Welke AX?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

dit is alleen niet mn 1e auto, en ik ben 21 he ;) (mn 1e auto is total loss), maar ja, als ik 0 schadevrije jaren invul ipv de -4 die ik heb, kom ik op bedragen rondom de helft uit.. :(
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Tja, dat veranderd de zaak...
Ik heb eigenlijk nog nauwelijks een schrammetje veroorzaakt de laatste 18 jaar...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

basdeglopper
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Post by basdeglopper »

ik weet ondertussen genoeg van verzekeringen en polissen maar laten we nou allemaal gaan praten over de titel; welke ax?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Heel simpel, gezien 't feit dat je 'm op je eigen naam moet verzekeren zou ik voor een 1.1i gaan... Als er GT(i/I) op 't kenteken staat, kom je meteen in een andere categorie uit, die voor jouw leeftijd wel te verzekeren is, maar doorgaans behoorlijk duur zeg maar...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ben het met voormalig AX rijder Mastenhose ( :withstupid: ) eens. Gewoon een simpel 1.1tje, bovendien is het aanbod dan het grootst en maak je kans een fatsoenlijk exemplaar te vinden.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

basdeglopper
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Post by basdeglopper »

maar heb er nu een op het oog, een gti uit '89 en heb bij de anwb naar een oldtimerverzekering gekeken en dan kost ie me 6,40 per maand. Maar ik dacht dat oldtimerverzekeringen vanaf 25 jaar waren...?

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Heb je wel goed naar de voorwaarden gekeken?
Vaak kan een oldtimerverzekering alleen met
  • a) kilometerbeperking
    b) als 2de auto
Veel oldtimer verzekeringen zijn op zich wel beschikbaar bij auto's van 15jaar of ouder, maar dan komen die beperkingen nog.
Lijkt me vrij sterk dat jij een GTinjection voor 25% van het tarief dat ikzelf bij Emerpark in de speciale Citroën Club Nederland moet betalen kunt verzekeren.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

oldtimerverzekering is vaak idd:
-vanaf 25 (soms 20 :))
-vanaf leeftijd bestuurder 24
-7500 km/jaar beperkt (geloof me, daar zit je zo aan,) hoewel misschien niet als je (zoals een vriend van me) 3 of 4 oldtimers hebt, maar dan betaal je je weer scheel aan onderhoud en dat waarderen de buren ook niet :P
-vaak moet je minstens 1 auto als niet-oldtimer verzekerd hebben.

meestal kun je wel onder 1 van die 4 dingen uitkomen, maar alle 4 tegelijk niet echt zegmaar :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

basdeglopper
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Post by basdeglopper »

had ook bij verzekeruzelf.nl gekeken daar is het nog goedkoper en er staat dat het geen 2e auto hoeft te zijn.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Het is allemaal afhankelijk van wat je te besteden hebt...
Brandstof gaat tegenwoordig ook voor €1,60/liter over de toonbank, is dus ook niet bepaald gratis...
Zo'n 1.4-tje verbruikt gewoon meer dan een 1.1... Daarbij, verzekering is duurder, wegenbelasting is meer... Zet de kosten eens af tegen het budget dat je hebt...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

basdeglopper wrote:had ook bij verzekeruzelf.nl gekeken daar is het nog goedkoper en er staat dat het geen 2e auto hoeft te zijn.
Nee, maar ze hebben duidelijk wel een kilometerbeperking... max 5000 of max 7500.

Maar buiten dat, waarschijnlijk is wat je daar op de website berekend niet wat ze je uiteindelijk definitief zullen aanbieden. Dat zou je dus eerst moeten afwachten.
Zo gaat dat met de meeste internet offertes, die zijn zwaar onder voorbehoud. Ga maar eens telefonisch ergens een echte offerte vragen, ben benieuwd wat je definitieve premie gaat zijn.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

basdeglopper
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Post by basdeglopper »

Ik heb een mooi excel tabelletje gemaakt met de gegevens van een 1.1, wat gebruikt een gti'tje en zag dat ie een leeggewicht had van 730 kilo maar wat weegt ie dan voor de belasting, en als ik er langer dan drie jaar mee rijd is ie belastingvrij.

Het betreft overigens een auto van een forumlid en weet niet of het gepast is om alle details wat betreft de auto te vermelden.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Auto's van ná '86 worden geen oldtimers meer voor de wegenbelasting he!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

basdeglopper
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Post by basdeglopper »

hoezo niet? Maar wat verbruikt zo'n gti'tje en wat wegen ze nou voor de belasting iemand een idee?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Leeggewicht van de auto is de basis voor de wegenbelasting, op de RDW-site kun je daar zo naar doorlinken, om te zien wat je aan belasting betaald in de provincie waar je woont (ja, dat is provincie-gebonden... :roll:)

Auto's van na 1986 worden geen oldtimer meer, was een regel die ingevoerd werd ik meen zo'n beetje tegelijk met de slooppremie destijds, om ervoor te zorgen dat mensen nieuwere auto's zouden gaan rijden en de 'oude, vervuilende auto's' enigszins uit het straatbeeld gingen verdwijnen volgens mij... Het rijden van een oude(re) auto, wordt gewoon ontmoedigd...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Nieuwe regels!
GT injectie verbruik is afhankelijk van de manier van rijden.
Sommigen rijden er 1:10 mee en sommigen 1:16
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

das waar, maar als je voor 150 euro per maand aan benzine in je GT'tje gooit, kan die 2 euro per maand extra wegenbelasting dr ook wel bij.. (tov 1.1)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

basdeglopper wrote:hoezo niet? Maar wat verbruikt zo'n gti'tje en wat wegen ze nou voor de belasting iemand een idee?
Wegenbelasting 57 euro in gelderland.
verbruik zit ik op 1:14.6

Afgelopen tank 1:15,0
Last edited by Losroyos on SunFeb06, 2011 5:42:54 PM, edited 1 time in total.

basdeglopper
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Post by basdeglopper »

ik zal zo'n 500-600 km per maand gaan rijden, in het geval van de belasting maakt een 1.1 spot/allure/volcane (alle modellen) niks uit vergeleken een 1.4 Gti uit '89

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

basdeglopper wrote:ik zal zo'n 500-600 km per maand gaan rijden, in het geval van de belasting maakt een 1.1 spot/allure/volcane (alle modellen) niks uit vergeleken een 1.4 Gti uit '89
Verschil is alleen wel 't injectiesysteem (magnetti marelli) dat voor zover ik weet wat zuiniger loopt dan een Bosch-systeem.
Wegenbelasting zit je idd in dezelfde categorie...
Het is een keuze die je zelf moet maken, maar zou eerst maar eens serieuze offertes aanvragen bij diverse verzekeraars... Sommige verzekeraars willen jongeren beneden 25 jaar met een auto die in de type-aanduiding GT(i/I) heeft staan nog wel eens een verzekering weigeren...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply