60 in de 4 of 5?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

blijhoofd
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: ThuOct02, 2008 10:49:21 PM
Location: ede

60 in de 4 of 5?

Post by blijhoofd »

Deze vraag zit me nu al een tijdje dwars ik rij nu elke dag voor me werk door een binnenveld waar je max 60 mag en het stikt van de drempels. Nu vroeg ik me af is het nu zuiniger en beter voor de auto om in de 4 te rijden of toch in de 5

Als ik in de 5 60-70 rij komt er een fluitend geluid uit de bak is dit slecht?

p.s heb een AX first impression 1.1 uit 1994

wen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 70
Joined: MonSep18, 2006 4:27:40 PM
Location: nieuw-vennep

60 in de 4 of 5?

Post by wen »

dit zou ik ook wel willen weten
ik rijd namelijk ook in z'n 5 met deze snelheid omdat ik dacht dat het zuiniger reed

groeten Wen

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Op zich kun je prima 60-70 in z'n 5 rijden. (Ik rijdt zelf bij 50 soms al in z'n 5).
Het fluitende geluid kan ook van de luchtstroom die door je uitlaat gaat zijn.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

wen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 70
Joined: MonSep18, 2006 4:27:40 PM
Location: nieuw-vennep

60 in de 4 of 5?

Post by wen »

ok dan blijf ik gewoon zo rijden als ik gewend ben,dankje

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: 60 in de 4 of 5?

Post by grietje »

blijhoofd wrote:
Als ik in de 5 60-70 rij komt er een fluitend geluid uit de bak is dit slecht?

p.s heb een AX first impression 1.1 uit 1994
dat is meestal t eindlager van de 5. Die kunnen heerlijk fluiten

Verder, lage toeren is (lang) niet altijd zuiniger. Als je 60 rijd in zn 5 en je geeft een beetje gas bij maakt ie ontiegelijke ondertoeren, wat juist alleen maar heel onzuinig is.

Het kan wel, als je constant rijd, maar hij ook maar klein beetje acceleren meteen terug schakelen.

Voorbeeld: Wij hebben al 22 jaar een 1.0 (4 versnellingen) en deze deed lang 1 op 10, maar mijn mams schakelde echt te vroeg. Ik trekhem veel langer door, en nu doet ie 1 op 16:D

Ondertoeren zijn niet best.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

wen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 70
Joined: MonSep18, 2006 4:27:40 PM
Location: nieuw-vennep

60 in de 4 of 5?

Post by wen »

ok dus op tijd terug schakelen om ondertoeren te voorkomen
dankje voor je antwoord grietje

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

in zijn 3 dan hoef je niet te schakelen met drempels :P
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

In z'n 2, dan ben je na de drempels tenminste snel weer weg en op snelheid 8)
Image Image Image

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Post by Donderkar »

In z'n 1, zit je niet met die ondertoeren :D
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

60 in z'n 1. :roll:


:lol:


M'goe, ondertoeren is in princiepe ook niet goed voor de motor: de drijfstangen en krukas (en lagers / lagerschalen) worden daardoor heel veel zwaarder belast en kunnen daardoor stuk gaan.
(Bedenk maar eens hoe ontzettend veel kracht je op de pedalen van je fiets moet zetten als je tegenwind in de 3e versnelling blijft fietsen!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

de first zit dan meestal al in zijn 5, maar gezien de korte bak zit hij dan zelfs nog boven de 2 k rpm :lol:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

daarnaast is een TU niet echt gemaakt om lage toeren te draaien. Ik denk dat hij het zuinigst is rond de 4000 toeren. Waarom? omdat hij dat draait bij 120km/h en dat die snelheid vaak gebruikt wordt om het verbruik aan te geven. Daar willen ze dus scoren als fabrikant
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Muschu
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: ThuJan15, 2009 4:57:25 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by Muschu »

als je achter de versnelling waar je in zit een 0 zet en je telt er 10 bij op dan zit je ongeveer goed, dus:
als je 60 gaat doe je 60-10=50
nul eraf halen wat de 5 over laat.
daaruit volgt dus de 5e versnelling.

ik vind het een prachtredenatie en bij mij gaat het prima.
moet eerlijk bekennen, het gebeurt niet vaak...
zuinig zijn is prima maar rijden doe ik toch echt op gevoel :)
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0

demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ

Muschu
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: ThuJan15, 2009 4:57:25 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by Muschu »

even vergeten te zeggen...
die drempels in de weg kun je ook volgens 'het nieuwe rijden' benaderen.
je auto ernaartoe laten rollen dwz. voet van het gas af en dan remmen, terugschakelen etc.
daarmee pak je pas echt winst :)
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0

demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Muschu wrote:als je achter de versnelling waar je in zit een 0 zet en je telt er 10 bij op dan zit je ongeveer goed, dus:
als je 60 gaat doe je 60-10=50
nul eraf halen wat de 5 over laat.
daaruit volgt dus de 5e versnelling.
wat een onzin
Er zitten hele grote verschillen tussen auto's en de verhoudingen van hun versnellingen en hun vermogen. Dit grapje is misschien leuk bij een moderne diesel ofzo, maar echt niet bij een AX.

Ik zal niet zeggen dat t niet kan maar het is zeker niet de beste versnelling om in te rijden. en daarbij, dan had ik 70 al in de 6 moeten rijden. Nou hebben wij 1 auto met een 6de versnelling, maar die kan ik ECHT niet bij 70 al gebruiken :P dat valt ie gewoon uit.

En 20 zou je dan in je 1 uitkomen maar dat klopt ook niet :P

Gewoon luisteren naar de auto, dat verteld je t meest. Als hij laag chaggo bromt heb je te vroeg geschakeld en als het mooi vloeiend doorloopt heb je optijd geschakeld :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

tis een beetje appels met peren vergelijken zolang iedereen verschillende motorisering/bakverhoudingen heeft. Voor mij persoonlijk (ax 14 TGS 1994 lange bak dus) zijn (bij constante snelheden dan) de schakelpunten 50=>4 70=>5 De toerentallen zijn dan ongeveer 1800/1900. Dan moet je idd niet willen versnellen, maar hij is er wel zuinig mee. Ik denk dat de beste vuistregel is: gewoon voelen hoe je motor loopt. Als ie niet gaat bokken, goed klinkt en hij niet het gevoel geeft dat de motor totaal niet meer reageert als je wel vanuit het lage toerental gas geeft, zit het volgens mij wel goed. Wat betreft ondertoeren en het verbruik etc. Ik weet er niet exact het fijne van, maar een relatief groot verschil tussen explosiesnelheid van je mengsel en de snelheid vd zuiger (dat verschil is dus groter bij een laag toerental) is positief voor de efficientie van de motor (wat niet wil zeggen dat het niet zwaar is voor lagers/drijfstangen etc). Misschien dat iemand die deze materie wel 100% begrijpt hier wat meer over kan zeggen?

Muschu
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: ThuJan15, 2009 4:57:25 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by Muschu »

ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen,
bij mij werkt het ongeveer zo, en functioneerd alles lekker rustig.

tis natuurlijk niet zo als ik bijvoorbeeld 80 wil gaan rijden dat ik dan bij de 60 al in de 5 zit...
dan voel je aan alles dat je auto zich er absoluut niet chill bij voelt.

het gevoel is volgens mij ook absoluut het belangrijkste, maar als je erop gaat letten dan gaat het mij ongeveer op die manier, en enkel en alleen bij constante snelheid, wil je dan weer wat harder... dan gooi ik hem sowieso weer een versnelling lager.
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0

demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Joost wrote:in zijn 3 dan hoef je niet te schakelen met drempels :P
100 km/h in z'n 3 over een rotonde? auw :lol: .

ik rijd ook vaak met lage toeren, ik schakel wel terug zodra ik sneller moet, omdat het anders dus echt slecht is voor motor en verbruik.

ik rijd 80 al in zn 5, en als ik wakker moet blijven door de uitlaat toch in de 4.

50 rijd ik in de 4 al.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Muschu
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 115
Joined: ThuJan15, 2009 4:57:25 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by Muschu »

DuFF wrote:
ik rijd 80 al in zn 5, en als ik wakker moet blijven door de uitlaat toch in de 4.
ik ken dat, zeker met die brompot eronder, resoneert het (bij 3000 toeren) echt fantastisch!

Altijd praktisch om wakker te blijven, op langere afstanden wel wat duurder dan Red Bull :)
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0

demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

DuFF wrote:
Joost wrote:in zijn 3 dan hoef je niet te schakelen met drempels :P
100 km/h in z'n 3 over een rotonde? auw :lol: .

ik rijd ook vaak met lage toeren, ik schakel wel terug zodra ik sneller moet, omdat het anders dus echt slecht is voor motor en verbruik.

ik rijd 80 al in zn 5, en als ik wakker moet blijven door de uitlaat toch in de 4.

50 rijd ik in de 4 al.
nederland is dom maar drempels in rotondes ken ik niet.
Vandaag nog gekeken op de 60km/u polder route in zijn 3 is het makkelijkst op een 60km weg.
gewoon doortrappen naar de 120 (net geen begrenzer) en dan weer afremmen richting de 60 om de drempel/plateau te nemen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply