Het aanhanger project (voltooid)

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Holländer »

haha ja daarom moet het in de auto dus ook aangepast worden, anders krijg je dat soort taferelen. Dat willen we graag voorkomen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Holländer »

Ik kon het niet laten om vanochtend vroeg (06:30! :shock: ) toch nog even met de aanhanger bezig te gaan voordat ik naar school ging om de verlichting te fixen. na het een en ander doorverbinden, Héél veel meten en nog wat solderen werkt de verlichting eindelijk.

Ik heb nog een hele licht massastoring in het rechter achterlicht, maar dat heb je bij gewone axjes ook al, dus bij de aahanger is dat niet erg (hoeft toch niet meer voor de apk keuring).

Het mistachterlicht doet het nog niet, hier ga ik later nog eens mee bezig, vind dit niet zo heel belangrijk.

De volgende stap: De voorkant dichtmaken. Vanmiddag rij ik ff lang AlexB om een achterklep op te halen. Hier wil ik dat komende zaterdag (als ik niet hoef te werken) het raam vanaf halen, en deze gebruiken. Wel wil ik eerst nog een soort lijst maken zodat er geen open gaten meer aan de voorkant zitten. Deze zal ik maken door héél veel te lassen. Elke 5-10cm een gaatje boren, en zo de plaat vastlassen aan de daarondergelegen balk/plaat.
Mijn lasapparaat gaat weer overuren maken (goede investering was dat ;-)

zal vanmiddag nog even een voorraadje slijpschijfjes halen, deze gaan namelijk hard!

met een beetje geluk dus zaterdag de volgende update
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Wheelnut »

Heb je wel de juiste slijpschijven dan?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by AlexanderB »

en niet te hard drukken, t apparaat t werk laten doen, dan gaan de schijven 10x langer mee..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Holländer »

Wheelnut wrote:Heb je wel de juiste slijpschijven dan?
ehm... de goedkoopste bij de Hubo... zal niet topkwaliteit zijn nee... en ik gebruik 1mm schijfjes, omdat je daar precies mee kunt slijpen. Deze gaan ook een stuk sneller dan dikkere schijven.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Wheelnut »

Naar het schijnt gaan afbraamschijven niet zo gek lang mee als je er dingen mee door gaat slijpen...
(Geen idee of je die ook werkelijk gebruikt, ik heb zero verstand van slijpschijven...)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Holländer »

haha nee afbraamschijven zien er ook heel anders uit.

afbraamschijf:
Image

slijpschijf:
Image

Wat dat betreft gebruik ik wel de goede schijven. Alleen als je een duurder merk neemt gaan ze misschien 2x zo lang mee, maar dan betaal je er ook 2x zo veel voor. Komt dus op 't zelfde neer :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by AlexanderB »

minder hard drukken, gewoon "aaien", het gewicht van de tol zn werk laten doen, niet drukken, dan gaan ze t langste mee..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Holländer »

we gaan 't proberen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Holländer »

heerlijk weer eens een lange dag aan de aanhanger sleutelen!

Ik had dus een achterklep opgehaald, waar ik alleen het raam van wilde gebruiken. Die moest los...

Mijn eerste idee was met een stanleymes de kit tussen het raam en de klep wegsnijden. Dit ging goed behalve op de punten waar normaal bouten door het raam zitten, daar kreeg ik mijn stanleymes er niet tussen.
Toch was ik op laatst door de hele laag kit heen.

Image

Daarna wilde ik een wat dikker aardappelschilmesje gebruiken, dat ging meteen de eerste keer fout, met dit als resulaat:

Image
Eerst even uitgehuild als een echte man, daarna als EHBOer zijnde een mooie plijster geplakt en als een kerel weer verder gegaan :wink:

Het gebroken aardappelschilmesje heb ik aan de kant gelegd en ik ben begonnen een zaagdraad te maken. Ik had nog een kabel om de motorkapvergrendeling mee te kunnen openen, die heb ik gebruikt.

mijn eigen gemaakte draadzaag
Image

Dit ging traag maar gestaag. Ik had eerder het idee dat die de kit wegbrande dan dat die het daadwerkelijk sneed. Het draadje werd ook zwart en rookte steeds 8)
Image

Helaas, na een goede 5 minuten branden ("zagen") braken bijna alle draadjes van de "zaag".
Image

Ik naar de bouwmarkt om te kijken of zij geen draadzaag hadden. Ja die hadden ze, van exacte het zelfde draadje als ik 'm had gemaakt. DIe ging het dus ook niet beter doen (had eigenlijk gehoopt op een dikke draad (in plaats van heel veel dunne) met uistekende "zaagtandjes" erop).
De achterklep heb ik toen maar ff opgegeven, eerst maar eens wat lassen.

Dus plaatje zagen (uit het spatbord van de donor aanhanger, mooie plaatdikte van 1mm) afmeten, gaten boren en vastlassen!
(let niet op de sputterpoep in de gaten wat een las moet voorstellen. ben al aan het sparen voor een MIG/MAG lasapparaat, moet het nu nog met een electrode lassen van de Aldi doen)
Image

Dat ging best aardig! nog maar een paar plaatjes dan
Image

En een laagje plamuur om de slechte lassen te verbergen :wink:
Image

Daarna toch nog maar even het achterraam erbij gepakt. Even opgehangen om te zien hoe het er ongeveer uit komt te zien.
Image

En dat valt niet tegen! Maar goed, het raam moest even blijven hangen om de plaatjes aan de zijkant ook te kunnen lassen. Ik wil namelijk de plaatjes 15mm uit laten steken zodat een deurrubber (die ik nog van de voordeuren heb) er precies opgeschoven kan worden en zo de afsluiting wordt tussen raam en aanhanger.
Image

En toen ik door mijn plaatmateriaal heen was, heb ik alles geplamuurd, de bovenste laag geschuurd (zal nog wel een paar keer moeten om het écht mooi te maken) en het deurrubber er even ingedaan. Hij zit wat raar maar dat komt omdat ik de plaatjes aan de binnenkant nog niet op maat heb gezaagd.
Image

En toen het lassen klaar was (geen materiaal meer) wilde ik toch nog even naar de klep kijken. Omdat ik al vanalles had geprobeerd ging ik over op meer radicale methoden
Image

Dit is misschien wel heel radicaal, maar ik had er genoeg van. Dan maar met een stukje klep op de aanhanger hoor!
Ik was er alleen zelf ook niet zo zeker van of het ging lukken, was nogal bang gepraat :wink:
Dus voor de zekerheid toch maar een kleed eronder (alle stukjes glas op een speelplaats tussen de houtsnippers laten liggen is ook geen optie :wink: ) en het geheel aan een boom gehangen, zodat als het wél zou lukken het raam niet alsnog valt.
Image

Hoezo het achterraam van een ax is niet sterk!
Image

toen was ik een beetje door mijn tijd heen dus heb ik alle plaatjes nog even goed geschuurd (de plamuur enzo) en heb ik het in een eerste laagje primer gezet (tegen het roesten).

Wel heb ik nog even gekeken of ik niet ook iets met het onderste gedeelte van de klep doe, vind het wel een typerend stukje ax namelijk.
Image

Wat denken jullie ervan?

tot zo ver het aanhanger project, wordt uiteraard vervolgd 8)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Rock's »

Blijf leuk om te volgen :D
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Losroyos »

Zo te zien gaat het wel goed komen :D

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Holländer »

Losroyos wrote:Zo te zien gaat het wel goed komen :D
ja dat gaat het zeker wel! Zal alleen nog heel wat uurtjes in gaan zitten voordat het écht naar mijn zin is. Eerst wil ik 'm wegklaar maken, dus de voorkant helemaal dicht, en dat een beetje netjes afgewerkt (netjes geplamuurd en in kleur gespoten enzo). Als het zo ver is zou ik mijn eerste testrit kunnen gaan maken (misschien naar Nieuwegein op 17 juni?) en kijken wat er verder nog aan moet gebeuren.

maar het to-do lijstje is nog fors:

- op school een scharnier laten waterstraalsnijden
- voorkant dichtmaken
- handrem aansluiten
- sloten van voordeuren pasklaar maken voor achterdeuren (zodat deze met de sleutel te openen zijn)
- achterraampjes weer los maken/ vervangen
- gat in de kofferbak dichtlassen (deze is erin gekomen omdat het gassysteem uitgebouwd moest worden)
- vloermat passend maken
- mistlicht werkend krijgen
- reservewielrekje groter maken zodat er een First velg inpast
- en ik zit nog te denken op op school eens een stukje aluminium te vrezen in de vorm van een First velg, maar dan kleiner zodat het neuswiel in de zelfde stijl is. Maar we moeten maar eens kijken of we daar tijd/zin/geld voor over hebben.

en er zullen gaanderweg nog wel meer puntjes bijkomen ;-)
Last edited by Holländer on TueAug21, 2012 11:14:18 AM, edited 2 times in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by AlexanderB »

reservewielrekje past gewoon een grotere velg in hoor, geen probleem.. (ik heb t rekje van een 1.0, en daar ligt een 13" velg met een 185 brede band in..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Holländer »

En de First velg ligt inderdaad gewoon in het reservewiel rekje ;-)

Tussen de buien door even snel tijd gemaakt om te kijken of mijn net binnengekomen scharnieren goed ontworpen zijn.

Image
Het blaadje is een A3, zo heb je een beetje een idee van de grootte van de scharnieren. Omdat het nogal een onmogelijke vorm was om zelf te maken heb ik ze laten waterstraalsnijden op school uit 3mm plaatstaal (gratis!) 8)

Deze natuurlijk gemonteerd op het raam
Image

Het jongetje wat staat te kijken is een van de vele toeschouwers die ik heb gehad tijdens dit project. Dat heb je als je klust op een speelplaats ;-)

En toen was het tijd om het raam te monteren
Image
WE HEBBEN EEN VOORRAAM!!!

Deze zit zo bevestigd:
Image
In principe werkt het scharnier naar behoren. Alleen is de raamlijst zo dik dat die daarop vastloopt... En de bolling van het raam is meer dan ik had gedacht, waardoor deze in het midden niet afsluit met het raamrubber. En de scharnieren zitten zo hoog dat ze het raamrubber ook indrukken. Maar jah, je kan niet alles in 1x goed doen. We hebben een raam!


Met een beetje geluk heb ik morgen meer tijd om de rest van de voorkant dicht te maken.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by NextGenAX »

Tof project man!
Had bij poging 1 al gereageerd, mag zag later dat je nu ook alweer druk bezig bent, hopelijk gaat het lukken, echt cool!

Zag laatst ook een mini met een mini aanhanger, echt super, trekt vast ook veel bekijks!!! :D
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Losroyos »

Het bigint er al uit te zien als een aanhanger :D

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Holländer »

Helaas, ondanks dat de dag nog niet om is gaat het me niet lukken om 'm helemaal dicht te maken aan de voorkant. 't probleem bij dit project is dat je alles voor het eerst uit moet zoeken, er geen How-to is en dat gewoon veel tijd neemt. Over de afwerking nog niet gesproken...

Maar er zijn weer een aantal (kleine) vorderingen.

Eerst de scharnieren maar eens een anti-roest primerbehandeling gegeven
Image

Toen het raam er toch uitwas, wilde ik de ribben die nog op het stukje kunststof zaten gedeeltelijk weghalen, zodat hier weer ruimte is voor een rubber om af te sluiten. Dit ging erg gemakkelijk met de slijpschijf, maar gaf wel één grote stofwolk!
Image

Ook het klep gedeelte heb ik zo aangepast (wat ribben en nokken weggeslepen) dat er een rubber inpast. Deze zal op de onderste rand van de aanhanger aansluiten.
Image

Voordat ik het raam eruit had gehaald kon ik de "raamlijst" afmeten. Deze kon daarna uitgeslopen worden. hier komt het raamrubber in.
Image

En na het slijpen moet er weer een laagje verf op
Image

Verder nog wat kleine dingen gedaan als de dissel nog eens goed vastlassen aan de bodem en hier een laagje verf over enzo.
En daarna nog de onderste plaat gelast, zodat de onderkant nu helemaal dicht is. De dissel zit ook aan de voorkant vast (met een klem met bout). Daar kan ik nu niet meer bij... misschien dat ik hier nog wel eens een luikje voor maak, maar dat was me nu te veel werk.

Uiteindelijk is dit de bedoeling, maar dan uiteraard helemaal dicht.
Image

Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet, maar dat gaan we morgen uitvinden. Het gaat vast lukken om 'm mee te nemen naar de meeting!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Holländer »

De voorkant is nu bijna helemaal dicht, op een streepje van 5cm na.

Vanochtend begonnen met het maken van een gasveer verbinding voor het voorraam. Dit ging goed, totdat ik de gasveer (maar 1) eropzette en probeerde het raam te sluiten. De scharnieren zijn niet zo goed in horizontale krachten opvangen, waardoor het scharnier behoorlijk verboog...
Image

Op de scharnieren zullen dus nog ribben gelast moeten worden, maar dit is een zorg voor later.

De voorkant moest vandaag dicht, dus heb ik een opengezaagd profiel onder de voorklep bevestigd, die dan over het randje valt aan de onderkant
Image

Hierna kon ik de maten bepalen van de platen aan de zijkant. Nu kon ik de ene zijkant helemaal dicht maken. Heel veel lassen, maar wel mooi resultaat!
Image

En toen kon ook de andere kant
Image

En daarna alles in de primer tegen het roesten. (het hoekje links onder heb ik even gelaten. Dit neemt veel tijd en ik zat een beetje krap in de tijd vandaag) Ook heb ik even niet meer geplamuurd, dit valt onder de nette afwerking, die komt later wel. Als die helemaal af ik neem ik 'm nog wel eens mee naar de meeting.
Image

Omdat ik even geen tijd meer had en niet de juiste spullen een goede sluiting te maken voor de klep heb ik dit tijdelijk even vastgezet met een uitlaat... Ach ja hij was toch al verroest en ik ging er niks meer mee doen. De klep zit zo goed vast, dus wat dat betreft kan ik er mee rijden.
Image

De aanhanger is aan de voorkant nu helemaal dicht, afgezien van een ruimte van ong 5cm tussen het raam en de klep. Deze zal ik waarschijnlijk zaterdagavond nog even dicht maken. Hangt een beetje van het weer af. Ik zit nog te tijfelen of ik de aanhanger morgen mee neem naar het werk, als proefrit. Is wel meteen 50 km waarvan 20 over de snelweg...

het eindresultaat van vandaag:
Image
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Wheelnut »

Hangt de voorkant van de aanhanger nou zo dicht boven de grond, of is dat gezichtsbedrog?

Mooi ding trouwens!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply