Sloop in eigen beheer?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Sloop in eigen beheer?

Post by Eriks »

Ik heb een AX erbij gekocht van 5 april 1990, die is dus meer dan 15 jaar oud. Volgens mij mag je die slopen in eigen beheer. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat kost het om het kenteken te schrappen (dus niet schorsen)? Er zitten vast addertjes onder het gras!

En waar regel ik dat?

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Bel de RDW eens, die kunnen je dat vast vertellen :) Als je de uitslag ff post, kan het opgenomen worden in de FAQ
Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Dit vind ik nu zelf:
Ik ben dinsdag in Groningen, eerst even bellen en dan rij ik wel langs Veendam. Lijkt me handiger dan opsturen.

Ik wil mijn auto zelf slopen. Wat moet ik doen?
Als u een voertuig in eigen beheer wilt gaan slopen, dan kan dit alleen als deze een leeftijd heeft van minimaal 15 jaar. U kunt dan bij de RDW een schriftelijk verzoek tot 'sloop in eigen beheer' van uw voertuig indienen. U moet daarbij de originele kentekendelen opsturen samen met een kopie van uw legitimatiebewijs. Het is ter beoordeling aan de RDW of uw registratie be?indigd kan worden.
Het adres is:
RDW
t.a.v. afdeling VRD
Postbus 30.000
9640 RA VEENDAM
Daarbij is het raadzaam om voor uzelf kopie?n te maken en de originelen aangetekend te versturen. Na ontvangst van de bevestiging van de RDW, kunt u uw voertuig gaan slopen en vervallen uw voertuigverplichtingen (Motorrijtuigenbelasting, APK en WA-verzekeringsplicht).

atmozz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 173
Joined: ThuJun12, 2003 4:37:43 PM
Location: Sint-Oedenrode

Post by atmozz »

Hoeft helemaal niet zo. Als je hem in de prak rijdt breng je hem toch ook naar de sloop.

Ik heb de mijne gewoon in onderdelen verkocht en de body naar de sloop gebracht, kost verder niks. hoef je echt niks voor te regelen

Ken ook iemand die zijn saxo in de prak reed uit 2004. Hij verkoopt ook alles in onderdelen en de rest breng je naar de sloop samen met je papieren.

Met andere woorden gewoon slopen en het karkas wegbrengen
Mzzls Jeroen :)
www.axtreme.photosite.com

- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Maar dan betaal je iedere maand je verzekering en wegenbelasting en ben je zelfs verplicht om APK te hebben. Officieel natuurlijk!

Schorsen kan ook, maar dan voor minimaal (ik dacht) drie maanden, dit kost 70 euro.

Het kenteken laten vernietigen betekent dat je geen apk meer nodig hebt, geen verzekeringsplicht meer hebt, en geen belasting meer hoeft te betalen. Je kunt dan net zo lang al je onderdelen verkopen als je wil.
Volgens mij is zo'n vernietiging zelfs gratis, maar dat kan ik haast niet geloven!

Ik zoek het nog even uit.

gertjuh
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 979
Joined: SatOct09, 2004 9:49:37 AM
Location: krimpen ad lek

Post by gertjuh »

schorsen kan gewoon voor een jaar, en dan hoef je geen verzekering te betalen, ennuh ook geen apk.


Ik kan het weten, want ik heb ook een ax die als geschorst staat.
Wie zijn gat heeft verbrand,
lag op 't strand met de jongeheer in het zand !

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik heb mijn AX ook als eens geschorst gehad toen ik met de koppeling aan de gang moest. In die tijd betaal je niets. Het kost je 70 euro voor het eerste jaar, daarna 35 euro per jaar, dacht ik.


Als je weet dat je AX nooit meer de weg op hoeft, kun je beter het kenteken vernietigen. Dan hoef je die 70 euro niet te betalen! Je auto moet dan wel 15 jaar of ouder zijn.

Ik ben het nog steeds aan het uitzoeken. RDW heeft een nieuwe site waarop ik geen tel.nummer meer kon vinden. Wel dat de klantenservice iedere werkdag tussen 8-17 te bereiken was :?
Ik heb ze dus gemailt!

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Ik heb destijds een 2cv uit elkaar gehaald en in onderdelen verkocht. De koets en het verrotte chassis heb ik naar de sloop gebracht. Wilden ze graag hebben.

Officieel is sloop in eigen beheer zodat je kenteken komt te vervallen. Maar bij de sloop krijg je er ook een vrijwaring voor. Een tip: zorg dat het niet zichtbaar is vanaf de openbare weg, want dan praat je over autowrakken en dit is niet toegestaan deze zichtbaar aanwezig te hebben.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

je moet t kenteken wel schorsen anders betaal je gewoon wegenbelasting voor t wrak! kost je tussen de 60 en 70 euro en dan alles wat je over hebt aan het einde van je sloopwerkzaamheden, naar de "echte sloop " :)
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

je kunt dus ook het kenteken vernietigen ipv schorsen! Alleen voor autos van 15 jaar en ouder!



Schorsen is voor mij geen optie. Ik wil het ding binnen een maand weer weg hebben. 30 euro verzekering en belasting is minder dan 70 euro voor het schorsen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

volgens mij moet je gewoon ff naar een sloop gaan en daar mee afspreken dat jij het chasisnummer uitslijpt en alle papieren inleverd bij ze.. dan geven hun jou en vrijwaring. en dat je dan de rest nog een keertje komt brengen
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:volgens mij moet je gewoon ff naar een sloop gaan en daar mee afspreken dat jij het chasisnummer uitslijpt en alle papieren inleverd bij ze.. dan geven hun jou en vrijwaring. en dat je dan de rest nog een keertje komt brengen


is alleen lullig als ze zich daarna niet aan hun afspraak houden ;) ze zijn niet verplicht om de rest v/h chassis behorende bij een nummer in ontvangst te nemen nl.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Dat wel... maar het nummer komt ineens niet meer overeen met de papieren! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Brutus wrote:Dat wel... maar het nummer komt ineens niet meer overeen met de papieren! :)


haha, nogal :)

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

antwoord van de rdw:

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als u een voertuig in eigen beheer wilt gaan slopen, dan kan dit alleen als deze een bouwjaar heeft van 15 jaar of ouder.

U kunt dan bij de RDW een schriftelijk verzoek tot 'sloop in eigen beheer' van uw voertuig indienen. Indien aanwezig, stuurt u het volledige originele kentekenbewijs op samen met een kopie van uw legitimatiebewijs.
Het is ter beoordeling aan de RDW of de registratie van uw voertuig be?indigd kan worden.

Het adres is:
RDW
Unit VRD
Postbus 30000
9640 RA VEENDAM

Daarbij is het raadzaam om voor uzelf kopie?n te maken en de originelen aangetekend te versturen. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening. U mag het ook inleveren bij de balie in Veendam. Openingstijden van de balie in Veendam is maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur.

Na ontvangst van de bevestiging van de RDW, kunt u uw voertuig gaan slopen en vervallen uw voertuigverplichtingen (Motorrijtuigenbelasting, APK en WA-verzekeringsplicht).

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Schorsen.... nou ik betaalde maar iets van 21 euro ofzo!
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

waarschuwing, mijn diesel stond ook geschorst v/d winter (is bij een diesel al snel rendabel vanwege de hoge wegenbelasting) maar ze kwamen toch mooi met een blauw busje voorrijden om te controleren of ik er niet toch stiekem mee reed.

Gelukkig lag de cilinderkop er op dat moment af en stond de auto net in een boerenschuur. (dus niet op of langs de openbare weg).
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Slopen in eigen beheer is simpel en kost niks. Ik heb het ook gedaan met mijn twee GT's.
Je moet alleen wel de ruimte hebben om je sloper zolang te neer te zetten.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

peter wrote:Bel de RDW eens, die kunnen je dat vast vertellen :) Als je de uitslag ff post, kan het opgenomen worden in de FAQ


goed idee Peter! Wat ik dus tot zo ver heb kunnen vinden over slopen:

Sloop in eigen beheer:
Kan voor voertuigen van 15 jaar en ouder. Je levert je kenteken in bij de RDW. Je hoeft geen wegenbelasting meer te betalen en je verzekeringsplicht en APK plicht vervalt. Ook het recht om je auto gratis naar een ARN sloper (zie hieronder) te brengen vervalt. Een sloper kan je nu geld vragen om het restant in te mogen leveren. Voor zover mij duidelijk is, is de procedure om het kenteken in te leveren bij de RDW gratis (ik geloof het haast niet!)

RDW wrote:Als u een voertuig in eigen beheer wilt gaan slopen, dan kan dit alleen als deze een bouwjaar heeft van 15 jaar of ouder.

U kunt dan bij de RDW een schriftelijk verzoek tot 'sloop in eigen beheer' van uw voertuig indienen. Indien aanwezig, stuurt u het volledige originele kentekenbewijs op samen met een kopie van uw legitimatiebewijs.
Het is ter beoordeling aan de RDW of de registratie van uw voertuig be?indigd kan worden.

Het adres is:
RDW
Unit VRD
Postbus 30000
9640 RA VEENDAM

Daarbij is het raadzaam om voor uzelf kopie?n te maken en de originelen aangetekend te versturen. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening. U mag het ook inleveren bij de balie in Veendam. Openingstijden van de balie in Veendam is maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur.

Na ontvangst van de bevestiging van de RDW, kunt u uw voertuig gaan slopen en vervallen uw voertuigverplichtingen (Motorrijtuigenbelasting, APK en WA-verzekeringsplicht).


Schorsen:
Als je je AX voor langere tijd niet meer wilt gebruiken. Om er aan te klussen bijvoorbeeld. Dan kun je je kenteken laten schorsen op de grotere postkantoren. Schorsen kan steeds voor een periode van een jaar. Loopt dat jaar af, dan kun je op het postkantoor een verlenging aanvragen. Opheffen van de schorsing kan op ieder moment. Dat is gratis. Bij verkoop van de auto wordt de schorsing automatisch opgeheven. De nieuwe eigenaar kan het voeruig opnieuw schorsen.

de kosten:
De aanvraag van de schorsing is voor het eerste jaar: 68 euro
Voor een bepaalde categorie bijzondere voortuigen is dat 22,70 euro
een verlenging kost je 22,70 per jaar, voor ieder voortuig.

een schorsing opheffen is gratis. Maar wil je je voertuig binnen een jaar na de eerste schorsing weer schorsen, dan betaal je 113,50 (ipv 68) euro. Een bijzonder voertuig betaalt ook nu slechts 22,70.

Ben je verzamelaar, dan kun je, als het voertuig 15 jaar of ouder is, schorsen voor het bijzondere tarief (22.70)

Schorsen kan alleen voor eenperiode van minimaal 3 maanden


Let op: heb je je voertuig geschorst, dan mag je het niet meer op de openbare weg parkeren. Je betaalt geen wegenbelasting meer, en je hoeft je voertuig niet meer te verzekeren. Je krijgt een formulier van de belastingdienst, waarin je bijna op de meter nauwkeurig moet aangeven waar je je auto gaat parkeren in de schorsingsperiode!


Je auto naar een sloper brengen (aangesloten bij ARN = auto recycling nederland)

ARN website wrote:Wetgeving
De verwijderingsbijdrage is wettelijk geregeld in de Wet milieubeheer, en is algemeen verbindend verklaard door de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Iedereen die voor een auto in Nederland voor de eerste keer een kentekenbewijs (deel I) aanvraagt, betaalt per 1 januari 2001 een verwijderingsbijdrage van 45 Euro. De verplichting tot afdracht van de verwijderingsbijdrage ontstaat bij de eerste tenaamstelling van een kenteken van een auto met vier of meer wielen, waarvan het ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen, niet meer bedraagt dan 3500 kg. Wettelijk is geregeld dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer een kenteken pas uitgeeft nadat de verwijderingsbijdrage is betaald. Is niet betaald: dan g??n kenteken.

ARN overziet de hele verwerkingsketen, van het begin tot het eind. Daardoor wordt milieuverantwoord en effici?nt werken bevorderd en kunnen de kosten beperkt blijven. De hoogte van de verwijderingsbijdrage is voor 1 januari 2003 tot en met 31 december 2006 vastgesteld op 45 Euro per auto (inclusief 19 % BTW).

De autodemontagebedrijven verplichten zich onder meer om afgedankte auto's in te nemen en volgens de normen te demonteren, zonder de aanbieder daarvoor kosten in rekening te brengen en tegen afgifte van een vrijwaringsbewijs. Dit vrijwaringsbewijs ontheft de eigenaar van zijn belasting en andere wettelijke verplichtingen (zoals verzekering en APK) betreffende die auto.


Met andere woorden: Je auto naar de sloop brengen is altijd gratis als je nog een kenteken bij de auto hebt.

Hier vind je alle ARN-sloperijen: de link

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Eriks: ik gooi het in de FAQ, met dank aan jou erbij natuurlijk :)
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply