Type AXjes

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Type AXjes

Post by Punaxio »

Van de AX zijn er zo ontzettend veel types.
Ik ben me de laatste tijd gaan afvragen wat de verschillen tussen de types AX zijn.

Er zijn hier vast wel mensen die exact de verschillen weten.

AX E
AX RE
AX TE
AX TGE (Injection)
AX TRE
AX K Way
AX Mistral
AX Bijou
AX Chic
AX Image
AX Plaisir (Injectiemotor toch?)

Zal er ongetwijfeld een aantal vergeten zijn.

Dit zijn type 1 modellen omdat ik hier de exacte verschillen niet van weet.
Dan zijn er bij sommige nog de toevoeging S6 en U9. U9 is katalysator maar waar staat S6 voor?

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Type AXjes

Post by MBa@NL »

Punaxio wrote:AX E
meest kale wat er is, als 954cc en als 1124cc in NL geleverd
Punaxio wrote:AX RE
Een gradatie luxer als hierboven en alleen als 1124cc geleverd in NL
Punaxio wrote:AX TE
staat ongeveer gelijk aan de RE en geleverd vanaf 1990 als 1124cc met injectie
Punaxio wrote:AX TGE (Injection)
gradatie luxer als TE en als 1124cc
Punaxio wrote:AX TRE
gradatie luxer als de RE en alleen 1124cc
Punaxio wrote:AX K Way
speciale uitvoering van 1989 met carb motor en in NL als 1124cc en met een zonnedakje
Punaxio wrote:AX Mistral
Een AX 1.1 TE met zonnedak en vrolijke stripng
Punaxio wrote:AX Bijou
Op basis van de RE en alleen als antraciet geleverd
Punaxio wrote:AX Chic
op basis van de GT maar dan met een halfleder interieur en zowel van buiten als van binnen zwart/antraciet
Punaxio wrote:AX Image
speciale uitvoering op basis van de RE en van binnen en van buiten zwart/antraciet en volgens vele met het mooiste standaard interieur wat er in een AX geleverd is (dus zonder zijdelingse steun)
Punaxio wrote:AX Plaisir (Injectiemotor toch?)
Op basis van de TE alszijnde laatste uitvoering phase 1, deze uitvoering is ook al gebouwd op een phase 2 chasis en carrosserie. op een rare manier luxe uitgerust. wat er niet meer in een phase 2 zou passen zit er in zeg maar.
Punaxio wrote:Zal er ongetwijfeld een aantal vergeten zijn.
Vast wel ;) maar dit zijn toch wel de meeste die je op Marktplaats tegenkomt
Punaxio wrote:Dan zijn er bij sommige nog de toevoeging S6 en U9. U9 is katalysator maar waar staat S6 voor?
Je hebt ze zonder toevoeging: kan carb. of inj. zijn
S6: carb.
U9: inj. met cat
en voor de compleetheid: E2: inj. met cat (schoner als U9 en alleen phase 2)

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Dankdankdank

Weet je dit nou zo op te lepelen? :P

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Punaxio wrote:Dankdankdank

Weet je dit nou zo op te lepelen? :P
Als je niet uitkijkt heb je virus vanzelf ook te pakken ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Michel is niet voor niets onze archivaris !

ik weet ook wel wat door het invullen van de wiki maar lang niet zoveel als Michel, hij's de AX-bomb, ofzo ;) haha
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ik mis de 'First' de 'TGS' en de 'D' nog.... :lol:

'E' = Essense (benzine) : als gezegd de meest kale (en daarom juist leukste!) versie met altijd 4-bak.
'RE' = Riche Essense
'TRE' = Tres Riche Essense
'D' = Diesel...dat was niet moeilijk toch?!

:wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

ax sport
ax GT
ax GT(i)
ax GTI
ax volcane
ax furio

etc
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

...en die ja...

:lol:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Pascal wrote:Ik mis de 'First' de 'TGS' en de 'D' nog.... :lol:

'E' = Essense (benzine) : als gezegd de meest kale (en daarom juist leukste!) versie met altijd 4-bak.
'RE' = Riche Essense
'TRE' = Tres Riche Essense
'D' = Diesel...dat was niet moeilijk toch?!

:wink:
de First en alle genoemde modellen zijn phase 2 en 3. Het ging me met name om het eerste type. Gaandeweg heb ik me in type 2 en 3 al meer verdiept :P

@ denny: thanks voor de toevoeging :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Pascal wrote:Ik mis de 'First' de 'TGS'
Bas zoekt in principe naar een phase 1 dus dat klopt dat die er niet tussen staan ;)
Pascal wrote:'E' = Essense (benzine) : als gezegd de meest kale (en daarom juist leukste!) versie met altijd 4-bak.
'RE' = Riche Essense
'TRE' = Tres Riche Essense
'D' = Diesel...dat was niet moeilijk toch?!

:wink:
Alsdus Citroën zelf staan die letters niet voor afkortingen, zal eens opzoeken in welke folder het stond maar het ging in elk geval over Citroën contact en daar was het de meeste gestede vraag en daar was als antwoordt op dat het geen verdere betekenis heeft.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Nog een paar ezelsbruggetjes:
De "eenvoudige" jaren 80 modellen, de oer-AX zegmaar met Pino als het archetype ;) , hebben ongeacht de kleur donkergrijze bumpers.
De introductie van injectie in de AX is in Nederland redelijk gelijk opgegaan met de introductie van oranje knippers in de zijschermen. De AX met carburateurtjes hadden die zijknippers nog niet.

Bovenstaande gaat uiteraard niet voor 100% op, maar werkt over het algemeen wel aardig als je een beetje op marktplaats ed zit te snuffelen.
Injectie in de AX is in Nederland ongeveer in de zomer van '89 geïntroduceerd.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

MBa@NL wrote:
Pascal wrote:Ik mis de 'First' de 'TGS'
Bas zoekt in principe naar een phase 1 dus dat klopt dat die er niet tussen staan ;)
Mmm..toch wel: de Diesel is fase/type/serie I.
Bovendien heb ik de TZS nog niet voorbij zien komen...
Pascal wrote:'E' = Essense (benzine) : als gezegd de meest kale (en daarom juist leukste!) versie met altijd 4-bak.
'RE' = Riche Essense
'TRE' = Tres Riche Essense
'D' = Diesel...dat was niet moeilijk toch?!

:wink:
Alsdus Citroën zelf staan die letters niet voor afkortingen, zal eens opzoeken in welke folder het stond maar het ging in elk geval over Citroën contact en daar was het de meeste gestede vraag en daar was als antwoordt op dat het geen verdere betekenis heeft.
Op alle andere modellen uit dezelfde of voorgaande tijd worden deze lettercombi's gebruikt (oa BX,CX).
Als je bijvoorbeeld de folders van de CX uit '84-'88 pakt zul je kunnen zien wat/ dat de letters wel degelijk betekenis hebben.

:wink:

'Pino' is inderdaad het archetype van het type I; zó is de AX oorspronkelijk op papier gezet. (ECO 2000-project).
954cc, 28mm enkeltrapscarb, 637kg en het gillend vermogen van 42 pk!
Ze is intussen niet de mooiste meer, maar dat geeft ook niets.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Pascal wrote:
'Pino' is inderdaad het archetype van het type I; zó is de AX oorspronkelijk op papier gezet. (ECO 2000-project).
954cc, 28mm enkeltrapscarb, 637kg en het gillend vermogen van 42 pk!
Ze is intussen niet de mooiste meer, maar dat geeft ook niets.
En het leuke is, die 1.0E's waar het hier dan overgaat, de basis-basis versie van de AX van de eerste serie kregen elk modeljaar meer PK's ;)

Zo heeft onze 1.0E, uit 87 (pino is 86'er toch?) alweer 44 pk. Maar wel nog de eerste serie want wij hadden nog wel het bekende achterslot zonder draaiding.

Overigens is die van ons nog best wel een plaatje :D Behalve de tankdop.


En eentje die er niet bijstaat maar toch zeker gemeld moet worden:
De nederlandse 1.4TRS
De nederlandse versie van de GT 5 deurs, maar dan met TRS interieur.
TRS bestaat ook in 1.1, deze heeft geen skirts. bestaat zowel in injectie als carb. Prachtige AX.... :cry:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

grietje wrote:TRS bestaat ook in 1.1, deze heeft geen skirts. bestaat zowel in injectie als carb. Prachtige AX.... :cry:
:)

(maar wél met stoelverwarming en ondimbare dimlichten. en TGE op de papieren. hmmm)
Kijk uit, een Cactussssss

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Mmm...wat is het ORGA van jouw/jullie 1.0E Romy?
'Pino' is van 16 maart '87 (3780), dus ondanks het oudere kenteken lijkt het alsof die van jou íets ouder is...
Overigens is door een kapot deurslot er ooit een nieuw/ander slotsetje in 'Pino' gezet; ze heeft dus wèl een draaidingslot achterin..

:(
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Pascal wrote:Mmm...wat is het ORGA van jouw/jullie 1.0E Romy?
'Pino' is van 16 maart '87 (3780), dus ondanks het oudere kenteken lijkt het alsof die van jou íets ouder is...
Overigens is door een kapot deurslot er ooit een nieuw/ander slotsetje in 'Pino' gezet; ze heeft dus wèl een draaidingslot achterin..

:(
3850 ;) Pino is ouder!

Bij mij zit er ondertussen ook een draaiding in omdat mijn mams gestoord werd van het feit dat elke keer de motor uitgezet moest worden om de klep te openen.

Maar tis grappig, leg de folders van 86(eerste folder)/ 87 deel1/ 87 deel2 en 88 maar naast elkaar, het vermogen en boring/slag van de 1.0 is elk jaar anders.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Dat zal dan vast wel foutief gedrukt zijn, want je gaat mij niet vertellen dat de PSA-TU7 continue is gewijzigd.
De TU7B (1.0 injectie van >'92) is in feite nog steeds hetzelfde blok...

:wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

pcrodent wrote:
grietje wrote:TRS bestaat ook in 1.1, deze heeft geen skirts. bestaat zowel in injectie als carb. Prachtige AX.... :cry:
:)

(maar wél met stoelverwarming en ondimbare dimlichten. en TGE op de papieren. hmmm)
dat gaat dan alleen weer op voor phase 2 ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Pascal wrote:Dat zal dan vast wel foutief gedrukt zijn, want je gaat mij niet vertellen dat de PSA-TU7 continue is gewijzigd.
De TU7B (1.0 injectie van >'92) is in feite nog steeds hetzelfde blok...

:wink:
in feite het zelfde maar wel door ontwikkeld. Ze zijn zeker niet helemaal identiek.

Het is geen drukfout, ze hebben echt kleine aanpassingen elk jaar aan t motorblok gedaan ;)

Na de 1.0 niet meer, alle andere AXen hebben idd constant t zelfde blok.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

RonH
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: ThuJan22, 2009 9:02:29 PM

Post by RonH »

De volgende (actie-)modellen schieten me nog tebinnen:
AX 10E Hit (jan' 8 8)
AX Spirit (aug'89)
AX 14 TZX 5d
AX 1.0 Escapade (jun'93)
AX 1.0 Furore (sep'93)
AX Furio (jul'93)
Last edited by RonH on MonJun01, 2009 11:07:27 PM, edited 2 times in total.

Post Reply