auto wilde niet remmen, bijna aanrijding &*%#$

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

auto wilde niet remmen, bijna aanrijding &*%#$

Post by first »

Ik heb net een sollicitatie gehad, niet goed gegaan, dus niet gelukt. Rijd ik terug op de snelweg. Zie ik voor me een 205 met alarmlichten aan, dus file. Trap ik het rempedaal in en wat doet de ^%$#&^auto? Niet tot onvoldoende remmen. Gelukkig zat er niks naast me op de rechterbaan, dus stuur omgetrokken en de rechterbaan op gegaan. Gelukkig goed gegaan, maar ik hoef dus van de ax geen noodstop te verwachten. Ik laat morgen de remmen ff testen op de remmenbank.

Ik ben nog misselijk van de schrik.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Das idd schrikken!

Wel het pedaal op de bodem getrapt?

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Het ging heel erg snel. Ik moest erg snel handelen, dus weet ik het eigenlijk niet. Hij remde wel wat maar lang niet voldoende.

Als ik hem niet op de rechterbaan had gegooid had ik geheit op de 205 gebotst.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

niet trappen maar pompen, waarschijnlijk ben je aan het glijden gegaan
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Dan had ik toch wel gemerkt dat hij zou glijden? Hij trok niet weg ofzo. Het leek gewoon alsof hij met praktisch dezelfde snelheid doorreed.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

kan goed zijn dat je gleed. kan ook zijn dat je remdruk weg was. maar da's raar... en dan zou je pedaal tot op de vloer gaan.

stuurde je al remmend of met de rem los?

ik zou zeggen: probeer dit gewoon nog eens voorzichtig uit als er geen 205 voor je rijdt (en met lagere snelheid..)

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Hoe oud is je remvloeistof?

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Op allebei geen idee. Ik laat morgen iig de remmen testen want als er een auto naast me had gezeten was een aanrijding onvermijdelijk geweest.

Maar de handrem functioneert ook slecht. Auto hobbelt gewoon weg. Kan dit met elkaar te maken hebben?
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

heeft niet tot heeeel weinig met elkaar te maken!

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Glenn@nl wrote:heeft niet tot heeeel weinig met elkaar te maken!
Wat bedoel je?

Verouderde remvloeistof kan wel degelijk zorgen voor weigerende remmen. Vooral bij de AX die erg gevoelig is voor vocht in het remsysteem.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik haakte in op de vraag van de TS of slecht werkende handrem te maken kan hebben met de werking van de gewone remmen.

En over de remvloeistof, dat zal idd wel invloed hebben, maar denk niet dat dat de hoofdoorzaak is hoor.

Vraagje aan "first":
Als je de auto stil zet, en met lopende motor keihard het rempedaal in drukt (langzaam maar geleidelijk harder; zonder te trappen/pompen), zakt het pedaal dan tot de bodem?

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

ik heb ff gekeken. Het pedaal zakt niet tot op de bodem voor zover ik kan beoordelen. als ik hem echt hard intrap hoor ik wel een knarsend geluid. Veren???
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Dad deed/doet de mijne ook! Geluid komt onder de motorkap vandaan toch?

Bij mij is het of de rembekrachtiger of de hoofdremcylinder, daar ben ik nog niet achter.

Maar als ik langzaam rem voor een stoplicht, en de rem ingetrapt hou, kan ik het pedaal langzaam tot op de bodem trappen. Ook kan ik, als de motor uit staat het rempedaal op de bodem trappen (wel veel kracht vereist, maar het kan wel!) En als ik start met ingetrapte rem, gaat het pedaal ook naar de bodem :roll:

Maar verder remt hij naar mijn idee goed, alhoewel ik niet echt extremen getest heb (kijk altijd vrij ver vooruit op de weg)

Maar morgen gaat ik de rembekrachtiger/cylinder vervangen (en nieuwe remvloeistof toedienen), en kijken of dat helpt!

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Ik laat morgen de remmen ff checken. Ik hoef dit niet vaker mee te maken.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

De remmen zijn meer dan in orde, zijn gewoon goed. Jippieeeee :D

Voor nieuwe remschijven en nieuwe blokken. Achter konden ze de lagers niet los krijgen. Zaten muurvast. Op de remmenbank echter heel weinig remverschil en voldoende remvertraging. Yes, eindelijk gaat het eens goed!

Daarop wordt hij dus niet afgekeurd in de apk binnenkort.

Uitlaat is wel rot zeggen ze, maar zolang die blijft hangen komt ie ook door de apk.

Dus mss gaat het wel helemaal goed met die keuring. Dat zou mooi zijn.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Remmen in orde.
Dan was je dus toch aan het glijden geslagen?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Lijkt mij ook glijden idd. Vooral als het nat is (was het dat?) voel je dat niet of nauwelijks, tenzij je er op bedacht bent.

In that case: Slipcursus is misschien een goed idee!

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Post by muis_84 »

kevin.broke wrote:Lijkt mij ook glijden idd. Vooral als het nat is (was het dat?) voel je dat niet of nauwelijks, tenzij je er op bedacht bent.

In that case: Slipcursus is misschien een goed idee!


Ik had het vrijdag ook, vol je rem intrappen helpt gewoon niet, het enige wat er dan gebeurd is dat je gaat glijden. Als ik op de snelweg hard moest remmen pompte ikook altijd. Werkt veel beter. Maarja soms heb je daar de tijd niet voor.
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Glenn@nl wrote:Dad deed/doet de mijne ook! Geluid komt onder de motorkap vandaan toch?

Bij mij is het of de rembekrachtiger of de hoofdremcylinder, daar ben ik nog niet achter.

Maar als ik langzaam rem voor een stoplicht, en de rem ingetrapt hou, kan ik het pedaal langzaam tot op de bodem trappen. Ook kan ik, als de motor uit staat het rempedaal op de bodem trappen (wel veel kracht vereist, maar het kan wel!) En als ik start met ingetrapte rem, gaat het pedaal ook naar de bodem :roll:

Maar verder remt hij naar mijn idee goed, alhoewel ik niet echt extremen getest heb (kijk altijd vrij ver vooruit op de weg)

Maar morgen gaat ik de rembekrachtiger/cylinder vervangen (en nieuwe remvloeistof toedienen), en kijken of dat helpt!


Je weet wat ik de laatste keer in Delft over de remmen van je AX gezegd heb, h??! ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Dat blokkeren kan ook een stuk minder door goede banden te monteren, iig dat is mijn ervaring. Ik had eerst voor bridgestone Potenza's zitten, heerlijke banden als het droog is.. maar met een beetje vocht en profiel onder de 2,5mm komt is het echt eeh.. bagger :P Hard remmen/noodstop is gegarandeert glijden. (hard optrekken ook, he paul? :lol: )
Nu een setje fulda's voorop gezet en het is echt een stuk beter!
Altijd meer PK's dan jou!

Post Reply