AX kopen

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
Seltaeb
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunOct10, 2010 11:46:18 AM
Location: Hilversum

AX kopen

Post by Seltaeb »

Hallo allemaal,

IK ben al een hele tijd van plan om een Ax te gaan kopen. Het word mijn eerste auto. Ik kies voor een AX omdat mijn ouders altijd een AX hebben gehad en ik die erg prettig(en goedkoop;)) vond rijden. Nu is mijn vraag:
Waar moet ik op letten als ik een AX ga kopen? Verstandig om via een dealer te doen of toch via marktplaats/speurders?

En hoe zit het met de "upgrade" mogelijkheden? Hij hoeft er van mij niet getuned uit te zien(spoilers en dergelijke) maar ik zou het wel leuk vinden om de motor wat sneller te maken.

Vriendelijke groet,

Bastiaan

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Hoi! Welkom, en zeker een leuke keuze als eerste auto (als tweede bevalt trouwens ook goed, en er zijn er ook genoeg die hem als 3e, 4e of 5e auto kiezen).


Wat aankooptips:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 0d171745fb

Upgraden: moet je eerst even zeggen wat je budget is en je sleutelervaring, anders wordt het gissen :)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Als je meteen voor een 1.4 gaat, hoef je niets te upgraden...
Een 1.1-tje loopt ook al snel 165 km/u trouwens, dus daar hoef je je echt niet voor te schamen...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

0-100 ben je met een 1.1 AX ongv net zo snel als een BMW 318 E36 scheelt 0,3 seconde (Dyno aplicatie op de Iphone). met een 1.4 ben je sneller.

Als je de punten aanhoud, kan je zowel bij dealer als op MP geluk hebben. Houd ook het forum in de gate.

Seltaeb
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunOct10, 2010 11:46:18 AM
Location: Hilversum

Post by Seltaeb »

Bedankt voor de tips! Vooral die link met die aankoop tips is erg bruikbaar.

Sleutelervaring met auto's is weinig. Budget is een paar 100 euro. En ik heb inderdaad ook al naar 1.4 zitten kijken en lijkt me ook erg leuk. Misschien is het woord upgraden niet helemaal op zijn plaats, want wat ik vooral wil is wat meer knutselen om wat meer ervaring erin te krijgen. Ik weet niet hoe "makkelijk" hij is om af en toe wat dingen aan te passen. Lastig om bijvoorbeeld standaard luchtfilter te vervangen door een betere? Wat is leuk om mee beetje mee te beginnen?

Ik ga hoe dan ook van de week naar een aantal AX'en kijken en hoop dat er een leuke tussen zit.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

als de website uit je profiel jouw bedrijf/werk is lukt een AX ook wel.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Seltaeb
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunOct10, 2010 11:46:18 AM
Location: Hilversum

Post by Seltaeb »

Bedrijf is van een vriend van me, die is net begonnen met dat bedrijf en ik help beetje promoten door dit onderaan te zetten.
Zelf bouw ik wel effectpedalen en versterkers voor gitaar/bas. En vroeger veel aan brommers gesleuteld, geen idee of ik met die kennis daar wat aan heb bij een AX, maar we zullen zien. Als iemand dus nog wat leuke tips/ideeen heeft om te knutselen, dan hoor ik dat graag!

Ik zal wat meer gaan vertellen/voorstellen als ik AX heb, is toch wat leuker;p

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

De manier van werken is denk ik hetzelfde: (je haalt het uit elkaar, en daarna hoop je dat alles nog goed komt :-) )

AX is ook een goeie om te beginnen met klussen.

En je hebt mazzel want het worden steeds meer "oude auto's" wat nog wel eens betekent dat mensen hem weg doen omdat er wat onderhoud aan zit.
Kun je meteen aan de slag :)

Seltaeb
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunOct10, 2010 11:46:18 AM
Location: Hilversum

Post by Seltaeb »

Ik heb er een op het oog op marktplaats en dat is deze:

http://link.marktplaats.nl/384075549

Wat denken jullie ervan? Ik vind hem er erg goed uitzien, verder moet ik uiteraard even gaan kijken.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

500/600km op een volle tank vind ik voor een 1.1i nogal erg tegenvallen hoor.
Dat vind ik meer getallen die bij een 1.4i passen.
Een 1.1i moet toch zeker wel de 675~700 km op een tank kunnen halen.
Misschien dat het een motor met Bosch MA2.2 computer is, maar dan nog is het een beetje mager.
Verder wel een mooi bakkie. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Dat 'ie er goed uitziet komt puur door het poetsen. Ziet er wel mooi uit, die regendruppels.

Het is wel één van de kaalst geleverde AX'en uit de tweede serie. Misschien met nog een 4-versnellingsbak en geen interval op de ruitenwisser maar kan ook dat deze dat wel heeft.. ?

En Marco, met mijn 1.1 en 43 litertank kwam ik ook niet veel verder dan 500-600 km... ?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Met mijn 1.1 haal ik nooit de 500km... :oops:
Maar leuke AX om te zien!
En heb ik ten onrechte aangenomen dat we hier te maken hebben met een Beatles fan?! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Marco, dat ligt geheel aan jouw rijstijl! ;)


En Punaxio, had jouw 1.1 niet ook 'n Bosch computer?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Punaxio wrote:Dat 'ie er goed uitziet komt puur door het poetsen. Ziet er wel mooi uit, die regendruppels.

Het is wel één van de kaalst geleverde AX'en uit de tweede serie. Misschien met nog een 4-versnellingsbak en geen interval op de ruitenwisser maar kan ook dat deze dat wel heeft.. ?

En Marco, met mijn 1.1 en 43 litertank kwam ik ook niet veel verder dan 500-600 km... ?
Weet niet of de first een 4 bak heeft, lijkt me vrij sterk, al kan ik het niet met zekerheid zeggen, de mijne had een 5 bak, maar een 4 baks diesel is niet echt practisch te noemen. Kaal is ie idd verder wel ja

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Zeker zijn en First's met 4-bak!
Diesel altijd 5 natuurlijk :P

@ Marco, ja dat had 'ie

Seltaeb
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunOct10, 2010 11:46:18 AM
Location: Hilversum

Post by Seltaeb »

Ik heb een mail gestuurd en reactie gehad: Het is inderdaad een vierbak. Nu heb ik daar nooit in gereden en weet ik niet of ik dat zo super vind. Is er iemand die kan vertellen wat de voor en nadelen zijn?

Is een Bosch MA2.2 computer slecht? Kan iemand mij hier misschien wat meer over vertellen?(Welke computers zijn er, zijn er goede/slechte?

@Mastenhose: Inderdaad Beatles fan :wink:

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

De vierbak heeft lange versnellingen, wat je vooral vanaf de derde versnelling goed kunt merken.
De vijfbak heeft vijf korter-op-elkaar-liggende versnellingen.
Qua toeren maakt het vrij weinig uit: de totale eindreductie (dus bak- en diffverhouding) is in vijf bijna net zo groot als die van de vierbak.
Maw: het toerental is in de hoogste versnelling (dus vier of vijf) bij dezelfde snelheid practisch hetzelfde.
Persoonlijk vind ik een vierbakje net zo prettig rijden eigenlijk, deze rijdt wat 'schakel-luier'..
De keuze mag je zelf maken.

Ik rijd met mijn 4-bakje en 35L tankje inderdaad altijd zo tussen de 550 en 650 km, vaak ruim 1 op 17,5 gemiddeld..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Nee, de Bosch MA2.2 computer is niet slecht. Sterker nog: dat was destijds als eerste injectiecomputer in de AX-en voor die tijd een behoorlijk geavanceerd ding. Maar net als bij alle andere vormen van techniek/technologie worden die dingen door ontwikkeld en was het injectiesysteem van Magneti Marelli voor Citroën een logische keuze om naar over te stappen. Daarmee kregen de nieuwe generatie 1.1i motortjes kwa ontstekingstiming een grote verbetering, in de vorm van de DIS bobine.
Nix geen getob meer met vacuüm-vervroegers, dynamische ontsteek-timing op basis van centrifugaalkrachten (ontsteekhuis) en vocht gevoelige verdeelkappen. De hele ontsteektiming wordt geheel door de Magneti Marelli computer geregeld.

Maar ondanks dat de Bosch MA2.2 is opgevolgd door de Magneti Marelli G6.11 computer, wil dat nog niet zeggen dat 't MA2.2 systeem dan dus maar slecht is. Welnee, hooguit wat onderhoudsgevoeliger (en wat minder zuinig), maar nit per definitie slecht(er).

(Wèl per definitie slechter vind ik de Bosch MP3.1 computer, zoals die te vinden is in de GTI (multipoint). De standaard software in die dingen is gewoon naaTje!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Nee, de Bosch MA2.2 computer is niet slecht. Sterker nog: dat was destijds als eerste injectiecomputer in de AX-en voor die tijd een behoorlijk geavanceerd ding. Maar net als bij alle andere vormen van techniek/technologie worden die dingen door ontwikkeld en was het injectiesysteem van Magneti Marelli voor Citroën een logische keuze om naar over te stappen. Daarmee kregen de nieuwe generatie 1.1i motortjes kwa ontstekingstiming een grote verbetering, in de vorm van de DIS bobine.
Nix geen getob meer met vacuüm-vervroegers, dynamische ontsteek-timing op basis van centrifugaalkrachten (ontsteekhuis) en vocht gevoelige verdeelkappen. De hele ontsteektiming wordt geheel door de Magneti Marelli computer geregeld.

Maar ondanks dat de Bosch MA2.2 is opgevolgd door de Magneti Marelli G6.11 computer, wil dat nog niet zeggen dat 't MA2.2 systeem dan dus maar slecht is. Welnee, hooguit wat onderhoudsgevoeliger (en wat minder zuinig), maar nit per definitie slecht(er).

(Wèl per definitie slechter vind ik de Bosch MP3.1 computer, zoals die te vinden is in de GTI (multipoint). De standaard software in die dingen is gewoon naaTje!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Ik zou wel een nieuwe APK proberen te regelen bij die AX mocht je serieus worden :)
Image

Post Reply