Aandachtspunten AX

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Frits
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunJan01, 2006 8:02:14 PM
Location: Heeswijk Dinther

Aandachtspunten AX

Post by Frits »

Nou 2 januari was ik weer AX loos, nu mis ik deze auto toch eigenlijk wel. Dus ben ik weer aan het kijken voor een nieuwe AX.

Nu vindt ik het belangrijk om niet dezelfde "foute" aankoop als de vorige keer te doen, hij heeft wel 2 jaar volgehouden.

Nu weet ik van roest wel algemeen probleem is, dit is door je ogen wel te vinden.
Nu valt me op dat ruitenwisser motor ook eventueel problemen kunnen zijn, voor AX waar ik binnenkort voor wil kijken zie je al dat die niet op de juiste positie stopt (lees hoger als normaal stilstaat).

Maar wat zijn nu nogmeer dingen waar je moet naar kijken.

Zover:
- Roest.
- Versnellings bak .
- Alle knopjes duwen.
- ?

Kunnen jullie het aanvullen.

Daarlangs, ik heb een ax (94) gezien bij handelaar/garage, met 125.000km, voor 800 euro met kleine deukje erin. Is dit wel een reëele prijs?
AX Speurder

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Deze al gezien?

klik

Ik verplaats 'm ook naar Algemeen.
Kijk uit, een Cactussssss

Frits
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunJan01, 2006 8:02:14 PM
Location: Heeswijk Dinther

Post by Frits »

- Bekijk de hoofdrem cilinder en de remdrukbekrachtiger en controleer of er geen lekkage sporen zijn.

Waar zit deze?

- Onderste fuseekogels controleren, zet de wagen op een oprit en rij schuin naar achter.
Hoor je een harde klop, dan is deze niet in orde (je hoort gauw genoeg welke kant het is).
Doe dit van twee kanten.

Moet je dan een helling hebben of gewoon in een bocht achteruit rijden bijde kanten 1x.

2. Onder de motor
- Kijk naar de as hoezen of deze nog heel zijn, binnenste en buitenste hoezen.
- Kijk of de steek as keeringen lek zijn (dit zijn de afdichtringen die voor de afdichting
zorgen van de bak waar de steek as in komt te zitten)
- Controleer de hoesjes van de onderste fuseekogels en spoorstangkogels

al die dingen weet ik niet waar die zitten.


Zoals je leest ik ben niet echt bekent met motor techniek, dus vindt dat beetje jammer niet toegelicht wordt, is wat gevorderde, de andere dingen kan ik uiteraard wel uitvoeren, bedankt voor de link :D
AX Speurder

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Nou, als niet kenner is het best lastig...

Maar ik zou zeggen, ga rijden, en ga idd ook eens wat harder achteruit in ee bocht, of blijf op een rotonde even een paar rodnjes wat harder rijden

Als je hierbij ' klionkklionk' 'bonkbonk' ' ratelratel' geluiden hoord is er meestal iets niet goed. Probeer eens hard te remmen, moet je erg hard trappen voordat ie gaat remmen?

Slinger eens heen en weer als je 20/30 rijd.. Zit er een klionk in het sturen?

geef eens als ie warm is flink gas.. Rare geluiden? Trilt ie als je 80 -120 rijd? Trekt ie een beetje weg? zelfs 1.1tjes zijn nog best vlot!

Koppelt hij goed en niet zwaar? Hoor je zoem geluid als je de koppeling in zn vrij oplaat? hoe loopt ie stationair (regelmatig of schommelig, of te hoog)

Als dat allemaal prima is, geen geluiden enzo, nouja grote kans dat het dan wel goed is

Onder de kap verder, als het blok errrug ranzig is vooral links voor, nouja, dan kan er ' iets' lekken. Rookt ie erg wit? laten staan.

Zit er mayo onder de kleppen deksel of radiator dop na het rijden (rijd wel ff 20 min ofzo als het kan mintens)

en dan vergeet ik vast nog de helft:P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

klik hier voor het plaatjestopic. Hierin staan al een hoop onderdelen bij naam genoemd avec plaatje.

Onder 4 zit de hoofdremcilinder (ding met 4 metalen leidingen eruit), daar aanvast richting achterkant van de auto zit een groot zwart rond ding, da's de rembekrachtiger.

Een steek-as wordt meestal aandrijfas genoemd. Staat op een plaatje. Op de plaats waar die in de versnellingsbak verdwijnt mag het niet lekken (als dat zo is ruik je het trouwens wel, dat spul stinkt verschrikkelijk). De ashoezen zijn de rubber hoezen die om de aandrijfassen heen zitten.

Hoesjes fuseekogels vind je bij 17 (die kleine rubber hoesjes). Hoezen spoorstangkogels zijn niet afgebeeld, de spoorstang is een flinke metalen stang die van de stuurinrichting richting voorwielophanging gaat en daar je wiel draait. De hoesjes die bedoeld worden zitten aan de wielzijde.

Of een hoes lek is merk je als je er in knijpt, broos & droog is niet netjes, gescheurd is foute boel.


Alleen die hellingvraag weet ik niet, met die test ben ik niet bekend.

Succes, en mocht je verder nog vragen hebben: schroomt niet! :)
Kijk uit, een Cactussssss

Frits
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunJan01, 2006 8:02:14 PM
Location: Heeswijk Dinther

Post by Frits »

Nou, auto die ik wou kijken is verkocht, axjes zijn gewild :P

Nu heb ik een AX GT gezien, voor 2000 euro.
Dit vindt ik erg veel, en er moest ook aardige aan gebeurden zij die garage, dus daarom was hij nog duur (maar met nieuwe apk en geen inruil was hij 1750).
Is dat voor een AX GT uit 1992 niet erg veel geld? 110.000km gelopen
Vooral omdat er het nodige nog moet gebeuren?
AX Speurder

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Da's inderdaad duur voor een AX, 2000 euro. Voor elke AX is dat duur, of hij moet in concoursstaat zijn...
Kijk uit, een Cactussssss

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

2000 euro.. ligt eraan wat eraan vervangen is/gaat worden natuurlijk!

Met nieuwe bandjes rondom en een koprevisie zou t t wel waard kunnen zijn hoor...

Als ik jouw was zou ik aan hen zelf even vragen waarom ze denken dat 2000 euro een reele prijs is... dan hoor je het vanzelf natuurlijk, en kan je een inschatting maken.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

2000 is veel te duur.

Oja mijn mening: een 100% perfecte ax bestaan bijna niet verwacht dat er altijd wel een klein dingetje niet 100% is maar meestal zijn de prijzen er gelukkig ook naar :)

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Voor 2000,- kun je hier op het forum denk ik menig AX-je kopen. Ik wil best afstand doen hoor van het Gebakkie voor die prijs. Of nee toch maar niet :lol: Maar het is wel erg veel geld voor een auto van ong. 15 jaar.
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

Frits
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunJan01, 2006 8:02:14 PM
Location: Heeswijk Dinther

Post by Frits »

Ja dat dacht ik dus ook, meesten axjes zijn max 1500 euro, met 140.000 op de teller.

Die meerwaarde voor een 1.4 motor blok doet mij neit genoeg om zoveel ervoor te betalen.

Verder over die GT, ze deden alleen dingen die voor APK nodig waaren, dus daar zal een kop revisie niet inzitten.
AX Speurder

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Nee dat zullen ze niet doen nee, en ik kan je zeggen dat de meerwaarde van een 1.4 er echt wel is. Probeer maar is met een 1 liter motor een vrachtwagen in te halen, het lukt wel maar echt fijn is het niet. De 1.1 is ok maar voor hetzelfde geld koop je een 1.4, maar dat is wel iets wat voor iedereen anders is. Een 1.1 rijd vind ik wel wat rustiger d.w.z. een 1.4 is gewoon wat zenuwachtiger omdat je meer koppel hebt en dat is wat verleiderlijker om mee te gassen.
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Aspeve wrote:Nee dat zullen ze niet doen nee, en ik kan je zeggen dat de meerwaarde van een 1.4 er echt wel is. Probeer maar is met een 1 liter motor een vrachtwagen in te halen, het lukt wel maar echt fijn is het niet.


Weet je hoe leuk dat is!! :D

Nee maar wij hebben hier 1 1.0 en straks 3 1.4tjes en ja, ik moet Aspeve gelijk geven. 1.1 heb ik nog nooit ingereden, maar 1.4 is gewoon stukken fijner. Je kan er ook prima rustig mee rijden (dat doe ik altijd met die TRS) maar gewoon dat
a. 5 versnellingen hebt,
b. gewoon eens snel in kan halen mocht het nodig zijn (provinciale wegen enzo),
c. eens snel op kan trekken mocht het nodig zijn (als de linkerbaan na stoplicht meteen verdwijnt enzo)
d. bij korte invoegstroken teminste wel met 100 invoegt (en niet met 60 :+)

Niets slechts tegen over de 1.0 maar daar rijd je gewoon echt defensief mee, je rijd dan echt in een sloom klein autotje. Terwijl met 1.4 rijd je in een 'gewone' auto, waar je dus ook veel normaler mee kan rijden.


Maar terug op je koop, 2000 euro voor een AX is veel! Zelfs voor een GT.
Wat ik zou aanraden is een 1.1tje uit '94-'96, die zijn wel wat duurder, maar vaak ook wel wat beter. Als je weinig wil/kan sleutelen is een ouder exemplaar meestal niet handig (er zijn zat goede te vinden hoor, maar je moet wel goed en slecht kunnen scheiden!) De kans dat je bij de nieuwere een goede koopt is groter.
Ik zou ook een auto halen bij een Bovag dealer o.i.d. die garantie geeft. Scheelt een hoop gezeur, mocht er toch iets binnen korte tijd stuk gaan.

wat ik zo even vind op marktplaats
http://link.marktplaats.nl/143416823
http://link.marktplaats.nl/143359491
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Frits
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunJan01, 2006 8:02:14 PM
Location: Heeswijk Dinther

Post by Frits »

1.1 vindt ik toch ook redelijk vlot 100 in 12s.

Liefst heb ik ook 1.4. Maar garage's die via marktplaats aanbieden heb ik toch altijd argwaan bij. Als je serieus bent lijkt mij adverteer je op www.autotrack.nl. Waar je heel fijn kan checken of ze ook NAP erbij geven.

Maar goed, speuren naar een andere 1.1 of 1.4.

Heb op moment deze op het 'oog':

http://www.speurders.nl/autos/citron/37 ... t_55152792

en deze:

http://link.marktplaats.nl/143036141
AX Speurder

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Persoonlijk zou ik voor de Spot gaan, die heeft net een wat luxere uitvoering, behoudens dan het dakje (maar zeg nou eerlijk wanneer gebruik je dat, I know I know).
Bij de Spot is echter al een heleboel vervangen en dat is iets waar je bij de andere tegenaan gaat lopen, want vroeg of laat komen die zaken die vervangen zijnook bij die goedkopere.
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

als je 2000 euro te besteden hebt, zou ik gewoon opzoek gaan naar een gti

het is een kwestie van even zoeken, maar dan heb je ook wat speciaals :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Frits wrote:1.1 vindt ik toch ook redelijk vlot 100 in 12s.

Liefst heb ik ook 1.4. Maar garage's die via marktplaats aanbieden heb ik toch altijd argwaan bij. Als je serieus bent lijkt mij adverteer je op www.autotrack.nl. Waar je heel fijn kan checken of ze ook NAP erbij geven.

Maar goed, speuren naar een andere 1.1 of 1.4.



goede garages adverteren ook gewoon op marktplaats hoor. Daar zoeken nou een maal meer mensen!

En van een particulier kopen kan ook goed zijn, maar, geen garantie he. Dat heb je bij een garage wel!

Ik zelf zou ook de spot doen, die ziet er beter uit ;) 5 deurs is trouwens veel handiger dan 3 deurs
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Frits
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunJan01, 2006 8:02:14 PM
Location: Heeswijk Dinther

Post by Frits »

Ik heb nu een andere AX gevonden, ze wil er 1300 a 1400 voor hebben, ikzelf vindt het erg veel.
Is dit voor de volgende auto waard?

http://link.marktplaats.nl/144535554

Anders wijk ik denk ik uit naar een Fiesta :P, moet namelijk snel een auto voor niet teveel geld.
AX Speurder

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Frits wrote:Ik heb nu een andere AX gevonden, ze wil er 1300 a 1400 voor hebben, ikzelf vindt het erg veel.
Is dit voor de volgende auto waard?

http://link.marktplaats.nl/144535554

Anders wijk ik denk ik uit naar een Fiesta :P, moet namelijk snel een auto voor niet teveel geld.


Zo ff snel de advertentie gekeken te hebben lijkt die volcane het echt wel waard hoor. Het is natuurlijk wel een ' sportieve' uitvoering van de 1.1, en hij ziet er op de foto's ERG goed uit. Als ie ook rijd zonder geluiden en gewoon mooi/goed loopt lijkt ie dat echt wel waard.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Aspeve wrote:Persoonlijk zou ik voor de Spot gaan, die heeft net een wat luxere uitvoering, behoudens dan het dakje (maar zeg nou eerlijk wanneer gebruik je dat, I know I know).
Bij de Spot is echter al een heleboel vervangen en dat is iets waar je bij de andere tegenaan gaat lopen, want vroeg of laat komen die zaken die vervangen zijnook bij die goedkopere.

Euh, kan aan mij liggen hoor, maar aan een Spot is echt NIETS luxe!
Ow ja, 't ding heeft een ruitenwisser achter. PUNT.
Nix meer, nix extra.
'n Spot heeft niet eens een afsluitbare dashbordkast.
'n Spot heeft geen verstelbare (grote) luchtroosters in 't dash bij de portieren.
'n Spot heeft geen koelwatertemperatuurmeter.
'n Spot heeft geen toerenteller.

Misschien heb ik het verkeerd hoor, maar een Spot = SAAI.
(En de stoelen zijn K*T!)

(En ik spreek 100% uit ervaring, want mijn dieseltje is van oorsprong een Spot. Ik heb er het nodige aan verbouwd, zodat 't ding nu: Volcane stoelen heeft, 'n Volcane dash heeft, 'n Volcane tellerbak heeft, getint glas heeft, ... Nu is het ding wèl fijn! :))
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply