AX voor moeders

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

AX voor moeders

Post by Pgoddijn »

Hela,

Mijn moeder haar Clio is deze week op bijna alles afgekeurd. Da's behoorlijk @#$%^&, maar ze kan er nog tot het eind van deze maand mee rijden.

Nu vraag ik me af: hoe handig is een AX voor haar?

1. Ze werkt in de thuiszorg en moet een auto hebben die echt absoluut betrouwbaar is.
2. Ze rijdt steeds korte stukjes.
3. Ze wil heel graag een trekhaak (tuinafval in onze aanhanger)
4. Ze is al 60.

Is een AX handig en betrouwbaar genoeg? Ik heb de mijne nog maar net en weet dus nog niet echt goed hoe betrouwbaar hij is. Ik lees wel vaak dat de AX de eigenaar nog nooit in de steek heeft gelaten, maar hier zijn de meeste mensen dan ook redelijk handig met die dingen ;-)

Een voordeel heeft ze wel; aangezien ik er ook een heb en langzaam aan meer kennis aan het verkrijgen ben kan ik haar altijd helpen met kloten.

Dus: is een AX dan wat?

Groetjes,
Peter
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Als ze een goede koopt, dus geen opknappertje van paar 100 euro, en daarbij een beetje een jonkie, is het best een hele betrouwbare en vooral goedkope auto :)
Kleine aanhangertje zou die ook nog wel moeten kunnen denk ik zo
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Wel, de aanhanger weegt iets van 150, dus dat moet geen probleem zijn. Ben alleen benieuwd of hij ook onze boot kan trekken. Weet niet hoeveel die weegt, maar om hem ondersteboven te leggen heb je 2 a 3 man nodig. En de trailer zal ook zo'n 150 wegen...

Als ik goed gok, kan het nèt!

Zal het er eens over hebben, en misschien handig om haar eens te laten rijden in de mijne, kan ze zelf ook beslissen of het iets voor haar is ;-)

Maar ik ben benieuwd, altijd handig als ik er voor de lol aan kan sleutelen, maar dat ken je zelf maar al te goed geloof ik ;-)
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

m'n witte heeft me tweemaal laten staan... eerste keer de koppakking (was te verwachten) en de tweede keer in de kou met een overleden accu (was al een keer helemaal leeggetrokken door vergeten binnenverlichting maar was te lui om em te vervangen dus ook weer eigen schuld)

m'n blauwe heeft me ook twee maal laten staan zelfde verhaal betreffende de accu alleen deze keer had ik de normale verlichting aangelaten en de tweede keer omdat de startmotor overleden was (ook dit was weer luiheid van onszelf omdat het al te horen wat dat 'ie niet lekker meer klonk)

En ik rijdt zelf eigenlijk hooguit 1 keer per maand een lang stuk (20km of meer in 1 keer) en de rest alleen maar kort.

Aanhanger bleek ook geen probleem, ding van dik 75kilo met twee kasten erin de brienennoordbrug op was geen enkel probleem.

Naar mijn idee dus gewoon betrouwbaar :)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Tja, dan zou het deze worden:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... hitcount=N

Moet ik alleen waarschijnlijk opschieten, maar hij staat er nog... Heb net m'n moeder in de mijne laten rijden, en ze zegt dat ze het wel een leuke auto vindt, maar helemaal zeker weten doe ik het niet want ze zegt het alleen maar (weet dus niet of ze gewoon zegt dat ie leuk is omdat ik er een heb :-P ).

Maar we zullen zien, en ander hou ik jullie verantwoordelijk voor de keuze!!! :twisted:
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dit is wel een leuke AX voor mams: http://link.marktplaats.nl/227242248 :lol:

Maar even serieus, AX 'jes zijn prima betrouwbare auto's.
Tuurlijk je koopt in een prijsklasse een auto van een leeftijd dat de kans om stil te vallen nooit helemaal uit te sluiten is. Maar als je een AX van marktplaats plukt die aantoonbaar één en ander aan onderhoud heeft gehad incl een recente apk hoef je toch nergens bang voor te zijn?
Zeker met een zoon die niet bang is om een sensortje te vervangen en kan zien dat het blok geen olie staat te lekken :wink:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ik ben aan m´n 4e AX bezig.
Er is er slechts 1 geweest die me twee 2x heeft laten staan, 1x scheurtje in het slangetje bij de MAP-sensor en dat is iets dat gewoon door ouderdom kwam (auto liep nog wel overigens, was alleen niet mee te rijden). De andere keer een lekke radiateur door een steen, dus das de auto ook niet aan te rekenen.
Verder eigenlijk nog nooit schokkende dingen gehad!

Ga gewoon eens rustig kijken bij de AX die je op het oog hebt, neem geen overhaaste beslissingen. Het worden er minder, maar er zijn er nog altijd genoeg! En ook genoeg met leuke km.standen!

Succes met je zoektocht!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Rogier, grapjas... Denk dat ik dan vaker in haar auto rij dan zijzelf :-P

Maar goed, ik blijf kijken, en misschien dit weekend zelfs al (dealer is zondag ook even open). Hopelijk is ie dan nog niet verkocht.

Iemand nog tips? Heb wel alvast de pdf met tips om een auto te kopen uitgeprint dus ben op de goede weg, maar misschien dingen waar je echt direct op moet letten om zeker te zijn van een paar jaar rij/werkplezier?
Image

AnimaL
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: ThuJan01, 2009 6:02:59 PM
Location: Steenwijk
Contact:

Post by AnimaL »

Is wel een mooi AXje die op AutoTrack maar weiger resoluut de afleverkosten te betalen, dat slaat helemaal nergens op.
Een auto in die prijsklasse moet je geen afleverkosten voor betalen, is gewoon diefstal.

AnimaL

AnimaL
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: ThuJan01, 2009 6:02:59 PM
Location: Steenwijk
Contact:

Post by AnimaL »

Bij de weg

Als er inderdaad 12 maand bovag garantie op zit zou ik niet zeuren.
Maar ik denk niet dat dat klopt.
Zelfs die ene maand klopt denk ik niet.
Zal wel zo'n standaard verhaaltje zijn die ze onder elke adv. zetten

AnimaL

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Zal morgen nog even bellen over die extra afleverkosten en in hoeverre deze "garantie" van toepassing is op dit ding. Maar als ze die garantie meegeven mogen ze dat bedrag van mij wel hebben, al zal het waarschijnlijk niet nodig zijn. Ervaring vertelt me dat mankementen vrolijk 15 maanden later komen :?
Image

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Dit lijkt me ook niet verkeerd!

http://link.marktplaats.nl/223957242

Wel super dat je moeders ook aan de AX gaat helpen!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

CitroCin wrote:Dit lijkt me ook niet verkeerd!

http://link.marktplaats.nl/223957242
Woah, die kilometerstand :shock: 59.000 nog maar!
En Volcane is mooi :)
CitroCin wrote: Wel super dat je moeders ook aan de AX gaat helpen!
Helemaal mee eens! Is wel handig hoor, kun je veel meer kennis opdoen, met AXjes.


En, ja, qua kosten hoef je het echt niet te laten, onderdelen zijn goedkoop te krijgen en wegenbelasting is zo goed als niets :)

En helemaal niet onbelangrijk: de gezelligste club van Nederland helpt je bij alles :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Om verhaal aan te vullen.. ;)

Mijn moeder rijd al 23 jaar AX (dezelfde zelfs ;)) en die heeft ons nog maar 1x laten staan, toen had ze de lichten laten branden en moest de wegenwacht ons overstarten.

Onze AX is zuinig, goedkoop, rijd heerlijk, drempels voel je niet eens en je hebt enorm bergruimte..... Mams is er zeer fier op en er is geen moderne auto die t axje verslaat.

Dingen waar je op moet letten tja, je zoekt geen op knapper maar gewoon een goede, zorg dus dat ie geen rammels heeft uit t onderstel of motor. Dat hoeft niet. Hij moet recht remmen zonder trillen, soepel starten (ook koud!)
Ook moet ie gewoon recht uit rijden als je je stuur los laat

De koppakking is bij de AX een puntje, dus blijft ie wit roken als ie warm is? Of mayo op de binnenkant van de olie dop of kvs vul dop.... Alhoewel dat ook kan komen van veel kleine stukjes. En check ff of ie geen olie lekt.

Hij moet goed schakelen, niet kraken. Achteruit daarintegen is niet zon punt, daar moet je wel vaker voor dubbel clutchen.

En roest, alhoewel dat nog niet het grootste probleem is.. Vermijd liever wel roest bij de ruiten achter, rond tankdop en op de dorpels/wielkast hoeken. Maar achter de koplampen, bumpersteunen of beginnend in de achterbak is niet zon ramp.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

En van al die punten roest heb ik dus last bij de mijne :-P

We moeten het er nog over eens worden, m'n vader geeft problemen omdat hij het idee heeft dat ie straks steeds met mij aan het klussen is als er een ax in huis komt.

Hij moet gewoon niet zeuren en m'n moeder moet aan de ax! Vind ik persoonlijk gewoon de beste keuze ;-)

Als de rooie in Bunnik er nog staat gaan we daar een dezer dagen naar kijken. Hopelijk is ie in goeie staat, anders moeten we nog even verder kijken. Maar ik laat haar wel steeds de voortgang van dit forum zien, heeft ze minder moeite met de beslissing nemen ;-)
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

neem anders een saxo ? :wink: :idea:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Tja, kan ook nog, maar daar weet ik dan weer niet zoveel vanaf, behalve dat het redelijk op een ax lijkt... Misschien maar eens zoeken dan?

Ben jij trouwens even laat op :P
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

1-saxo's zijn axjes maar dan jonger.
2-meeste saxo's zit hetzelfde blok in als een ax.
3-ruimte om te sleutelen in een saxo rondom het blok is meer.
4-saxo is degelijker en luxer afgewerkt binnenin.
5-ik ben morgen vrij.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

5-Aso! Ik moet er eigenlijk om 6 uur uit, maar ben bang dat ik me verslaap als ik nu plat ga.
4-Misschien moet ik deze dus nog even openhouden als optie.
3-Ruimte voor een groter motorblok dus? 2 liter in gedachte :D
2-Klopt, maar ze zijn per definitie zwaarder, dus slomer.
1-Wist ik :D
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Maar goed, sorry voor de off-topic enzo...

Even een trieste update:

Moeders gaat waarschijnlijk voor de Corsa... Dit is niet omdat ze de AX niet leuk zou vinden, maar meer omdat ze nog een paar jaar moet werken en voor het eerst van haar leven eindelijk wel een keer stuurbekrachtiging wilt. Natuurlijk, waarom zou je stuurbekrachtiging nemen als je een AX kan nemen, maar ze moet veel inparkeren en daar is ze eigenlijk al niet zo goed in... En ook slijtage in wat gewrichten dragen bij aan deze verschrikkelijk foute beslissing...

Ook een Saxo kreeg ik er niet doorheen, maar het is dan ook moeilijk om voor 2000 euro een nette Saxo te krijgen.

Laten we het zo bekijken: Meer AX'jes voor ons! :-D

Wel erg bedankt voor de info, tips en het aanmoedigen van moeders!
Een ding zal wel redelijk zeker zijn: als er iets kapot is ben ik niet degene die met veel plezier aan die kar gaat sleutelen!
Image

Post Reply