Ben 86 wrote:Ben ik het niet mee eens hoor

. Ik weet zeker dat 1 schijf velen malen sneller is als
3 "losse" schijven
Ik weet niet hoe je daarbij komt. Ik geloof d'r niks van.
Zet maar eens een PC met 1 HD en eentje met 3 HD's in mijn voorbeeldje van 'Multitasking' naast elkaar. Dan
zul je zien dat die met 1 schijf echt niet sneller gaat. Waarschijnlijk zelfs langzamer.
Als je 3 schijven hebt ipv 1, verdeel je de werkzaamheden over 3x zoveel lees/schrijfkoppen.
. De bewerkingen die jij noemt (forummen, marktplaats checken) zijn idd bewerkingen die weinig vragen van de pc. Ik vraag mij dan af waarom je zoveel zou willen backupen als dat alles is wat je op je pc doet.
De dingen die jij noemt doe ik niet 95 % van de tijd; dat ligt dus maar net aan de gebruiker!
Klopt, iedereen gebruikt de PC weer anders. Maar heel veel mensen hebben wel belangrijke documenten/mail/foto's/etc. op de PC staan. Ik ken iemand die had zeer lang aan een stamboom (i.i.g. maanden) zitten werken op zijn PC. Dat vraagt bijna niks van de PC. Toen kreeg ie een probleem met de HD, en... had geen backupjes. Weg stamboom. Natuurlijk had ie backups kunnen maken op diskette enzo, maar met
meerdere HD's gaat 't gewoon makkelijker.
Slijtage van je harde schijf is niet echt een reden om 3 harde schijven in plaats van 1 want deze slijtage is te verwaarlozen.
De slijtage is in verhouding groter als 1 HD evenveel schijfacties moet doen die je anders over 3 HD's kunt verdelen. Dat scheelt m??r dan die factor 3! En er gaan echt veel schijven kapot bij mensen thuis (de SCSI schijven van je werk gaan veel langer mee). Als 't niet bij jezelf is, dan wel bij een van je buren. Als je m??r schijfacties per HD doet (wat 't geval is in een systeem met 1 HD), wordt de schijf ook sneller warm. Elke 10 graden warmer halveert ongeveer de levensduur van de schijf.[qoute]Ieder zijn eigen mening natuurlijk (gelukkig!) maar het nemen van 3 harde schijven is gewoon langzamer en duurder![/quote]
Is niet langzamer.
De 80GB'tjes die ik noemde zijn inmiddels inderdaad wel een beetje achterhaald (als ik de huidige prijzen bekijk). Die zou misschien een beter voorbeeld zijn als je een tijdje terug kijkt ('t gaat ook zo snel!

Heb al een aardige tijd geen schijven meer gekocht).
Ik zou nu idd waarsch. 250GB'tjes halen maar zeker niet groter.
Betere voorbeeldjes dan 3x80GB tov 1x240GB:
-3x 160GB beter/flexibeler (en goedkoper) dan 1x 500GB.
-2x 250GB beter/flexibeler (en goedkoper) dan 1x 400 of 500GB.
-3x 320GB beter/flexibeler (en goedkoper) dan 2x 500GB.
Inderdaad duurder maar zeker wel te overwegen:
-2x 160GB beter/flexibeler dan 1x 320GB
-2x 120GB beter/flexibeler dan 1x 250GB
-3x 160GB beter/flexibeler dan 1x 500GB
Had je nog een 'oude' 100GB'tje liggen ofzo, dan voldoet die uitstekend als boot/winschijf. Of had je helaas nog een Maxtor

(da's pech) liggen, dan is ook die als boot/winschijf goed geschikt, want da's niet zo erg als die stuk gaat (is minder erg dan dat je data/doc-schijf stuk gaat).
Als je toch alleen maar de standaard dingen op je pc doet, vind ik het persoonlijk erg zonde dat je een systeem gaat opzetten die helemaal "backup-proof" is, terwijl je toch maar simpele dingen doet die erg makkelijk te vervangen zijn!
Ook door de standaarddingen te doen (waar je lang aan werkt!) die niet erg veel van je PC eisen, kun je (voor jou) veel belangrijke data op je schijf hebben hoor! Office documenten, MP3-verzamelingen, foto-verzamelingen, etc... 'T zoeken/maken/op de PC zetten kost niet veel van de PC, maar 't kwijtraken door een kapotte HD kost w?l veel (arbeid/tijd/emotioneel/...).
Wat bijv. wel veel van de PC vraagt: mooie fractalplaatjes maken. Althans dat kost veel CPU, de HD merkt er niks van (pas als 't plaatje klaar is sla je 'm op). En nadat je eindelijk een mooi plaatje hebt kunnen vinden en laten uitrekenen (dagen), ff een backupje maken naar de backup HD, zo gepiept. Backups maken op USB-sticks/DVD-schijfjes/gmail is omslachtiger/beperkter/trager, en blijft daarom in de praktijk vaak achterwege (met alle gevolgen van dien bij een HD-crash...) Let trouwens op met gebrande CD/DVD-schijfjes: iets te lang de zon erop laten schijnen en weg is je backup...
Alleen als je geen belangrijke data/doc/mail op je PC hebt, (of je kunt 't gewoon niet betalen,) zou ik ??n HD 'verdedigbaar' vinden.
Maar zulke mensen hebben toch zelden behoefte aan meer dan 80GB...
M'n Spot is ter ziele...
2005: 32 alcoholboetes per verkeersdode door alcohol, 179000 snelheidsboetes per verkeersdode door snelheid. Spee's beleid door de plee.