Waar moet ik op letten bij aankoop AX Diesel?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
tonic
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: SatNov27, 2004 12:43:37 PM

Waar moet ik op letten bij aankoop AX Diesel?

Post by tonic »

Ik overweeg een AX Diesel aan te schaffen. Heb verder geen ervaring met dit type Citroën. Heeft iemand hier op dit forum misschien punten waarop ik speciaal moet letten. Ben erachter gekomen dat er twee soorten motoren zijn geweest. Een 1360 en later een 1500. Heeft iemand hiermee ervaringen?

Jeroen

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Juni dit jaar zocht ik een diesel omdat ik circa 200 km per dag moest gaan rijden. Op marktplaats kwam ik toevallig een ax 1.4 diesel uit 1993 tegen. Vraagprijs 650 euro, grijs kenteken, 1 jaar apk, 289.500 km. Het was de eerste auto die ik heb gezien en heb 'm gelijk maar gekocht. (voor 500 euro) Het is nu al de aankoop van m'n leven. Op dit moment, ruim 5 maanden en 23.000 km verder is het gemiddelde verbruik 1:22. Tot nu toe vervangen: distributieriem en spanrol, achterste uitlaatdemper, 1x lampje remlicht, olie, oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter.
De vorige eigenaar heeft 'm 9 jaar in z'n bezit gehad en de ax heeft 'm 1x laten staan, veroorzaakt door een kapotte accu. Alles bij elkaar een superauto dus.

Zwak punt schijnt de koppakking te zijn. Daar heb ik zelf nog niets van gemerkt. Ik kijk bij aankoop ook altijd in het expansievat om te kijken of de koelvloeistof schoon en olie vrij is. Ook peil ik altijd ff olie. Als het oliepeil bij eerste bezichteging niet in orde is, heeft de auto meestal al wel meer van achterstallig onderhoud te lijden gehad.

Langzaam is tie in ieder geval wel. Misschien dat een 1500 wat dat betreft wel een aanrader is. Volgens mij heeft Job Hoekstra hier wel eens geschreven dat hij regelmatig ax diesels in de aanbieding heeft. Correct me if I'm wrong

_____________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 312538

tonic
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: SatNov27, 2004 12:43:37 PM

Post by tonic »

@Limovo

Bedankt voor de reactie. Dat van die koppakking hoor ik meer. Van de week ga ik kijken naar een 14d(?) uit 1995. Of het bouwjaar is niet goed of het is toch een 15d. Mocht ik tot aanschaf over gaan dan zullen jullie me hier vast wel vaker tegenkomen.

Jeroen

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

ik heb 2 diesels gehad, het aantal problemen per kilometer is enorm laag,
enige punt is dat water en olie altijd op niveau moeten zijn,
maar na 300.000 km mag je best 1 litertje per 4000km gebruiken vind ik.

ze zijn super, maar ook de 106xnd is dat.

tonic
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: SatNov27, 2004 12:43:37 PM

Post by tonic »

Vanmiddag heb ik een Ax diesel aangeschaft. Een witte uit 01/95. Kennelijk is de auto later op kenteken gezet want het is nog een 1.4d. De Ax wordt het vervoermiddel voor mijn echtgenote. Volgende week halen we het autootje op en laten we een BX break diesel achter.

Jeroen
AX 1.5 diesel 5d 05/95 256000 km.
Xantia Break 19 TD 05/1997 224000km.
Ami6 Berline 11/67 120000km

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

tonic wrote:Vanmiddag heb ik een AX diesel aangeschaft. Een witte uit 01/95. Kennelijk is de auto later op kenteken gezet want het is nog een 1.4d. De AX wordt het vervoermiddel voor mijn echtgenote. Volgende week halen we het autootje op en laten we een BX break diesel achter.

Jeroen



Gefeliciteerd met je aankoop dat het goede veilige en probleemloze ritten mag worden (Y)


enne PICS ow en zeker ook van de AMI :P
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply