Wat ontbrandt sneller????

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Wat ontbrandt sneller????

Post by arnie »

Ik en een klasgenoot hadden vandaag een discussie met een leraar over welk soort brandstof het snelst ontbrand. Is dat nu Diesel of Benzine?

Want bij diesel heb je geen vlam nodig om de boel te laten exploderen. Diesel word gecomprimeerd met lucht en komt dan tot ontbranding. Benzine moet je comprimeren en dat laten ontbranden doormiddel van de bougie.....

Ik had vroeger al eens begrepen van een motorvoertuigenleraar dat het Diesel is, maar goed dat word nu weer tegengesproken :roll:
Freude am Fahren.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Re: Wat ontbrandt sneller????

Post by Marc01 »

master-arnie wrote:Ik en een klasgenoot hadden vandaag een discussie met een leraar over welk soort brandstof het snelst ontbrand. Is dat nu Diesel of Benzine?

Want bij diesel heb je geen vlam nodig om de boel te laten exploderen. Diesel word gecomprimeerd met lucht en komt dan tot ontbranding. Benzine moet je comprimeren en dat laten ontbranden doormiddel van de bougie.....

Ik had vroeger al eens begrepen van een motorvoertuigenleraar dat het Diesel is, maar goed dat word nu weer tegengesproken :roll:


Benzine denk ik, gooi maar eens een tankje benzine in een diesel blok, merk je het vanzelf :lol:
Of douw een lucifertje in de tank van een benzie auto en van een diesel, merk je het ook...

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Re: Wat ontbrandt sneller????

Post by arnie »

Marc01 wrote:
master-arnie wrote:Ik en een klasgenoot hadden vandaag een discussie met een leraar over welk soort brandstof het snelst ontbrand. Is dat nu Diesel of Benzine?

Want bij diesel heb je geen vlam nodig om de boel te laten exploderen. Diesel word gecomprimeerd met lucht en komt dan tot ontbranding. Benzine moet je comprimeren en dat laten ontbranden doormiddel van de bougie.....

Ik had vroeger al eens begrepen van een motorvoertuigenleraar dat het Diesel is, maar goed dat word nu weer tegengesproken :roll:


Benzine denk ik, gooi maar eens een tankje benzine in een diesel blok, merk je het vanzelf :lol:
Of douw een lucifertje in de tank van een benzie auto en van een diesel, merk je het ook...


Tuurlijk, maar dat betekent toch dat je bij Diesel geen vuurtje nodig hebt om het te laten ontbranden en bij Benzine wel? En Benzine zelf fikt ook niet. Als je het nevelt fikt het pas.....
Freude am Fahren.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

kijk naar de gasreactie van een benzine auto en een diesel auto .. zegt genoeg.... lijkt mij
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Re: Wat ontbrandt sneller????

Post by Marc01 »

master-arnie wrote:
Tuurlijk, maar dat betekent toch dat je bij Diesel geen vuurtje nodig hebt om het te laten ontbranden en bij Benzine wel? En Benzine zelf fikt ook niet. Als je het nevelt fikt het pas.....


Nope, benzine ontbrandt ook onder druk, dat merk je als je het in een diesel gooit. Een diesel moet je trouwens ook eerst op gang brengen. Benzine zelf fikt zeker wel! Wat dacht je van een benzine aansteker?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

als je benzine en diesel allebei comprimeert ontbrand benzine als eerste en pas als de druk hoger is ontbrandt ook de diesel.

Daarom is een dieselmotor bij lagere toeren ook veel krachtiger; de energie uit de ernorme druk die er nodig voor ontbranding komt dan vrij.

oja enneh kijk maar naar het typische ax-diesel kwaaltje van de kapotte koppakkkingen. Dat komt omdat de druk in een dieselblok veel hoger is dan in een benzineblok. (nodig om de diesel te laten ontploffen)

Benzine dus!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

benzine
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Aard van de diesel

EIGENSCHAPPEN
% Zwavel max 0;5 NBN T52-050
Massadichtheid bij 15?C (kg/l) 0,844 NBN T 52-005
Viscositeit bij 40?C in mm?/s 3,1 NBN T52-100
Kleur 1 NBN T 52-109
Vlampunt- gesloten vat, C? 72 NBN T 52-110
Temperatuurgrens voor de filtreerbaarheid(CFPP) NBN T 52-118
C? winter -21
C? zomer -10
Troebelpunt ?C winter -8 NBN T 52-114
?C zomer 0
Cetaanindex 51 ASTMD D 976
Asgehalte, % m/m sporen NBN T 52-119
Conradsonresidu op 10% rest rest % m/m 0,03 NBN T 52 -049
Proef met het koperplaatje (max 3u bij 50?C) klasse 1 NBN T 52-077
Zwavelgehalte,% m/m 0,17 NBN T 52-060
Watergehalte,% v/v max. 0,05 NBN T 52-062
Sedimentgehalte,% m/m max. 0,05 NBN T 52-081
Distillatie,?C NBN T 52-072
beginpunt 117
60%vol. 276
eindpunt 868
Verbrandingswarmte in Mj/kg (in kcal/kg) 45,35 (10,830)
42,60 (10,175)

------
Aard van de lood-vrije superbenzine

EIGENSCHAPPEN
Massadichtheid bij 16?C (kg/l) 0,744 NBN T 52-005
Distillatie, ?C NBN T 52-072
beginpunt 31
10% volume 47
50% volume 100
90% volume 158
eindpunt 200
residu volume % 2 max.
Reiddampspanning, bar NBN T 52-085
max. winter 0,90
max. zomer 0,70
Octaangetal ?Research? 95,8 NBN T 52-161
Octaangetal ?Motor? 85,3 NBN T 52-160
Zwavel % m/m max. 0,1 NBN T 52-066
Proef met het koperplaatje (3u bij 50?C), max. klasse 1 NBN T 52-077
Aanwezige gom, mg/100ml max.5 NBN T 52-074
Loodgehalte,gPb/l 0,005 NBN T 52-103
Kleur groen
Image

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Want bij diesel heb je geen vlam nodig om de boel te laten exploderen. Diesel word gecomprimeerd met lucht en komt dan tot ontbranding



diesel wordt NIET gecomprimeerd met lucht. Alleen de lucht wordt gecomprimeerd. Vervolgens wordt er dieselolie ingespoten die spontaan ontbrandt omdat de temperatuur zo hoog is. De compressie verhouding van een diesel is in de regel meer dan twee keer zohoog als in vergelijking met een benzinemotor. De temperatuur stijgt als de druk toeneemt. Kun je zelf voelen onderaan een fietspomp. Een diesel is zuiniger omdat het rendement van de motor groter is. Het rendement is rechtstreeks afhankelijk van de compressieverhouding. Dus mensen, verhoog de compressie van je benzine ax. Meer vermogen EN een gunstiger brandstofverbruik. Alleen krijg je dan gelijk te maken met het volgende probleem: detonatie oftewel 'pingelen'. Dit is het spontaan ontbranden van benzine, dus voordat er een vonk van de bougie is. Bijvoorbeeld door een gloeiend kooldeeltje in de cilinder. De druk en temperatuur nemen dan gigantisch toe, zo erg dat je er een gat mee in je zuiger kunt smelten. Detoneren is ook afhankelijk van het octaangehalte (95 en 98, en vroeger ook nog 91) Hoe lager dat getal, hoe eerder pingelen zal optreden. Het octaangetal van de brandstof kun je opschroeven door 'octane-booster' te gebruiken, kun je toch nog je compressieverhouding opschroeven.... (blaas je wel binnen no-time je koppakking eruit, maar ach, een kleinigheidje hou je toch..

ax diesel - 303945

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Natuurkundig heel goed te beantwoorden.
Het vlampunt van diesel is ong. 55 graden Celsius en het vlampunt van benzine in ong. -21 graden Celsius.
Het vlampunt is de laagste temperatuur waarop een vloeistof kan ontbranden.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

zeg wie loopt er ammel te wissen hier? :?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Ikke denk ik... laten we het wel een beetje on-topic houden plz
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

Post Reply