AX kopen?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
fuego
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: WedMay19, 2004 10:15:37 PM
Location: Noordwijk

AX kopen?

Post by fuego »

Hallo AX liefhebbers,

Sinds een half jaar rijd ik in een Peugeot 205 XS uit '89, prima wagentje, maar vandaag kwam ik een mooie AX tegen voor een mooie prijs. Het wagentje stamt uit 1989 en heeft 140.000 km gelopen. De motorinhoud is 1,1 liter. De lak ziet er goed uit, haast geen deuken en/of krasjes. Verder slechts kleine mankementen:
- Ramen gaan moeilijk open.
- Reservewiel ontbreekt.
- De stoel van de bestuurder heeft andere bekleding en er is 1 hoes gescheurd.
- Glas van achterlamp beschadigd. Het deel aan de zijkant ontbreekt.
- Zonneklep zit los (waar je 'm in vastklikt bij het lampje, daar is wat afgebroken).
- 'Verstelhendel' van ??n van de zijspiegels zit los / is afgebroken.
Verder zijn er nog wat kleine mankementjes, maar op zich lijkt hij redelijk onderhouden.

Het model en de kleur (mintgroen) vind ik mooier dan mijn 205, het interieur wat minder. Verder ziet de carosserie van de AX er wat netter uit, en is de auto zuiniger omdat het een 1.1 is, en mijn peugeot een 1.4. Wel jammer vind ik dat de AX vanbinnen minder luxe is dan mijn 205.

De AX moet ? 425,- kosten. Ik neem aan dat mijn 205 zo'n ? 600,- zal opbrengen. Wellicht komt het er op neer dat ik quitte speel, na de mankementjes gefixxed te hebben.

Mijn vraag aan jullie is of dit een slimme 'ruil' zou zijn. Ik heb nog geen testritje gehad, deze krijg ik vrijdag. Tot zover ik heb begrepen is de auto APK gekeurd tot november, en is de verkoper bereid voor een nieuwe APK te zorgen. De verkoper is zo'n 'particuliere handelaar'. Dus wel even natrekken of hij niet gestolen is e.d. (denk het niet, want hij vermeldt gewoon zijn huisnummer op het 'te koop-bordje').

Wat is jullie mening hier nou over?

Bedankt voor de reacties.

Jan

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik vind 425 nog een fors bedrag.. zeker omdat er dus allemaal kleine dingetjes aan mankeren.
Hij heeft niet echt bijzonder veel km's gelopen en is natuurlijk in belasting/benzine een stuk goedkoper dan de 205.

qua pk/gewicht verhouding zit je redelijk gelijk denk ik

alle kapotte onderdelen zijn op de sloop wel makkelijk te vinden dus het herstellen zal best lukken.

beetje proberen te pingelen :P
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

q01z wrote:ik vind 425 nog een fors bedrag.. zeker omdat er dus allemaal kleine dingetjes aan mankeren.

Ik vind het dus niet een fors bedrag! Absoluut niet..
En onderdelen kun je hier altijd ritselen bij leden! en op sloperijen..
Complete interieurs worden er al aangeboden.. reservewielen zijn al geen problemen meer en achterlichtunits is helemaal geen punt.. Omdat nog maar te zwijgen over dat kunstofkapje bij je binnenverlichting!! :)

q01z wrote:Hij heeft niet echt bijzonder veel km's gelopen en is natuurlijk in belasting/benzine een stuk goedkoper dan de 205.


Ga jij mij dat eens even uitleggen? :? :? Ze zijn allebei bijna even licht... En ze rijden allebei ook best zuinig.. :!:

Het enige waarom je een AX moet kiezen boven een 205 is..... Tja niet uit te leggen, neem een proefrit en je weet genoeg!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Brutus wrote:Ik vind het dus niet een fors bedrag! Absoluut niet..
..
Ga jij mij dat eens even uitleggen? :? :? Ze zijn allebei bijna even licht... En ze rijden allebei ook best zuinig.. :!:


ok, blijkbaar had ik andere prijzen in mn hoofd :) en die waren niet juist.. net idd nog even rondgekeken en de prijs is dus wel ongeveer de richtprijs en niet erboven [stemmetjes in me hoofd]

AX 1.1 TRE '89 = 674/54=12,48 http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=3463&cache=no
peugeot 1.4xs '89 = 770/80=9,625 http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=4012&cache=no

de AX heeft meer PK per kilo! :shock: :shock: dat had ik nou ook weer niet verwacht :)

I rest my case :)

ps. JA de links zijn lang, maar html doet het niet???
Edit: nu wel
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

snelheids beleving is ook veel hoger in een ax lijkt mij ...

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

AX 1.1 TRE '89 = 674/54=12,48 (http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 3&cache=no"
peugeot 1.4xs '89 = 770/80=9,625 (http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 2&cache=no")

de AX heeft meer PK per kilo! :shock: :shock: dat had ik nou ook weer niet verwacht :)


Hmmm....bedoel je niet meer kilo per pk? [/quote]

User avatar
HellDuke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 318
Joined: WedJul09, 2003 7:30:46 PM
Location: Mijdrecht

Post by HellDuke »

Zonneklep zit los (waar je 'm in vastklikt bij het lampje, daar is wat afgebroken).


zo'n kastje met lampje wat aan het plafond hangt heb ik nog liggen voor je. In ieder geval succes met onderhandelen

Wel naar metings komen he, als je die ax hebt
Citroën AX 1.1 Plaisir Runner GT Style
Honda Transalp XL 600v

Shit Happens 8)

143.333

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

een ax rijdt 10km meer op een liter,
dus over een jaar bespaar je zeker nu met de huidige benzineprijs enorm veel geld.

ax is met wa alleen goedkoper ook in de wegenbelasting.
ax kan 1 op >16 rijden als je niet teveel scheurt.

dat kan je weer in je ax investeren.....

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Met nieuwe APK erbij is het zeker niet te veel, die 425. Voor 50 tot 100 euro heb je al die spulletjes volgens mij wel bij elkaar(van de sloop of hiervandaan). Ik heb er eentje gekocht voor 300 met weinig APK en achteraf bleek de APK nog eens 300 te kosten. Dit kan dus een grote kostenpost zijn.
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Heel veel positieve punten ten opzichte van de AX hier natuurlijk, wat verwacht je anders bij een AX-club. Maar!!!

Je moet er wel rekening mee houden dat je in een 205 het gevoel hebt dat je een klasse groter aan het autorijden bent. De 205 heeft meer comfort en geeft het gevoel van een iets grotere auto.

Verder zal je qua kosten met een AX goedkoper uit zijn. Het ligt natuurlijk aan de staat van je 205 en de staat van de AX wat je straks aan onderhoud kwijt bent.

Iemand moest toch ook een beetje meer in het voordeel van de 205 spreken :wink: ?

Succes met de keuze en we zien het wel.
AX GTi, sold!

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

als je een beetje zuinig doet kun je met een 1.1tje op de snelweg 1:17 halen als je gewoon constant 120 rijdt....

Het zijn allemaal hele kleine dingen en het spiegelhendeltje zit vast met 1 schroefje dus is niet veel werk! Zo'n zonneklep vestiging heb ik nog wel 1 liggen maar kosten geeneens 1 euro!
Het achterlicht kost je 7,50 euro (als je geluk hebt) En het reservewiel is ongeveer 20 euro!

Je komt dan dus voor 30 euro door de keuring want je ramen hoeven niet open te kunnen voor de keuring als je je spiegels van binnenuit kunt bedienen! Dan kun je nog kijken wat je doet met je ramen!!

succes en ik zou t zeker doen!

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ramen zijn ook makkelijk te fixen, de mijne konden eerst ook niet open. Je moet gewoon je deurbekleding loshalen en dan de raamgeleiders eens lekker flink inspuiten met silliconenspray, doen ze het weer binnen no-time 8)

kosten: 1 bus siliconenspray en geduld
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

fuego
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: WedMay19, 2004 10:15:37 PM
Location: Noordwijk

Post by fuego »

Heb vandaag een rondje gereden in de AX, hij rijdt prima. Qua sturen, koppeling, ect ect. Het reservewiel heeft de handelaar gewoon thuis liggen dat scheelt al.
De APK loopt tot oktober. De handelaar heeft zoveel vertrouwen dat hij de kosten voor de volgende APK voor zijn rekening zal nemen. Hij is bereid dit zwart op wit neer te zetten.
De homokineet (hoe schrijf je dat?) van het linkervoorwiel is versleten maar hier zet hij een nieuwe in.

Het enige nadeel vind ik dus dat de AX minder luxe is dan de 205, ik mis het dashboardkastje ect. Wel vind ik het model en de kleur mooier, en de lak is nog beter.

Ik denk dat ik het maar ga doen ;)

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Ik miste het dashboardkastje ook nogal. Op de sloop zat er eentje in een AX --> kostte 5 euro en het was makkelijk er in te zetten(+/- 0.5 seconden)!
Misschien is het een idee om die nieuwe APK er nu meteen op te zetten? Dan krijg je later geen problemen met een slechte afspraak ofzo.
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

als je idd gelijk nu die APK al krijgt dan is dat voor beide partijen beter en lijkt het me een heel makkelijke keuze :)

en heet ikje alvast welkom
Image

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Een Peugeot 205 is ZEKER zwaarder dan een Citroën AX, maar volgens
mij vallen ze gewoon WEL in dezelfde categorie que wegenbelasting.
Als ik zo hoor wat er allemaal aan mankeerd... het zijn allemaal dingen
die je snel en relatief goedkoop kan fixen.
Ook voor de prijs hoef je het idd neit te laten en die APK die je krijgt --> (Y)
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

Post Reply