Advies gevraagd, repareren of?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

marcelius
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr15, 2007 11:26:35 PM
Location: Zeist

Advies gevraagd, repareren of?

Post by marcelius »

Ik zit met het volgende dilemma, ik heb nu meer dan een jaar mijn Ax 1.1 uit 92, nu heb ben ik vorige week langs de garage geweest voor apk keuring en verwachtte ik al dat ie afgekeurt zou worden op elk geval de remmenblokken-voor.. Maar nu blijken ook de remschijven, uitlaat ( gedeelte met kat en demper) ook vervangen te moeten worden, volgens de garage in totaal zo'n 400 euro aan kosten. Ook zitten er nog wat meer kleine dingetjes aan te komen die aandacht nodig hebben.Nu heb ik de Ax voor 700 gekocht vorig jaar en zit ik te dubben over wat ik moet doen. In elk geval niet voor 400 euro laten repareren, dat laat mijn huidige budget ook niet toe, dus zal ik aan de slag moeten met mn zwager.. Of het ding verkopen, dan zonder apk, maarja wat krijg ik er dan nog voor? Misschien dat iemand hier vd club intresse heeft in overname?
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
91'Ax 1.1 First Injection Phase 2

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

remblokken en remschijven kom je niet onderuit om nieuw te kopen en is "gemakkelijk" zelf te monteren en een uitlaat is misschien tweede hands hier nog wel te vinden voor een schappelijke prijs.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Je weet nu wat je hebt en eerlijk gezegd zijn de punten die je noemt niet bepaald wereldschokkend en prima zelf te doen, zelfs voor de onervaren sleutelaar.

Verder zal het niet gemakkelijk zijn om voor heel weinig een wagen te kopen met lange apk zonder gebreken.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Dit zijn gewoon slijtage delen, die zul je bij elke auto moeten vervangen, schijfjes en blokken zijn de kosten niet. Als de reparatie van 400 euro al boven budget ligt, dan lijkt het me niet dat de ax verkopen en een andere auto terug kopen echt veel verbetering zal geven.

Ik zeg dan ook als de auto verder technisch in goede staat is en qua roest ook nog niet slecht is, gewoon lekker repareren, met deze auto weet je wat je hebt, en dat zal de vraag blijven met een nieuwe auto.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Mocht je besluiten de remmen zelf te gaan doen, ga dan hier eens shoppen voor onderdelen: http://www.autopartsonline.nl
Image Image Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

...en zo'n uitlaat kun je prima op de sloop halen (of op het forum als je mazzel hebt), da's plug en play want zelfs ik kan het :)
Kijk uit, een Cactussssss

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Complete uitlaatlijn incl. einddemper heb ik nog wel liggen en kun je tegen een schappelijke prijs wel van me overnemen 1.000,- euro of ruilen tegen een Maserati 422 :wink:
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Aspeve wrote:Complete uitlaatlijn incl. einddemper heb ik nog wel liggen en kun je tegen een schappelijke prijs wel van me overnemen 1.000,- euro of ruilen tegen een Maserati 422 :wink:

:shock:

Is die uitlaatlijn dan van massief platina en zijn de lasnaden met diamanten bezet ofzo?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

:O nee de kat is echt gruwelijk duur. Ik had ook een offerte laten doen voor een nieuwe uitlaat vanaf de downpipe. Dus incl. kat. Dat koste me iets van 460 euro.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

uitlaat kan je tweedehands scoren voor ong. 50 euro.
remmerij voor is supermakkelijk zelf te doen en kost je ong. 75 euro compleet. al genoemd, maar autopartonline.nl is echt supergoedkoop wat betreft die remonderdelen.

marcelius
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr15, 2007 11:26:35 PM
Location: Zeist

Post by marcelius »

Ik denk dat de uitlaat met het kat gedeelte idd het meeste zal gaan kosten, maarja dat moet wel ergens op de sloop te vinden zijn, is alles hierbij daadwerkelijk plug en play, ik had verwacht te moeten gaan lassen etc? Zijn bijvoorbeeld ook uitlaten van een 106, 205 te gebruiken op elkaar?
91'Ax 1.1 First Injection Phase 2

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

marcelius wrote:Ik denk dat de uitlaat met het kat gedeelte idd het meeste zal gaan kosten, maarja dat moet wel ergens op de sloop te vinden zijn, is alles hierbij daadwerkelijk plug en play, ik had verwacht te moeten gaan lassen etc? Zijn bijvoorbeeld ook uitlaten van een 106, 205 te gebruiken op elkaar?


Nee uitlaten van een 106 of 205 moet je niet gebruiken

Uitlaat van elke ax, behalve 1.0(E)/GTI is uit tewisselen/hetzelfde en de kans dat je die op de sloop tegen komt is ZEER klein ;)

Zorg alleen voor een nieuwe ' flens ring' tussen downpipe/middenpijp, (aan sommige uitlaten zit dit al vast) en de bouten met veertjes, die wil wel vaak lekken. (kosten niet zo heel veel bij automaterialen handel.)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

remmerij stelt niet zoveel voor, met hetzelfde type remmen als op mijn dieseltje ben je met een uurtje klaar denk ik zo, amper gereedschap nodig om de boel uit elkaar te krijgen, ik haal de boel meestal 1x per jaar ff los om de boel lekker gangbaar te houden, meestal gelijk met de wissel naar zomerbanden, maar dan ben ik echt niet meer dan een half uurtje per kant kwijt. Dan haal ik de blokken even uit de klauwen, schuur ik alles ff netjes op, en plaats ik het met nieuw kopervet weer terug.

Schijven is niet zo heel veel werk meer, zit met 1 schroefje geborgd, die zal in de meeste gevallen sneuvelen, is niet erg, de schijf hangt toch op zn plek door de wielbouten.

Ik zou trouwens de uitlaat van een diesel ook niet pakken, die zal wel anders zijn dan die van een benzine, aangezien bij de diesel de uitlaat aan de achterkant van het blok zit, evt einddemper en dergelijke zal wel weer hetzelfde zijn denk ik??

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Icebyte, inderdaad, sorry, maar ik denk alleen in Benzine modellen :P:P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

grietje wrote:Uitlaat van elke AX, behalve 1.0(E)/GTI is uit tewisselen/hetzelfde en de kans dat je die op de sloop tegen komt is ZEER klein ;)


Dat dacht ik dus ook, maar dat is niet zo. De carburateurmodellen (of in ieder geval de 1.4c) hebben een kleinere flens voor de aansluiting met de einddemper. Die moet je dus ook niet hebben.

En als er niet eerder aan de uitlaat van je AX gebeund is door iemand met een lasapparaat is het écht plug en play: twee boutje/moertje combi's achter en twee voor. Als je er wat gun gum (5 euro voor een blikje waar je honderd jaar mee doet) tussen smeert hoef je niet eens die ring aan de voorkant te vervangen (ik niet tenminste, maar als het wel moet kost die ook de hoofdprijs niet :)).

Maar het type dat jij hebt 1.1i uit '92 is heeft wel zo'n beetje het meest voorkomende uitlaatsysteem dus dat komt wel goed :)

Edit: je denkt zeker ook alleen in injectiemodellen? ;) ;)
Kijk uit, een Cactussssss

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

pcrodent wrote:
grietje wrote:Uitlaat van elke AX, behalve 1.0(E)/GTI is uit tewisselen/hetzelfde en de kans dat je die op de sloop tegen komt is ZEER klein ;)


Dat dacht ik dus ook, maar dat is niet zo. De carburateurmodellen (of in ieder geval de 1.4c) hebben een kleinere flens voor de aansluiting met de einddemper. Die moet je dus ook niet hebben.


GT carb heeft wel t zelfde als GT injectie... Enige die ik weet met kleinere flens is de 1.0E (carb dus ;))
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

...en de 1.1 carb.
Moest laatst voor de APK van 'Pino' ook naar een andere demper kijken.
Efkes op de sloop rondgeneusd, dempertje kostte uiteindelijk 15 euri....
Niet alleen zit er verschil in vorm (cylindrisch of ovaal), inderdaad zit er ook verschil in flensdiameter en dikte.
Ik merkte dat die van een 1.1 (T)RE ook prima pastte, maar de rest niet.



Let wel: 'Pino' is een 1.0 carb, géén 1.1i.
Die zijn beter vertegenwoordigd op de sloop. :wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik heb trouwens nog een (gratisch) einddemper voor je. Middenpijp niet (meer)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Voor wie, for me?
Een demper voor een 1.0-letje dus?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

IceByte wrote:Ik zou trouwens de uitlaat van een diesel ook niet pakken, die zal wel anders zijn dan die van een benzine, aangezien bij de diesel de uitlaat aan de achterkant van het blok zit, evt einddemper en dergelijke zal wel weer hetzelfde zijn denk ik??


Heb onder m'n rode 1.4 dieseltje juist een pijp van een GT carb geschroefd. De downpipe is anders maar de flens zit op dezelfde plek ;)

Maakte 'm een stuk vlotter dan de lekke pot trouwens :lol:

Post Reply