Rondje Europa
Moderator: webmasters
Rondje Europa
Hallo,
Ik ben nieuw hier en ook nieuw in het AX wereldje.
Ik heb nog geen AX, maar wil er binnenkort eentje aanschaffen. Daarmee wil ik dan ongeveer een jaar mee door Europa gaan trekken. Dit betekend dus van Zweden tot Portugal, maar ook griekenland en Tsjechi?. Nu wil ik graag weten waar ik allemaal op moet letten, wat voor tips jullie hebben en wat ik allemaal moet voorbereiden om dit te gaan doen. (bijvoorbeeld handige dingen voor in de auto etc.)
Het is misschien wel handig om erbij te zeggen dat ik snelwegen zoveel mogelijk ga proberen links te laten liggen. Ook zie ik het zelf als een groot avontuur en niet als een vakantie.
Laat maar eens horen wat jullie denken en wat jullie zouden doen, ben erg benieuwd.
Groet Palick
Ik ben nieuw hier en ook nieuw in het AX wereldje.
Ik heb nog geen AX, maar wil er binnenkort eentje aanschaffen. Daarmee wil ik dan ongeveer een jaar mee door Europa gaan trekken. Dit betekend dus van Zweden tot Portugal, maar ook griekenland en Tsjechi?. Nu wil ik graag weten waar ik allemaal op moet letten, wat voor tips jullie hebben en wat ik allemaal moet voorbereiden om dit te gaan doen. (bijvoorbeeld handige dingen voor in de auto etc.)
Het is misschien wel handig om erbij te zeggen dat ik snelwegen zoveel mogelijk ga proberen links te laten liggen. Ook zie ik het zelf als een groot avontuur en niet als een vakantie.
Laat maar eens horen wat jullie denken en wat jullie zouden doen, ben erg benieuwd.
Groet Palick
zorg voor een goede pre-check van je ax.. laat al het belangrijke (dus remmerij en tchnisch) goed controleren en als je deze rit als 1 gaat beschouden, vervang dan schijven+blokjes+remschoen+remolie.
geef je motor een goede beurt, hoeft niet meteen groot te zijn, maar cotnroleer wel de belangrijke dingen..
en neem reserve onderdelen mee van dingen waarvan je 100% zeker weet dat het stuk gaat;
-bobine/module/verdelerkap
-thermostaat + thermostaathuis (je zal niet de eerste zijn die de boutjes afbreekt met aandraaien)
-reserve accu + dynamo
let goed op de richtlijnen van de landen, dus zorg voor alle noodvoorzieningen (vestje, verbandrommel, lifehammer) en winterbanden!
geef je motor een goede beurt, hoeft niet meteen groot te zijn, maar cotnroleer wel de belangrijke dingen..
en neem reserve onderdelen mee van dingen waarvan je 100% zeker weet dat het stuk gaat;
-thermostaat + thermostaathuis (je zal niet de eerste zijn die de boutjes afbreekt met aandraaien)
-reserve accu + dynamo
let goed op de richtlijnen van de landen, dus zorg voor alle noodvoorzieningen (vestje, verbandrommel, lifehammer) en winterbanden!

Het is de bedoeling dat ik weg ga en na een jaar terug kom, dus ik kom verder niet thuis. Hoe kan ik dat het beste met winterbanden doen, want daar heb ik zelf ook over na zitten denken. Alleen ik rij in de zomer en in de winter! En 4 banden in de auto is ook niet echt efficient.q01z wrote:zorg voor een goede pre-check van je AX.. laat al het belangrijke (dus remmerij en tchnisch) goed controleren en als je deze rit als 1 gaat beschouden, vervang dan schijven+blokjes+remschoen+remolie.
-reserve accu + dynamo
Uiteraard ga ik alle richtlijnen van alle landen waar ik denk te gaan komen bekijken.
ik zou de bandjes kopen op het moment dat je ze nodig gaat krijgen dat scheelt je 4 maanden rond toeren. (of neem enkel velgen mee op ze erop te kunnen laten leggen.
wel mooi om te gaan doen in ieder geval.
als extra zou ik ook nog meenemen. rol elektra draad, rubbere slangen eventueel een stuk koperen pijp. slangeklemmen. ontstekingsmodule. extra setje remblokjes. een Thermostaat die geen klepje meer heeft en vloeibare pakking. een injectie/carburateurhuisje.
Controleer de aandrijfassen op tikken anders zou ik ze preventief al vervangen.
Een dieselversnellingsbak monteren om zuiniger te rijden.
PS mocht je nog onderdelen gaan kopen ik kan je Roda Automaterialen in Den Bosch van harte aanbevelen.
wel mooi om te gaan doen in ieder geval.
als extra zou ik ook nog meenemen. rol elektra draad, rubbere slangen eventueel een stuk koperen pijp. slangeklemmen. ontstekingsmodule. extra setje remblokjes. een Thermostaat die geen klepje meer heeft en vloeibare pakking. een injectie/carburateurhuisje.
Controleer de aandrijfassen op tikken anders zou ik ze preventief al vervangen.
Een dieselversnellingsbak monteren om zuiniger te rijden.

PS mocht je nog onderdelen gaan kopen ik kan je Roda Automaterialen in Den Bosch van harte aanbevelen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
pcrodent wrote:Je kunt ook in de winter op gewone banden rijden...ax_b wrote:Je kan ook in de zomer op winterbanden rijden, ze slijten wel harder maar bij normaal gebruik (dus geen circuit) valt dat in de meeste gevallen ook nog wel mee..
in Duitsland ben je niet verzekerd zonder winterbandjes (in de winter)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Dit is wel fijn om te weten! Maar het is denk ik makkelijker om ergens onderweg een setje banden te scoren of niet? Zal toch niet zo gek veel kosten?Joost wrote:pcrodent wrote:Je kunt ook in de winter op gewone banden rijden...ax_b wrote:Je kan ook in de zomer op winterbanden rijden, ze slijten wel harder maar bij normaal gebruik (dus geen circuit) valt dat in de meeste gevallen ook nog wel mee..
in Duitsland ben je niet verzekerd zonder winterbandjes (in de winter)
En ik vroeg me af welk type ax jullie me aanraden, gelet op wat ik er mee wil doen uiteraard.
1.4 5-deurs moet volgens mij netjes voldoen.
1.4 zijn de reserve onderdelen talrijker en als je bergen op moet gaat dat ook makkelijker
5 deurs makkelijker om bij de bagage te komen
1.4 zijn de reserve onderdelen talrijker en als je bergen op moet gaat dat ook makkelijker
5 deurs makkelijker om bij de bagage te komen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Zoveel verbruikt een 1.4 toch niet?
Winterbanden zijn in duitsland niet verplicht maar mog jee een aanrijding hebben en je hebt je banden niet aan gepast aan de weersomstandigheden dan kan de politie jou aansprakenlijk stellen!!
Have fun vind het wel een leuk idee!!!
Winterbanden zijn in duitsland niet verplicht maar mog jee een aanrijding hebben en je hebt je banden niet aan gepast aan de weersomstandigheden dan kan de politie jou aansprakenlijk stellen!!
Have fun vind het wel een leuk idee!!!
BX GTI 16V 1987
XANTIA ACTIVA V6 1997
SAXO VTS 1998
XANTIA ACTIVA V6 1997
SAXO VTS 1998
Er zit geen verbruiksverschil tussen een 1.1 en een 1.4. eea hangt van je rechtervoet af. Diesel is idd ook een goeie optie. Moet je eens uitrekenen of wat je bespaart in brandstof opweegt tegen de hogere wegenbelasting
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
- Joris
- AX Master Spammer
Probeer in te schatten hoeveel kilometer het is in totaal!
Pak een ax met lage kilometer stand!
Ga naar de dealer om te vragen wat er aan onderhoud gebeurt is aan diverse axjes binnen de kilometers die jij wilt gaan rijden!
Succes!
Pak een ax met lage kilometer stand!
Ga naar de dealer om te vragen wat er aan onderhoud gebeurt is aan diverse axjes binnen de kilometers die jij wilt gaan rijden!
Succes!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79