4/4 ?!

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

4/4 ?!

Post by Johannus »

Heeft iemand hier toevallig een idee welke franse logica er achter de benzine meter van de AX schuilgaat?

0, 1/2, 4/4

Waarom niet gewoon 1 of 2/2 ?

Bij veel andere autos staat er namelijk gewoon 0, 1/2, 1

Viel me vandaag ineens op dat 4/4 eigenlijk helemaal niet superlogisch is...
Image Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Even schaamteloos van peter gejat ter illustratie:

Image
Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

euh.. ja, misschien waren 1/4, en 3/4 ooit ook gelabeld? het is inderdaad grappig :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Because of the metric system?
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Zoek maar eens op hoe de fransen het getal 80 plachten aan te duiden en vertaal dat terug naar het nederlands :roll:
Rare jongens...
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

als 4 (maal) 20 :) en 99 is 4 maal 20+10+9 ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Briljant! 't Viel mij nooit op totdat iemand laatst iemand bij mij in de BX dezelfde opmerking maakte dat 'ie de logica ervan niet snapte.

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Bij mij was het inderdaad ook een nuchtere Volvo rijder die de Franse gewoonte als maf beschreef ;)
Image Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Nico wrote:Zoek maar eens op hoe de fransen het getal 80 plachten aan te duiden en vertaal dat terug naar het nederlands
Rare jongens...
Maar waarom dan 1/2 in het midden en niet 2/4 ;)
Image Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ach ja die gekke Fransen doen ook rode streepjes bij 50/90/130 omdat dat hun maximumsnelheden zijn. Maakt ze niks uit dat dat in andere landen anders is...
Kijk uit, een Cactussssss

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ooh, ik dacht dat die groepering van rode strepen aan rechts alleen in duitsland de maximumsnelheid was :lol:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

pcrodent wrote:Ach ja die gekke Fransen doen ook rode streepjes bij 50/90/130 omdat dat hun maximumsnelheden zijn. Maakt ze niks uit dat dat in andere landen anders is...
Ow, zijn die daarvoor....

Ik dacht dat dat de ideale schakelmomenten waren:

50 in z'n één, 90 in z'n twee en dan bij 130 naar drie ;)
Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Nou heb ik al heel wat franse (ax) km-ers achter de rug, maar dit is me echt nog nooit opgevallen..

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

De GT van het eerste type heeft dit ook. Klik
Zelf ook al meerdere keren zitten verbazen over de notatie...
Maar meestal gebruik ik de dagteller als informatiebron wanneer ik moet gaan tanken. Stuk betrouwbaarder dan de benzine meter.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

hm, ben ik de enige met een accurate benzinemeter? (iig in dusverre dat ik bijna op de liter precies kan zeggen hoeveel er nog in zit, kijkende op de meter?)

enige wat bij mij wel raar is, met draaiende motor komt er een heel klein beetje bij op de meter.. maargoed, de meterstand met draaiende motor is dus het meest accuraat, dus daar gaan we genwoon vanuit.

net onder 1/2 = dr gaat 22 liter in, klopt aardig, bij 1/4 gaat dr n liter of 30 in en als het lampje brand, gaat dr 35 liter in, beetje voorbarig maar iig wel voorspelbaar. (dan zit dr dus nog 8 liter in reserve :P)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Post by Revz »

Gisteravond ook tijd met oranje lampje aangereden... :lol:
Je weet dat er dan een reserve is maar het voelt niet fijn. Hoe weet ik zeker dat die reserve goed werkt? :P

Ontopic: Het was me wel opgevallen maar ach het is Frans denk ik maar zo.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Misschien is onze manier van tellen juist raar: in de meeste mediterraanse landen wordt zoals op de franse manier geteld.
Wat dacht je dan van het engels: 50-4 voor 4-en-50?
Het zijn juist de germaanse (Duits, Deens en Ollands) talen die afwijken, dus wie is er nou vreemd...?

Mijn type I klokkenspel (ontzettend vaudte woordspeling, ik weet het) geeft overigens netjes '0,1/2 en 1' aan...
Maar ja: daarvan loopt de speedo maar tot 160 km/u...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Die 1/2 was eigenlijk ook bedoeld om als 2/4 te worden genoteerd, maar volgens het metrisch systeem en andere internationale afspraken is het nodig dat breuken altijd in de kleinste vereenvoudiging worden genoteerd, dus 2/4 wordt per definitie als 1/2 geschreven. (Hetgeen nog steeds even veel is als bijvoorbeeld 6/12, of 9/18, of 8192/16384, of...)

En volgens mij hebben ze ervoor gekozen om de boel in 4e delen aan te geven, omdat dat in de praktijk ook al veel gebruikt wordt. "Hoeveel benzine heb je nog?", "Mwa, ongeveer een kwart tank."
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

En daarop volgend kun je je afvragen waarom er is gekozen voor 4/4 en niet voor gewoon 1... ;)
Ik zit me nu af te vragen hoe het bij de Xsara wordt aangegeven, of er überhaupt een schaalverdeling wordt vermeld. Bij de BMW wordt het d.m.v. liters aangegeven...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

pcrodent wrote:Ach ja die gekke Fransen doen ook rode streepjes bij 50/90/130 omdat dat hun maximumsnelheden zijn. Maakt ze niks uit dat dat in andere landen anders is...
De engelsen zijn nog véél gekker.... die geven het in Miles aan!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply