Het aanhanger project (voltooid)

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Post by Holländer »

tjsa, als je 13 uur op een dag maakt (8 uur begonnen, 21uur pas klaar ;-) dan kan er een hoop gebeuren!

viel met trouwens alsnog tegen hoe veel werk er in zat. Sommige dingen willen gewoon niet. ZOals het demonteren van de benzinetank (waar nog 5ltr inzat) heeft gewoon een uur in beslag genomen...

maar 't resultaat is leuk, nu nog dichtmaken en afwerken ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Gaaf hoor! En de 3 openslaande deuren van de aanhanger zijn ideaal!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

eerst even een aansluit schema van de stekker opgezocht:
Image

Toen nog even wat eisen voor een aanhanger opgezocht.
veel heb ik al, sommige moeten nog:

- Twee richtingaanwijzers aan de achterzijde
- Twee rode achterlichten
- Twee rode remlichten
- Witte kentekenplaatverlichting
- Twee driehoekige (met de punt naar boven) rode reflectoren aan de achterzijde (max. 40 cm uit de buitenzijde). heb ik al van de donoraanhanger, alleen nog even monteren
- Twee witte reflectoren aan de voorzijde indien de aanhangwagen niet breder is dan 1,60 m
- Niet-driehoekige ambergele reflectoren aan elke zijkant van het voertuig (maximaal 3 m h.o.h. en
minstens één op maximaal 1 m van de achterzijde).
De reflectoren mogen zich niet lager dan 0,35 m en niet hoger dan 0,90 m bevinden, gerekend vanaf het wegdek.
die hierboven wordt echt lelijk! goed ideeën hoe ik dit netjes weg kan werken?
-mistachterlicht
Vanaf 1 juli 2006 moeten alle aanhangwagens met een totaal toegestaan gewicht tot 750 kg. voorzien zijn van een mistachterlicht.
-losbreekvoorziening/hulpkoppeling
Aanhangwagens zonder reminstallatie moeten een hulpkoppeling hebben. Een hulpkoppeling bestaat uit één of twee kabels (kettingen mogen ook) die zo dicht mogelijk bij het midden van het voertuig zijn vastgemaakt. Hij mag de werking van de eventueel aanwezige reminstallatie niet belemmeren en moet zo zijn aangebracht, dat bij het losraken van de originele koppeling de dissel de grond niet kan raken. Ook moet de hulpkoppling sterk genoeg zijn om de aanhangwagen - met lading en al - aan de auto vastgekoppeld te houden.

Er zit al een ketting aan de dissel, en die is vrij krap, red net de trekhaak. Maar ik denk dat de dissel alsnog de grond gaat raken als die los schiet... vraag me af hoe ik dit voorelkaar kan krijgen...

Verder heb ik zitten denken aan de afwerking van de voorkant. Ik wil in ieder geval een raam aan de voorkant hebben, zodat je gewoon door de aanhanger heen kunt kijken. Het liefst een raam wat open kan, zodat als je een nét iets langere lading hebt, die voor nog kunt laten uitsteken.
En ik zit er aan te denken om de voorkant helemaal scharnierend te maken (voor de stevigheid kan dat, torderen doet die niet).
Het raam zou opzich best mooi een achterraam van een ax kunnen zijn. Dan pak je bijna direct de gehele bovenkant mee, en heb je een groot gedeelte wat open kan. De gaten bovenin kun je dan gewoon als scharnierpunt gebruiken.

Maar dan... omdat de aanhanger deuren heeft, en die een beetje naar voren scharnieren als je de deur opent denk ik niet dat je een super strakke afwerking kunt maken... iemand ideeën?
en welk materiaal? ik heb dus nog een donor aanhanger liggen met plaatstaal, wel licht geribbeld.
Image

zal dat mooi zijn? of beter gezecht, zal dat lelijk zijn? En van de rest van de aanhanger kan ik misschien nog een disselbak maken. Dan heb je het grootste gedeelte van de voorkant weggewerkt en zie je dat dus niet meer.

laat uw raderen draaien en overspoel mij met ideeën!

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Holländer wrote:- Niet-driehoekige ambergele reflectoren aan elke zijkant van het voertuig (maximaal 3 m h.o.h. en
minstens één op maximaal 1 m van de achterzijde).
De reflectoren mogen zich niet lager dan 0,35 m en niet hoger dan 0,90 m bevinden, gerekend vanaf het wegdek.
die hierboven wordt echt lelijk! goed ideeën hoe ik dit netjes weg kan werken?
Gat ter grootte van de reflector uitzagen uit de achterbumper, plaatje achter het gat maken en de reflector daarin kitten, zodat deze gelijk ligt met het oppervlak van de bumper?
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

ow dat inderdaad niet slecht! heb toch nog een gat in m'n bumper zitten waar het LPG vulding heeft gezeten, moest dan al oplossen.

ga ik zeker overwegen!

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Donderkar »

Prachtig project, heb hier zitten genieten :D
Gewoon op straat zitten flexen en zo, een glazen weegschaal, super bezig!
Ooit eens hetzelfde geaan met een R5'je maar nooit afgemaakt.
Dat geribbelde spul van je donoraanhanger zou ik gebruiken voor de voorzijde, weegt weinig en je hebt goede stevigheid. kan je er altijd later nog een raampje in fabrieken.
Misschien kan je de trekstang nog wat inkorten, lijkt nog mooier als je aanhanger zo dicht mogelijk achter de auto zit.
En o ja, nog wel even een pot verf kopen in dezelfde kleur als de trekauto :sign7:
Echt een topproject :D
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Hmm, Lelijk niet volgens mij word dat wel mooi zou best bij de kleur passen groen met oranje ik zou zeggen gewoon lekker net iets boven dorpelhoogte vast schroeven..

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

Gezien Mr. Krabs nu écht niet meer als volwaardige auto gezien kan worden, heb ik vandaag het kenteken naar de RDW gestuurd met het verzoek deze te vernietigen. Nu hopen dat ze het goedkeuren.

Image

maar dat zal wel goedkomen. Scheelt me toch weer €50.- wegenbelasting en iets van €35.- verzekering per maand.
Helaas op school nog weer extra deadlines gekregen, samen met sollicitaties, een stage zoeken, lid van de opleidingscomissie, klassenvertegenwoordiger, het volgen van een EHBO cursus, familie moeten opzoeken in het noorden van het land en een vriendin hebben die ook niet hele avonden alleen wil zitten is dat best druk...

Hoop dat ik voordat ik het weekend weg ga de voorkant nog dicht krijg...

Eigenlijk wil ik van rechthoekig profiel (iets van 2mm dik en dan 40x20mm ofzo) aan de binnenkant van de aanhanger versteviging aanbrengen. dan kan ik daar de plaat op bevestigen. Maar ja... waar haal je zoiets (gratis/goedkoop) al aan zitten denken om een tafel van marktplaats te scoren ofzo.

EDIT: net ff op marktplaats gekeken, in het dorp waar ik woon voor €10.- exact de tafel die ik zoek 8-)
Image

nog ff wat verder oriënteren, dan komen we vast tot een schitterend besluit/resultaat!

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Let wel even op waar het blad van is gemaakt. Waarschijnlijk spaanplaat dat gelamineerd is. Zodra je het gaat verzagen, is de laag niet meer waterdicht, de kans is dan groot dat vocht het hele blad aan zijn einde helpt. Voor een houten plaat kun je beter langs de houthandel gaan om iets vochtbestendigs te halen.
Image Image Image

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

haha het blad ga ik hoogstens op zolder gebruiken als plank, de tafel ging mij eigenlijk om het stalen frame, waar ik dan mooi verstevigingen van kan lassen rondom de binnenkant van het gat.

sorry dat ik dit niet duidelijk vermeld heb. en bedankt voor de oplettendheid!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

euh, gewoon stalen hoekprofielen en vierkant-buis is bestwel cheap gewoon bij de bouwmarkt te halen.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

Eigenlijk had ik met school bezig gemoeten vandaag, maar kon het niet laten om toch nog even een ochtendje aan de aanhanger te werken.

Ook omdat die er al 3 dagen zo bij stond
Image

Ben maar begonnen eerst alle losse kabels en slangen onder de auto vandaan te halen (benzineslangen, kabels van 't een en ander, handremkabels, enz)

Toen ff getest hoe het zit met die losbreekkoppeling, dat komt wel aardig goed volgens mij. Nu de dissel nog laag zit (wil hem in de uitsparing van het middenconsole hebben) raakt die de grond nog niet en er komt dus nog meer ruimte op.
Image

Ff gebeld met die gozer van marktplaats, kan morgen de tafel (voor het frame!) ophalen. dan dus verder.

Nu eerst even gekeken hoe ik de afwerking van de deuren goed kan doen. die zijn namelijk nog al lastig. Na even goed nadenken bedacht dat ik het zelf niet beter kan dan Citroën het ooit heeft gedaan, dus gewoon maar de voordeuren gebruikt om dit mooi aan te laten sluiten. Dus eerst uitmeten
Image

Toen een zaagsnedelijntje zetten
Image

eerst ff het randje omgezet zodat daar later de plaat tegenaangezet kan worden.
Image

en tot slot het geheel vastlassen.
Image

meteen even getest of 't goed kwam met de achterdeuren openen. Perfect! 8)
Image

De andere kant kon helaas nog niet, slijpschijfjes waren weer op :?

Tot slot een vraag aan jullie: Er moeten driehoekige reflectoren op de achterkant van de aanhanger. Waar zal ik die plaatsen?
als idee
Image

verder nog ideeën/ verbeterpunten/ kritiek? Ik hoor het graag!

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Op de bumper, en dan zo laag mogelijk

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

nog lager dan dat die nu al zit? dan kom ik wel op 't ronde vlak, zal ik ff een steuntje moeten maken.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Owja tuurlijk, Nee dan zou ik hem lekker op die plek latern zitten

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Zoals in je wie=wie geroepen: Achter je achterruit (voor de driehoeksreflectoren), of onder je achterbumper (op een setje spatlappen geschroefd ofzo ;))
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by gigawebs »

Ziet er geweldig uit hoor! Ik wil ook zo,n aanhanger!

Idee van die reflectoren op een setje spatlappen vind ik ook geen gek idee.
ImageImageImage

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TvL »

Reflectoren zou ik gewoon op de achterbumper onder de achterlichten doen, zoals de rechter er op de foto op zit dus. Of anders inderdaad op een setje spatlappen :) Verder: erg goed bezig!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

op spatlappen is opzich best wel een leuk idee, maar dat mag niet.

Image

minimaal 35cm vanaf het wegdek.

dus ze komen onder de achterlichten op de bumper. zoals op de foto te zien is.

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

haha jullie zitten wel vol met goede ideeën die super veel tijd kosten! maar inderdaad, de reflector in de bumper verwerken is een goed idee. Ik denk alleen dat ik 'm er eerst even opschroef (om tijd te besparen) en later de afwerking doe. Heb misschien toch nog een andere bumper nodig, want het gat van de LPG aansluitig is wel erg groot...

maar goed, eerst zijn er dingen die een hogere prioriteit hebben. zo kom ik net bij de auto, zie ik dit
Image

dus eerst 't wiel maar ff gewisseld
Image

Daarna ook de afwerking van de deur aan de andere kant gedaan, morgen kan de voorste plaat er dus op. Zit nog te twijfelen of ik die plaat van de aanhanger gebruik, die is namelijk SLECHT! overal scheuren en gaten, er zit een extra plaat (half) onder gepuntlast, en overal roest... dus ik moet nog ff bekijken wat ik daar mee doe.

Post Reply