Ik en een klasgenoot hadden vandaag een discussie met een leraar over welk soort brandstof het snelst ontbrand. Is dat nu Diesel of Benzine?
Want bij diesel heb je geen vlam nodig om de boel te laten exploderen. Diesel word gecomprimeerd met lucht en komt dan tot ontbranding. Benzine moet je comprimeren en dat laten ontbranden doormiddel van de bougie.....
Ik had vroeger al eens begrepen van een motorvoertuigenleraar dat het Diesel is, maar goed dat word nu weer tegengesproken
master-arnie wrote:Ik en een klasgenoot hadden vandaag een discussie met een leraar over welk soort brandstof het snelst ontbrand. Is dat nu Diesel of Benzine?
Want bij diesel heb je geen vlam nodig om de boel te laten exploderen. Diesel word gecomprimeerd met lucht en komt dan tot ontbranding. Benzine moet je comprimeren en dat laten ontbranden doormiddel van de bougie.....
Ik had vroeger al eens begrepen van een motorvoertuigenleraar dat het Diesel is, maar goed dat word nu weer tegengesproken
Benzine denk ik, gooi maar eens een tankje benzine in een diesel blok, merk je het vanzelf Of douw een lucifertje in de tank van een benzie auto en van een diesel, merk je het ook...
master-arnie wrote:Ik en een klasgenoot hadden vandaag een discussie met een leraar over welk soort brandstof het snelst ontbrand. Is dat nu Diesel of Benzine?
Want bij diesel heb je geen vlam nodig om de boel te laten exploderen. Diesel word gecomprimeerd met lucht en komt dan tot ontbranding. Benzine moet je comprimeren en dat laten ontbranden doormiddel van de bougie.....
Ik had vroeger al eens begrepen van een motorvoertuigenleraar dat het Diesel is, maar goed dat word nu weer tegengesproken
Benzine denk ik, gooi maar eens een tankje benzine in een diesel blok, merk je het vanzelf Of douw een lucifertje in de tank van een benzie auto en van een diesel, merk je het ook...
Tuurlijk, maar dat betekent toch dat je bij Diesel geen vuurtje nodig hebt om het te laten ontbranden en bij Benzine wel? En Benzine zelf fikt ook niet. Als je het nevelt fikt het pas.....
master-arnie wrote: Tuurlijk, maar dat betekent toch dat je bij Diesel geen vuurtje nodig hebt om het te laten ontbranden en bij Benzine wel? En Benzine zelf fikt ook niet. Als je het nevelt fikt het pas.....
Nope, benzine ontbrandt ook onder druk, dat merk je als je het in een diesel gooit. Een diesel moet je trouwens ook eerst op gang brengen. Benzine zelf fikt zeker wel! Wat dacht je van een benzine aansteker?
als je benzine en diesel allebei comprimeert ontbrand benzine als eerste en pas als de druk hoger is ontbrandt ook de diesel.
Daarom is een dieselmotor bij lagere toeren ook veel krachtiger; de energie uit de ernorme druk die er nodig voor ontbranding komt dan vrij.
oja enneh kijk maar naar het typische ax-diesel kwaaltje van de kapotte koppakkkingen. Dat komt omdat de druk in een dieselblok veel hoger is dan in een benzineblok. (nodig om de diesel te laten ontploffen)
Want bij diesel heb je geen vlam nodig om de boel te laten exploderen. Diesel word gecomprimeerd met lucht en komt dan tot ontbranding
diesel wordt NIET gecomprimeerd met lucht. Alleen de lucht wordt gecomprimeerd. Vervolgens wordt er dieselolie ingespoten die spontaan ontbrandt omdat de temperatuur zo hoog is. De compressie verhouding van een diesel is in de regel meer dan twee keer zohoog als in vergelijking met een benzinemotor. De temperatuur stijgt als de druk toeneemt. Kun je zelf voelen onderaan een fietspomp. Een diesel is zuiniger omdat het rendement van de motor groter is. Het rendement is rechtstreeks afhankelijk van de compressieverhouding. Dus mensen, verhoog de compressie van je benzine ax. Meer vermogen EN een gunstiger brandstofverbruik. Alleen krijg je dan gelijk te maken met het volgende probleem: detonatie oftewel 'pingelen'. Dit is het spontaan ontbranden van benzine, dus voordat er een vonk van de bougie is. Bijvoorbeeld door een gloeiend kooldeeltje in de cilinder. De druk en temperatuur nemen dan gigantisch toe, zo erg dat je er een gat mee in je zuiger kunt smelten. Detoneren is ook afhankelijk van het octaangehalte (95 en 98, en vroeger ook nog 91) Hoe lager dat getal, hoe eerder pingelen zal optreden. Het octaangetal van de brandstof kun je opschroeven door 'octane-booster' te gebruiken, kun je toch nog je compressieverhouding opschroeven.... (blaas je wel binnen no-time je koppakking eruit, maar ach, een kleinigheidje hou je toch..
Natuurkundig heel goed te beantwoorden.
Het vlampunt van diesel is ong. 55 graden Celsius en het vlampunt van benzine in ong. -21 graden Celsius.
Het vlampunt is de laagste temperatuur waarop een vloeistof kan ontbranden.