Kentekenplaten opnieuw laten maken met 1 'tje op de papieren

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Kentekenplaten opnieuw laten maken met 1 'tje op de papieren

Post by MBa@NL »

Dat het mogelijk is kentekenplaten opnieuw te laten maken zonder duplicaat code dat weet is wel maar is het ook mogelijk om kentekenplaten ZONDER duplicaatcode opnieuw aan te vragen terwijl er op de papieren wel een duplicaatcode staat?

Het is voor zover ik weet wel mogelijk om de platen te houden en papieren opnieuw aan te vragen maar of het dus mogelijk is om op de papieren een 1'tje te hebben en nieuwe platen laten maken (met inlevering van de oude) zonder 1'tje dat weet ik dus (nog) niet...

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Kentekenplaten opnieuw laten maken met 1 'tje op de papi

Post by Joost »

MBa@NL wrote:Dat het mogelijk is kentekenplaten opnieuw te laten maken zonder duplicaat code dat weet is wel maar is het ook mogelijk om kentekenplaten ZONDER duplicaatcode opnieuw aan te vragen terwijl er op de papieren wel een duplicaatcode staat?

Het is voor zover ik weet wel mogelijk om de platen te houden en papieren opnieuw aan te vragen maar of het dus mogelijk is om op de papieren een 1'tje te hebben en nieuwe platen laten maken (met inlevering van de oude) zonder 1'tje dat weet ik dus (nog) niet...
ja/nee
in de toekomst moet het kunnen maar voor nu: als de papieren een duplicaatcode hebben moeten de platen het ook hebben.
en de toekomst lijkt nu al te zijn

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/d ... bewijs.htm
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Als ik dat verhaal zo lees dan zou het dus kunnen...

Weten we dat ook weer :D

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Ik kreeg geen 1 in me kenteken!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Joris wrote:Ik kreeg geen 1 in me kenteken!
en je had wel een 1 op de paieren en je hebt de oude platen ingeleverd?

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

oude platen wel ingeleverd maar was me papieren kwijt vandaar.
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Joris wrote:oude platen wel ingeleverd maar was me papieren kwijt vandaar.
OK, dan weet ik genoeg :D

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

dus 't kan gewoon zonder gezeik van 1'tjes?

Mijn platen zijn oud aan 't worden, gewoon niet mooi meer.

Als ik geen 1'tje krijg wil ik eigenlijk wel andere... kost dat eigenlijk? Toch ook onderscheid tussen gedrukt en geperste letters?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als je gewoon je oude, beschadigde plaat inlevert, krijg je GEEN duplicaat-code.

Een motorvoertuig krijgt bij afgifte kenteken TWEE kentekenplaten.
Raak je er om wat voor reden dan ook 1 kwijt, dan zou die plaat door een niet legaal opererende figuur gebruikt kunnen worden om zijn voertuig van te voorzien, waardoor er twee verschillende voertuigen met hetzelfde kenteken rondrijden.
Om te voorkomen dat jij daardoor in de problemen raakt (boetes door niet door jou gepleegde snelheidsovertredingen enzo), moet jij je andere plaat ook inleveren en een nieuw kentekenbewijs aanvragen (omdat jij als eigenaar geregistreerd staat) en krijg je een duplicaat-code.
Het kenteken met de hoogst bekende duplicaat-code is de echte. Alles daaronder (dus ook de plaat zónder duplicaat-code) zijn niet meer rechtsgeldig en leveren dus voor de (ongeoorloofde) bezitter ervan problemen op.
Op deze manier wil men dus diefstal en misbruik van kentekenplaten voorkomen.

Heb je nu echter een kentekenplaat die verweerd / slecht leesbaar of ronduit stuk is, dan kun je die inleveren bij een officiële kenteken-boer en krijg je gewoon een nieuwe (zonder duplicaat-code, want de oude is niet kwijt/gejat/whatever, omdat je die in hebt kunnen leveren.)

Daarom is de kentekenplaat voor een kleine aanhanger (dus een aanhanger waarvoor géén eigen kentekenbewijs nodig is) een witte plaat. Er kunnen voor een bepaald kenteken namelijk maar maximaal 2 gele kentekenplaten bestaan.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

De hele duplicaatcoderegeling op je nummerplaat is afgeschaft.
Zie zo af en toe nog wel eens de nieuwste APK eisen regeltjes voorbijkomen.
RDW had besloten dat het teveel administratieve rompslomp gaf.... o.i.d.

Maar je weet het nooit met die (voormalige) ambtenaren natuurlijk. :?
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

2Black wrote:De hele duplicaatcoderegeling op je nummerplaat is afgeschaft.
afgeschaft?

ik heb momenteel zelf een AX staan (gaat straks naar een maatje als alles doorgaat) en die heeft al een 1'tje op de platen staan, is het dan dus nog mogelijk om die er af te krijgen? of eens gegeven blijft gegeven ofzo?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Bovenstaande wil ik ook weleens weten. Bij aankoop van mijn xantia lagen de originele platen (zonder 1'tje) in de kofferbak. Op de auto zitten momenteel platen met duplicaatcode 1.

Kan ik deze nou zomaar omwisselen zou ik dat willen?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Dat is een goede vraag....
Ik weet ook niet precies meer hoe het zit, heb het destijds vluchtig gelezen in een of ander APK-keurmeester nieuwsbrief/update krantje o.i.d..
Had te maken met de controle op de correctheid van kentekenbewijzen door keurmeesters bij de APK.

Omdat er in principe altijd een papieren bewijs bestaat met daarop de correcte duplicaatcode die buiten de auto bewaard dient te worden is de kentekenplaat minder belangrijk.
Maar we hebben hier op het forum toch een keurmeester?
Was dat niet Henry(o.i.d.)? Die moet het kunnen achterhalen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Image

mmm... als ik het goed begrijp mag de kentekenplaat een hoger nummer hebben dan het papieren kenteken.... niet een lager dus.
Kortom, wél een origineel (code1) kentekenbewijs mag gepaard gaan met een code 2 kentekenplaat.

RDW website wrote:Duplicaatcode op kentekenbewijs en kentekenplaat

Kentekenbewijs

Een nieuw kentekenbewijs heeft de duplicaatcode 00. De duplicaatcode van een kentekenbewijs staat op het Voertuigbewijs en op het Overschrijvingsbewijs. De duplicaatcode geeft aan hoeveel duplicaat kentekenbewijzen voor het betreffende voertuig zijn afgegeven.

Voor een voertuig waarvan (een deel van) het kentekenbewijs wordt vermist, moet u een vervangend kentekenbewijs aanvragen. Op het vervangende kentekenbewijs komt een opgehoogde duplicaatcode (bijvoorbeeld 00 wordt 01).
RDW Website wrote:Kentekenplaat

Voor een voertuig waarvan u één of twee kentekenplaten mist, moet u nieuwe kentekenplaten aanschaffen. Op de nieuwe kentekenplaten wordt een duplicaatcode gezet. De code 00 wordt niet op de kentekenplaat ingeslagen. Van de code 01 wordt de 1 boven het linker liggende streepje op de kentekenplaat ingeslagen.

Op historische- en Amerikaanse kentekenplaten wordt geen duplicaatcode ingeslagen.

Mij is 1 ding weer duidelijk.... bij het RDW is het nooit gelijk duidelijk.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

2Black wrote:mmm... als ik het goed begrijp mag de kentekenplaat een hoger nummer hebben dan het papieren kenteken.... niet een lager dus.
Kortom, wél een origineel (code1) kentekenbewijs mag gepaard gaan met een code 2 kentekenplaat.
Ik heb juist weer begrepen dat als je de papieren vervangt je de platen niet hoeft te vervangen als ze beide in ongeschonden staat aanwezig zijn. vervang je echter de platen voor platen met een nieuwe duplicaatcode omdat je ze niet meer hebt wegens diefstal moet je de papieren ook vervangen.

precies het tegengestelde van jouw verhaal
2Black wrote:Mij is 1 ding weer duidelijk.... bij het RDW is het nooit gelijk duidelijk.
hier kan ik alleen maar met een bevestigend antwoord op reageren...

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

volgens mij is het zo.

-Papieren kwijt, platen niet compleet --> kenteken met duplicaatcode (zie mijn ax)
-platen/plaat kwijt --> duplicaat code
-papieren kwijt platen aanwezig --> ???
-papieren beschadigd en ingeleverd, platen aanwezig --> ??

-platen beschadigd en ingeleverd --> geen duplicaatcode.

filosofie is dat er altijd maar 2 platen bestaan met een bepaalde combinatie die bij een kentekenbewijs horen.

Dus duplicaat op je kenteken is duplicaat op je plaat en andersom ook.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

MBa@NL wrote:
Ik heb juist weer begrepen dat als je de papieren vervangt je de platen niet hoeft te vervangen als ze beide in ongeschonden staat aanwezig zijn. vervang je echter de platen voor platen met een nieuwe duplicaatcode omdat je ze niet meer hebt wegens diefstal moet je de papieren ook vervangen.
Het punt is dus eigenlijk simpel...
De APK-keurmeester hoeft niet meer te controleren op correctheid van de duplicaatcode op de kentekenplaten....
Hetgeen effectief inhoudt dat het niet uitmaakt welke platen je hebt.

Het wordt anders als je nieuwe platen besteld van het "hoge" type, dat zijn de modernste platen met extra dik opgelegde letters en cijfers, want die kun je alleen laten maken na overleggen van je kentekengegevens.
De platenleverancier maakt dan platen conform je kenteken. Zelfs daar bestaat nu dus een gecentraliseerde (RDW) boekhouding van.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply