Aanschaf AX

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Rudy
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatApr17, 2004 7:22:28 PM
Location: Eindhoven

Aanschaf AX

Post by Rudy »

Ik ben van plan een AX GT aan te schaffen als eerste auto:).
Nu heb ik er al eentje op het oog, een GT 1.4i voor E750,- en heeft 139d km gelopen (bij een autobedrijf, apk bij aflevering). Maar mijn ouders zeggen dat ik voor dat geld nooit een auto moet kopen, want dan is het volgens hun een wrak waaraan je veel onderhoudskosten hebt. Ze vinden dat ik beter een auto van minimaal E2000,- moet kopen.
Kan iemand uit ervaring zeggen dat mijn ouders gelijk hebben of zou ik het erop kunnen wagen?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

voor 750 hoef je zeker geen wrak te kopen in tegendeel zelfs!


ook voor 2000 euro kan je een miskoop doen, check de handleiding voor het kopen van een ax op how to pagina van de website zelf

je kan uiteraard ook vragen naar mensen van de club die in de buurt wonen of het iets is!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Manus
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 42
Joined: SatMar06, 2004 4:19:55 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by Manus »

Ik heb mijn auto Gekregen, moest het een en ander aan gebeuren maar zoveel waren de kosten bij elkaar niet.
Aan een auto van 2000 euro kan je ook veel problemen hebben. mijn broer wilde een auto kopen van 6000 euro waar tijdens de ANWB checkup die hij had laten doen voordat ie de auto kocht et een en ander aan het licht kwam. resultaat : auto niet gekocht omdat er te veel problemen mee waren die evt. na het repareren weer andere problemen zouden veroorzaken. Dus wat je ma zegt is niet altijd waar hoor.

ikzelf heb nu ongeveer 650/700 euro uitgegeven aan technische dingen en het uiterlijk natuurlijk 8)

Kijk maar even in mijn WIE is WIE! , daar staat precies wat ik aan de auto gedaan heb.

ik vind de ax super rijden ondanks dat het een klein autotje is waar ik maar net in pas. maar ik wil er nog wel wat dingetjes aan doen :)
<< Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet >>

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

mijne was 350 euro ..

zie mijn wie is wie

er zit totaal GEEN roest aan

tjah voor de rest moest er wat kleine dingentjes aan gebeuren ..

distrubutie riem en een nieuw bandje voor

maar een vriend van mij is automonteur en ik ben zelf ook wel redelijk handig

tjah het is geen nieuwe .. er staat 220.000 op de klok dus hij verbruikt natuurlijk wel wat olie.. en hij heeft redelijk veel carteronluchting dus de motor zal de 300.000 wel niet halen ... maar ja dan zet je er toch 1 van bijvoorbeeld een bx in ...

het houd je van de straat....

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ach je weet nooit helemaal wat je krijgt maar voor 750,- kan je best een goede koop hebben!
ennuh als je een auto avn 750,- na een jaar om een vage reden niet door de APK krijgt dan is dat jammer.. bij een auto van 2000,- is dat ronduit kl*te :S
je hebt gewoon wat meer risico maar ook geld over om dat risico te kunnen dragen?

het meeste onderhoud kan wel zelf gedaan worden als je een beetje handig bent..

gewoon goed controleren, onderhoudsboekje doorkijken en goede proefrit maken... als je over motor/remmen twijfeld tijdens je proefrit [of sturen nog erger, speling ofzo] gewoon afhaken
geen proefrit? geen auto..
Image

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Vriend van mij zei dat je het beste een oud goedkoop barrel kunt kopen als 1e auto waarmee je een beetje de nodige ervaring kunt opdoen. Zeker een goed advies wat mij betreft. Heb tenslotte zelf mijn 1e auto naar de sloop geholpen... mede door gebrek aan ervaring. Stel je voor dat die 2000 euro had gekost of meer?

Rij nu in een auto van 300 euro. Roest bijna weg en mankeert wel het een en ander aan, maar kan wel ff rijden. En aangezien ik nu toch een sloopax heb staan kom ik er misschien ook nog wel de apk mee door.

Voor 750 euro bij een garage (bovag??) + apk, daar kun je vast wel ff mee vooruit.


o ja, mijn vorige auto kostte 1250 en heb daar zelf na aankoop weinig problemen mee gehad.
Image

siem
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 124
Joined: WedOct29, 2003 7:00:23 PM
Location: Almere

Post by siem »

als je een oude auto koopt loop je altijd een grotere kans dat er dingen mis mee is

ik heb mijn ax voor 800 euro gekocht

ax mistral 1.1 TE
km stand 100000
1990
roestgat achter bij de wielkast

zo heb ik m gekocht

en heb alleen me asjes hoeven te vervangen en me bobine bouchie en bouchie kabel

kosten 160 euro

dus t valt eigenlijk wel mee vind ik

groetjes siem
You thought the AX was over, You thought wrong!!!!

Komt een man bij de garage. Vraagt hij aan de garagehouder :
"Ik wil graag twee spiegels voor m'n VW Golf".
Zegt die garagehouder : "Lijkt me een goede ruil" :)

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Het kopen van een oude auto blijft altijd een kwestie van een beetje geluk hebben!

De een koopt een auto voor een paar honderd euro en kan daar jaren lang in doorrijden zonder problemen. De ander koopt een veel duurdere auto en heeft daar juist heel veel problemen mee ...

Wel kun je over het algemeen stellen dat de kans op problemen met een wat duurdere auto een stuk kleiner is!

Maar ga er gewoon in rijden zou ik zeggen, lees van te voren de how to op deze site eens door. En nog beter: neem iemand mee die zelf veel ervaring met autos heeft, bij voorkeur met axjes!!!

Als je het niet vertrouwd kun je ook altijd nog een keuring uit laten voeren door bijvoorbeeld de ANWB. Maar dat kost ook weer een 2 a 300 euro geloof ik. En die kosten zijn voor jezelf. Ongeacht of je hem koopt of niet...

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Voor 750 euro kun je zeker een redelijke AX kopen hoor. En wat dan nog de onderdelen voor een AX zijn overal op te rapen en kosten over het algemeen weinig. Zolang de carroserie maar goed is want roest is het grootste probleem met deze auto's :cry:
Freude am Fahren.

Rik
Total admin
Total admin
Posts: 389
Joined: ThuJun12, 2003 5:41:50 PM
Location: Heerlen
Contact:

Post by Rik »

Dan geef je em toch gewoon 2000 euri voor die ax. Ben je gelijk van dat probleem af :lol:

Mijne mag je ook op komen halen voor dat geld, dan kan ik mijn gti-tje gaan halen :lol:

Ok ff serieus, voor 750 euro kun je best een leuke auto krijgen, het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je te besteden hebt. Mijn eerste auto kostte 300 euro, ik heb er een jaar zonder problemen in gereden, en daarna weer verkocht aan iemand die pas zijn rijbewijs had. Zover ik weet rijd die persoon er nog steeds in.

Neem in ieder geval de handleiding op de website even door, ik waarschuw wel: maak je een proefrit, ben je meteen verkocht :lol:


---------------------------------
Grtz, Rik

Rudy
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatApr17, 2004 7:22:28 PM
Location: Eindhoven

Post by Rudy »

thanks voor het advies allemaal,
ik wacht nog ff af met kopen, er is toch aanbod genoeg.
Ik zal op Full Speed op de AX stand wel wat AX'jes komen bezichtigen 8)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

heb afgelopen zaterdag een ax opgehaald voor een vriend (mijn dank Esther)

naar de apk gereden moet 2 aandrijfashoesjes vervangen (1 is te plakken) en 1 vervangen en het linker voorwiel de rest wat goed :wink:


dus reken voorlopig maar uit wat we voor een rijdende ax kwijt zijn met 141 op de teller uit 87
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Rudy
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatApr17, 2004 7:22:28 PM
Location: Eindhoven

Post by Rudy »

vraagje nummer 2: (ik weet niet of het al op een ander topic staat ofzo)
Maar wat zijn jullie nou per maand kwijt aan verzekering voor jullie ax?
ik als 19-jarige zou 45euro per maand betalen voor bovenstaande auto bij ZLM

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Rudy wrote:vraagje nummer 2: (ik weet niet of het al op een ander topic staat ofzo)
Maar wat zijn jullie nou per maand kwijt aan verzekering voor jullie AX?
ik als 19-jarige zou 45euro per maand betalen voor bovenstaande auto bij ZLM


Je valt in de risico categorie... dus altijd duurder uit...
Daarbij komt dat je het op je moeders naam kan zetten en dan goedkoper uit kan zijn.. Maar je bouwt dan niks op qua schadevrije jaren!

Rudy
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatApr17, 2004 7:22:28 PM
Location: Eindhoven

Post by Rudy »

daar was ik al van op de hoogte, maar helaas zijn ze het daar niet mee eens ivm hun 75% noclaim.
Ik heb ook al gezien dat een ax E11 per maand in wegenbelasting kost, dus qua vaste lasten valt dat nog wel mee.
Het enigste waar ik eigenlijk tegenop kijk zijn de onderhoudskosten, toch maar iemand zoeken die er veel verstand van heeft

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Rudy wrote:daar was ik al van op de hoogte, maar helaas zijn ze het daar niet mee eens ivm hun 75% noclaim.
Ik heb ook al gezien dat een AX E11 per maand in wegenbelasting kost, dus qua vaste lasten valt dat nog wel mee.
Het enigste waar ik eigenlijk tegenop kijk zijn de onderhoudskosten, toch maar iemand zoeken die er veel verstand van heeft


Vraag dat eens goed na.. over die schadevrije jaren... Want het ligt ook weer aan welke auto etc.. is mij verteld... Als ik schade rijd met mijn denkbare seat Leon, :) dan wil dat niet zeggen dat ik direct ook de schadevrije jaren kwijt ben voor mijn AX ofzoiets

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Kijk eens op independer.nl als je autoverzekeringen wilt vergelijken!

Volgens mij geldt de no claim korting trouwens voor de polishouder. Als je de auto op naam van je moeder (=je vader voor de verzekering) laat zetten en je krijgt er een ongeluk gaat ook hun korting omlaag.

Rudy
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatApr17, 2004 7:22:28 PM
Location: Eindhoven

Post by Rudy »

met 3 jaar wel te verstaan
enne...op independer.nl komt niet de goedkoopste naar voren...dat blijft toch echt ZLM.nl

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik zit met die 1.1 op 55 euro in de maand. Das wel vrij uitgebried hoor. die 1.6 staat als GT op kenteken en die kost effies meer dan 60 in de maand.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Ik betaal 30 euro per maand, is gewoon WA-verzekeringetje. owja, 2 jaar schadevrij
Image

Post Reply