Welke auto pak ik mee voor de vakantie??

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Welke auto pak ik mee voor de vakantie??

Post by blueduck »

Over 2 weekjes is het weer zover, VAKANTIE!! :D :D Maar nu zit ik met een dilemma, oftewel een luxe probleem. We gaan naar zuid-frankrijk avec l'automobile, maar nu kunnen we met mn axje gaan, of met de mazda 323f van mn vriendin. De 323f is nieuwer, en in principe betrouwbaarder, maar hij heeft geen trekhaak, en das lastig met de twinny load. Daarnaast is het een mazda, en heb ik geen idee hoe je dan met onderdelen gedoe zit als je om de een of andere reden stil komt te staan onderweg. We kunnen ook met de ax gaan, welke theoretisch gezien minder betrouwbaar is, maar deze heeft wel een haak, dus de twinny kan erop, met de daarbij behorende a.t.b's. Onderdelen lijkt met niet zo'n probleem met een Citroën in frankrijk, en mocht het totaal de mist in lopen is het minder erg een auto met een dagwaarde van 300 euro daar achter te laten dan een auto van 3000 euro.. Dus de grote vraag is nu dus: wat is wijsheid? Mn vriendin vindt dat we de ax moeten pakken, ik twijfel nog. Morgen komen er verse sloopassen in met nieuwe keerringen, en schone bakolie, en ook de motorolie met filter ga ik morgen aanpakken, dus eigenlijk alleen nog frisse voorbandjes scoren, en dan moet t eigenlijk gewoon goed zijn... Maar toch twijfel ik.... :( :(
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

goede verzekering en gaan!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Joris wrote:goede verzekering en gaan!

Ja dat zowiezo, maar met welke voiture???
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Gewoon de AX pakken. Ook al sta je met pech, je hebt meteen verzachtende omstandigheden ;)

Maar denk er nou ook eens over na: Wat moet er mis gaan? Koppakking? Dat kan bijna niet, die heb je net gedaan. De rest van het blok gaat niet snel kapot (tenzij je de hele weg 160 gaat rijden..).
Koppeling? Dat weet ik niet hoe goed die is, maar goed, zorg daarvoor ;)
Versnellingsbak? Zou niet weten waarom zo'n ding kapot zou moeten gaan, meestal hoor je bij AX'en het eindlager of is de borgring op de spie los als er iets mis is. In beide gevallen kan je doorrijden, in het laatste geval maar in 1 versnelling. (Ik hoop voor jou de 3 :))
Verder: Aandrijfassen? Naven? Blijft allemaal heel, kan hooguit rammelen of brommen. Koeling? Weinig mis mee als dat nu niet al zo was.

Heb je een temperatuurmeter? Da's misschien wel handig.. of sluit een lampje aan op je thermoswitch van je koelfan, dan weet je wanneer het > 100 graden gaat.

Ik zie geen probleem om hier te blijven ;)

Zowel m'n vorige Sport als de GT van Ellen hebben Frankrijk al gezien (zij het Noord-Frankrijk). De Sport had het er het moeilijkst mee, bergop, moest vaak terugschakelen en de temperatuur liep dan wel aardig op. Uiteindelijk de snelheid op 90 km/h gehouden, en dan gaat het allemaal prima.

E?n tip: Heb vooral GEEN haast!! Dat gaat altijd mis.

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Ok, ik begin overstag te gaan... Wie weet een goede en goedkope camping in Languedoc, beetje in de buurt van Perpignan? (Ja ik zei toch zuid frankrijk...) Planning is de eerste dag tot Lyon te komen, is kleine 900 km, dik 10uur effectieve rijtijd, om en om 2 uurtjes sturen. dan de volgende dag op de plaats van bestemming komen, en dan 10 dagen luieren, en af en toe wat fietsen en wandelen.
Terugweg: eerste dag tot ergens boven Dijon, en dan de dag erna tot huis.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

blueduck wrote:om en om 2 uurtjes sturen


Als je met die AX gaat wil je het stuur niet afstaan hoor ;)
Je begrijpt dus met welke ik zou gaan.... Gereedschapskoffertje (zie het "wat zeult jouw AX allemaal mee"-topic) is altijd handig.
Kijk uit, een Cactussssss

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

een mazda die stuk zou gaan??


heen en weer naar berlijn in 1 met 170 a 180 en geen centje pijn



zucht mijn mazda liefde zit er nog in
blaffende woofers bijten niet ;-)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Moet binnenkort anders wel een kopje reviseren van een 323F 1.8i van '96

Heeft waarschijnlijk een kapotte klep..

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

kakanox wrote:Moet binnenkort anders wel een kopje reviseren van een 323F 1.8i van '96

Heeft waarschijnlijk een kapotte klep..



oke :S:S:S das het nieuwere type :oops: goh


ik heb er in een jaar destijds zo'n beetje 50.000 km mee gereden (180000 tm 230000) en het enige onderhoud was 2 nieuwe voorbanden en een nieuwe demper en dit waren niet de meest rustie km;s :D
blaffende woofers bijten niet ;-)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

ik zou gewoon met de AX gaan hoor

ik ben er vorig jaar ook mee naar tsjechie(Praag) gereden in 2 dagen; gewoon rustig aan: tussen de 100 en 120 km/u (met een licht lekkende koppakking), terugweg zelfs in 1 dag (en das toch ook al snel 1200km) !

en zeker als je ANWB met internationale reis&kredietbrief + hebt... dan heb je iig vervangend vervoer daar (mocht het toch zover komen..)

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

Glenn@nl wrote:en zeker als je ANWB met internationale reis&kredietbrief + hebt... dan heb je iig vervangend vervoer daar (mocht het toch zover komen..)



in dat geval de meest wrakke auto pakken die je maar kunt vinden :P:P:P
blaffende woofers bijten niet ;-)

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Vandaag lekker sleuteldagje gehad. Aandrijfas vervangen met de keerring. De andere is nog ok, dus die gaat de berging in, misschien volgend jaar nodig om m apk klaar te krijgen. Schone olie erin met filter, en nog een klein lekje ontdekt in mn koelslang. Deze binnenkort ff vervangen, en dan gelijk t koelsysteem voorzien van nieuwe koelvloeistof. Nog ff knappe voorbandjes scoren. Heb ook een olietempmeter gekocht bij de brezan, maar de sensor voor aan de peilstok hadden ze niet op voorraad, dus die ga ik zo ff via conrad bestellen. Dan kan ik in de bergen op tijd stoppen als t blokkie te warm dreigt te worden. Dan moet mn axje er klaar voor zijn gok ik zo.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

lorenzo
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: MonJun05, 2006 9:16:20 PM
Location: Purmerend

AX uiteraard!!

Post by lorenzo »

Ben in 1993 met AX 1.1 Bijou (4 bak) vol geladen met kampeerspullen naar zuid frankrijk gereden. Geen enkel probleem. Terugweg Perpignan - Purmerend, exact 1400 km, in 12 uur tijd. Autootje had het helemaal naar zijn zin. Jaar erop naar Spanje, weer geen enkel probleem.

Met de Allure ook 1.1 maar 5 bak (wel rustiger qua herrie!!) naar Frankrijk en Spanje geweest. Met snelheden van rond de 150 km/u op de route de soleil.

Volgens mij gaat het erom dat je auto goed onderhouden is en er niet mee geragd word!
AX 1.1 Bijou 1989
AX 1.1 Allure 1995
ZX 1.6 Image 1995
Picasso 1.8 16v Image 2005
Peugeot 308 SV 1.6 Vti 2009
AX 1.1 Spot 1996
Getrouwd in een Traction Avant!
Hoezo Citroën?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Re: AX uiteraard!!

Post by pcrodent »

lorenzo wrote:Met snelheden van rond de 150 km/u op de route de soleil.
(...)
en er niet mee geragd word!


Ahum :roll:

(maar ik snap wat je bedoelt hoor ;))
Kijk uit, een Cactussssss

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Ok ben bepakt en bezakt, koelvloeistof lekt niet meer, thermoswitch is nog wel kapot, maar ik heb een heel mooi knoppie in mn auto waarmee ik de fan aan en uit kan zetten wanneer ik maar wil. Heb afgelopen week iets meer dan 200 km testgereden, en ik zou nu niet meer weten waarop het zou moeten misgaan. (in technisch opzicht dan) Nieuwe bakolie, nieuwe motorolie+filter, nieuwe voorbanden (uniroyal ziet er goed uit!!!), aandrijfas+keerring vervangen, koelslang en koelvloeistof vervangen. Na de testkilometers alle vloeistofniveaus dik in orde. Heb voor de zekerheid nog wel een tubetje vloeibare pakking, ducktape, rolletje ijzerdraad, doppenset, steek-ringset, schroevendraaiers, waterpomptang, zijkniptang, 3 meter luidsprekersnoer (van die dikke), 2 stanleymesjes, 1hamer (ook handig om de haringen van de tent mee in de grond te rossen) 5 liter olie, 5liter koelvloeistof, 1 busje dot4 remolie, en n doekje om mn handen af te kunnen vegen achterin gezet....
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Heb je nog wel ruimte voor de tent, gasstelletje en de slaapzakken :lol:
Gaat wel goedkomen met de AX.
Moet je trouwens 's vergelijken met het gewone rijgedrag in nederland met de AX. Daar rij je rustig duizenden km's zonder onderhoud. Zijn alleen wat kleinere etappes. Dus waarom zou er nu iets misgaan?

Prettige vakantie iig!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

frankrijk = Citroën, Citroën = frankrijk

ax naar mijn mening. ik knal ook gewoon overal naartoe met onze ax...

gewoon met zo'n anwb kredietgedoe ding en nix aan de hand.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

idd gewoon lekker met de AX gaan! Vorig jaar ook naar belgie, duitsland, luxemburg en frankrijk geweest en dat ging prima.


(al moet ik zeggen dat een beetje steile berg wat moeilijker ging met een 1.1i/5bak volgeladen met kampeerspullen tot aan het dak met de achterbank plat en een vakantiekarretje van 600/700 kilo erachter.
Zelfs die fransen keken ons vreemd aan :D )

Maar dat alles kon de pret niet drukken; dus ik zou voor de AX gaan!
AX GTI '91

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Gewoon met de citroen naar Frankrijk toe!

Zo een AX is comfortabel genoeg voor lange stukken. Ik denk zelfs nog zachter geveerd dan een 323F.

Is zoiezo een uitdaging dus gewoon doen.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Ja ben weer terug! Alles is perfect gegaan. 4400 km in 10 dagen. Alleen ff problemen met de electrische module, maar de lokale peugeotgarage bood voor ?95,- uitkomst.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

Post Reply