit zichzelf het hoogste punt op in je tank. En daar hoort je ontluchting ook te zitten. Drukopbouw in je tank kan dan alleen maar gebeuren als de opgehoopte damp niet wegkan. En dan zal de damp de benzine wel wegdrukken, totdat de damp bij de vulopening op de tank komt, en dan door die leiding weglekt.

Nu ken ik de opbouw van de tank van een AX niet in detail (nooit last van gehad, dus ook nooit opgezocht), maar het zou me verbazen als de ontluchtingsslang op een plek zit die erg ver van het hoogste punt van de tank zit. Die Fransozen zijn wel maf, maar niet achterlijk (meestal).

Ben over het algemeen zeer onder de indruk van wat de wegenwacht allemaal kan terwijl het verkeer met 120 langs je heen raast, maar in dit geval nog niet overtuigd.
Tegen de tijd dat de Wegenwacht bij je was, had je zelf al het een en ander gedaan om de overdruk kwijt te raken (de tank schudden en in een andere stand zetten door de auto op te krikken), dus het is dan de vraag OF een verstopte ontluchting wel goed te constateren is geweest.

Juist het gegeven dat je eerst het overstromen gestopt hebt, de auto een tijdje stil hebt laten staan, en dat-ie uit zichzelf weer begon over te stromen, maakt de ontluchting van je tank verdacht.

Succes!

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

En gisteravond was het dus bij mij ook weer zover...auto geparkeert (in de zon...kon niet anders) en de passagierskant stond ongeveer 10 cm lager dan de bestuurderskant...na ongeveer 2 uurtjes begonnen we benzine te ruiken. Aangezien de broer van m'n vriendin z'n Alfa 33 net uit de stalling had gehaald dachten we dat het die was (tja...Alfa = roest :) )...maar nee hoor, 't was de mijne...

Denk dat bij de ontluchting inderdaad niet helemaal meer spoort. Er zat waarschijnlijk iets meer dan 25 liter benzine in, dus vol zat ie niet meer.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik hou het wel in de gaten. Zou zelf ook niet weten waar de ontluchting precies hoort te zitten. Maar hij heeft nog NOOIT met het openmaken van de tankdop een sissend geluid gegeven. Maar goed. Als het wel die ontluchting is zal het nog wel een keer gebeuren. Maar dag erna heeft ie weer in de volle zon gestaan zonder problemen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply