AX verschillende types

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

AX verschillende types

Post by Pixels66 »

Hallo,

Bij de F.A.Q. afdeling zag ik een topic over de verschillen tussen de types 1 en 2. Maar Er staat ook iets over type 3, ik ga er dus vanuit dat mijn ax(1997) een type 3 is.

Wat is dat het verschil tussen de types 2 en 3, welke dingen kan je overzetten en welke niet?

groetjes,
Sander

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Type 2 en 3 hebben onderling alleen uiterlijke verschillen. Grilletje bijvoorbeeld, en interieur, enz.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ook een ander stuurtje. Alles tussen type 2 en 3 is naar mijn weten gewoon uitwisselbaar.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

naar mijn weten is bij de Ax vrijwel altijd alles uitwisselbaar Ivar ;)

maar idd, iets andere knipperlichten, andere gril, andere bekleding, een 'saxo' stuurtje, vaak luxe uitgevoerd (ze moesten vd troep af), technisch gezien een iets ander ruitenwissersproeiersysteem (ja echt! :P).

verder hebben ze vrijwel altijd een afgeknepen inlaat (milieu-eisen) die je SNEL moet vervangen, dat leverd een 'boel' vermogenswinst.

en volgens mij zijn deze alleen geleverd met die Bosch update ontsteking? 3.0 ofzo?
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik schop dit trwns ff richting de fack hoor.. dan kan pcrodent het invoegen!
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

De FAQ is aangevuld met de informatie in dit topic.

Sandro: Je kunt praktisch alles overzetten tussen T2 en T3. Vraag het bij twijfel even na voor jouw specifieke onderdeel bij Technisch, Interieur of Exterieur. Jouw auto is zeker een type 3 (prijs je gelukkig! :))

Als iemand nog iets wil toevoegen aan de t1/t2/t3-faq: ik laat dit topic nog een week staan, dan gaat ie (terug?) naar Algemeen :)
Kijk uit, een Cactussssss

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

nou ik heb nog een vraagje, over die vernauwing in dat inlaatkanaal... Er staat bij de faq, snel vervangen door open luchtfilter, maar alleen dan de filter of moet je dan ook een buis naar je injector vervangen? ik begrijp niet helemaal waar de vernauwing precies zit...

de mijne is trouwens een 1.1...

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Okee... de vernauwing die q01z en ik bedoelen...
Als je voor de auto staat met de motorkap open, loopt er een plastic buis van voor naar achter. Vooraan gaat ie naar de koplamp toe, en er komt een ribbelbuisje vanaf de motor naartoe. Achteraan gaat ie naar een grote cylinder toe. ALS jouwe de besproken vernauwing heeft, zie je in het deel van de plastic buis die van voren naar achteren loopt een zandlopervormige vernauwing zitten. Zie je wel de buis maar niet de vernauwing, dan hoef je niets te doen. Heb je wel die vernauwing, dan gewoon een andere plastic buis vinden OF een open luchtfilter erin hangen als je toch bezig bent.

Je hoeft sowieso niets te doen met injectoren enzo :shock:, gewoon plastic buisje.

MAAR ik denk niet dat de jouwe die vernauwing heeft omdat je een 1.1 hebt. Ze hebben volgens mij de 1.4's iets langzamer gemaakt om ze zuinig te houden. Maar da's zonde van de lol ;)
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ziehier een buis ZONDER vernauwing:

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=5522

En dan nummertje 6 zoeken op de tweede foto. Er staan 3 zesjes. De linker is de ribbelbuis, de rechter onderaan is die die achter de koplamp uitkomt. De bovenste is waar de zandlopervormige vernauwing zit ALS je die hebt.

/edit: als je een open luchtfilter wilt monteren, of gewoon wilt weten hoe het werkt, kijk even naar de howto. klik
Kijk uit, een Cactussssss

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

oke dankje ik zal het ff checken;) open luchtfilter is geen probleem..

danku danku!

groetjes,
Sander

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

open luchtfilter helpt echt niet....

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik bedoelde meer dat als je toch die zandloper eraf aan het slopen bent en je wilde al een open filter, dat je het dan net zo goed tegelijk kon doen.

Ik zal het iets duidelijker in de FAQ zetten. Ik dacht dat ik wel redelijk duidelijk was dat je ook een zonder-zandloper-pijp erin kon zetten...
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

En hop! Naar Algemeen :)
Kijk uit, een Cactussssss

muis_84
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueApr25, 2006 1:12:54 PM
Location: Leiden

Post by muis_84 »

ik heb een 1.1 m?t vernauwing...
Klik op de banner om mijn wie = wie te bekijken!
Image

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

en is er iemand hier die daadwerkelijk heeft gemeten/gemerkt dat zn auto harder/beter is gaan lopen zonder de bekende vernauwing (maar dan niet met een open luchtfilter maar met de standaard inlaat)? Ik heb em zelf 10 min geleden weg gehaald, dus ik ben benieuwd, ik hoor graag van jullie dat ik nu geen 75 maar 175 pk heb! :D

MartijnZ
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Post by MartijnZ »

Hallo, ik heb een 1.1i met vernauwing in de luchtinlaat ?n een Magneti Marelli ecu. Betekend dit dat ik een type 3 AX heb? of is het gezien het bouwjaar gewoon een type 2? (bouwjaar='94)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Hoe je een type 3 herkent vind je in de FAQ :)
Kort gezegd: als je een niet-rechte grille hebt, heb je een type 3.
Kijk uit, een Cactussssss

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Image

Image

Image

Is die van mij nou ook een type 3 dan? Heb ook een zandloper in mijn inlaatbuis, het is een 1.1i met een magnetti marrelli ecu uit 1995. Maar dat van mijn stuur of de grill weet ik niet zeker.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Da's een type 2 grille.
Kijk uit, een Cactussssss

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

pcrodent wrote:Da's een type 2 grille.


die kun je veranderen ;)

DuFF heeft een type 1 grille maar het is toch echt een type 2 ;)

Maar het feit dat het een originele Volcane is geeft 100% zekerheid dat het een type 2 is ;)

Post Reply