Advies gevraagd, repareren of?
Moderator: webmasters
Advies gevraagd, repareren of?
Ik zit met het volgende dilemma, ik heb nu meer dan een jaar mijn Ax 1.1 uit 92, nu heb ben ik vorige week langs de garage geweest voor apk keuring en verwachtte ik al dat ie afgekeurt zou worden op elk geval de remmenblokken-voor.. Maar nu blijken ook de remschijven, uitlaat ( gedeelte met kat en demper) ook vervangen te moeten worden, volgens de garage in totaal zo'n 400 euro aan kosten. Ook zitten er nog wat meer kleine dingetjes aan te komen die aandacht nodig hebben.Nu heb ik de Ax voor 700 gekocht vorig jaar en zit ik te dubben over wat ik moet doen. In elk geval niet voor 400 euro laten repareren, dat laat mijn huidige budget ook niet toe, dus zal ik aan de slag moeten met mn zwager.. Of het ding verkopen, dan zonder apk, maarja wat krijg ik er dan nog voor? Misschien dat iemand hier vd club intresse heeft in overname?
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
91'Ax 1.1 First Injection Phase 2
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Dit zijn gewoon slijtage delen, die zul je bij elke auto moeten vervangen, schijfjes en blokken zijn de kosten niet. Als de reparatie van 400 euro al boven budget ligt, dan lijkt het me niet dat de ax verkopen en een andere auto terug kopen echt veel verbetering zal geven.
Ik zeg dan ook als de auto verder technisch in goede staat is en qua roest ook nog niet slecht is, gewoon lekker repareren, met deze auto weet je wat je hebt, en dat zal de vraag blijven met een nieuwe auto.
Ik zeg dan ook als de auto verder technisch in goede staat is en qua roest ook nog niet slecht is, gewoon lekker repareren, met deze auto weet je wat je hebt, en dat zal de vraag blijven met een nieuwe auto.
Mocht je besluiten de remmen zelf te gaan doen, ga dan hier eens shoppen voor onderdelen: http://www.autopartsonline.nl
Aspeve wrote:Complete uitlaatlijn incl. einddemper heb ik nog wel liggen en kun je tegen een schappelijke prijs wel van me overnemen 1.000,- euro of ruilen tegen een Maserati 422
Is die uitlaatlijn dan van massief platina en zijn de lasnaden met diamanten bezet ofzo?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik denk dat de uitlaat met het kat gedeelte idd het meeste zal gaan kosten, maarja dat moet wel ergens op de sloop te vinden zijn, is alles hierbij daadwerkelijk plug en play, ik had verwacht te moeten gaan lassen etc? Zijn bijvoorbeeld ook uitlaten van een 106, 205 te gebruiken op elkaar?
91'Ax 1.1 First Injection Phase 2
Nee uitlaten van een 106 of 205 moet je niet gebruikenmarcelius wrote:Ik denk dat de uitlaat met het kat gedeelte idd het meeste zal gaan kosten, maarja dat moet wel ergens op de sloop te vinden zijn, is alles hierbij daadwerkelijk plug en play, ik had verwacht te moeten gaan lassen etc? Zijn bijvoorbeeld ook uitlaten van een 106, 205 te gebruiken op elkaar?
Uitlaat van elke ax, behalve 1.0(E)/GTI is uit tewisselen/hetzelfde en de kans dat je die op de sloop tegen komt is ZEER klein
Zorg alleen voor een nieuwe ' flens ring' tussen downpipe/middenpijp, (aan sommige uitlaten zit dit al vast) en de bouten met veertjes, die wil wel vaak lekken. (kosten niet zo heel veel bij automaterialen handel.)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
remmerij stelt niet zoveel voor, met hetzelfde type remmen als op mijn dieseltje ben je met een uurtje klaar denk ik zo, amper gereedschap nodig om de boel uit elkaar te krijgen, ik haal de boel meestal 1x per jaar ff los om de boel lekker gangbaar te houden, meestal gelijk met de wissel naar zomerbanden, maar dan ben ik echt niet meer dan een half uurtje per kant kwijt. Dan haal ik de blokken even uit de klauwen, schuur ik alles ff netjes op, en plaats ik het met nieuw kopervet weer terug.
Schijven is niet zo heel veel werk meer, zit met 1 schroefje geborgd, die zal in de meeste gevallen sneuvelen, is niet erg, de schijf hangt toch op zn plek door de wielbouten.
Ik zou trouwens de uitlaat van een diesel ook niet pakken, die zal wel anders zijn dan die van een benzine, aangezien bij de diesel de uitlaat aan de achterkant van het blok zit, evt einddemper en dergelijke zal wel weer hetzelfde zijn denk ik??
Schijven is niet zo heel veel werk meer, zit met 1 schroefje geborgd, die zal in de meeste gevallen sneuvelen, is niet erg, de schijf hangt toch op zn plek door de wielbouten.
Ik zou trouwens de uitlaat van een diesel ook niet pakken, die zal wel anders zijn dan die van een benzine, aangezien bij de diesel de uitlaat aan de achterkant van het blok zit, evt einddemper en dergelijke zal wel weer hetzelfde zijn denk ik??
Icebyte, inderdaad, sorry, maar ik denk alleen in Benzine modellen :P
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Dat dacht ik dus ook, maar dat is niet zo. De carburateurmodellen (of in ieder geval de 1.4c) hebben een kleinere flens voor de aansluiting met de einddemper. Die moet je dus ook niet hebben.grietje wrote:Uitlaat van elke AX, behalve 1.0(E)/GTI is uit tewisselen/hetzelfde en de kans dat je die op de sloop tegen komt is ZEER klein
En als er niet eerder aan de uitlaat van je AX gebeund is door iemand met een lasapparaat is het écht plug en play: twee boutje/moertje combi's achter en twee voor. Als je er wat gun gum (5 euro voor een blikje waar je honderd jaar mee doet) tussen smeert hoef je niet eens die ring aan de voorkant te vervangen (ik niet tenminste, maar als het wel moet kost die ook de hoofdprijs niet ).
Maar het type dat jij hebt 1.1i uit '92 is heeft wel zo'n beetje het meest voorkomende uitlaatsysteem dus dat komt wel goed
Edit: je denkt zeker ook alleen in injectiemodellen?
Kijk uit, een Cactussssss
GT carb heeft wel t zelfde als GT injectie... Enige die ik weet met kleinere flens is de 1.0E (carb dus )pcrodent wrote:Dat dacht ik dus ook, maar dat is niet zo. De carburateurmodellen (of in ieder geval de 1.4c) hebben een kleinere flens voor de aansluiting met de einddemper. Die moet je dus ook niet hebben.grietje wrote:Uitlaat van elke AX, behalve 1.0(E)/GTI is uit tewisselen/hetzelfde en de kans dat je die op de sloop tegen komt is ZEER klein
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
...en de 1.1 carb.
Moest laatst voor de APK van 'Pino' ook naar een andere demper kijken.
Efkes op de sloop rondgeneusd, dempertje kostte uiteindelijk 15 euri....
Niet alleen zit er verschil in vorm (cylindrisch of ovaal), inderdaad zit er ook verschil in flensdiameter en dikte.
Ik merkte dat die van een 1.1 (T)RE ook prima pastte, maar de rest niet.
Let wel: 'Pino' is een 1.0 carb, géén 1.1i.
Die zijn beter vertegenwoordigd op de sloop.
Moest laatst voor de APK van 'Pino' ook naar een andere demper kijken.
Efkes op de sloop rondgeneusd, dempertje kostte uiteindelijk 15 euri....
Niet alleen zit er verschil in vorm (cylindrisch of ovaal), inderdaad zit er ook verschil in flensdiameter en dikte.
Ik merkte dat die van een 1.1 (T)RE ook prima pastte, maar de rest niet.
Let wel: 'Pino' is een 1.0 carb, géén 1.1i.
Die zijn beter vertegenwoordigd op de sloop.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Ik heb trouwens nog een (gratisch) einddemper voor je. Middenpijp niet (meer)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Heb onder m'n rode 1.4 dieseltje juist een pijp van een GT carb geschroefd. De downpipe is anders maar de flens zit op dezelfde plekIceByte wrote:Ik zou trouwens de uitlaat van een diesel ook niet pakken, die zal wel anders zijn dan die van een benzine, aangezien bij de diesel de uitlaat aan de achterkant van het blok zit, evt einddemper en dergelijke zal wel weer hetzelfde zijn denk ik??
Maakte 'm een stuk vlotter dan de lekke pot trouwens