Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??
Moderator: webmasters
Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??
Het is geen publiek geheim: de laatste officiële Citroën AX rolde in juni 1998 in Aulnay-sur-Bois van de band, bij ons hield Citroën het in '96 al voor gezien.
Dat is dus alweer 14 jaar geleden, dus dat de spoeling dunner wordt is meer dan begrijpelijk.
De AX is na de 2CV het bestverkochte autootje geweest met 2,5 miljoen exemplaren.
Nu rijd ik de laatste maanden behoorlijk wat kilometertjes (>3K/mnd) over hoofdzakelijk Duits grondgebied, en het valt me wel erg op dat ik in die tijd geen e-n-k-e-l-e andere AX ben tegengekomen....!
We weten dat duitsers grote liefhebbers zijn van vooral auto's van duitse makelij en frans voornamelijk gezien wordt als..eh..frans, en dat er met de duitse sloopregeling van afgelopen jaren héél wat oudere maar prima rijdbare auto's een vroeg einde vonden bij diverse slopen en dealerschappen.
Zo zijn er veel "onschatbare" klassiekers verdwenen als Mini's, Eendjes en Kevers, allen maar vooral om die 2500 euri binnen te slepen bij de aankoop van een nieuwe..jawel..Golf of Astra.
Je moet weten: ik ben zo'n idioot die met geel rijdt ja, en duitsers "snappen" dat niet.
Kijken me vaag en vragend aan als ik inhaal met zo'n : "es gibt doch kein Nebel, doe die mistlampen toch eens uit..?!"
Wordt het over pak-em-beet 5 jaar sprokkelen naar AX-jes zoals we dat nu naar bijvoorbeeld Visa's moeten doen in het straatbeeld?
Is de uiterste houdbaarheidsdatum inderdaad in zicht?
Als ik de jaarlijkse autolijsten bijhoud per merk en type en zie hoe 'hard' het bergafwaards gaat de laatste jaren met ons hummeltje, vrees ik het ergste...
Dat is dus alweer 14 jaar geleden, dus dat de spoeling dunner wordt is meer dan begrijpelijk.
De AX is na de 2CV het bestverkochte autootje geweest met 2,5 miljoen exemplaren.
Nu rijd ik de laatste maanden behoorlijk wat kilometertjes (>3K/mnd) over hoofdzakelijk Duits grondgebied, en het valt me wel erg op dat ik in die tijd geen e-n-k-e-l-e andere AX ben tegengekomen....!
We weten dat duitsers grote liefhebbers zijn van vooral auto's van duitse makelij en frans voornamelijk gezien wordt als..eh..frans, en dat er met de duitse sloopregeling van afgelopen jaren héél wat oudere maar prima rijdbare auto's een vroeg einde vonden bij diverse slopen en dealerschappen.
Zo zijn er veel "onschatbare" klassiekers verdwenen als Mini's, Eendjes en Kevers, allen maar vooral om die 2500 euri binnen te slepen bij de aankoop van een nieuwe..jawel..Golf of Astra.
Je moet weten: ik ben zo'n idioot die met geel rijdt ja, en duitsers "snappen" dat niet.
Kijken me vaag en vragend aan als ik inhaal met zo'n : "es gibt doch kein Nebel, doe die mistlampen toch eens uit..?!"
Wordt het over pak-em-beet 5 jaar sprokkelen naar AX-jes zoals we dat nu naar bijvoorbeeld Visa's moeten doen in het straatbeeld?
Is de uiterste houdbaarheidsdatum inderdaad in zicht?
Als ik de jaarlijkse autolijsten bijhoud per merk en type en zie hoe 'hard' het bergafwaards gaat de laatste jaren met ons hummeltje, vrees ik het ergste...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Hier spot je er ook wel nog heel regelmatig. Maar ze zijn flink geminderd ja.
Feit is dat er geen algemene liefhebberij op is en niemand moeite doet om ze op de baan te houden. (vergelijk met een golf en saxo etc)
In zuid Frankrijk lopen er nog vrij veel, maar 9/10 daarvan zijn krotten vol blutsen en soms vol roest. (en de bumpers hangen altijd schuin)
Feit is dat er geen algemene liefhebberij op is en niemand moeite doet om ze op de baan te houden. (vergelijk met een golf en saxo etc)
In zuid Frankrijk lopen er nog vrij veel, maar 9/10 daarvan zijn krotten vol blutsen en soms vol roest. (en de bumpers hangen altijd schuin)
Wat ik bedoel aan te geven is dat er naast Nederland maar eigenlijk twee landen zijn die een actieve AX Club hebben, de rest 'gooien' ze na gebruik achteloos weg...
Het gaat rap hard achteruit, ben benieuwd hoeveel er van die 2,5miljoen er daadwerkelijk nog zijn over 5 jaar....
Het gaat rap hard achteruit, ben benieuwd hoeveel er van die 2,5miljoen er daadwerkelijk nog zijn over 5 jaar....
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Gisteren 500km afgelegd: 2 AX'en gezien, dat is dus inclusief geparkeerde auto's.
Ja, ik begin al naar AX'en te zwaaien, omdat je ze zo weinig ziet.
En deze week haalde ik een rem-revisie set. Groot bedrijf, maar toch moest het laatste setje uit Deventer komen op speciale bestelling... (haal ze zolang ze er nog zijn!)
Vooral daar ben ik bang voor. "Nee, hebben we niet meer"...
Ja, ik begin al naar AX'en te zwaaien, omdat je ze zo weinig ziet.
En deze week haalde ik een rem-revisie set. Groot bedrijf, maar toch moest het laatste setje uit Deventer komen op speciale bestelling... (haal ze zolang ze er nog zijn!)
Vooral daar ben ik bang voor. "Nee, hebben we niet meer"...
ik begin ook al naar axen te zwaaien als ik er ene zie
dit is mishien mijn zoveelste dom idee lol maar:
er zijn zoveel vershillende types , en ze zijn het alemaal waar om te behouden
ik denk dat dit het ideale moment is om er ergens eentje te kopen en te laten staan tot ze oldtimer worden om zo nog goedkoper te rijden en met het geld dat je uitspaard hem terug in zijn oude glorie terug brengt
zelf wil ik naast mijn GT volcane en sport nog een kway , een bordeau gti , en op kop een exclusive hebben
maar er zijn er zoveel meer die me intereseren , opera de paris , plaisir , 4x4 , first reeksen , olympique , kaki ............
mishien dat we een lijst kunnen maken met alle types axen en wie er ene heeft die hem wil behouden ( restaureren )???
op deze manier hebben we een zicht naar welke types we kunne n uitkijken om te behouden , en het uitsterven van de speciale prachtige types te stoppen?
mishien is dit een dom idee , maar ik kan maar luidop dromen he

ps : dat is nu zoooo jammer met dat conservatoire gedoe
zijn ze in het conservatoire van plan om ieder type axsje te bewaren of gewoon maar enkele typekes op te doen en daar te zetten , ik weet het niet?????
als ik erbij was kon ik het gevraagd hebben!!!!

dit is mishien mijn zoveelste dom idee lol maar:
er zijn zoveel vershillende types , en ze zijn het alemaal waar om te behouden
ik denk dat dit het ideale moment is om er ergens eentje te kopen en te laten staan tot ze oldtimer worden om zo nog goedkoper te rijden en met het geld dat je uitspaard hem terug in zijn oude glorie terug brengt
zelf wil ik naast mijn GT volcane en sport nog een kway , een bordeau gti , en op kop een exclusive hebben
maar er zijn er zoveel meer die me intereseren , opera de paris , plaisir , 4x4 , first reeksen , olympique , kaki ............
mishien dat we een lijst kunnen maken met alle types axen en wie er ene heeft die hem wil behouden ( restaureren )???
op deze manier hebben we een zicht naar welke types we kunne n uitkijken om te behouden , en het uitsterven van de speciale prachtige types te stoppen?
mishien is dit een dom idee , maar ik kan maar luidop dromen he

ps : dat is nu zoooo jammer met dat conservatoire gedoe
zijn ze in het conservatoire van plan om ieder type axsje te bewaren of gewoon maar enkele typekes op te doen en daar te zetten , ik weet het niet?????
als ik erbij was kon ik het gevraagd hebben!!!!
Het Conservatoire Citroën is vooral een uiteenzetting van de diversiteit van Citroënmodellen.
Auto's die niet verder gekomen zijn dan het prototype-stadium staan er geparkeerd.
Vroeger (lees: toen in '74-'75 Peugeot de scepter begon te zwaaien) zijn veel van deze prototypes in de shredder verdwenen, in die tijd was dat vrij normaal...
Van 'Project F' (de Citroën die erg leek op de R16) zijn zo alle prototypes verdwenen, zodat we nu alleen nog fotomateriaal hebben.
De AX wordt door velen niet als vrij bijzonder ervaren, dus zullen ze langzaam maar zeker verdwijnen.
Niemand die nu nog maalt om een Axel bijvoorbeeld...
Auto's die niet verder gekomen zijn dan het prototype-stadium staan er geparkeerd.
Vroeger (lees: toen in '74-'75 Peugeot de scepter begon te zwaaien) zijn veel van deze prototypes in de shredder verdwenen, in die tijd was dat vrij normaal...
Van 'Project F' (de Citroën die erg leek op de R16) zijn zo alle prototypes verdwenen, zodat we nu alleen nog fotomateriaal hebben.
De AX wordt door velen niet als vrij bijzonder ervaren, dus zullen ze langzaam maar zeker verdwijnen.
Niemand die nu nog maalt om een Axel bijvoorbeeld...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Om een Axel werd al niet gemaald toen deze nog gebouwd werd. Die krengen roestten al in de folder. Daar in het oosten waar ze gebouwd werden heeft een grote voorraad een paar jaar staan wachten op de verkoop. Na een aantal jaar werd gekeken wat het kostte om ze weer verkoopbaar te maken. Dit verkoopbaar maken kostte meer geld dan dat ze op zouden brengen. Kortom, toen zijn de chassisnummers eruit geslepen en de auto's zijn vernietigd.
Overigens, het Conservatoire herbergt veel meer dan enkel prototypes. Er staan alleen al 22 eenden. Daarnaast staan er ook diverse AX-en, waaronder een Sport en de electrische. Niet te vergeten de 2 verschillende AX-en uit het Eco-programma en de AX die mee heeft gereden in Operation Dragon. Tevens zijn er een aantal AX-en uit de diverse sport/cup klassen te vinden.
Overigens, het Conservatoire herbergt veel meer dan enkel prototypes. Er staan alleen al 22 eenden. Daarnaast staan er ook diverse AX-en, waaronder een Sport en de electrische. Niet te vergeten de 2 verschillende AX-en uit het Eco-programma en de AX die mee heeft gereden in Operation Dragon. Tevens zijn er een aantal AX-en uit de diverse sport/cup klassen te vinden.
Mijn indruk van het conservatoire is ook dat de AX daar prima vertegenwoordigd is met veel bijzondere uitvoeringen.
Uitvoeringen als de kway of plaisir zijn grotendeels slechts een stickertje om de AX op dat moment als seizoensaanbieding te promoten (zoals nu de black en white DS3 uitvoeringen.)
Maar om terug te komen op de eerste post; een jaar geleden had ik een soortgelijk moment toen ik na een rondje marktplaats realiseerde dat er op dat moment geen enkele type1 te koop stond...
Dan ga je je inderdaad wel realiseren dat het best wel 's schaars kan worden en moeilijk om aan onderdelen te komen. En als de modellen worden afgedankt houdt een bedrijf als Valeo ook vanzelf een keer op met het fabriceren van onderdelen.
Dat laatste merk ik al met mijn CX, en die is "pas" 3 jaar ouder als mijn AX.
Misschien toch 's contributie gaan heffen en dat clubmagazijn gaan inrichten
Uitvoeringen als de kway of plaisir zijn grotendeels slechts een stickertje om de AX op dat moment als seizoensaanbieding te promoten (zoals nu de black en white DS3 uitvoeringen.)
Maar om terug te komen op de eerste post; een jaar geleden had ik een soortgelijk moment toen ik na een rondje marktplaats realiseerde dat er op dat moment geen enkele type1 te koop stond...

Dan ga je je inderdaad wel realiseren dat het best wel 's schaars kan worden en moeilijk om aan onderdelen te komen. En als de modellen worden afgedankt houdt een bedrijf als Valeo ook vanzelf een keer op met het fabriceren van onderdelen.
Dat laatste merk ik al met mijn CX, en die is "pas" 3 jaar ouder als mijn AX.
Misschien toch 's contributie gaan heffen en dat clubmagazijn gaan inrichten

K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

sorry hoor maatje , maar slechts een stickertje????Rio97 wrote: Uitvoeringen als de kway of plaisir zijn grotendeels slechts een stickertje
http://www.flickr.com/photos/36502385@N05/4893228984/
dit is het interieur van een kway!!!
Dat zal gelukkig wel meevallen: de klonen die uit de AX zijn ontstaan (P106,SaXo) hebben onderhuids nog veelal dezelfde onderdelen.Rio97 wrote: Dan ga je je inderdaad wel realiseren dat het best wel 's schaars kan worden en moeilijk om aan onderdelen te komen. En als de modellen worden afgedankt houdt een bedrijf als Valeo ook vanzelf een keer op met het fabriceren van onderdelen.
Dat laatste merk ik al met mijn CX, en die is "pas" 3 jaar ouder als mijn AX.
Maar ja: als de afname van een bepaald product te klein wordt om deze nog in je assortiment te houden, dan heb je een probleem.
Probeer maar eens een Valeo koppelingsset voor je CX 2400 GTI te vinden....
Clubmagazijn: heb jij ruimte dan? Strak plan
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- AX liefhebber
- Posts: 108
- Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM
Hier in breda tel ik er als ik op de fiets zit meestal wel een stuk of 15, maar een aantal jaar geleden waren het er wel meer.
De meeste die je ziet rijden zijn dan ook wel zwaar afgetrapt en dat is zonde.
Ik ben alleen een beetje bang dat het moeilijk wordt om onderdelen te krijgen. Remblokjes zullen nog wel eindeloos te krijgen zijn, maar b.v revisie sets niet meer inderdaad?
Hoe gaan we dit dan oplossen, veel langs de slopen? Of zijn er altijd nog wel aftermarket bedrijfjes te vinden?
De meeste die je ziet rijden zijn dan ook wel zwaar afgetrapt en dat is zonde.
Ik ben alleen een beetje bang dat het moeilijk wordt om onderdelen te krijgen. Remblokjes zullen nog wel eindeloos te krijgen zijn, maar b.v revisie sets niet meer inderdaad?
Hoe gaan we dit dan oplossen, veel langs de slopen? Of zijn er altijd nog wel aftermarket bedrijfjes te vinden?
Hier in de omgeving rijden er nog wel aardig wat rond. Maar dat betreffen voor 70% altijd type3 first, de oudere kom ik voornamelijk op de sloperijen tegen helaas.
En ook daar is het zoeken, veel sloperijen hebben ze al niet meer staan.
Onderdelen zal lastiger worden, maar dat zal de eerste jaar of 5 niet aan de orde zijn. Citroën levert nog heel veel origineel, en ook de aftermarket fabrikanten leveren erg veel.
En ook daar is het zoeken, veel sloperijen hebben ze al niet meer staan.
Onderdelen zal lastiger worden, maar dat zal de eerste jaar of 5 niet aan de orde zijn. Citroën levert nog heel veel origineel, en ook de aftermarket fabrikanten leveren erg veel.
AX 11TRE 1988
Jij ook al?!raoel wrote:Vorige week een type 1 GTi tellerkabel afgehaald... [...] "Dat is de laatste in Nederland"
Mij was dat anderhalve maand geleden ook al beloofd

K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

-
- AX liefhebber
- Posts: 108
- Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM
Ik had afgelopen week ook een aantal onderdeeltjes besteld bij de dealer (Citroën Emerpark Breda), waaronder een sproeikopje, een hoedenplank touwtje, een pedaalrubber(gas), en voor die 50 cent ook nog maar een spoilerpakkingkje.
Vandaag maar eens langsgeweest: Sorry jongen, maar alleen het sproeikopje heb ik nog kunnen krijgen, de rest niet meer.
Jammer..
Vandaag maar eens langsgeweest: Sorry jongen, maar alleen het sproeikopje heb ik nog kunnen krijgen, de rest niet meer.
Jammer..