Nederlandse Haynes of werkplaatshandboek?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

ghost88
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunMar11, 2007 11:42:26 PM
Location: krimpen aan den ijssel
Contact:

Post by ghost88 »

is er ergens ook een nederlandse versie in omloop?
ben namelijk niet al te goed in engels lezen.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

ghost88 wrote:is er ergens ook een nederlandse versie in omloop?
ben namelijk niet al te goed in engels lezen.

Nope en gaat er niet komen ook. De Vraagbaak is wel in het Nederlands..
Kijk uit, een Cactussssss

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

pcrodent wrote:
ghost88 wrote:is er ergens ook een nederlandse versie in omloop?
ben namelijk niet al te goed in engels lezen.

Nope en gaat er niet komen ook. De Vraagbaak is wel in het Nederlands..


waarom komt die er niet?
Ik zag zonet de werkplaats handboek in het NLs op marktplaats staan en heb eens een bod gedaan. Als het niet waanzinnig ingewikkeld is wil ik 'm wel omzetten naar PDF :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Dat is wel te doen raoel, en anders leen je hem ff uit aan mij en dan doe ik dat wel!

de haynes in nederlands kan niet, die bestaat alleen in het engels. Als je zinnen uit de haynes niet snapt, vraag maar, ik snap alles ;)

Maaruhm, ik zou zeggen, ga gewoon lezen dan oefen je meteen engels lezen, in deze tijd is het ook nodig om engels te kunnen lezen ;) of, tip, ze je telefoon en computer in t engels en ga films kijken met engelse ondertiteling!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

grietje wrote:Dat is wel te doen raoel, en anders leen je hem ff uit aan mij en dan doe ik dat wel!

de haynes in nederlands kan niet, die bestaat alleen in het engels. Als je zinnen uit de haynes niet snapt, vraag maar, ik snap alles ;)

Maaruhm, ik zou zeggen, ga gewoon lezen dan oefen je meteen engels lezen, in deze tijd is het ook nodig om engels te kunnen lezen ;) of, tip, ze je telefoon en computer in t engels en ga films kijken met engelse ondertiteling!


jij hebt ook altijd overal een tip voor :)

mijn engels is prima, maar, uhm, ja, ik ben beginner met autotechniek, dus ik wil 'm lekker ontspannen door kunnen lezen ipv 'vertalend'.

nou maar hopen dat mijn bod erdoor komt :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

raoel wrote:
grietje wrote:Dat is wel te doen raoel, en anders leen je hem ff uit aan mij en dan doe ik dat wel!

de haynes in nederlands kan niet, die bestaat alleen in het engels. Als je zinnen uit de haynes niet snapt, vraag maar, ik snap alles ;)

Maaruhm, ik zou zeggen, ga gewoon lezen dan oefen je meteen engels lezen, in deze tijd is het ook nodig om engels te kunnen lezen ;) of, tip, ze je telefoon en computer in t engels en ga films kijken met engelse ondertiteling!


jij hebt ook altijd overal een tip voor :)

mijn engels is prima, maar, uhm, ja, ik ben beginner met autotechniek, dus ik wil 'm lekker ontspannen door kunnen lezen ipv 'vertalend'.

nou maar hopen dat mijn bod erdoor komt :)


maar het werkplaats cdrommetje is heel anders dan de haynes he ;)

De haynes (EN) is gebasseerd op een complete ' strip down' (dus elk moertje is eruit geweest) en rebuild (opnieuw weer in elkaar gezet) Het is dus niet zozeer een onderhouds manual, als wel een echt een montage handboek. De paarse (Type 1) is wel vele malen beter dan de rode (type 2 en beetje type 1)

De echte werkplaatsmappen (in frans of nederlands volgens mij) bevatten meer informatie dan een mens kan bevatten en zijn echt super om te hebben, maar vind die maar eens (ik zoek al een jaar ;))

De cdrommen (NL) zijn meestal net als auto data, staat wel van alles in maar niet alles. Wel veel meer afstel gegevens en aandraai momenten en waardes van sensoren e.d. Maar weinig demontage informatie.

De vraagbaak (NL) is naar mijn mening zwaar waardeloos; veel algemeen weinig specifiek. Maar het is ook maar een klein boekje


Bijvoorbeeld de draadschema's voor een type 1 injectie stonden alleen in de werkplaatshandboeken. Haynes kent deze niet omdat dit een Engels boek is en in engeland kennen ze geen type 1 injectie.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Dus als ik het goed begrijp zou de volledigheid van de Haynes aanvullend kunnen werken op de iets minder volledige Nederlandse CD-Rom :-)

Op zich wel fijn dus om allemaal in huis te hebben.... op papier of digitaal..

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

raoel wrote:Dus als ik het goed begrijp zou de volledigheid van de Haynes aanvullend kunnen werken op de iets minder volledige Nederlandse CD-Rom :-)

Op zich wel fijn dus om allemaal in huis te hebben.... op papier of digitaal..


jaaa dat denk ik wel ja ;)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

raoel wrote:Ik zag zonet de werkplaats handboek in het NLs op marktplaats staan en heb eens een bod gedaan.


Als het die advertentie is uit Veldhoven, dat is gewoon de nl vraagbaak.
(ook al's aangeschaft)
Last edited by Rio97 on FriApr11, 2008 6:19:56 PM, edited 1 time in total.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Aan die gast erger ik me ook flink! Die spamt heel marktplaats vol met z'n gekopieerde CDtjes met gescande (?) vraagbaken...
Kijk uit, een Cactussssss

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

pcrodent wrote:Aan die gast erger ik me ook flink! Die spamt heel marktplaats vol met z'n gekopieerde CDtjes met gescande (?) vraagbaken...


kijk uit met die gast want het is inderdaad een kopie van een of ander handboek. heb ze gehad van een bekende van me omdat hij het niet werkend kreeg en ook ik kan er helemaal niets mee. het spul bestaat uit 3 cd's waarvan ik niet eens kan achterhalen wat CD 1 is en als er dan een mailtje naar de aanbieder wordt gestuurd NADAT het gekochts is dan geeft de verkoper geen reacties meer...

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Zullen we met z'n allen die dude gaan tippen bij mp? :D Elke keer dat je de site bezoekt even bij hem op zo'n knopje "in strijd met de regels" klikken.
Kijk uit, een Cactussssss

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

pcrodent wrote:Zullen we met z'n allen die dude gaan tippen bij mp? :D Elke keer dat je de site bezoekt even bij hem op zo'n knopje "in strijd met de regels" klikken.


Heb het al eens en gekaart bij Martplaats... de ad wordt dan verwijdert en een maand later statie er weer. Al een paar keer daarna ook weer gemeld maar hij keert toch steeds weer terug...

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

oh DANK voor deze reacties, volgens mij is het inderdaad die heikneuter uit Veldhoven, mocht ik idd contact met hem krijgen zal ik 'm vertellen zijn handboek op een donkere plek te stoppen!!

(in de kelder)

:D

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Nee joh lekker veel informatie aanvragen, eventueel inclusief telefoonnummer en het dan hier online zetten zodat we 'm kapot kunnen spammen :P

(ow wat zeg ik nu)
Kijk uit, een Cactussssss

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Denk dat de club archivaris maar's voor een digitaal werkplaatshandboek moet gaan zorgen :wink:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Rio97 wrote:Denk dat de club archivaris maar's voor een digitaal werkplaatshandboek moet gaan zorgen :wink:


met een flatbed scannertje kom ik helaas niet ver :roll:

wil mijn WPH ben inscannen maar met een flatbed scanner ben ik per pagina een halve minuut bezig opzo... en aangezien de boeken uit meer als 1 pagina bestaan ;)

Kan ook wel eens kijken of ik de digitale versie van kluwer kan kopieren van school, deze staat daar op het netwerk... zit alleen wel een MAAR aan, het is een paat gigibyte groot omdat het alle merken en type auto's omvat tot ik dacht 2004 of 2005 ofzo.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

MBa@NL wrote: en aangezien de boeken uit meer als 1 pagina bestaan ;)


:lol: was in eerste instantie ook een beetje als geintje bedoelt.

Maar ik zit nu wat verder wat te denken.... op kantoor heb ik zo'n copier/printer/scanner staan die hele pakken papier inslikt en er pdf'jes van bakt.
Op een rustige woensdagmiddag kan ik best wel even aan de slag.
Zondag maar even over babbelen Michel ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

en anders heb ik idd ook een 6 tal van deze machines@work
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Joost wrote:en anders heb ik idd ook een 6 tal van deze machines@work


Waar wacht je dan op :lol:
Image Image Image

Post Reply