Een AX invoeren vanuit Belgie ....

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Een AX invoeren vanuit Belgie ....

Post by Rock's »

Stel dat ik een AX wil kopen in Belgie, om hem in Nederland te strippen....

Kan ik hem daar zo meenemen, of moet hij net als in nederland op naam gezet worden ?

Als ik hem op naam zet,... ben ik dan verplicht om BPM te betalen als ik hem naar nederland haal ?

Ik wil hem gewoon uit elkaar halen en het overige een staalverwerkingsbedrijf brengen ... en dus geen extra kosten of achteraf gezeik .....

(staat daar nl een ax waar ik wat onderdelen van kan gebruiken ....... indien er clubgenoten van Belgie ook wel wat onderdelen kunnen gebruiken, het traject weten om de overblijfselen weg te doen.... en een half dagje willen strippen... en natuurlijk daar de locatie voor hebben......meld dit dan even....misschien kunnen we elkaar een dienst bewijzen...)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

is het niet makkelijker om m daar af te melden (kenteken inleveren bij de sloop) en de koets zo mee te nemen/
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

q01z wrote:is het niet makkelijker om m daar af te melden (kenteken inleveren bij de sloop) en de koets zo mee te nemen/
Ik heb geen idee hoe dat dan werkt,... en of dat zomaar kan :roll:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik ook niet :D
maar het lijkt mij wel het makkelijkst
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Maar kentekens zijn toch persoonsgebonden in belgie ... :?:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Zou proberen om 'm inderdaad zonder kenteken naar NL te halen. Dan kun je 'm in NL gewoon strippen en in stukken slijpen bij wijze van.

In Nederland kun je auto's van 15 jaar en ouder gewoon in eigen beheer slopen. Dan moet je je kentekenplaten en papieren inleveren bij een RDW-keuringsstation en dan wordt de auto als gedemonteerd opgegeven. Aangezien de auto op Belgisch kenteken staat heb ik geen idee hoe dat verder in z'n werk gaat. Misschien is het in Belgie ook mogelijk om een auto in eigen beheer te slopen, door het op eenzelfde manier mogelijk is om het in Belgie te doen is dat wel aan te raden natuurlijk!

Je zou ook eens bij bijvoorbeeld een NLse sloperij kunnen informeren of zij auto's vanuit het buitenland af kunnen melden of iets dergelijks. Het komt natuurlijk ook weleens voor dat buitenlandse auto's in NL kapot gaan en dat het terug laten vervoeren van de auto niet rendabel meer is. Dan worden ze volgens mij in het land waar ze achterblijven gesloopt.
Je kunt proberen om een sloperij zover te krijgen door de kentekenplaten, typeplaatjes en papieren in te leveren en hun de auto af te laten melden (en jij dus een vrijwaring krijgt). Zij hebben dan een garantie dat de auto nooit meer op de weg komt en jij hebt je AX voor onderdelen! :)

Heel verhaal zo! Succes! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

invoeren

Post by MrBBQ »

Uw voertuig in Nederland invoeren

Als u een voertuig heeft gekocht in het buitenland en u wilt deze invoeren in Nederland, dan moet u een aantal stappen nemen om een Nederlands kenteken voor dit voertuig te krijgen.

U gaat met het voertuig naar een keuringsstation van de RDW. U kunt hiervoor een afspraak maken of u komt zonder afspraak tussen 08.00 en 12.00 uur naar dat keuringsstation.
U neemt het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee. Meer informatie over legitimatie vindt u in het artikel: Legitimeren
Tijdens het onderzoek worden de gegevens vastgelegd die nodig zijn voor de registratie in Nederland. De procedure is afhankelijk van de herkomst van het voertuig.
Als het voertuig APK-plichtig is, kunt u bij de RDW meteen een APK-keuring laten uitvoeren. Anders moet u het voertuig op een later tijdstip APK laten keuren bij een erkend bedrijf.
Na het onderzoek door de RDW kunt u direct naar de Douane voor de fiscale afhandeling. De douane is gevestigd in het RDW-keuringsstation. Lees meer op de website van de Douane.
Als aan alle verplichtingen is voldaan, krijgt u het kentekenbewijs binnen vier werkdagen thuisgestuurd.
Vervolgens moet u kentekenplaten laten maken, motorrijtuigenbelasting betalen en een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) voor uw auto afsluiten.

BPM Berekening !

Tabel Afschrijvingspercentage
Als sinds het
tijdstip
waarop de
auto of motor
voor het eerst
in gebruik is
genomen een
periode voorbij
is van
ten minste maar
minder
dan is het
percentage en voor iedere
maand die
helemaal of
voor een deel
voorbij is sinds
de in de eerste
kolom bedoelde
periode moet
het in deze kolom
genoemde
percentage worden
opgeteld bij het
in de derde kolom
genoemde
percentage
0 dagen 1 maand
0
4

1 maand 3 maanden
4
3

3 maanden 5 maanden
10
2,5

5 maanden 9 maanden
15
2,25

9 maanden 1 jaar en
6 maanden
24
1,444

1 jaar en
6 maanden 2 jaar en
6 maanden
37
0,833

2 jaar en
6 maanden 3 jaar en
6 maanden
47
0,833

3 jaar en
6 maanden 4 jaar en
6 maanden
57
0,75

4 jaar en
6 maanden 5 jaar en
6 maanden
66
0,5

5 jaar en
6 maanden 6 jaar en
6 maanden
72
0,416

6 jaar en
6 maanden 7 jaar en
6 maanden
77
0,416

7 jaar en
6 maanden 8 jaar en
6 maanden
82
0,333

8 jaar en
6 maanden 9 jaar en
6 maanden
86
0,333

9 jaar en
6 maanden 90
0,083


Voorbeeld

Van een personenauto is de datum eerste toelating 26 april 2007. Op 8 april 2008 wordt deze auto in Nederland voor het eerst tenaamgesteld.
Tussen 26 april 2007 en 8 april 2008 zit een periode van ruim 11 maanden. Voor de eerste 9 maanden geldt een afschrijvingspercentage van 24%. Voor de overige 2 volle maanden en de 3e gedeeltelijke maand is de afschrijving 3 x 1,444%.

In totaal is de afschrijving:

24% + (3 x 1,444%) = 28,332%.


Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Ik wil er geen kenteken op,... ik wil de kettingzaag erin.... :lol:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Het enige wat je wilt is de auto uitvoeren en niet invoeren (kenteken technisch). Ik denk dus dat je uit moet zoeken hoe je een auto uit Belgie uitvoert. Ik neem aan dat er in Belgie ook zoiets is als de RDW. Wellicht dat onze Belgische vrienden hier meer duidelijkheid over kunnen geven.
Image Image Image

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Hoe het precies zit weet ik niet, maar als je een auto koopt alleen voor de onderdelen of om te slopen hoef je hem niet in te voeren.

Zou op de site van de RDW wel te vinden moeten zijn, en anders eens een telefoontje plegen naar die gasten!
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

aad belt naar de RDW..

'goedemorgen RDW, waar kan ik u mee van dienst zijn?'
hallo u spreekt met Aad uit N a/d IJssel
'hallo"
ik wil graag een belgische auto invoeren naar nederland
"dat kan"
om te slopen
"owh"
moet ik daarvoor betalen?
"wacht even, spreek ik met de heer P uit N a/d Ijssel?"
ja daar spreekt u mee
"bent u niet diegene die het afgelopen jaar 10 AXen gesloopt heeft en nog steeds beweerd geen sloperij te hebben?"
tuut tuut tuut tuuut :D
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

:lol:

maargoed,... wat zou het leven toch makkelijk zijn als je hem kon opladen, verkoper betalen en wegrijden.....
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

Rock`s

Post by MrBBQ »

Rob GT wrote:Hoe het precies zit weet ik niet, maar als je een auto koopt alleen voor de onderdelen of om te slopen hoef je hem niet in te voeren.

Zou op de site van de RDW wel te vinden moeten zijn, en anders eens een telefoontje plegen naar die gasten!
He Aad,

Heb op de RDW site gezocht maar kan hier niet zoveel van vinden.
Invoeren + Demonteren.
Gewoon even een mailtje sturen naar de RDW.

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Dit is wat ik zo snel kan vinden als ik zoek naar export van auto's uit Belgie.
Exporteren

U kunt een auto importeren, maar het omgekeerde kan natuurlijk ook: u verkoopt uw wagen aan een buitenlander of een firma die hem wil uitvoeren. Een sluitend en duidelijk contract, ondertekend door de koper en verkoper, is onontbeerlijk. Na ontvangst van het verschuldigde bedrag moet u een aantal zaken zeker meegeven: bij de wagen horen uiteraard alle sleutels, maar ook het gelijkvormigheidsattest (de grijze kaart) en het meest recente keuringsbewijs. Het inschrijvingsformulier (de roze kaart) moet naar de DIV teruggestuurd worden, samen met een verklaring dat de wagen werd uitgevoerd.

Een technische controle is niet verplicht voor auto's die voor export bestemd zijn. In dat geval vermeldt u op de factuur «technische controle ten laste van de koper». Als het gaat om een nieuwe wagen, dan komt er nog wat administratie bij: ook het attest van de bouwer of de verdeler, het btw-attest (vignet 904) en een inklaringsattest van de douane (vignet 705) moeten dan meegeleverd worden.
Image Image Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Ik had zelf ook al de rdw site uitgeplozen en gegoogle'd ....

Ik had gehoopt dat er wat clubgenoten uit Belgie wat uitleg kon geven hoe het zit met auto afvoeren / uitvoeren / verkopen / papierwerk enzo ...

Ik d8 dat het kenteken persoonsgebonden was .... in dat geval heeft de auto geen kenteken, en kan ik hem opladen en meenemen om hem vervolgens te laten verdwijnen...

Als de wagen ook een kenteken heeft .... mischien kan iemand met de Belgische nationaliteit het kenteken wel inleveren met de melding dat de auto is gesloopt (uitschrijven)..... tegen vergoeding of meedelen in onderdelen ...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Zoals ik uit mijn gequote stuk haal, moet je:
Het inschrijvingsformulier (de roze kaart) moet naar de DIV teruggestuurd worden, samen met een verklaring dat de wagen werd uitgevoerd.
De auto is dan officieel uitgeschreven uit Belgie. Invoeren hoef je verder niet te doen, je sloopt hem toch.
Image Image Image

stefaan5089
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 563
Joined: MonMay07, 2007 8:30:36 PM
Location: Haaltert; België

Post by stefaan5089 »

Hoy,

Lees dit stukje nu pas :oops: .

Ik denk dat, zoals Bossie al aangaf, je geen probleem zal hebben om het slopertje naar NL te brengen om hem daar te strippen.

Nr.platen zijn hier in B idd gebonden aan een persoon en niet aan de auto.
Als een auto hier verkocht wordt om hem hier in B verder te laten rijden is er een verplichte 2dehandskeuring. Daarbij krijg je dan een formulier (3 maand geldig) die de nieuwe eigenaar moet invullen (of zijn verzekering) zodat de auto op een andere naam wordt ingeschreven.
Voor het buitenland is dit denk ik niet het geval. Je betaald dan het afgesproken bedrag aan de verkoper (die zal al blij zijn dat ie niet naar de keuring moet :lol: ), zet hem op een auto-ambulance en brengt hem naar je thuis (of ergens waar je hem wil hebben). Hier in B moet er verder niets gedaan worden, de verkoper heeft wss toch al zijn inschrijving naar zijn 'nieuwe' wagen laten veranderen, of DIV verwittigd niet meer te zullen rijden (zodat ie geen belasting meer hoeft te betalen).

Hoe het dan in NL verder moet weet ik niet zeker, maar ik denk dat als je hem wil slopen, je hem niet moet laten inschrijven. Ik weet ook niet hoe soepel de sloperijen zijn, of die geen papieren van het autootje moeten hebben als bewijs dat ie gesloopt is. Maar dan heb je natuurlijk nog de grijze kaart.
AX 1.0 Tonic '95
C5 HDI 110 '02

Post Reply