Wat kost een AX 1.1i TGE permaand?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

AphexTwiins
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 172
Joined: ThuDec14, 2006 6:49:11 PM
Location: Schijndel, Noordbraband, Nederland

Wat kost een AX 1.1i TGE permaand?

Post by AphexTwiins »

Wat kost nu een AX 1.1i TGE permaand? en ongeveer perjaar?

en dan bedoel met verzekering, wegenbelastig etc. etc.
en kan mijn moeders auto dan op haar naam blijven, ookal koopt zij een andere auto (dan hebben we wel in totaal 3 autos) en hoe zit dat dan met die noclaim, is dat dan nog zo duur en betaal je dat zo wie zo altijd?
Image
Citroën AX 1.1i TGE

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

25e verzekering en 11e wegenbelasting. Dit alles voor iemand van 25 met al 7 jaar een rijbewijs en 2 schade vrije jaren. Als je een stuk jonger bent met dus minder lang je rijbewijs en geen schade vrije jaren kom je per maand een paar euro's duurder uit, maar niet veel.

Kijk zelf anders ff op http://www.rdw.nl voor de wegenbelasting en bijv. http://www.netpolis.nl voor een verzekering

Lovely Linda
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: SunSep17, 2006 5:55:02 PM
Location: Delft
Contact:

Post by Lovely Linda »

hi,

Ik heb een 1.1 uit 1990 en ik betaal 8 euro wegenbelasting en nog geen 30euro verzekering per maand. En ik ben nog geen 23 dus zit ik in de risicogroep van de randstad
Ambition is the path to success. Persistence is the vehicle you arrive in.

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Ik heb als tweede auto een TGE, maar het is toch gek dat jij 8e wegenbelasting betaald en ik 11.. :?

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Eerst moet je er een kopen. Kan je zo gek maken als je wilt. Het aankoopbedrag kan je boekhoudkundig verwerken door 'm af te schrijven.

Dan moet je belasting betalen (rond de 100-120 euro per jaar, 't is maar een licht karretje). Exacte bedrag hangt af van waar je woont, en het gewicht van de auto; de ene 1.1i is de andere niet. En als je per jaar betaalt, krijg je iets korting.

Verzekeren: degene op wiens naam de auto staat, moet ook de verzekeringshouder zijn (als de auto op jouw naam staat, moet jij 'm verzekeren). Je kan vaak wel meerdere hoofdbestuurders opgeven. Maar als je verzekeraar een beetje formeel doet, bouwt alleen de verzekeringhouder schadevrije jaren op (valt nog wel eens wat over te handelen met een verzekeraar, maar dat lukt vast niet altijd en overal). En dat hoeft nu nog niet zo vervelend te zijn, maar als jij over een aantal jaren in een dure bak gaat rijden, wordt de verzekering dus ook duur, als jij nu niet de verzekeringhouder bent/wordt. Want dan heb je dus geen schadevrije jaren opgebouwd. Ook voor clubverzekeringen of andere collectieve polissen geldt vaak dat je geen no-claim opbouwt. Beslis voor jezelf of het zinnig is om aan zoiets mee te doen. Een gewone WA-verzekering voor een oude AX hoeft je niet meer dan een paar honderd euro per jaar te kosten (meer dan 350 euro hoeft het zeker niet te kosten, gewoon informeren bij de maatschappijen). Goed zoeken, er zijn grote verschillen. WA+ of all-risk polissen zijn een stuk duurder. Maar als je dus de AX op je ma's naam laat staan, en jij leent 'm, want dat doe je als je verder niks regelt (uiteraard met toestemming van ma :P ) dan bouw jij dus geen schadevrije jaren op. En als je wat overkomt, kan de verzekeringsmaatschappij moeilijke vragen gaan stellen. Zeker als ze nog een handvol auto's op haar naam heeft.

Maar goed, voor een eurootje per dag aan belasting en verzekering, en een deuk(je) in je (spaar)rekening heb je een AX voor je deur. Da's mooi, maar zegt nog niet zoveel: je wilt ermee op stap. Benzine: ga eens uit van 1:15 in een 1.1i. Euro95 kost nu 1,28 euro aan de witte pomp, of zo. Bij de merkpompen betaal je rond de 1,36 (varieert per dag, volgend jaar weer een paar cent accijns erbij). Zeg maar 8,5 tot 9 cent per kilometer. Bij 10.000 km per jaar dus een 900 euro. Meer als je rechtervoet zwaar is. Ook als je alleen maar stukjes rijdt die je net zo goed kunt gaan fietsen, want dan haal je geen 1:15 .

Dan nog wat onderhoud en dingen die je eraan doet omdat je ze leuk vindt. Kan je zo gek maken als je wilt. Maar een minimum aan onderhoud moet je altijd (laten) doen: APK, vloeistoffen, filters, remmen, banden, etc. Hou rekening met minimaal 3 cent per kilometer, dus exclusief leuke velgjes, stereo, en andere hebbedingetjes.

Voor mezelf heb ik de kosten altijd redelijk goed bijgehouden. Mijn AX (ook een 1.1 tge, een Mistral uit 1990) kost me, alles bij elkaar, ongeveer 15 cent per kilometer bij ongeveer 10.000 km per jaar, dus een 125 euro per maand. Veel minder zal het niet worden: ik hou het ding op een veilige manier op de weg en doe aardig wat zelf.

Volgens http://auto.rekenwijzer.com/auto komt-ie op 17 cent per kilometer. Dat zit dus aardig in de buurt.

AphexTwiins
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 172
Joined: ThuDec14, 2006 6:49:11 PM
Location: Schijndel, Noordbraband, Nederland

Post by AphexTwiins »

Hey,
Bedankt menno aan die informatie heb ik wat! Ik hoop niet dat je nu RSI hebt van al dat typen! hehe, ik ben 19 dus ook in de risicogroep denk ik zo;) ben nu nog fulltime student (bol 4) met een bijbaan bij de c1000 als vakken vuller, verdien nu (3 dagen in de week nog op me oude salaris gerekent) 220 euro per maand, ik ga er dan als ik dat wagentje kan overnemen nog een zaterdag er bij werken, dus dan zal het op een ongeveer 240 euro permaand uitkomen. Ik weet niet of dit genoeg is, natuurlijk gaat er nog wel wat van af kwa sparen, en zorg verzekering (20 euro ofzo) daarnaast gebruik ik hem denk ik zuinig en goed voor naar school, mijn vriendin en om gewoon ergfens heen te gaan
Image
Citroën AX 1.1i TGE

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Iedereen kan een AX betalen, alleen niet iedereen wil het :D
Per maand:
?35 verzekering (19 jaar, 0 no-claim)
?10 wegenbelasting
?0,08 per km aan benzine

Plus onderhoud. Hangt er vanaf wat je zelf kunt en hoe het autootje eraan toe is als je hem koopt.

Aanschafprijs tel ik niet mee. Dat is zo variabel.... En je verkoopt 'm misschien ook weer.
Kijk uit, een Cactussssss

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Krijg je geen geld van je ouders of studiefinanciering?

Een eigen auto is leuk maar ik denk dat 240 euro niet genoeg is om een beetje leuk van te rijden. Tenminste als je ook nog uit wil gaan, kleren wil kopen en sparen. Vergeet ook niet dat je boetes kunt krijgen en dat er dingen stuk gaan aan je auto. Met 240 euro hou ik in ieder geval niet veel over (met de GTI en dan zo'n 1750 kilomters per maand)

Maar eerlijk is eerlijk, van 1 GTI kun je met gemak twee 1.1tjes rijden volgens mij :wink:

Vaste lasten zijn idd niet hoog, maar de benzine zorgt ervoor dat het autorijden zo duur is.
Image

Lovely Linda
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: SunSep17, 2006 5:55:02 PM
Location: Delft
Contact:

Post by Lovely Linda »

Lees: Ik heb het gewoon goed geregeld :D
De mijne valt natuurlijk in de laagste gewichtsklasse.

Je kan wegenbelasting heel makkelijk berekenen op: http://www.belastingdienst.nl/reken/mrb/

Ik betaal dus aan wegenbelasting:
Per kwartaal ? 29,00
Per jaar ? 104,00

Voor verzekering heb ik gekeken via www.independer.nl voor de goedkoopste. Let er wel op dat het een erkende verzekeraar is, je weet maar nooit :D

220e per maand is inderdaad niet veel om van rond te rijden, zeker niet als je veel rijd. Benzine is inderdaad duur.
Ambition is the path to success. Persistence is the vehicle you arrive in.

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Lovely Linda wrote:Lees: Ik heb het gewoon goed geregeld :D


Ja dat is te zien inderdaad :wink:

Lovely Linda wrote:De mijne valt natuurlijk in de laagste gewichtsklasse.


Ik heb het even ogezocht op de rdw site en dit staat er:
Massa leeg voertuig 668 kg
Als ik dit vervolgend door reken krijg ik 35e per kwartaal, denk dat ik ze maar eens moet bellen waarom ik dan 11e per maand moet overmaken.... :evil:

AphexTwiins
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 172
Joined: ThuDec14, 2006 6:49:11 PM
Location: Schijndel, Noordbraband, Nederland

Post by AphexTwiins »

ho, ik ga bijna niet uit, wel eens zo af en toe maar niet iedereweek dat vind ik saai worden, daarnaast wordt een deel van mijn ziekte koste betaald door die studie financiering. En, mijn kleren hoef ik niet zelf te betalen :)
Image
Citroën AX 1.1i TGE

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

@ Lees: Er gaan 4 kwartalen in een jaar, en 3 maanden in een kwartaal.
3x11 euro per maand = 33 euro per kwartaal. Het verschil met de 35 euro van de site zit in de afronding, bij de belastingdienst gaat alles in hele euro's, afgerond in het voordeel van de burger. Jouw AX zit met 668 kg net in een hogere gewichtsklasse dan die van Linda (die van mij weegt ook maar 647kg, de grens zit op 650kg).
4x29 euro per kwartaal = 116 euro per jaar, minus 12 euro korting wanneer je in een keer voor een heel jaar betaalt, geeft de 104 euro die Linda afrekent. Ik woon in Utrecht, en betaal 100 euro per jaar (of 28 euro per kwartaal: 4x28 - 12 = 100).
Kleine verschillen zijn mogelijk vanwege je woonplaats (provinciale opcenten; een toeslag op de houderschapsbelasting, zoals de wegenbelasting officieel heet).
Waarom wil je ze (en dan ook nog :evil:) bellen als je 11 euro per maand moet afrekenen? Alleen als je het jaarbedrag ineens af wilt rekenen, kan het iets voordeliger dan je nu doet.

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

@menno: Gewoon omdat het weer eens niet klopt/duidelijk is. Gaat niet om de paar euros hoor, maar puur om hoe het zaakje nu in elkaar steekt.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Mijn 1.0 (dus nog stapje lager als de 1.1...)
Kost in wegenbelasting 96 euro per jaar (637 kg)
Verzekering op vaders naam met veel schade vrije jaren (20 jaar schade vrij o.i.d.), is iets in de richting van 90 per jaar (minder dan tientje per maand). Als ik het zelf over zou moeten nemen betaal ik echt veel meer (400 euro per jaar), en aangezien mijn vader dat nu betaalt wil die zo goedkoop mogelijk zijn.
Onderhoud kost bij citroen garage wel 200 per jaar incl APK, banden, beurten reparaties. Als je wat zelf kan zal je daar wel veel mee besparen.
Verbruik weet ik niet (ze zeggen 1 op 18 )

1.4 (is op papier een 1.1 TGE injection)
Kost in wegenbelasting 120 euro per jaar (687 kg op papier als 1.1)
Verzekering op vaders naam is ruim 100 per jaar. (op mijn naam zou het 476 per jaar zijn!)
Onderhoud is denk ik ook zo 200 euro per jaar gemiddeld
Verbruik is 1 op 12, en dan word er opzich wel mee getrapt, maar wel bijna alleen maar lange stukken, veel snelweg. Word niet vaak langzamer gereden dan 100 ;) Ik rij daar nu ong 1000 km per maand mee.
Dat is dus 110 euro aan bezine elke maand, en dan ga ik elk weekend naar huis van kamer af (50 km), naarpaard (10 km) en naar vriend elke 2 weken (170 km)
Met een 1.1 motor zal je wel veel zuiniger kunnen rijden ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ehmm... efkes zien:

-verzekering DS & AX 240,-/jaar,da's een tientje in de maand per auto,
-wegenbelasting iets van 9 euri/maand,
-afschrijving? Hahaha; van 120 euri aanschaf??
-verbruik 1:12,zuiniger kan met mijn gebruik (korte ritjes,stadsverkeer) echt niet..
-onderhoud & reparaties doet deze jongen zelluf (+/-100/jaar),

+/- 5000 km/jaar =((5000/12)x 1,28 (benzine) + 100 (onderh) + ((9 x 12)wegenb) + 120 (verz) = 861,50 euri afgerond.

En dat maakt 17 cent/kilometer :D
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

TurboTilbo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: FriJun30, 2006 5:48:04 PM

Post by TurboTilbo »

Voor mijn 14TRS (carb van '88)

Aanschaf was ?450,-

Tot nu toe voor bijna ?800,- onderhoud.
In de 16000km die ik ermee heb gereden heb ik naar schatting ongeveer ?1400,- aan brandstof verstookt.
De verzekering kost me iets meer dan ?50,- per maand, maar die ga ik binnenkort omzetten aangezien ik personeelskorting kan krijgen via m'n werk.
De wegenbelasting is geloof ik ?35,- per kwartaal. Dat mag geen naam hebben.

Alles bij elkaar komt het neer op ongeveer 16 cent per kilometer. Maar dat gaat nog zakken.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

TurboTilbo schreef: mooi verhaal

Mmmm...rekenen is ook een vak zo blijkt:

-50 euri/mnd verzekering is 600 euri op jaarbasis,
-35 euri/kwart is 140 euri wegenbelasting/jaar,
-800 euri onkosten/onderhoud.

Datsamen maakt 1540 euri.
Komt nog eens 1400 euri brandstof bij (wat betekent dat jouw carb(!!) 1.viertje over 16000 km een gemiddeld verbruik heeft van 1:15...kan,maar errug z?nig voor een carb-modelletje).

Dat tesamen komt op 2940 euri/16000 kilometer = ruim 18 ct/kilometer.

Heppik het nog niet eens over je waardevermindering of afschijving....



niet lullig bedoeld ofzo hoor :wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Monstertjuh
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: TueJul04, 2006 9:43:48 PM
Location: Den Haag

Post by Monstertjuh »

vreemd, sander betaalt 52 euro per maand, 19 jaar en 0 jaar no claim.. dat begrijp ik dan weer niet...
Ik kom toch niet op de radio...

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Monstertjuh wrote:vreemd, sander betaalt 52 euro per maand, 19 jaar en 0 jaar no claim.. dat begrijp ik dan weer niet...


Zit ie bij een dure verzekeringsmaatschappij...
Ik betaalde iets meer dan 40 toen ik 18 was, voor een GT (alleen WA)
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Pascal wrote:
TurboTilbo schreef: mooi verhaal

Mmmm...rekenen is ook een vak zo blijkt:
(...)


Misschien heeft ie 'm langer of korter dan een jaar gehad en heeft ie gewoon het aantal centen per km ter informatie erbij gegeven. 800 euro onderhoud in een jaar is namelijk superriant veel...
Omdat je dat niet zeker weet weet je ook niet of jouw berekening klopt.
niet lullig bedoeld ofzo hoor :wink:

;)
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply