Hoeveel ax 1.4 diesel eigenaren zijn er hier?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Michel uit Almelo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 103
Joined: MonMay09, 2005 8:15:33 PM
Location: Almelo

Post by Michel uit Almelo »

bedankt voor de reacties, maar om nu om te bouwen voor een motor die al zo veel gelopen heeft, ik weet niet of dat wel haalbaar is.
Ik zou ook niet eens weten hoe en wat ik moet ombouwen, heb al op duitse sites gekeken maar mn duits is al net zo goed als mn turks :D

Groeten Michel

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Als je dit inbouwt ben je eigelijk al klaar voor de winter:
Image
Een warmtewisselaar dus. De grote aansluitingen sluit je gewoon aan op je kachelradiatorslangen, en de kleine zijn voor je brandstoftoevoer.

De zonnenbloempjes worden dan lekker warm aan de motor gevoerd :)
Allleen voor de winter zit je nog effe met het feit dat koude starts wat hakkeriger zullen verlopen. Geen 100% rijden als het vriest dus :)

Dit kan je gewoon meenemen naar je volgende auto net als je bij een autoradio zou doen.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Koud starten moet je dan sowieso op je 2e tank doen, anders gaat dat niet lukken

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Net een misschien interessant verhaal gehoord van iemand met een C15; die lengt zijn diesel tot iets van 80% met zonnebloemolie aan, maar ook met 5% LHM (dat is wat al die hydraulische Citroen 's in hun veersysteem hebben). Hierdoor wordt de tankinhoud "groen" en tegen de douane kunnen zeggen dat ze net terug zijn uit Duitsland en nog op Duitse bio-diesel rijden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Rio97 wrote:Net een misschien interessant verhaal gehoord van iemand met een C15; die lengt zijn diesel tot iets van 80% met zonnebloemolie aan, maar ook met 5% LHM (dat is wat al die hydraulische Citroën 's in hun veersysteem hebben). Hierdoor wordt de tankinhoud "groen" en tegen de douane kunnen zeggen dat ze net terug zijn uit Duitsland en nog op Duitse bio-diesel rijden.


LOL!! :Thnks
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

LHM is erg dun, toch? -> compenseer je ook meteen de hoge viscositeit van je zonnebloemolie.. maar hoe duur is het? :D

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

LHM kost een euro of 5 per liter... dus dat is best een duur goedje vergeleken met zonnebloemolie/ diesel.

Denk niet dat je dan goedkoper uit bent als met gewoon 100% Diesel.

Neem een tank van 45 liter;


Code: Select all

15% Diesel:              7liter        a   1,10  = 7,70
5%  LHM:                 2,25 liter    a   5,00  = 11,25
80% zonnebloemolie:      36 liter      a   0,60  = 21,60
totaal: 40,55

100% Diesel              45liter       a   1,10   = 49


Nouja, 10 euro goedkoper dan...

Maar dat LHM maakt het allemaal weer erg duur. Misschien zou minder LHM (half litertje) ook al voldoen om een groene tint te geven aan de tankinhoud.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Edit; die gast gebruikte afgewerkte LHM; dat kost wat minder als je een BX/XM etc rijder kent die zelf het onderhoud doet ;)

Zal de specs nog's precies navragen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ik heb net eens ff dit topic door gelezen. Maar nu ff een vraag.
Wat kost een diesel ongeveer in wegenbelasting?

Ik ben er over aan het denken om ook te gaan dieselen. Heel misschien dan. En een AX diesel is dan wel keuze 1.

Maar het hangt nog af van het voordeel dat het opleverd bij 40.000km per jaar t.o.v. mijn huidige 1.1

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Post by 1.4deetje »

citro-power wrote:Ik heb net eens ff dit topic door gelezen. Maar nu ff een vraag.
Wat kost een diesel ongeveer in wegenbelasting?

Ik ben er over aan het denken om ook te gaan dieselen. Heel misschien dan. En een AX diesel is dan wel keuze 1.

Maar het hangt nog af van het voordeel dat het opleverd bij 40.000km per jaar t.o.v. mijn huidige 1.1


Wegenbelasting is 32 euro per maand dus met 40000 km is dat een hoop voordeel :wink:
Diesel:
12x32=384,- per jaar
40000:21=1905 liter diesel per jaar.
1905x1.10=2100,- brandstof
2100+384=2484,- per jaar.

Benzine:
12x9= 81,- per jaar.
40000:16=2500 liter benzine per jaar.
2500x1.48=3700,- brandstof.
3700+81=3781,- per jaar.

3781-2484=1297,- voordel bij 40000 km per jaar :!: :!:
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Van dat verschil zou ik ieder jaar een AX kunnen kopen :wink: En ik betaal zelfs 14 euro per maand aan wegenbelasting. Maar benzine tank ik in belgie voor 1,33 per liter

Maar dat verschil is idd behoorlijk. Het enige waar ik een beetje tegenop zie is dat een diesel wat langzamer is. En eigenlijk zocht ik iets snellers.

Ik was ook al rond aan het kijken naar dieseltjes. Maar er staan er niet zo gek veel.

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Post by 1.4deetje »

citro-power wrote:Van dat verschil zou ik ieder jaar een AX kunnen kopen :wink: En ik betaal zelfs 14 euro per maand aan wegenbelasting. Maar benzine tank ik in belgie voor 1,33 per liter

Maar dat verschil is idd behoorlijk. Het enige waar ik een beetje tegenop zie is dat een diesel wat langzamer is. En eigenlijk zocht ik iets snellers.

Ik was ook al rond aan het kijken naar dieseltjes. Maar er staan er niet zo gek veel.


Niet langzamer maar veel langzamer :lol:
Als je daar niet tegenkan zou ik er nog ff over nadenken, als je je de hele tijd dood ergert in je auto schiet het ook niet op.
Mijn dieseltje rijdt 137 km/h max op de teller, denk zo"n 130 in het echt.
En het duurt uren voordat je het haald, maarja, elke keer dat ik bij de pomp sta ben ik weer dolgelukkig :wink:
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Tja, het is afwegen. Of een langzame saxo 1.1 en meer betalen, of een hele langzame AX 1.4/1.5D en goedkoper rijden.

Ik rij iedere dag 110km voor mijn werk en zo'n 70km daarvan is autobaan. Dan is het wel prettig om wat sneller te zijn.

Is een 1.5 veel sneller dan een 1.4? Of maakt dat niet zo veel uit.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

citro-power wrote:Tja, het is afwegen. Of een langzame saxo 1.1 en meer betalen, of een hele langzame AX 1.4/1.5D en goedkoper rijden.

Ik rij iedere dag 110km voor mijn werk en zo'n 70km daarvan is autobaan. Dan is het wel prettig om wat sneller te zijn.

Is een 1.5 veel sneller dan een 1.4? Of maakt dat niet zo veel uit.


Zal niet of nauwelijks uitmaken denk ik, qua vermogen zitten ze ongeveer hetzelfde.
Zo bijster traag is een dieseltje nu ook niet, gewoon lekker 120 cruisen, en dan is dr niets aan de hand.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Op topsnelheid is een diesel geen held (140 houdt het wel op) maar optrekken gaat prima hoor. :) Lekker korte versnellingsbak h? :)

De 1.5 is wel iets vlotter ja, en betrouwbaarder. En veeel duurder :?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Post by 1.4deetje »

Het constant 120 rijden is geen probleem maar het optrekken doe ik altijd rustig aan.
Als ik hem een beetje in toeren doortrek dat vliegen de roetpluimen om je oren.
Zie ook op tegen de roetmeting, moet er niet aan denken dat ik mijn
eigen dieseltje straks opblaas :?
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

1.4deetje wrote:Het constant 120 rijden is geen probleem maar het optrekken doe ik altijd rustig aan.
Als ik hem een beetje in toeren doortrek dat vliegen de roetpluimen om je oren.
Zie ook op tegen de roetmeting, moet er niet aan denken dat ik mijn
eigen dieseltje straks opblaas :?


beetje zonnebloemolie in de tank gooien voordat je gaat voor de APK, 10liter olie dr in en de rest afvullen met diesel, scheelt je flink wat in de roetuitstoot :D

Zou verder je injectoren dan ns nakijken, misschien dat die niet helemaal lekker meer verstuiven.

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Post by 1.4deetje »

IceByte wrote:
1.4deetje wrote:Het constant 120 rijden is geen probleem maar het optrekken doe ik altijd rustig aan.
Als ik hem een beetje in toeren doortrek dat vliegen de roetpluimen om je oren.
Zie ook op tegen de roetmeting, moet er niet aan denken dat ik mijn
eigen dieseltje straks opblaas :?


beetje zonnebloemolie in de tank gooien voordat je gaat voor de APK, 10liter olie dr in en de rest afvullen met diesel, scheelt je flink wat in de roetuitstoot :D

Zou verder je injectoren dan ns nakijken, misschien dat die niet helemaal lekker meer verstuiven.


Heb dat ding pas helemaal uit elkaar gehaald in verband met olie lekkage
en er voor 600,- aan versleuteld, dus die zijn gewoon goed.

Gooi voordat ik aan de roetmeting begin mijn brandstoffilter gewoon vol tunap en dan kom ik er fluitend doorheen 8)
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Dan mag ie ook niet roeten, tenzij het olie is dat je verstookt, mijn dieseltje rookt echt amper valt me op, nu heeft ie dr ook amper 120.000 opzitten.

Zijn de verstuivers e.d ultrasoon gereinigd dan, zo ja, dan heb je daar iig geen omkijken meer naar.

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Kakelbont wrote:De 1.5 is wel iets vlotter ja, en betrouwbaarder. En veeel duurder :?


Kijk, als je met een 1.5 rustig 120/130 kunt rijden is het oke. Normaal rijd ik ook niet harder. Heeft in de spits ook weinig zin en kost alleen maar benzine.

Maar een 1.5 is idd redelijk duur. Zag er een paar staan met dik 200.000km op de klok en daar vroegen ze nog 2000/2400 euro voor. Dat is niet misselijk.

Post Reply