Type AXjes
Moderator: webmasters
Type AXjes
Van de AX zijn er zo ontzettend veel types.
Ik ben me de laatste tijd gaan afvragen wat de verschillen tussen de types AX zijn.
Er zijn hier vast wel mensen die exact de verschillen weten.
AX E
AX RE
AX TE
AX TGE (Injection)
AX TRE
AX K Way
AX Mistral
AX Bijou
AX Chic
AX Image
AX Plaisir (Injectiemotor toch?)
Zal er ongetwijfeld een aantal vergeten zijn.
Dit zijn type 1 modellen omdat ik hier de exacte verschillen niet van weet.
Dan zijn er bij sommige nog de toevoeging S6 en U9. U9 is katalysator maar waar staat S6 voor?
Ik ben me de laatste tijd gaan afvragen wat de verschillen tussen de types AX zijn.
Er zijn hier vast wel mensen die exact de verschillen weten.
AX E
AX RE
AX TE
AX TGE (Injection)
AX TRE
AX K Way
AX Mistral
AX Bijou
AX Chic
AX Image
AX Plaisir (Injectiemotor toch?)
Zal er ongetwijfeld een aantal vergeten zijn.
Dit zijn type 1 modellen omdat ik hier de exacte verschillen niet van weet.
Dan zijn er bij sommige nog de toevoeging S6 en U9. U9 is katalysator maar waar staat S6 voor?
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: Type AXjes
meest kale wat er is, als 954cc en als 1124cc in NL geleverdPunaxio wrote:AX E
Een gradatie luxer als hierboven en alleen als 1124cc geleverd in NLPunaxio wrote:AX RE
staat ongeveer gelijk aan de RE en geleverd vanaf 1990 als 1124cc met injectiePunaxio wrote:AX TE
gradatie luxer als TE en als 1124ccPunaxio wrote:AX TGE (Injection)
gradatie luxer als de RE en alleen 1124ccPunaxio wrote:AX TRE
speciale uitvoering van 1989 met carb motor en in NL als 1124cc en met een zonnedakjePunaxio wrote:AX K Way
Een AX 1.1 TE met zonnedak en vrolijke stripngPunaxio wrote:AX Mistral
Op basis van de RE en alleen als antraciet geleverdPunaxio wrote:AX Bijou
op basis van de GT maar dan met een halfleder interieur en zowel van buiten als van binnen zwart/antracietPunaxio wrote:AX Chic
speciale uitvoering op basis van de RE en van binnen en van buiten zwart/antraciet en volgens vele met het mooiste standaard interieur wat er in een AX geleverd is (dus zonder zijdelingse steun)Punaxio wrote:AX Image
Op basis van de TE alszijnde laatste uitvoering phase 1, deze uitvoering is ook al gebouwd op een phase 2 chasis en carrosserie. op een rare manier luxe uitgerust. wat er niet meer in een phase 2 zou passen zit er in zeg maar.Punaxio wrote:AX Plaisir (Injectiemotor toch?)
Vast welPunaxio wrote:Zal er ongetwijfeld een aantal vergeten zijn.

Je hebt ze zonder toevoeging: kan carb. of inj. zijnPunaxio wrote:Dan zijn er bij sommige nog de toevoeging S6 en U9. U9 is katalysator maar waar staat S6 voor?
S6: carb.
U9: inj. met cat
en voor de compleetheid: E2: inj. met cat (schoner als U9 en alleen phase 2)
Michel is niet voor niets onze archivaris !
ik weet ook wel wat door het invullen van de wiki maar lang niet zoveel als Michel, hij's de AX-bomb, ofzo
haha
ik weet ook wel wat door het invullen van de wiki maar lang niet zoveel als Michel, hij's de AX-bomb, ofzo

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
de First en alle genoemde modellen zijn phase 2 en 3. Het ging me met name om het eerste type. Gaandeweg heb ik me in type 2 en 3 al meer verdieptPascal wrote:Ik mis de 'First' de 'TGS' en de 'D' nog....![]()
'E' = Essense (benzine) : als gezegd de meest kale (en daarom juist leukste!) versie met altijd 4-bak.
'RE' = Riche Essense
'TRE' = Tres Riche Essense
'D' = Diesel...dat was niet moeilijk toch?!

@ denny: thanks voor de toevoeging

-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Bas zoekt in principe naar een phase 1 dus dat klopt dat die er niet tussen staanPascal wrote:Ik mis de 'First' de 'TGS'

Alsdus Citroën zelf staan die letters niet voor afkortingen, zal eens opzoeken in welke folder het stond maar het ging in elk geval over Citroën contact en daar was het de meeste gestede vraag en daar was als antwoordt op dat het geen verdere betekenis heeft.Pascal wrote:'E' = Essense (benzine) : als gezegd de meest kale (en daarom juist leukste!) versie met altijd 4-bak.
'RE' = Riche Essense
'TRE' = Tres Riche Essense
'D' = Diesel...dat was niet moeilijk toch?!
Nog een paar ezelsbruggetjes:
De "eenvoudige" jaren 80 modellen, de oer-AX zegmaar met Pino als het archetype
, hebben ongeacht de kleur donkergrijze bumpers.
De introductie van injectie in de AX is in Nederland redelijk gelijk opgegaan met de introductie van oranje knippers in de zijschermen. De AX met carburateurtjes hadden die zijknippers nog niet.
Bovenstaande gaat uiteraard niet voor 100% op, maar werkt over het algemeen wel aardig als je een beetje op marktplaats ed zit te snuffelen.
Injectie in de AX is in Nederland ongeveer in de zomer van '89 geïntroduceerd.
De "eenvoudige" jaren 80 modellen, de oer-AX zegmaar met Pino als het archetype

De introductie van injectie in de AX is in Nederland redelijk gelijk opgegaan met de introductie van oranje knippers in de zijschermen. De AX met carburateurtjes hadden die zijknippers nog niet.
Bovenstaande gaat uiteraard niet voor 100% op, maar werkt over het algemeen wel aardig als je een beetje op marktplaats ed zit te snuffelen.
Injectie in de AX is in Nederland ongeveer in de zomer van '89 geïntroduceerd.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Mmm..toch wel: de Diesel is fase/type/serie I.MBa@NL wrote:Bas zoekt in principe naar een phase 1 dus dat klopt dat die er niet tussen staanPascal wrote:Ik mis de 'First' de 'TGS'
Bovendien heb ik de TZS nog niet voorbij zien komen...
Pascal wrote:'E' = Essense (benzine) : als gezegd de meest kale (en daarom juist leukste!) versie met altijd 4-bak.
'RE' = Riche Essense
'TRE' = Tres Riche Essense
'D' = Diesel...dat was niet moeilijk toch?!
Op alle andere modellen uit dezelfde of voorgaande tijd worden deze lettercombi's gebruikt (oa BX,CX).Alsdus Citroën zelf staan die letters niet voor afkortingen, zal eens opzoeken in welke folder het stond maar het ging in elk geval over Citroën contact en daar was het de meeste gestede vraag en daar was als antwoordt op dat het geen verdere betekenis heeft.
Als je bijvoorbeeld de folders van de CX uit '84-'88 pakt zul je kunnen zien wat/ dat de letters wel degelijk betekenis hebben.

'Pino' is inderdaad het archetype van het type I; zó is de AX oorspronkelijk op papier gezet. (ECO 2000-project).
954cc, 28mm enkeltrapscarb, 637kg en het gillend vermogen van 42 pk!
Ze is intussen niet de mooiste meer, maar dat geeft ook niets.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
En het leuke is, die 1.0E's waar het hier dan overgaat, de basis-basis versie van de AX van de eerste serie kregen elk modeljaar meer PK'sPascal wrote:
'Pino' is inderdaad het archetype van het type I; zó is de AX oorspronkelijk op papier gezet. (ECO 2000-project).
954cc, 28mm enkeltrapscarb, 637kg en het gillend vermogen van 42 pk!
Ze is intussen niet de mooiste meer, maar dat geeft ook niets.

Zo heeft onze 1.0E, uit 87 (pino is 86'er toch?) alweer 44 pk. Maar wel nog de eerste serie want wij hadden nog wel het bekende achterslot zonder draaiding.
Overigens is die van ons nog best wel een plaatje

En eentje die er niet bijstaat maar toch zeker gemeld moet worden:
De nederlandse 1.4TRS
De nederlandse versie van de GT 5 deurs, maar dan met TRS interieur.
TRS bestaat ook in 1.1, deze heeft geen skirts. bestaat zowel in injectie als carb. Prachtige AX....

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Mmm...wat is het ORGA van jouw/jullie 1.0E Romy?
'Pino' is van 16 maart '87 (3780), dus ondanks het oudere kenteken lijkt het alsof die van jou íets ouder is...
Overigens is door een kapot deurslot er ooit een nieuw/ander slotsetje in 'Pino' gezet; ze heeft dus wèl een draaidingslot achterin..

'Pino' is van 16 maart '87 (3780), dus ondanks het oudere kenteken lijkt het alsof die van jou íets ouder is...
Overigens is door een kapot deurslot er ooit een nieuw/ander slotsetje in 'Pino' gezet; ze heeft dus wèl een draaidingslot achterin..

AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
3850Pascal wrote:Mmm...wat is het ORGA van jouw/jullie 1.0E Romy?
'Pino' is van 16 maart '87 (3780), dus ondanks het oudere kenteken lijkt het alsof die van jou íets ouder is...
Overigens is door een kapot deurslot er ooit een nieuw/ander slotsetje in 'Pino' gezet; ze heeft dus wèl een draaidingslot achterin..

Bij mij zit er ondertussen ook een draaiding in omdat mijn mams gestoord werd van het feit dat elke keer de motor uitgezet moest worden om de klep te openen.
Maar tis grappig, leg de folders van 86(eerste folder)/ 87 deel1/ 87 deel2 en 88 maar naast elkaar, het vermogen en boring/slag van de 1.0 is elk jaar anders.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
in feite het zelfde maar wel door ontwikkeld. Ze zijn zeker niet helemaal identiek.Pascal wrote:Dat zal dan vast wel foutief gedrukt zijn, want je gaat mij niet vertellen dat de PSA-TU7 continue is gewijzigd.
De TU7B (1.0 injectie van >'92) is in feite nog steeds hetzelfde blok...
Het is geen drukfout, ze hebben echt kleine aanpassingen elk jaar aan t motorblok gedaan

Na de 1.0 niet meer, alle andere AXen hebben idd constant t zelfde blok.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
De volgende (actie-)modellen schieten me nog tebinnen:
AX 10E Hit (jan' 8
AX Spirit (aug'89)
AX 14 TZX 5d
AX 1.0 Escapade (jun'93)
AX 1.0 Furore (sep'93)
AX Furio (jul'93)
AX 10E Hit (jan' 8

AX Spirit (aug'89)
AX 14 TZX 5d
AX 1.0 Escapade (jun'93)
AX 1.0 Furore (sep'93)
AX Furio (jul'93)
Last edited by RonH on MonJun01, 2009 11:07:27 PM, edited 2 times in total.