Winterbanden...

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Winterbanden...

Post by kevin.broke »

...ik had me er bijna in laten lullen. Iedereen schaft winterbanden aan!! Het is superveilig!! Veel beter dan de winter door met zomerbanden!!

Lees ik een test in de AutoWeek, en daarna nog een paar op internet... ja inderdaad, ze schrijven hetzelfde. Het is veiliger.

Maar waarom verlies je dan 7 meter op je remvermogen bij nat weer, t.o.v. een zomerband? Sterker nog, alle winterbanden presteren SLECHTER dan een willekeurig gekozen zomerband onder een BMW 5-serie op nat wegdek!!

En hoe vaak sneeuwt het nou in Nederland??

Toevallig deze daagjes. Nou, dan ga ik wel op de fiets, die 2 weken!

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

ja oke.... maar goed dat je ze niet heb gekocht he? en wat vroegen ze er nou voor om veiliger door de sneeuw te rijden???
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

heb je 't over sneeuwbanden of winterbanden?

volgens mij worden overal de namen door elkaar gehaald.
M'n ex woont in Noorwegen en daar reed ik dan altijd met de saab 9000 of saab 95 aero op spike-banden. DAAR kan niks aan tippen op ijs, geweldig
maar in oostenrijk bv hebben ze sneeuwbanden, heel diep profiel en vrij zacht rubber. Op de laguna zit bij ons nu winterbanden wat bij temperaturen lager dan 8 graden (geloof ik) meer grip heeft doordat het rubber niet zo hard wordt als bij zomer of all-season banden en dus meer grip

kakanox wrote:Maar waarom verlies je dan 7 meter op je remvermogen bij nat weer, t.o.v. een zomerband? Sterker nog, alle winterbanden presteren SLECHTER dan een willekeurig gekozen zomerband onder een BMW 5-serie op nat wegdek!!


hoe kom je daar aan?
klikje hier doen dan maar?
1721 cc Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

hmm op glad heb je echt alleen maar meer grip.. zijn mijn ervaringen zowel als op nat dan op sneeuw :) [/list]
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Weatherman
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
Location: Schoonhoven
Contact:

Post by Weatherman »

Vind het ook erg duur, om alleen voor de wintermaanden banden aan te schaffen.

Er wordt zo makkelijk over gepraat.
Waar haalt iedereen toch het geld vandaan? :roll:
(Of, wat doe ik verkeerd?)

En waar stal ik dan mijn zomerbanden?
En wat nu als het hier verplicht wordt, net als in Duitsland?

Of als er herfstbanden en lentebanden gaan komen aaaarrrhghgh :tongue9:
AX 11 TGE uit 91

Mijn vakantie;
http://www.cyclone-tours.com/PromoVideo.wmv

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tja ik heb een 2de hands setje met 500 km levens ervaring kwamen bij een dealer weg.. en de klant was een ander merk beloofd... dus als nieuw

100euro voor 4.. en heb een setje orginele gti wielen voor 30 euro ..

valt wel mee.. ga maar eens na als je je voorbumper en motorkap aanpuin rijd omdat je doorglijd....wat je dan kwijt bent..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Weatherman
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
Location: Schoonhoven
Contact:

Post by Weatherman »

Tja, 100 euro gaat nog wel. :lol:

Vrees eerder voor bedragen rond de 300 euri
AX 11 TGE uit 91

Mijn vakantie;
http://www.cyclone-tours.com/PromoVideo.wmv

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

gewoon op marktplaats kijken in de tijd dat je ze niet nodig hebt :P
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

winterbanden zijn prijzig en daarom doe ik als studentje niet aan de rage mee.
Maarrrrrr...... Het werkt zeker.
Bij mijn vader's passat (205 breed 16 inch) merk je het verschil duidelijk. Veel betere grip. Vooral op natte rotondes merk je het verschil.
Het zal vast per type auto uitmaken en per breedte etc. etc.
Het heeft ook heel veel te maken met de temperatuur van het asfalt. Op een heel druk bereden stuk neemt de temperatuur van het asfalt ook iets toe door de wrijving. Onder de 6 graden (asfalttemperatuur) ongeveer zijn winterbanden beter, daarboven niet.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Browny wrote:winterbanden zijn prijzig en daarom doe ik als studentje niet aan de rage mee.
Maarrrrrr...... Het werkt zeker.
Bij mijn vader's passat (205 breed 16 inch) merk je het verschil duidelijk. Veel betere grip. Vooral op natte rotondes merk je het verschil.
Het zal vast per type auto uitmaken en per breedte etc. etc.
Het heeft ook heel veel te maken met de temperatuur van het asfalt. Op een heel druk bereden stuk neemt de temperatuur van het asfalt ook iets toe door de wrijving. Onder de 6 graden (asfalttemperatuur) ongeveer zijn winterbanden beter, daarboven niet.


Temperatuursverschil op een bereden stuk zal denk ik nihil zijn, dat beetje wrijving zal de temperatuur echt geen graden omhoog laten gaan.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

winterbanden van die maat? :shock: crisis.. dan ben je de helft van het effect al weer kwijt.. zo zwaar is een passat nou ook weer niet!

maaruhm, ik vind zo'n test ook beetje vaag hoor.. zo'n bmw5 is uiterust met abs/esp/asr/wer/qwerf/dasf/asdf/tuk en weet ik het alelmaal wel niet, weegt meer als 2 leopards bij elkaar en is achterwiel aangedreven..

wij hebben een autootje dat evenveel weegt als de gemiddelde kinderwagen, zonder enige vorm van remassistentie (ja vacuum bekrachtiging en remdrukverdeler achter als je geluk hebt..) en zijn voorwiel aangedreven..

zo'n test onder een bmw-5 is dus totaal niet van toepassing bij ons! bij een gemiddelde kadett (ik bedoel astra) zouden de resultaten al heel anders zijn..
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

q01z wrote:winterbanden van die maat? :shock: crisis.. dan ben je de helft van het effect al weer kwijt.. zo zwaar is een passat nou ook weer niet!


ach, tis een leasebak dus kost het niks

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb mijn winterbanden er nu 2 weken onder zitten.

En ik kan nu uit ervaring melden dat je overal VEEL MEER grip hebt.
Laatst door de sneeuw en over ijs gereden. In de sneeuw kon ik gewoon goed optrekken en remmen zonder slippen.

En ook op de natte weg kan ik veel harder optrekken en remmen dan met mijn zomerbanden set.

Afgelopen dinsdag avond nog handrembochtjes geraaid op het parkeerterein bij de MAC in bodegraven. Daar was niet gestrooid en dat was 1 grote spiegel geworden.

Waren met 3 auto's. Ik de enige met winterbanden. En ze hebben allemaal in mijn auto gereden. En de AX brak het moeilijkste uit van alle 3. Waren allemaal onder de indruk van het grote verschil.

Kost wat knaken. Maar geldverspilling vind ik het zeker niet.
( En ik hou mijn lichtmetaal nu mooi gaaf)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Valt me op dat je het hierboven over sneeuw hebt Mark

Mijn ervaring met de regenbanden van Ellen is dat ik HARD door de bochten kan. Kortgeleden de winterbandjes van Mila geprobeerd (hij woont in Duitsland en heeft dus geen keus), en dat ging minder hard door diezelfde bocht als op de bandjes van Ellen.

Ik twijfel dus nog steeds aan het nut!

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ik denk dat de investering in winterbanden wel meevalt. Je moet ze een keer kopen en daarna zijn de kosten niet hoger dan met een setje zomerbanden. Je rijdt namelijk of op de winterbanden of op de zomerbanden. De banden gaan dus langer mee.

Maar ondanks dat ik 40.000km per jaar rijd heb ook ik geen winterbanden. Als ik net wegrijd hebben de banden weinig grip. Maar na een paar kilometer gaat het al een stuk beter en kan ik bijna net zo hard remmen en door de bocht als in de zomer. Alleen als er echt sneeuw of ijs ligt. Dan heb ik dus geen grip. Maar hoeveel dagen in het jaar ligt er sneeuw en hoelang blijft die liggen? Tegenwoordig strooien ze toch bijna overal op de grote en doorgaande wegen.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Precies, sneeuw of ijs kom je bijna nooit tegen. Merk het met de auto van Ellen ook, neem 'm weleens mee naar m'n werk. Ding staat dus op regenbandjes.

Ik trek hier in de straat op :arrow: flink glibberen en glijden. Draai vervolgens de rondweg op en meteen pakt ie. Kon bij m'n werk voor de deur in een gestrooide straat vervolgens nog loeihard optrekken met minimale wielspin.

Winterbanden zijn echt weer een hype... Je ziet het wel in die test van de AutoWeek, op nat wegdek hebben ze gewoon minder grip dan een goeie zomerband. Ik zal ff wat resultaten overnemen (van populaire banden):

Aquaplaning (Nat wegdek) - Verlies van wegcontact, bij km/h
Zomerband >> 98,9 km/h
BF Goodrich Winter G >> 94,9 km/h
Michelin Pilot Alpin PA2 >> 92,4 km/h
Continental WinterContact TS810 >> 92,0 km/h
Dunlop SP Winter Sport 3D >> 91,0 km/h
Vredestein Wintrac Xtreme >> 90,9 km/h
Goodyear Eagle UG GW-3 >> 89,8 km/h

Aquaplaning in bochten (Nat wegdek) - Middelste restdwarsversnelling in m/s2
Zomerband >> 3,68 m/s2
BF Goodrich Winter G >> 3,65 m/s2
Michelin Pilot Alpin PA2 >> 3,51 m/s2

(hier scheelt het dus weinig)

Rotonde (Nat wegdek) - Rondetijd in seconden
Zomerband >> 11,76 seconden
Vredestein >> 12,41 seconden
Dunlop >> 12,87 seconden
Michelin >> 12,98 seconden
BF Goodrich >> 13,05 seconden
Continental >> 13,08 seconden
Goodyear >> 13,21 seconden

Remmen (Nat wegdek) - 100-0 km/h in meters
Zomerband >> 49,3 m
Vredestein >> 54,4 m
Michelin >> 54,8 m
BF Goodrich >> 55,2 m
Dunlop >> 55,8 m
Goodyear >> 56,1 m
Continental >> 56,2 m

Bochtengedrag (Nat wegdek) - Verlies van wegcontact (bij km/h)
Zomerband >> 77,8 km/h
Dunlop >> 72,8 km/h
Vredestein >> 72,7 km/h
Continental >> 71,7 km/h
BF Goodrich >> 71,0 km/h
Goodyear >> 70,6 km/h
Michelin >> 69,9 km/h

Bijvoorbeeld het laatste gaat dus om snelheden waarbij je auto gewoon dwars gaat, of rechtdoor op een boom af!!

En dat voor een investering van minimaal 200 euro voor nieuwe banden en minimaal 25 euro voor een setje rechte velgen??

Noooo thanx. Als ik ooit naar Zwitserland of skigebied ofzo op vakantie ga met de auto, DAN monteer ik winterbanden. Voor in Nederland vind ik het grote bullshit, het extra voordeel dat je hebt in de bebouwde kom waar niet gestrooid is ben je dubbel zo hard kwijt op de snelweg. Daar waar je je makkelijk aan je eind rijdt heb je dus minder grip!

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

hmm kevin, jij bent er misschien helemaal van overtuigt dat winterbanden geen nut hebben. Ik denk dat je 't moet doen zodra je 't geld ervoor over hebt moet je 't zeker doen
Onder de Laguna liggen nu winterbanden en de abs grijpt veeeeel later in dan 2 weken geleden met de zomerbanden.
het is bewezen meer grip, al zijn de verschillen niet de verschillen die mensen denken dat je ineens met 70 ipv 50 door die ene bocht kan, maar 't maakt net 't verschil dat je in noodsituaties wel NET iets eerder kan stilstaan of uitwijken.
en als je 't geld ervoor over hebt om net dat extra beetje veiligheid te kunnen veroorloven, waarom niet?
1721 cc Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

GTE wrote:hmm kevin, jij bent er misschien helemaal van overtuigt dat winterbanden geen nut hebben. Ik denk dat je 't moet doen zodra je 't geld ervoor over hebt moet je 't zeker doen
Onder de Laguna liggen nu winterbanden en de abs grijpt veeeeel later in dan 2 weken geleden met de zomerbanden.
het is bewezen meer grip, al zijn de verschillen niet de verschillen die mensen denken dat je ineens met 70 ipv 50 door die ene bocht kan, maar 't maakt net 't verschil dat je in noodsituaties wel NET iets eerder kan stilstaan of uitwijken.
en als je 't geld ervoor over hebt om net dat extra beetje veiligheid te kunnen veroorloven, waarom niet?


hmmm.. extra veiligheid? Als ik het onderzoek zo eens lees heb je dus MINDER veiligheid voor meer geld... :)

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

dat is dus onzin,
met winterbanden heb je meer grip bij lagere temperaturen, met nat of droog weer doordat 't rubber niet zo stug wordt
1721 cc Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

idd.. echt veel meer grip dan met zomer banden
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply