Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply

"Mijn AX loopt gemiddeld 1 op..."

<=8
11
5%
9 - 10
18
8%
11 - 12
33
15%
13 - 14
48
21%
15 - 16
51
22%
17 - 18
41
18%
19 - 20
12
5%
>=21
13
6%
 
Total votes: 227

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

zeur niet.. ;)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Ralph
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 73
Joined: WedDec29, 2004 12:25:02 AM
Location: Emmeloord
Contact:

Post by Ralph »

pff .. laatst een hele tank leeg gereden op de autobahn .. 1:7,5 errug netjes vind ik haha .... sportieve auto hoort wat meer verbruik bij hoor (toch ?)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Haal denk ik rond de 1:14,5 met mn 14 trs inj. met een rustige rijstijl, dat wel. Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een auto meer verbruikt in de winter??

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik haal ongeveer de 1:1000 als ik niet te hard doorgas. :(


motorolie welteverstaan
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Haha...

idd....motorolie

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Buks wrote:Haal denk ik rond de 1:14,5 met mn 14 trs inj. met een rustige rijstijl, dat wel. Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een auto meer verbruikt in de winter??


Het motorblok is kouder als je start, en het duurt ook langer voordat het warm is. Een koude motor heeft meer benzine nodig om te blijven draaien dan een warme. Dus dan spuit je injectie meer benzine in.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

bad_my84 wrote:
Buks wrote:Haal denk ik rond de 1:14,5 met mn 14 trs inj. met een rustige rijstijl, dat wel. Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een auto meer verbruikt in de winter??


Het motorblok is kouder als je start, en het duurt ook langer voordat het warm is. Een koude motor heeft meer benzine nodig om te blijven draaien dan een warme. Dus dan spuit je injectie meer benzine in.



Dat dacht ik ook al...hoe kan het dan dat afgelopen vrijdag (nadat het snachts dus op sommige plaatsen -20 is geweest) mijn auto bij normaal rijden (= rustig optrekken en 90 km/u @ 2700 rpm) binnen 5 minuten al op temperatuur was? De temperatuur bleef daarna normaal zolas ie anders ook zou zijn :?

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ja ok, dat ie in het begin meer verbruikt snap ik, maar op het moment dat de motor warm is maakt het dan nog uit? (behalve door meer luchtweerstand door koudere lucht dan ;)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

TjizZzuH wrote:
bad_my84 wrote:
Buks wrote:Haal denk ik rond de 1:14,5 met mn 14 trs inj. met een rustige rijstijl, dat wel. Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een auto meer verbruikt in de winter??


Het motorblok is kouder als je start, en het duurt ook langer voordat het warm is. Een koude motor heeft meer benzine nodig om te blijven draaien dan een warme. Dus dan spuit je injectie meer benzine in.



Dat dacht ik ook al...hoe kan het dan dat afgelopen vrijdag (nadat het snachts dus op sommige plaatsen -20 is geweest) mijn auto bij normaal rijden (= rustig optrekken en 90 km/u @ 2700 rpm) binnen 5 minuten al op temperatuur was? De temperatuur bleef daarna normaal zolas ie anders ook zou zijn :?



omdat je temperatuur meter niet de temp. van je olie aangeeft maar dat van je koelvloeistof en dat is snel warm, zeker als je rustig rijdt bijvoorbeeld in de file.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Browny wrote:
TjizZzuH wrote:
bad_my84 wrote:
Buks wrote:Haal denk ik rond de 1:14,5 met mn 14 trs inj. met een rustige rijstijl, dat wel. Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een auto meer verbruikt in de winter??


Het motorblok is kouder als je start, en het duurt ook langer voordat het warm is. Een koude motor heeft meer benzine nodig om te blijven draaien dan een warme. Dus dan spuit je injectie meer benzine in.



Dat dacht ik ook al...hoe kan het dan dat afgelopen vrijdag (nadat het snachts dus op sommige plaatsen -20 is geweest) mijn auto bij normaal rijden (= rustig optrekken en 90 km/u @ 2700 rpm) binnen 5 minuten al op temperatuur was? De temperatuur bleef daarna normaal zolas ie anders ook zou zijn :?



omdat je temperatuur meter niet de temp. van je olie aangeeft maar dat van je koelvloeistof en dat is snel warm, zeker als je rustig rijdt bijvoorbeeld in de file.


en je moeter koelt niet echt actief als de motor nog niet op temperatuur is..

Adri
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: FriNov07, 2003 11:19:05 AM
Location: Leusden

Post by Adri »

Dat dacht ik ook al...hoe kan het dan dat afgelopen vrijdag (nadat het snachts dus op sommige plaatsen -20 is geweest) mijn auto bij normaal rijden (= rustig optrekken en 90 km/u @ 2700 rpm) binnen 5 minuten al op temperatuur was? De temperatuur bleef daarna normaal zolas ie anders ook zou zijn :?


Zou het misschien schelen dat in koude lucht alle molekuultjes minder snel bewegen, waardoor dus bij koud weer de lucht meer molekulen bevat per liter dan bij warm weer, en dus ook meer zuurstof bevat, waardoor je dus een betere verbranding zou moeten krijgen :?:

Ben er niet zeker van, 't is maar een theorie...
Het zou ook nog kunnen zijn dat je smerende werking van je olie afneemt door de kou en je dus een verhoogde wrijving krijgt.

hmmm, dat van dat koelwater klinkt eigenlijk ook wel logisch :)

Adri

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?

Post by kevin.broke »

TB wrote:Ik rij dus sinds kort met een AX 1.1 TGE uit 1992 zoals wel bekend. Ik ben toch wel benieuwd naar het verbruik.

Toen ik de auto ophaalde heb ik gelijk getankt, maar omdat de dagteller het niet doet heb ik t niet echt bijgehouden (ga ik binnenkort wel even naar kijken want is wel handig als ie t zou doen). Heb nu zo een 200 km gereden en heb ruim 1/4 tank verbruikt.

Wat is jullie verbruik?

knopje indrukken en draaien he ;)

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Adri wrote:...Het zou ook nog kunnen zijn dat je smerende werking van je olie afneemt door de kou en je dus een verhoogde wrijving krijgt...


Dat van die motorolie had ik ook al ergens in mn achterhoofd bedacht, maar ik wist het niet zeker...

Tnx voor alle respons :)

Dan kunnen we nu denk ik wel weer Back 2 Topic voor de moderator(s) boos worden :D

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Anouschka
AX Master
AX Master
Posts: 1285
Joined: ThuDec09, 2004 1:22:01 PM
Location: Nijkerk
Contact:

Post by Anouschka »

Kan het ook aan het soort benzine wat je gebruikt liggen? Eerder tankte ik altijd Euro 95, toen heb ik van de zomer een paar keer V-Power getankt en das was echt super! Reed ruim 100 km meer op een volle tank dan met Euro 95. Van de winter weer geprobeerd maar toen maakte het weinig uit, ik moest net zo snel tanken. Kan er misschien ook mee te maken hebben dat mijn openluchtfilter ook wel wat meer lust.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Anouschka wrote:Eerder tankte ik altijd Euro 95, toen heb ik van de zomer een paar keer V-Power getankt en das was echt super! Reed ruim 100 km meer op een volle tank dan met Euro 95.


:? beetje raar vind ik die verhalen altijd. V-power is gewoon Shell Pura. Pura verkocht niet omdat niemand een fuck geeft om het milleu dus hebben ze het maar v-power genoemd. Want Power=kracht en dat willen de mensen wel.

Maar het goedje is dus precies hetzelfde. V-power heeft een octaangehalte wat tussen 95 en 98 in zit. Ken je beter 98 tanken dus. Niet dat daar veel verschil in zit. Alleen met m'n scooter (2-takt) kon ik het vroeger een klein beetje merken als er 98 inging. (iets sneller op toeren).

Dat je meer kilomters haalt uit je tank v-power (of 98) lijkt mij meer te liggen aan het feit dat je gaat letten op de motor. (kijken wat tie doet met deze branstof). Als je op de motor let, let je automatisch bewuster op je toeren en rijdt je dus zuiniger.

Maargoed, da's mijn verklaring :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?

Post by TB »

kakanox wrote:
TB wrote:Ik rij dus sinds kort met een AX 1.1 TGE uit 1992 zoals wel bekend. Ik ben toch wel benieuwd naar het verbruik.

Toen ik de auto ophaalde heb ik gelijk getankt, maar omdat de dagteller het niet doet heb ik t niet echt bijgehouden (ga ik binnenkort wel even naar kijken want is wel handig als ie t zou doen). Heb nu zo een 200 km gereden en heb ruim 1/4 tank verbruikt.

Wat is jullie verbruik?

knopje indrukken en draaien he ;)


Dagteller is kapot :?
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Cees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 598
Joined: ThuJan20, 2005 7:39:27 PM
Location: GORINCHEM
Contact:

Post by Cees »

Pas netjes opgenomen verbruik: 342 km / 30,3 Ltr = 1 op 11,3 .
Veel kleine stukje,s gereden Woon Werk = 10km v.v.
1.4 GT Inj Banden 195 breed + Race dempertje (redelijk open )
Open luchtfilter ligt klaar . verbruik zal dus nog iets gaan toenemen.
Al met Al : Ik ben niet ontevreden .
ER IS WEER EEN Image. C 1

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Cees wrote:P
Open luchtfilter ligt klaar . verbruik zal dus nog iets gaan toenemen.


Zal wel meevallen. Soms gaatie juist zuiniger lopen bij een open lucht filter.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

De laatste tijd weer in een 'ouderwetse' 1.1 carburateur gereden en het viel me op dat die zo heerlijk zuinig zijn (alleen het choken blijft wat lastig bij AX). Ik haalde met vlotte rijstijl wel 1 op 16-17 gemiddeld. Mijn vorige GT injectie deed 1:15.

Verooke
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 93
Joined: TueFeb15, 2005 11:31:28 PM

Post by Verooke »

ik ben dus echt een leek. hoe bereken jullie je kilometers. ik zie veel staan 1 op 10 bijvoorbeeld. maar wat betekent dat nu. Ik rij gemiddeld een 370 km met een tank (tank inhoud van 36L).
Ik tank altijd 95. Maar is dit goed voor mijn ax. het is een ax image 1.1 van 1990.
enne dat van die slaolie en zonnebloemolie menen jullie dat of is dat een grapje. en als jullie dat menen doen jullie dat in de benzine?

Post Reply