Gegevens van Citroen AX in rally uitvoering?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
Squadracorse
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: SunJun06, 2004 10:44:20 PM

Gegevens van Citroen AX in rally uitvoering?

Post by Squadracorse »

Wie kan mij helpen aan gegevens van een Citroen AX in rally uitvoering?
Ik heb gehoord dat deze motoren 1300cc hebben en ongeveer 105pk.
Ik ben nieuwsgierig welke uitvoeringen hiervan zijn, wat voor motoren daarin gebruikt worden en hoeveel pk ze ongeveer hebben
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes, JC

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Denny, er is hier iemand die wat info nodig heeft :lol:
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

staat zat over op ut forum
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

ik neem aan dat je geintereseert bent in de motoren die deze ax'en aandrijven? In principe is nl elke standaard auto zo om te bouwen naar een rallyauto als je de veiligheids eisen in acht neemt (rolkooi, brandblus instalatie, kuipstoelen etc) dus ook een 1.0 met 50 pk.

Omdat je specifiek naar de 1.3 vraagt kan ik je al vertellen dat het om de motor gaat uit de ax sport. En die levert standaart 95 pk. Een versie met 105 pk zal dus een groep N (standaart klasse) auto wezen met gewijzigd in en uitlaat traject die binnen de grenzen van deze klasse vallen. Als je naar de groep A uitvoeringen gaat kijken (Als ze nog in die klasse vallen tegenwoordig ivm met de homologatie, Leon ??) dan zit je al snel rond de 130 pk waarvoor je dus al een hoop meer zult moeten aanpassen (nokkenas,carbs,kop, zuigers, etc etc etc)

In frankrijk rijden er ook nog ax maxi's rond die een specifiek vermogen leveren van 150 pk uit die 1.3 liter maar dat soort vermogens zijn nu niet echt betrouwbaar uit zo'n blok te trekken, het enige wat denk ik nog standaard is aan zo'n blok is het omhulsel. Ook de aandrijving zal dit vermogen niet standaart redden en dus onder hande moeten worden genomen.

Wat betreft de injectie modellen laat ik graag leon aan het woord aangezien ik daar verder vrij weinig van weet wat wel en niet toegestaan is.

groeten

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Squadracorse
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: SunJun06, 2004 10:44:20 PM

Post by Squadracorse »

Thanx Denny :lol:

Dat idee had ik inderdaad ook al.
Maar ik heb nog gelezen ergens dat er ook een Franse rally uitvoering is die 103pk levert met 1294cc. Zijn deze motoren nog wezenlijk anders dan de AX Sport?

Zijn deze "sport" motoren gemakkelijk te herkennen aan de GTI motoren :?: Met andere woorden, zijn er duidelijke verschillen ten opzochte van beide motoren? Ik denk het haast wel; als ik het goed heb wordt de sport gevoed door dubbele webers of Solexen, en ik neem aan dat de GTI met 1360cc een "elektronische" auto is?

Groetjes, JC

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Squadracorse wrote:Thanx Denny :lol:

Dat idee had ik inderdaad ook al.
Maar ik heb nog gelezen ergens dat er ook een Franse rally uitvoering is die 103pk levert met 1294cc. Zijn deze motoren nog wezenlijk anders dan de AX Sport?

Zijn deze "sport" motoren gemakkelijk te herkennen aan de GTI motoren :?: Met andere woorden, zijn er duidelijke verschillen ten opzochte van beide motoren? Ik denk het haast wel; als ik het goed heb wordt de sport gevoed door dubbele webers of Solexen, en ik neem aan dat de GTI met 1360cc een "elektronische" auto is?

Groetjes, JC


die motoren herken je id zo. de 103 pk word geclaimt uit de 205 rallye die hetzelfde blok gebruikt. Maar deze auto heeft een recht inlaatspruitstuk (bij de sport bijna een boch van 90 graden) en een veel betere toevoer van lucht vanwege meer ruimte achter de carbs. daarom scheelt het die 8 pk (realiseer je wel goed dat peugeot wel ruim met zijn vermogens omgaat, moet de eerste standaart peugeot nog zien die aan zijn vermogen komt zoals opgegeven door de fabriek) De sport motor heeft 2 dubbele solexen en de 205 rallye de webers. Er zijn NOOIT officieel in nederland of frankrijk webers op de ax sport geplaatst.

laters

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

hans106xsi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 153
Joined: WedJun16, 2004 10:44:18 PM
Location: emmeloord

Post by hans106xsi »

ik lees even mee maar een 1.3 met 105 pk klinkt verdacht veel als een 106 1.3 rallye die hebben dat standaard

greetz hans

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hans106xsi wrote:ik lees even mee maar een 1.3 met 105 pk klinkt verdacht veel als een 106 1.3 rallye die hebben dat standaard

greetz hans


klopt, dat is idd de opgave van Peugeot [op autoweek 101pk overigens]. Dat is hetzelfde motorblok als wat in de 205rallye/AXsport ligt alleen dan met multipoint injectie. Volgens mij was de opbouw verder hetzelfde. Of iig de boringxslag
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

q01z wrote:
hans106xsi wrote:ik lees even mee maar een 1.3 met 105 pk klinkt verdacht veel als een 106 1.3 rallye die hebben dat standaard

greetz hans


klopt, dat is idd de opgave van Peugeot [op autoweek 101pk overigens]. Dat is hetzelfde motorblok als wat in de 205rallye/AXsport ligt alleen dan met multipoint injectie. Volgens mij was de opbouw verder hetzelfde. Of iig de boringxslag


Klopt blok van een 106 RALLYE is hetzelfde als dat van de Sport en 205. Het is alleen electronisch geworden :?
Freude am Fahren.

Post Reply