eerst even een aansluit schema van de stekker opgezocht:
Toen nog even wat eisen voor een aanhanger opgezocht.
veel heb ik al, sommige moeten nog:
- Twee richtingaanwijzers aan de achterzijde
- Twee rode achterlichten
- Twee rode remlichten
- Witte kentekenplaatverlichting
- Twee driehoekige (met de punt naar boven) rode reflectoren aan de achterzijde (max. 40 cm uit de buitenzijde). heb ik al van de donoraanhanger, alleen nog even monteren
- Twee witte reflectoren aan de voorzijde indien de aanhangwagen niet breder is dan 1,60 m
- Niet-driehoekige ambergele reflectoren aan elke zijkant van het voertuig (maximaal 3 m h.o.h. en
minstens één op maximaal 1 m van de achterzijde).
De reflectoren mogen zich niet lager dan 0,35 m en niet hoger dan 0,90 m bevinden, gerekend vanaf het wegdek.
die hierboven wordt echt lelijk! goed ideeën hoe ik dit netjes weg kan werken?
-mistachterlicht
Vanaf 1 juli 2006 moeten alle aanhangwagens met een totaal toegestaan gewicht tot 750 kg. voorzien zijn van een mistachterlicht.
-losbreekvoorziening/hulpkoppeling
Aanhangwagens zonder reminstallatie moeten een hulpkoppeling hebben. Een hulpkoppeling bestaat uit één of twee kabels (kettingen mogen ook) die zo dicht mogelijk bij het midden van het voertuig zijn vastgemaakt. Hij mag de werking van de eventueel aanwezige reminstallatie niet belemmeren en moet zo zijn aangebracht, dat bij het losraken van de originele koppeling de dissel de grond niet kan raken. Ook moet de hulpkoppling sterk genoeg zijn om de aanhangwagen - met lading en al - aan de auto vastgekoppeld te houden.
Er zit al een ketting aan de dissel, en die is vrij krap, red net de trekhaak. Maar ik denk dat de dissel alsnog de grond gaat raken als die los schiet... vraag me af hoe ik dit voorelkaar kan krijgen...
Verder heb ik zitten denken aan de afwerking van de voorkant. Ik wil in ieder geval een raam aan de voorkant hebben, zodat je gewoon door de aanhanger heen kunt kijken. Het liefst een raam wat open kan, zodat als je een nét iets langere lading hebt, die voor nog kunt laten uitsteken.
En ik zit er aan te denken om de voorkant helemaal scharnierend te maken (voor de stevigheid kan dat, torderen doet die niet).
Het raam zou opzich best mooi een achterraam van een ax kunnen zijn. Dan pak je bijna direct de gehele bovenkant mee, en heb je een groot gedeelte wat open kan. De gaten bovenin kun je dan gewoon als scharnierpunt gebruiken.
Maar dan... omdat de aanhanger deuren heeft, en die een beetje naar voren scharnieren als je de deur opent denk ik niet dat je een super strakke afwerking kunt maken... iemand ideeën?
en welk materiaal? ik heb dus nog een donor aanhanger liggen met plaatstaal, wel licht geribbeld.
zal dat mooi zijn? of beter gezecht, zal dat lelijk zijn? En van de rest van de aanhanger kan ik misschien nog een disselbak maken. Dan heb je het grootste gedeelte van de voorkant weggewerkt en zie je dat dus niet meer.
laat uw raderen draaien en overspoel mij met ideeën!