GPS Topsnelheid, alleen GPS metingen hier.

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

. :?:
Last edited by Buks on ThuMar22, 2007 4:51:04 PM, edited 3 times in total.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

wij hebben met een AX op de gps mach 5 gereden dus zo betrouwbaar zijn die GPS meldingen niet, zeker niet als je veel hoogteverschillen maakt.


Nee topsnelheden zijn lekker helder als je veel hoogteverschil maakt.. :roll: Over de nauwkeurigheid van GPS: Het is idd zo dat als ik stil sta in een weiland dat mijn gps ontvanger mij niet nauwkeurig kan vertellen waar ik PRECIES sta. Hoe komt dit? Amerika is de eigenaar en beheerder van het gps systeem, het is oorspronkelijk bedoeld en bedacht voor hun militaire activiteiten. Zij laten anderen (wij dus) gebruik maken van de signalen van hun systeem, ECHTER wel op zo'n manier veranderd dat de nauwkeurigheid sterk afneemt. De enige die het gps systeem volledig nauwkeurig werkend hebben is het amerikaanse leger. Nu is het echter wel zo dat ditzelfde gps systeem zeer nauwkeurig mijn snelheid kan aangeven. Hoe komt dit dan? Doordat de onnauwkeurigheden van het gps systeem zichzelf opheffen bij meerdere metingen zoals gebeurd op snelheid. Beetje hetzelfde idee als bij het uitrekenen van bijvoorbeeld je verbruik. Als je je verbruik wilt berekenen baseer je dat niet op een rit van het begin van een straat naar het eind, dat is onnauwkeurig, echter maak je een rit van 500km zul je er niet zo ver naast zitten. Nog een voorbeeld: in principe gooi je met je dobbelsteen 1 op de 6 keer een 6. Gooi maar eens 36x en ik durf te wedden dat je niet exact 6x een 6 gooit. Doe het echter 3600x en verbaas je over hoe nauwkeurig het wordt...
Samenvattend: Bij een enkele meting is een landmeting ontzettend veel nauwkeuriger dan gps, bij het meten van een snelheid van een rijdende auto is het gps systeem dus prima.

Nog vragen? pb maar ;)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Buks wrote:
wij hebben met een AX op de gps mach 5 gereden dus zo betrouwbaar zijn die GPS meldingen niet, zeker niet als je veel hoogteverschillen maakt.


Nee topsnelheden zijn lekker helder als je veel hoogteverschil maakt.. :roll: Over de nauwkeurigheid van GPS: Het is idd zo dat als ik stil sta in een weiland dat mijn gps ontvanger mij niet nauwkeurig kan vertellen waar ik PRECIES sta. Hoe komt dit? Amerika is de eigenaar en beheerder van het gps systeem, het is oorspronkelijk bedoeld en bedacht voor hun militaire activiteiten. Zij laten anderen (wij dus) gebruik maken van de signalen van hun systeem, ECHTER wel op zo'n manier veranderd dat de nauwkeurigheid sterk afneemt. De enige die het gps systeem volledig nauwkeurig werkend hebben is het amerikaanse leger. Nu is het echter wel zo dat ditzelfde gps systeem zeer nauwkeurig mijn snelheid kan aangeven. Hoe komt dit dan? Doordat de onnauwkeurigheden van het gps systeem zichzelf opheffen bij meerdere metingen zoals gebeurd op snelheid. Beetje hetzelfde idee als bij het uitrekenen van bijvoorbeeld je verbruik. Als je je verbruik wilt berekenen baseer je dat niet op een rit van het begin van een straat naar het eind, dat is onnauwkeurig, echter maak je een rit van 500km zul je er niet zo ver naast zitten. Nog een voorbeeld: in principe gooi je met je dobbelsteen 1 op de 6 keer een 6. Gooi maar eens 36x en ik durf te wedden dat je niet exact 6x een 6 gooit. Doe het echter 3600x en verbaas je over hoe nauwkeurig het wordt...
Samenvattend: Bij een enkele meting is een landmeting ontzettend veel nauwkeuriger dan gps, bij het meten van een snelheid van een rijdende auto is het gps systeem dus prima.

Nog vragen? pb maar ;)


meerdere metingen geven daarnaast een gemiddelde snelheid en een gemiddelde snelheid is volgens mij geen gereden snelheid.
Daarnaast heb je ook meerdere satalieten nodig om je lokatie goed te kunnen bepalen. De afstand die je aflegt wordt nl omgerekend. als je dus maar 3 satelieten ter beschikking hebt is je fout al groter als bij 5 stuks.
Daarnaast krijg je bij verzending van signalen verstoring door o.a. de atmosfeer die ook je meting beinvloeden (fluctuaties in de ionosfeer van de aarde) . GPS doet niet meer als een redelijk presiese gok door het combineren van een aantal formules die met de verschillende factoren rekening houden.
De afwijking is dus klein, presies maar niet werkelijk :P. hahaha

jouw foutje tov US militaire GPS systemen geld sinds 2000 niet meer, toen is de SA afgeschaft na een tijdelijke stop vanwege de golfoorlog. Dat foutje werd meegezonden en daar zijn ze mee gestopt. Doormiddel van bv WAAS kan de plaatsbepaling tot een nauwkeurigheid van 1a 2 meter worden terug gebracht mits er voldoende satielieten aanwezig zijn.

MVg

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

best slimme gozer die denny, en dat voor iemand die bij de AH werkt ;)
Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

q01z wrote:best slimme gozer die denny, en dat voor iemand die bij de AH werkt ;)

Werkte , al sinds november niet meer he :P

Fulltime gebouwgebonden installaties ontwerpen nu :P
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Buks, sorry hoor, maar wat je daar verteld is klinkklare onzin.

GPS is simpelweg NIET nauwkeurig.
de enige manier om GPS nauwkeurig te kunnen gebruiken is (Wat denny ook al zegt) door te middelen.

Middelen in dit geval door gebruik te maken van het GSM-netwerk, waarmee je ??k positiebepalingen kan doen.

Ga je dus nauwkeurig meten met GPS dan doe je dat met systemen als 06GPS, en dan kan je in alle redelijkheid positiebepalen met een tolerantie van ongeveer 0,2-0,3mm mits je minimaal 6 satellieten beschikbaar hebt.

Zal voor de grap ook even in het kort uitleggen WAAROM GPS niet nauwkeurig kant zijn. Waar je in principe mee bezig bent is de lengte van een golf meten met tijdverschillen. Je gaat dus pythagorassen tussen meerdere satellieten en je ontvanger. Aangezien die satellieten een paar 100 km van je af staan is de hoek nooit haaks, waar je onder een haakse hoek in principe ideaal zou kunnen meten heeft bij een hoek van bijvoorbeeld 15 graden een kleine meetfout in de lengte al een grote invloed op je positiebepaling t.o.v. die satellieten.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

q01z wrote:best slimme gozer die denny, en dat voor iemand die bij de AH werkt ;)


Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

GPS-meting: 190 km/h met een bij mijn weten vrij originele 1.4i GT. wel katloos. Toerental (afgelezen) = 6200 r/min - kan kloppen, dan zou ie nl. z'n maximumvermogen moeten leveren :) Telleraflezing = 207 km/h.

chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

gps GT

Post by chrono »

gps: strak 180 km/u, op de teller ook. Over het hele gebied minimale afwijking op de teller t.o.v. de gps. Ax GT + cat, 2 pers en bagage
noordelijk op de Oberhausen straight (31)

Het rondje op de Nordschleife duurde wel een kwartier vlgs mij

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als je een rondje op de Nordschleife met een AX GT rijdt in 7:41 ben je dan ook een hele rappe gozer (met een snelle AX trouwens) :lol:

overigens: kreeg jij ook een lichte achterkant op het lange stuk met de flauwe bocht naar links, wat omlaag loopt? >> ik heb daar de schrik van m'n leven gehad nl.

en daarnaast gisteren kortgeleden ook nog even een originele 106 Rallye 1.3 (leuk vergelijkingsmateriaal) op de staart getrapt.. Na een paar pogingen 195 op de teller, 184 op GPS. Zou harder moeten kunnen volgens mij....

chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Post by chrono »

Nou,...... het had geregend en er was net een beetje een droog spoor.
Daarbuiten was het super glad, en ik heb al es met een visa 14s in de grindbak gestaan bij Hohe acht.............dus die lichte achterkant was er dit keer niet.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

chrono wrote:Nou,...... het had geregend en er was net een beetje een droog spoor.
Daarbuiten was het super glad, en ik heb al es met een visa 14s in de grindbak gestaan bij Hohe acht.............dus die lichte achterkant was er dit keer niet.


Valt met nat weer mee idd. Wanneer ga je weer? Misschien moet ik ook weer eens gaan, heb nog een tegoedje daar :D

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Wow, al zo lang geen post meer geweest?

Maar goed, mijn score: 86 km per uur, niet goed...

Oh wacht! Da's gemiddelde snelheid :D

Top: 170 km exact, (en dat was met een redelijk windje en niet bepaald mee...) :)


Zat wel echt met m'n hart in m'n keel, bang voor m'n rijbewijs, bang om te crashen (ken de kar nog niet bijzonder goed, en het had behoorlijk geregend overdag, maar het wegdek was nu weer redelijk droog, anders had ik het ook niet gedaan...), en toen ook de toerenteller nauwelijks nog omhoog klom afgekapt en terug naar 120 en direct een peuk opgestoken :roll:

Ben benieuwd wat er zal gebeuren als ik zowaar een keer ga klooien onder de motorkap :P
Image

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Post by saxo100 »

206 (er zit nog meer in maar had niet de ruimte)

Post Reply