overdag licht voeren

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Aha, dus de dyname levert meer weerstand als deze meer energie moet leveren. En hierdoor zou je verbruik iets stijgen. Oke, duidelijk.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Dat licht overdag veiliger is dat lijkt me duidelijk. Alleen ik doe het met de auto meestal niet, puur vanwege het iets hogere verbruik. Ik heb zoiets: als zo een blinde me niet ziet overdag dan ziet ie me met licht aan ook niet. Zodra het ook maar iets begint te schemeren of slechter weer wordt doe ik ze wel aan.

Bij m'n motor staat het licht altijd aan. Zit niet eens een aan/uit knop op, maar gaat gewoon aan zodra je m start. Volgens mij is dat in Zweden ook zo bij auto's.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Overdag aie in een oog hoek toch eerder iemand aankomen met licht aan dan zonder licht.
En wat bijvoorbeeld als jij met de zon in de rug rijdt bij laag staande zon. Dan zien ze je ook eerder met licht aan.
Of jij rijdt in de schaduw en iemand anders in de zon. Die ziet jou dan ook eerder met licht aan.

Op de motor heb ik ook altijd het licht aan. Ik kan het wel nog uitzetten maar waarom dat is weet ik eigenlijk niet.
De nieuwe motoren hebben bijna allemaal geen lichtschakelaar meer.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Je ziet soms, als er twee auto's aankomen, de achterste met licht nog eerder dan de voorste zonder licht. Zeker donkere auto's.

Als je energie wil besparen kun je beter thuis in de gang en de keuken de lampen uit doen als je er niet bent of de thermostaat wat lager zetten.

Post Reply